Ks. Franciszek Blachnicki
KOMENTARZ LITURGICZNY DO NOWEGO ORDO MISSAE.
W: Materia³y pomocnicze do wyk³adów z liturgiki. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski, 1970,
s. 111-125.

drukuj               
(dokument z oryginaln±
numeracj± stron)

A. Zasady ogólne
B. Komentarze „inicjacyjne”

A. Zasady ogólne

   Odno¶nie funkcji komentatora w zgromadzeniu liturgicznym oraz tekstu komentarza nale¿y trzymaæ siê wskazañ zawartych w dziele „Wprowadzenie do liturgii” (Poznañ 1967) w dwóch artyku³ach:
1  Ks. F. Blachnicki, Komentator, s. 143-160
2  Ks. H. Boliñski, Tekst komentarza liturgicznego, s. 278-287.

   Trzeba jednak uzupe³niæ dane tam zawarte postanowieniami „Institutio generalis Missalis Romani” z roku 1969. Artyku³ 11 „Institutio” przynosi w tej sprawie wa¿ne postanowienie. Otó¿ kap³an, przewodnicz±cy zgromadzenia eucharystycznego, mo¿e sam w krótkich s³owach dawaæ pewne wprowadzenia i obja¶nienia wiernym, w czterech nastêpuj±cych momentach:
1  Po procesji wej¶cia i pozdrowieniu wiernych (Wprowadzenie do mszy danego dnia)
2  Przed czytaniami (Wprowadzenie do liturgii s³owa)
3  Przed prefacj± (Wprowadzenie do Modlitwy eucharystycznej)
4  Przed rytem rozes³ania (og³oszenia i przypomnienia „na drogê”).

   Z innych artyku³ów „Institutio” (np. a. 29) wynika, ¿e tych obja¶nieñ mo¿e udzielaæ tak¿e „alius minister idoneus” przez co nale¿y rozumieæ w³a¶nie komentatora.

   Druga zmiana, jak± przynosi nowe Ordo Missae dotyczy milczenia po „oremus” przy kolekcie i pokomunii. Wg dotychczasowej praktyki w³±cza³ siê tutaj komentator podaj±c tzw. „invitatoria” czyli intencje modlitwy, „ukierunkowuj±ce” jakby cich± modlitwê wiernych w kierunku tre¶ci kolekty, maj±cej za chwilê „zebraæ” modlitwy zgromadzenia. Obecnie „Institutio” nic nie wspomina o tych invitatoriach, uzasadniaj±c milczenie tym, ¿e wierni maj± stawiæ siê w obecno¶ci Bo¿ej i wzbudziæ w sercu swoje intencje („et omnes una cum sacerdote parumper silent, ut conscii fiant se in conspectu Dei stare, et vota sua in animo possint nuncupare”). Te intencje za¶ zwi±zane z liturgi± dnia ju¿ ³atwo im wzbudziæ po odpowiednim wprowadzeniu do niej, które ju¿ mia³o miejsce.

   Wskazane powy¿ej momenty mog³yby stanowiæ komentarz sta³y w zgromadzeniu, wyg³oszony b±d¼ przez celebransa, b±d¼ przez komentatora.

   Oprócz tych czterech momentów mo¿na wprowadziæ komentarz równie¿ do innych miejsc mszy, zw³aszcza w okresach wprowadzania nowej liturgii i wdra¿ania do nich wiernych. By³by to „komentarz inicjacyjny”, który po spe³nieniu swojej roli móg³by byæ zaniechany.
Faktyczny stan przygotowania liturgicznego cz³onków danej spo³eczno¶ci bêdzie za¶ decydowa³ o zakresie czêstotliwo¶ci zastosowania „komentarza inicjacyjnego”.

   Komentarz inicjacyjny bêdzie mia³ zastosowanie w nastêpuj±cych momentach mszy ¶wiêtej:
  1  Przed msz± dla wyja¶nienia sensu procesji i pie¶ni wej¶cia,
      przywitania i uczczenia o³tarza,
      pozdrowienia kap³añskiego oraz aktu pokutnego
      (ew. bezpo¶rednio przed tymi elementami liturgii wej¶cia)
  2  Przed „Kyrie eleison”
  3  Przed Gloria
  4  Przed kolekt± lub po „oremus” dla wyja¶nienia struktury modlitwy i sensu milczenia,
      ew. u³atwienia cichej modlitwy i sensu milczenia,
      ew. u³atwienia cichej modlitwy przez podanie intencji
  5  Po czytaniach dla wyja¶nienia znaczenia ¶piewów miêdzylekcyjnych
  6  Przed Ewangeli± dla przypomnienia obecno¶ci Pana w Swoim S³owie
  7  Przed wyznaniem wiary i Modlitw± Powszechn±
  8  Przed przygotowaniem darów
  9  Przed Prefacj± i Modlitw± Eucharystyczn±
10  Przed Per Ipsum
11  Przed Ojcze nasz
12  Przed rytem pokoju i ³amaniem chleba
13  Przed procesj± komunijn± i Komuni± ¶w.
14  Przed rozes³aniem

   Poni¿ej s± podane wzory komentarza inicjacyjnego i sta³ego na wszystkie wyszczególnione powy¿ej momenty mszy. Z tych wzorów mo¿na zestawiæ komentarze na poszczególne zgromadzenie liturgiczne, wprowadzaj±c uczestników w coraz g³êbsze zrozumienie i pe³niejsze uczestnictwo. Na ich wzór mo¿na tak¿e uk³adaæ inne, podobne komentarze.

 

 

B. Komentarze „inicjacyjne”

 

  1  Przed msz±

 a)  Chrystus Pan przyszed³ na ziemiê i umar³ na Krzy¿u, aby „rozproszone dzieci Bo¿e zgromadziæ w jedno” (J 11, 52). Tego dzie³a dokonuje Chrystus teraz, gdy zebrali¶my siê w jedno, aby sprawowaæ Pami±tkê Jego zbawczej ¶mierci i zmartwychwstania. Z radosnym ¶piewem na ustach i z wiar± w sercu wejd¼my wewnêtrznie w to ¶wiête zgromadzenie odkupionych dzieci Bo¿ych.

 b)  Msza ¶wiêta, czyli Wieczerza Pañska, to ¶wiête zgromadzenie ludu Bo¿ego, „schodz±cego siê w jedno”, pod przewodnictwem kap³ana, dla obchodzenia Pami±tki Pana (7). To zgromadzenie rozpoczyna siê z chwil± wej¶cia kap³ana, w którego osobie obecny jest Chrystus, który nas zgromadzi³. Dlatego wstajemy, gdy kap³an wchodzi do zgromadzenia.

 c)  ¦w. Pawe³ Aposto³ napomina wyznawców Chrystusa, gromadz±cych siê w jedno w oczekiwaniu Przyj¶cia Pana, aby „przez psalmy, hymny, pie¶ni pe³ne ducha, pod wp³ywem ³aski” ¶piewali Bogu w swoich sercach (Kol 3, l6). ¦piew jest oznak± rado¶ci i jedno¶ci; dlatego rozpoczynany nim codziennie nasze zgromadzenie eucharystyczne (19).

 d)  Za chwilê, gdy kap³an (kap³ani) z ministrantami bêdzie wchodzi³ do zgromadzenia, rozpoczniemy ¶piew antyfony na wej¶cie. Celem tego ¶piewu, towarzysz±cego procesji kap³ana i ministrantów, jest otwarcie uroczystego obchodu, pog³êbienie naszej jedno¶ci i wprowadzenie nas w ducha tajemnicy dzisiejszej liturgii (uroczysto¶ci) (25).

 e)  O¶rodkiem naszego zgromadzenia jest o³tarz. O³tarz, to stó³ rodzinny, wokó³ którego gromadz± siê dzieci Bo¿e na Wieczerzê Pañsk±. Chrystus za¶ jest tym, który przez swoj± ofiarê uczyni³ ten o³tarz sto³em pojednania naszego z Bogiem i pomiêdzy sob±, w jedn± rodzinê. Dlatego ten stó³ jest dla nas tak¿e symbolem Chrystusa: i st±d oznaki czci, jakie za chwilê, po procesji wej¶cia oka¿e kap³an o³tarzowi; przez uk³on, uca³owanie, i okadzenie.

 f)  Kap³an, po uczczeniu o³tarza zwróci siê za chwilê do nas z pozdrowieniem: Pan z wami. W ten sposób wska¿e na obecno¶æ Chrystusa w naszym zgromadzeniu. Chrystus bowiem powiedzia³: „Bo gdzie s± dwaj albo trzej zebrani w imiê moje, tam jestem po¶ród nich” (Mt 8, 20) (28).

 g)  Gromadzimy siê dzi¶ wokó³ o³tarza. Wzbud¼my na wstêpie w sobie wiarê, aby w znaku naszego zgromadzenia rozpoznaæ tajemnicê Ko¶cio³a. Ko¶ció³ jest zgromadzeniem ludu Bo¿ego w Chrystusie i w Duchu ¦wiêtym. Zgromadzenie liturgiczne jest znakiem, w którym Ko¶ció³ objawia swoj± naturê i w którym siê zgodnie z ni± urzeczywistnia. (28).

 h)  Grzeszymy przeciw mi³o¶ci i jedno¶ci Ko¶cio³a. Dlatego przed wej¶ciem do zgromadzenia musimy usun±æ z serc naszych wszystko to, co nas dzieli.

 

  2  Przed Kyrie

 a)  Kyrios – to Chrystus Król Pan ca³ego stworzenia. Nasze wo³anie „Kyrie eleison” jest pro¶b±, by Chrystus przyszed³ odnowiæ, jednoczyæ, prowadziæ do Boga.

 b)  Chrystusa – który mo¿e uzdrowiæ i zbawiæ, pro¶my:

 c)  Chrystusa Pana, który odnawia ca³e stworzenie, witamy obecnego w¶ród nas i prosimy:

 d)  Chrystusa Kyriosa – Pana nowego, zbawionego stworzenia, pro¶my:

 e)  Chrystusa Pana, który przyszed³, który idzie, który wróci w mocy i chwale – pro¶my:

 

  3  Przed Gloria

 a)  ¦piew „Chwa³a na wysoko¶ci Bogu” to staro¿ytny i czcigodny hymn, w którym Ko¶ció³ w Duchu ¦wiêtym zgromadzony, chwali i b³aga Boga Ojca oraz Baranka (31).

 b)  Ka¿de stworzenie wyzna z rado¶ci± na chwa³ê Bogu Ojcu, ¿e Jezus Chrystus jest Panem, Królem (Flp 2, 11).

 c)  „Chwa³a na wysoko¶ci”, jakby hymn narodowy ludu Chrystusa, ¶piewali chrze¶cijanie z rado¶ci± zmartwychwstania w postawie stoj±cej.

 d)  Znak, który zjawi siê na koñcu dziejów – to Chrystus Zmartwychwsta³y – by¶my z Nim z martwych powstali. Z nadziej± ¶piewany hymn zmartwychwstania w pe³nej wiary i radosnej postawie stoj±cej.

 e)  Chrystus zmartwychwsta³ – wiêc i my zmartwychwstaniemy. Z rado¶ci± ¶piewamy hymn zmartwychwstania w postawie stoj±cej.

 

  4  Przed kolekt±

 a)  Kap³an zaprosi nas do modlitwy. W chwili ciszy, która nast±pi po tym zaproszeniu, niech ka¿dy z nas stawi siê w g³êbi duszy w obecno¶ci Boga, ukazuj±c Mu wszystko, co w nas domaga siê zbawienia (32).

 b)  Po wezwaniu „Módlmy siê” u¶wiadomimy sobie obecno¶æ Bo¿± i przedstawimy Bogu swoje potrzeby. Modlitwa, któr± potem odmówi kap³an, nazywa siê „kolekt±” czyli „zebraniem”: kap³an bowiem, jako nasz przedstawiciel, zbierze wszystkie nasze modlitwy i przez Chrystusa przedstawi Ojcu (32).

 c)  W chwili ciszy, która nast±pi po wezwaniu „Módlmy siê”, bêdziemy siê modliæ w Duchu ¦wiêtym, który jest w nas. Modlitwa kap³ana, który potem w³±czy siê w nasz± modlitwê, u¶wiadomi nam, ¿e tylko przez po¶rednictwo Chrystusa nasza modlitwa mo¿e doj¶æ do Ojca i byæ wys³uchan±. Bo Chrystus nam obieca³, ¿e wszystko da nam Ojciec, o co bêdziemy Go prosili w Imiê Jego (32).

 d)  Przez przy¶wiadczaj±ce „Amen” uczynimy swoj± – modlitwê, któr± w naszym imieniu wypowie kap³an (32).

 

  5  Przed i po czytaniu

 a)  Liturgia wej¶cia przygotowa³a nas do s³uchania s³owa Bo¿ego. Teraz Bóg przemówi do swego ludu przez czytania biblijne. One objawi± nam tajemnicê naszego odkupienia i zbawienia. Przez nie Chrystus, wykonawca Bo¿ych planów zbawczych, o którym mówi± wszystkie Pisma, stanie siê obecny w¶ród nas (33).

 b)  Ka¿de czytanie koñczy lektor s³owami: Oto s³owo Bo¿e! Odpowiadaj±c rado¶nie „Bogu niech bêd± dziêki” wyra¿amy sw± wiarê w obecno¶æ Pana w¶ród nas w swoim S³owie.

 c)  S³owo Bo¿e skierowane do nas, domaga siê odpowiedzi. Wyrazimy j± w ¶piewie psalmów, w których brzmi nuta podziwu dla wielko¶ci dzie³ Bo¿ych, wdziêczno¶ci i ufno¶ci.

 d)  Za chwilê, w czytaniach, stó³ S³owa Bo¿ego zostanie zastawiony dla nas i skarby Pisma ¶w. zostan± dla nas otwarte (34).

 e)  Psalmy, którymi siê modlimy, to tak¿e S³owo Bo¿e, natchnione przez Ducha ¦wiêtego. Dlatego ¶piewa je psalmista z ambony, a my, w³±czaj±c siê do ¶piewu, czynimy je modlitw± swoich serc.

 f)  Radosnym ¶piewem „Alleluja” witamy Pana Zmartwychwsta³ego, przychodz±cego do nas w s³owach Ewangelii – Dobrej Nowiny. Dlatego ¶piewamy w postawie stoj±cej.

 

  6  Przed Ewangeli±

 a)  ¦wiece zapalone, które nios± ministranci przed ksiêg± Ewangelii, kadzid³o i uca³owanie ksiêgi – to wszystko znaki zewnêtrzne naszej wiary w obecno¶æ Chrystusa Zmartwychwsta³ego w swoim s³owie (35).

 b)  Chrystus Pan jest obecny w¶ród nas w Swoim S³owie, albowiem gdy w Ko¶ciele czyta siê Pismo ¶wiête, wówczas On sam mówi.

 c)  Duch ¦wiêty przez II Sobór Watykañski przypomina: „Gdy w Ko¶ciele czyta siê Pismo ¶wiête, Chrystus Pan jest obecny w swoim S³owie i sam do nas mówi” (KL 7).

 c)  Po s³owach Ewangelii us³yszymy proklamacjê: „Oto s³owo Pañskie”, na któr± pe³ni wdziêcznej rado¶ci odpowiadamy: „Chwa³a Tobie Chryste”.

 

  7  Przed wyznaniem wiary i Modlitw± Powszechn±

 a)  Przez wyznanie wiary chcemy przylgn±æ do S³owa Bo¿ego, które¶my s³yszeli.

 b)  Wchodz±c w Bo¿e plany zbawcze, które objawi³o nam Pismo ¶w., chcemy teraz obj±æ swoj± modlitw± potrzeby ca³ego Ko¶cio³a i wszystkich ludzi.

 c)  Nakarmieni s³owem Bo¿ym chcemy teraz zanosiæ b³agania za potrzeby ca³ego Ko¶cio³a i za zbawienie ca³ego ¶wiata (33).

 d)  Modl±c siê za wszystkich ludzi wype³niamy wszyscy swój urz±d kap³añski (45).

 

  8  Przed przygotowaniem darów

 a)  W czasie liturgii eucharystycznej Ko¶ció³, spe³niaj±c polecenie Pana, czyni to samo, co On uczyni³ w czasie Ostatniej Wieczerzy, dlatego w czasie przygotowania darów przynosi siê na o³tarz chleb, wino i wodê, te mianowicie elementy, które Chrystus wzi±³ w swoje rêce (48, 1).

 b)  Na pocz±tku liturgii eucharystycznej przynosi siê do o³tarza dary, które stan± siê Cia³em i Krwi± Chrystusa. Najpierw jednak trzeba przygotowaæ o³tarz czyli stó³ Pañski, który jest o¶rodkiem ca³ej liturgii eucharystycznej. Ministranci przynosz± na o³tarz korpora³, kielich i msza³. Dary za¶ chleba i wina przynosimy do o³tarza my wszyscy, przez rêce naszych przedstawicieli. W ten sposób wyra¿amy swoj± gotowo¶æ do wspó³uczestniczenia w ofierze Chrystusa (49).

 c)  Zaczynamy Liturgiê Sto³u, uczty, dziêkczynnej Ofiary, na zaproszenie Bo¿ego S³owa.

 d)  Nasze oddanie Bogu, nasza mi³o¶æ Boga mierzy siê – z woli Chrystusa – miar± mi³o¶ci bli¼niego. O bli¼nim my¶limy (my¶leli¶my) w Modlitwie Wiernych.

 e)  Sk³adaj±c nasze dary, nie my¶limy, ¿e Bogu, do którego nale¿y wszystko, mo¿emy co¶ ofiarowaæ. Je¿eli jednak chcemy przyj±æ najwiêkszy dar, Chrystusa, który jest Chlebem ¿ycia wiecznego, musimy wyraziæ gotowo¶æ dzielenia siê z bli¼nimi tym, co z ³aski Boga posiadamy.

 

  9  Przed Prefacj± i Modlitw± Eucharystyczn±

 a)  Teraz zaczyna siê centrum i szczyt ca³ej celebracji eucharystycznej: Wielka Modlitwa Eucharystyczna modlitwa dziêkczynienia i u¶wiêcenia. Celebrans wezwie nas, aby¶my wznie¶li swe serca ku Panu w modlitwie i dziêkczynieniu i w ten sposób przy³±czyli siê do niego w modlitwie, któr± skieruje w imieniu ca³ej wspólnoty przez Jezusa Chrystusa do Boga Ojca. Celem za¶ tej modlitwy jest, aby ca³e zgromadzenie wiernych zjednoczy³o siê z Chrystusem w wyznaniu wielkich dzie³ Bo¿ych i w sk³adaniu ofiary (54).

 b)  Jeste¶my Królestwem Kap³añskim Chrystusa (1 P 2, 9). Kap³an bêdzie z dziêkczynieniem g³osi³ wspania³e czyny Tego, który nas powo³a³ z ciemno¶ci do swej cudownej ¶wiat³o¶ci. My wszyscy – uczestnicz±cy w kap³añstwie Chrystusowym, wyznaj±c nasz± wdziêczn± rado¶æ bêdziemy wielbiæ Boga, ¿e pe³ne s± niebiosa i ziemia chwa³y Jego. Dlatego „¦wiêty, ¦wiêty...” bêdziemy ¶piewaæ jak kap³an, postawie stoj±cej.

 c)  Jezus Chrystus, S³owo Bo¿e, przyszed³ z góry – od Ojca – by nas poci±gn±æ ku górze – do swego Ojca. Dlatego wznosz±c w górê serca i my¶li nasze dziêkujemy za to wywy¿szenie w postawie stoj±cej.

 d)  Nasz ¶piew „¦wiêty, ¦wiêty...” jest dalszym ci±giem uroczystego dziêkczynienia i uwielbienia mówionego (¶piewanego) przez celebransa.

 e)  Nasza ojczyzna i dom jest u TEGO, którego chwa³y pe³ne s± niebiosa i ziemia. Razem z Anio³ami wolno nam uczestniczyæ w górnej liturgii nieba: „Hosanna, niech siê ulituje nasz Bóg na wysoko¶ci”. Entuzjazm wyra¿amy radosnym ¶piewen w postawie stoj±cej.

(Uwaga: Sam± Modlitwê eucharystyczn± nale¿y obja¶niæ przez osobne homilie lub katechezy. W czasie jej trwania, gdy odmawiana jest w jêzyku narodowym, komentarz jest nie na miejscu.)

 

10  Przed Per Ipsum
(Tylko wtedy, gdy Kanon odmawiany jest jeszcze po ³acinie)

 a)  Pomni na b³ogos³awion± Mêkê, Zmartwychwstanie i chwalebne Wniebowst±pienie Jezusa Chrystusa: przez Niego, z Nim i w Nim ukszta³towani w nowe stworzenie sk³adamy Bogu Ojcu ofiarê czci i uwielbienia.

 b)  Przez Chrystusa, z Nim i w Nim sk³adamy Bogu Ojcu Wszechmog±cemu w jedno¶ci Ko¶cio³a i w mi³o¶ci Ducha ¦wiêtego Ofiarê czyst±, ofiarê ¶wiêt± Jezusa Chrystusa i z Nim nas samych.

 c)  Razem z Jezusem Chrystusem sk³adamy Bogu Ojcu w jedno¶ci Ko¶cio³a i mi³o¶ci Ducha ¦wiêtego ofiarê chwa³y i uwielbienia – ofiarê ¶wiêt±, ofiarê czyst± – Jezusa Chrystusa i z Nim nas samych.

 d)  Razem z Chrystusem, przejêci Jego duchem modlitwy i oddania, wielbimy Ojca, który jest w niebie.

 e)  Spodoba³o siê Bogu Ojcu, by jak w Chrystusie zosta³o wszystko stworzone, tak w Nim doprowadziæ stworzenie do pe³nej doskona³o¶ci. Dlatego pojednani w Chrystusie i zjednoczeni z Chrystusem, sk³adamy przez Niego Bogu Ojcu ofiarê ¶wiêt±, ofiarê czyst± – Ofiarê Nowego Stworzenia, obdarzonego Duchem ¦wiêtym.

 f)  Kto zgadza siê na wszczepienie w Jezusa Chrystusa, na nowe ¿ycie z NIM w Bogu, ten odpowiada na tajemnicê naszego „zanurzenia w Jego ¶mierci i zmartwychwstaniu” przez chrzest i dzisiejsz± mszê ¶w. radosne tak – Amen. Zgadzam siê. Tak w³a¶nie niech bêdzie.

 g)  Kto uczestniczy w Ofierze Chrystusowej, daje swoje Amen – zgodê na powrót do Boga.

 h)  W Chrystusie, przez Niego i dla Niego zosta³o wszystko stworzone. Zechcia³ bowiem Bóg, aby przez Niego znów pojednaæ wszystko ze sob± (Kol 1, 16). Kto chce w³±czyæ siê w Chrystusowe dzie³o naszego stworzenia i tak wielbiæ Boga Ojca, odpowie – AMEN, zgadzam siê, chcê pracowaæ.

 i)  Kto przyjmuje zaproszenie i zbawienie Bo¿e w tej Ofierze odpowie (od¶piewa) Amen. Przyjmujê, zgadzam siê, idê.

 j)  Nasze Amen oznacza, ¿e z Chrystusem i w Chrystusie sk³adamy Bogu Ojcu ¶wiêt± Ofiarê czci i uwielbienia.

 

11  Przed Ojcze nasz

 a)  Poniewa¿ celebracja eucharystyczna jest uczt± paschaln±, wypada, aby¶my wed³ug przykazania Pana przyjêli Cia³o i Krew Jego jako pokarm duchowy. Do tego ma nas przygotowaæ Modlitwa Pañska, w której prosimy o chleb powszedni, jakim dla chrze¶cijan jest przede wszystkim Cia³o Chrystusa oraz o odpuszczenie grzechów, aby ¶wiête by³o dane naprawdê ¶wiêtym (56).

 b)  Na chrzcie ¶wiêtym przemienieni w nowych ludzi: dzieci Bo¿e, mo¿emy wspólnie modliæ siê: Ojcze ...

 c)  Zjednoczeni dziêki Ofierze Dobrego Pasterza w jeden Bo¿y Lud – mo¿emy mówiæ: Ojcze ...

 d)  Ojcze nasz – modlitwa Nowego Ludu Bo¿ego.

 e)  Obdarzeni na Chrzcie ¶w. ¿yciem i godno¶ci± Dzieci Bo¿ych mo¿emy modliæ siê: Ojcze ...

 

12  Przed rytem pokoju i ³amaniem chleba

 a)  Zanim staniemy siê uczestnikami jednego chleba, prosimy o pokój dla ca³ej rodziny ludzkiej i o jedno¶æ dla Ko¶cio³a oraz okazujemy sobie wzajemnie mi³o¶æ (56, b).

 b)  Gest ³amania chleba mówi: nas wielu stanie siê jednym cia³em przez Komuniê z jednego chleba ¿ycia (56, c)

 c)  Poznali uczniowie Pana Jezusa przy ³amaniu chleba: przy ge¶cie zapraszaj±cym wszystkich do jednego Sto³u.

 d)  Chrystus, Baranek Bo¿y, zg³adziwszy grzechy ¶wiata przez swoj± ¶mieræ, pojedna³ nas z Bogiem i udzieli³ prawdziwego pokoju.

 e)  B³ogos³awieni, szczê¶liwi, którzy s± wezwani na ucztê Godów Baranka.

 

13  Przed procesj± komunijn± i na Komuniê

 a)  Do komunii ¶w. przystêpujemy ze ¶piewem. ¦piew ten przez jedno¶æ g³osów niech bêdzie wyrazem naszego duchowego zjednoczenia i rado¶ci serc naszych (56 i).

 b)  Nasza procesja do przyjêcia Cia³a Pañskiego z radosnym ¶piewem niech bêdzie znakiem braterskiej jedno¶ci.

 c)  Z kazania ¶w. Augustyna: Mówi± wam: Cia³o Chrystusa. A wy odpowiadacie: Amen. B±d¼cie wiêc cz³onkami Cia³a Chrystusa, a¿eby to wasze Amen by³o prawdziwe. Starajcie siê to poj±æ. Wielu nas, jednym cia³em jeste¶my. I weselcie siê. Jedno¶æ, ¶wiêto¶æ, mi³o¶æ. B±d¼cie wiêc tym, na co patrzycie i przyjmijcie to, czym jeste¶cie. Chrystus ¶wiêci na o³tarzu tajemnicê naszego pokoju i jedno¶ci.

 d)  Przystêpowaæ do Komunii ¶w. nie znaczy podchodziæ jak sprawiedliwy, który czeka nagrody, ale zbli¿yæ siê jak ubogi, prosty i szczery wobec Boga, który w ubóstwie swoim potrzebuje pokarmu: Chleba ubogich – Jezusa Chrystusa. Tylko dlatego mówimy: Panie, nie jestem godzien, nie zas³u¿y³em...

 e)  Je¶li kto¶ pozostaje w Chrystusie, jest nowym stworzeniem. To, co dawne, minê³o, a oto wszystko sta³o siê nowe. Wszystko za¶ to pochodzi od Boga, który pojedna³ nas z sob± przez Chrystusa (2 Kor 5, 17-18).

 f)  Je¿eli Chrystus w was mieszka, cia³o wprawdzie podlega ¶mierci ze wzglêdu na skutki grzechu, duch jednak posiada ¿ycie Bo¿e dziêki zbawieniu. Bóg przywróci do ¿ycia wasze ¶miertelne cia³a moc± mieszkaj±cego w was swego Ducha.

 g)  Uczta Eucharystyczna jest zapowiedzi± i realizacj± nowego ¶wiata: Niebo i ziemia bêd± nowe; Bóg zamieszka z nami: bêdziemy Jego ludem. Kto z ¿yw± wiar± i nadziej± oczekuje i wspó³pracuje nad nowym ¶wiatem, przyjmuje zadatek przysz³ego Zmartwychwstania: Cia³o Chrystusa.

 

14  Przed rozes³aniem

 a)  Za chwilê kap³an, jako przewodnicz±cy rozwi±¿e zgromadzenie i ode¶le nas, aby ka¿dy z nas wróci³ do swoich dobrych prac wielbi±c i b³ogos³awi±c Pana (57, b).

 b)  Id¼cie – ofiara trwa. Z ojcowskim b³ogos³awieñstwem Bóg nas posy³a.

 c)  Id¼cie – w waszej prawdziwej religijno¶ci Msza ¶w. trwa.

 d)  Z b³ogos³awieñstwem swoim Bóg nas posy³a do pracy nad odnow± ¶wiata.

 

 

 

 

 

 


 s. 111

 

 

 

 

 

 


 s. 112

 

 

 

 

 

 

 

 


 s. 113

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 s. 114

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 s. 115

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 s. 116

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 s. 117

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 s. 118

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 


 s. 119

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 


 s. 120

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 s. 121

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 


 s. 122

 

 

 

 

 

 

 

 


 s. 123

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 s. 124

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 s. 125