Jan Pawe II do Ruchu 安iat這-砰cie

1973 Kro軼ienko po鈍i璚enie Ruchu Niepokalanej
1973 Kro軼ienko zako鎍zenie liturgii
1973 Kro軼ienko Namiot 安iat豉

 

 

11 VI 1973

Spotkanie ks. Kardyna豉 Karola Wojty造 z uczestnikami Centralnej Oazy Matki zapisa這 si w tradycji ruchu jako historia o „okienku”. By to poniedzia貫k, 鈍i皻o Maryi, Matki Ko軼io豉. Rano jeden z moderator闚 przywi霩 wiadomo嗆, 瞠 zasz造 nieoczekiwane przeszkody, i ks. Kardyna niestety nie mo瞠 przyjecha. A jednak w po逝dnie, na zako鎍zenie Eucharystii okaza這 si, 瞠 pojawi si u wej軼ia do Namiotu 安iat豉 skromnie staj帷 w t這ku. Zaplanowane po鈍i璚enie nowo postawionej statuy Niepokalanej dokona這 si pod jego przewodnictwem, towarzyszy豉 mu modlitwa oddania Ruchu 安iat這-砰cie w r璚e Niepokalanej, Matki Ko軼io豉. Modlitw u這篡 ks. F. Blachnicki, a poetyck korekt opatrzy ks. W. Danielski. Po niej Ks. Kardyna skierowa kilka s堯w do zgromadzonych.

Moi Drodzy! Po tym wszystkim, co by這 powiedziane w akcie oddania przy po鈍i璚eniu statuy Matki Bo瞠j, Matki Chrystusowej, Matki Ko軼io豉, my郵, 瞠 jakiekolwiek s這wo jest zb璠ne, bo ca豉 pe軟ia tre軼i zawiera si tam.

Pragn tylko wyja郾i, 瞠 jeszcze dzisiaj rano by貫m przekonany, i jest rzecz niemo磧iw przyby tutaj. Potem jednak w taki spos鏏 poprzesuwali鄉y pewne obowi您ki, 瞠 powsta這 ma貫 okienko. W豉郾ie przez to okienko wyszed貫m z Krakowa (wyszed貫m nie na nogach) do Kro軼ienka i przez to samo okienko musz teraz wyj嗆 szybko, natychmiast z Kro軼ienka i wr鏂i do Krakowa.

Ale, prosz Ksi篹y i wszystkich tutaj zgromadzonych Braci i Si鏀tr, czu貫m jak捷 wewn皻rzn potrzeb, a瞠by tutaj przyby w豉郾ie w uroczysto嗆 Maryi, Matki Ko軼io豉. W uroczysto嗆, kt鏎a toruje sobie drog w 鈍iadomo軼i naszej, jak te i ca貫go Ko軼io豉, jakkolwiek zawiera ogromny potencja tre軼i. Dopiero w 鈍ietle Soboru Watyka雟kiego II, zw豉szcza rozdzia逝 鏀mego Konstytucji dogmatycznej o Ko軼iele, rozja郾iamy sobie t prawd, kt鏎a sk康in康 wydaje si naszym sercom tak bliska i tak oczywista.

Je瞠li tutaj przybywam, a瞠by si z Wami przez te chwile w tym ma造m okienku spotka, to tak瞠 i dlatego, 瞠 pragn po這篡 jaki akcent na t ca陰 apostolsk inicjatyw, kt鏎a tutaj znalaz豉 sobie gniazdo, czy te raczej 廝鏚這, i kt鏎a st康 stara si promieniowa. W豉郾ie z t my郵 tutaj przybywam w uroczysto嗆 Matki Ko軼io豉, a瞠by t inicjatyw w szczeg鏊ny spos鏏 Jej poleci, zawierzy, odda Jej w opiek. Odda wewn皻rznie, od strony tajemnicy Bo瞠j, kt鏎a w inicjatywie tej si zawiera i rozwija w wielu duszach, i odda zewn皻rznie tak瞠, bo Ko軼i馧 musi istnie w warunkach zewn皻rznych i od tej zewn皻rznej strony tak瞠 potrzebuje opieki Matki swojej, Matki Ko軼io豉, i opieki Bo瞠j przez Jej po鈔ednictwo.

Z t my郵 tutaj przyby貫m i spe軟i貫m przy tym jaki wewn皻rzny nakaz serca, kt鏎e od dzisiaj rana nie dawa這 mi spokoju, a瞠by jednak to okienko gdzie otworzy i tutaj przyby. Niech to tak瞠 o czym 鈍iadczy. Wi璚ej ju nie powiem. Tak瞠 i dlatego, 瞠 okienko si zamyka.

Pragn wszystkich serdecznie pozdrowi i zostawi tutaj, pod opiek Maryi, Matki Ko軼io豉, i przy tym 廝鏚le, a瞠by z niego czerpali jak najobficiej dzisiaj i w ci庵u ca造ch najbli窺zych wakacji, i zawsze, w miar, jak ta inicjatywa b璠zie si wewn皻rznie i zewn皻rznie rozprzestrzenia.

Niech b璠zie pochwalony Jezus Chrystus.

Ks. F. Blachnicki, Godziny Taboru. Carlsberg-Lublin 1989, s. 35-36.

 

 

 

 

29 VII 1973

Przem闚ienie na zako鎍zenie niedzielnej Mszy 鈍. w kaplicy Dobrego Pasterza w Kro軼ienku o roli formacji do owocnego udzia逝 w liturgii zgodnie z nauk Soboru Watyka雟kiego II.

Przed zako鎍zeniem Mszy 鈍. pragn skierowa kilka s堯w do uczestnik闚 rekolekcji s逝瘺y liturgicznej prowadzonych w Kro軼ienku i w innych miejscach, przede wszystkim na terenie diecezji tarnowskiej i archidiecezji krakowskiej. Zwracam te s這wa tak瞠 dzi do tutejszego spo貫cze雟twa katolickiego zar闚no w Kro軼ienku jak i w okolicy, kieruj je do ksi璠za Proboszcza.

Przede wszystkim bardzo serdeczne B鏬 zap豉 za zaproszenie w dzisiejsz niedziel do tej wsp鏊noty zgromadzenia eucharystycznego, kt鏎emu mog貫m przewodniczy. Jest to dla mnie samego g喚bokie prze篡cie. To prze篡cie wi捫e si dla mnie, biskupa, z do鈍iadczeniem Soboru Watyka雟kiego II, kt鏎e wci捫 jeszcze trwa w naszych duszach i wci捫 domaga si urzeczywistnienia.

Ko軼i馧 w Polsce pod kierunkiem episkopatu realizuje Sob鏎 Watyka雟ki II w jego bogatych dziedzinach my郵owych, tre軼iowych, religijnych, moralnych. Jeste鄉y codziennie tego 鈍iadkami. Sob鏎 Watyka雟ki II na pierwszy plan swojej pracy wysun掖 dzie這 odnowy liturgii, widz帷 w nim jaki szczeg鏊nie wa積y, podstawowy i centralny 鈔odek odnowy Ko軼io豉, jak Sob鏎 za natchnieniem Ducha 安i皻ego zamierzy w naszych czasach.

Dlatego te z kolei my, biskupi i kap豉ni polscy wraz z ca造m laikatem w naszej Ojczy幡ie pragniemy na odnowie liturgii oprze dzie這 realizacji Soboru, a przez to r闚nie dzie這 odnowy Ko軼io豉 w Polsce. Tu jest jaki najg喚bszy i zarazem najprostszy wyraz tej wielkiej sprawy, kt鏎ej Ko軼i馧 naszego stulecia pod natchnieniem Ducha 安i皻ego po鈍i璚i tyle pracy, tyle modlitwy, tyle przemy郵e i tyle wniosk闚. Dlatego te jako podstawowe zadanie w ramach odnowy Ko軼io豉 polskiego we wszystkich diecezjach, we wszystkich parafiach widzimy pog喚bienie liturgii, s逝瘺y liturgicznej, zar闚no po stronie liturg闚-kap豉n闚, jak te po stronie ca貫go ludu Bo瞠go, kt鏎y uczestniczy w liturgii. I st康 te tak wielk wag przywi您ujemy do tej ca貫j pracy, kt鏎a si dokonuje w豉郾ie tutaj w Kro軼ienku i w wielu innych miejscach.

Uwa瘸my, 瞠 pog喚bienie 鈍iadomo軼i chrze軼ija雟kiej Ko軼io豉 mo瞠 przyj嗆 tylko drog takiego dojrza貫go uczestnictwa w liturgii i wsp馧tworzenia liturgii. A瞠by w to wnikn望, a瞠by to zbudowa w duszy ludzkiej i we wsp鏊nocie ludzkiej, nieodzowne s rekolekcje. St康 w豉郾ie te rekolekcje s逝瘺y liturgicznej, prowadzone wypr鏏owan ju metod oazy pod kierunkiem ks. prof. Franciszka Blachnickiego i jego licznych wsp馧pracownik闚. Te rekolekcje s zalecane przez biskup闚 polskich i s jak najgor璚ej popierane. S one 軼i郵e zwi您ane z prac duszpastersk Ko軼io豉.

Chcia貫m z ca造m naciskiem podkre郵i, 瞠 wedle naszej Konstytucji Ko軼i馧 w swojej pracy duszpasterskiej ma nie napotyka na 瘸dne przeszkody. I dlatego te liczymy na to, 瞠 ta praca tak wa積a, tak 軼i郵e liturgiczna i duszpasterska nie b璠zie napotyka na 瘸dne przeszkody. Mog by czasem nieporozumienia, ale po wyja郾ieniu tego, o co chodzi, uwa瘸my, 瞠 praca oaz nie powinna natrafia na 瘸dne przeszkody. Jest ona prowadzona w duchu Ko軼io豉, a zarazem z ca造m poszanowaniem tego porz康ku spo貫cznego, jaki w naszym kraju, przecie w ogromnej wi瘯szo軼i kraju katolickim, musi by respektowany.

Drodzy bracia kap豉ni, drogie siostry zakonne, drodzy rodzice, wychowawcy, wreszcie ukochani ch這pcy i dziewcz皻a, m這dzie篡 s逝瘺y liturgicznej! Na tych zasadach opiera si jaka wewn皻rzna legitymacja ca貫j naszej tutejszej wsp鏊noty. Chrze軼ijanin wsp馧czesny, kt鏎y 篡je w swojej Ojczy幡ie, w epoce II Soboru Watyka雟kiego, chce 篡 鈍iadomie, chce post瘼owa metod otwartych oczu, chce mie prawo do miejsca spotkania ze swoim Bogiem. Tym miejscem jest wsp鏊nota zgromadzenia eucharystycznego, zgromadzenia wok馧 o速arza Chrystusa w Jego ofierze.

Ufam, 瞠 wszystkie wasze prace, ca造 trud rekolekcyjny, podejmowany t gruntown metod, jak dotychczas wydawa owoce, tak i nadal wydawa je b璠zie. Jest to nasze prawo chrze軼ija雟kie, a瞠by鄉y 篡li we wsp鏊nocie ludu Bo瞠go i mogli swobodnie obcowa z Chrystusem. Jest to nasza rado嗆, 瞠 mo瞠my tego Chrystusa prze篡wa wsz璠zie zar闚no wok馧 o速arza, jak te na wspania造m tle przyrody beskidzkiej, kt鏎a tutaj w tej cz窷ci naszej Ojczyzny jest szczeg鏊nie szczodra i pi瘯na.

Modlimy si o b這gos豉wie雟two Bo瞠 dla urodzaj闚, dla ludzi pracuj帷ych na roli, o b這gos豉wie雟two Bo瞠 dla wszystkich ludzi pracuj帷ych, dla wszystkich wypoczywaj帷ych, zw豉szcza m這dzie篡. Jej wychowanie zgodne z przekonaniami i sumieniem rodzic闚 oraz samej m這dzie篡 jest dzisiaj najwa積iejsz spraw, kt鏎a stoi w  centrum uwagi i troski episkopatu i Ko軼io豉.

Te wszystkie sprawy tutaj przy tym o速arzu zebrane pod postaci chleba ofiarujemy Bogu, a瞠by sta造 si Cia貫m i Krwi Pana naszego Jezusa Chrystusa, jak to dzisiaj uczynili鄉y. Z tej ofiary chcemy zebra w  naszych duszach bogaty owoc, posiew dobra. Dlatego z這篡li鄉y chleb i odebrali Cia這 Pa雟kie pod t sam postaci chleba Cia豉 Pa雟kiego, kt鏎e jest pokarmem naszych dusz. Karmi nas ono dzisiaj i karmi b璠zie dalej na kszta速owanie 篡cia chrze軼ija雟kiego i prawdziwie ludzkiego w naszej Ojczy幡ie.

Oto drodzy bracia, siostry, droga m這dzie篡 – my郵i, kt鏎e pragn掖em Wam przekaza dzi瘯uj帷 za zaproszenie na dzisiejsze zgromadzenie eucharystyczne, za mo積o嗆 przewodniczenia mu. A瞠by s這wa te nie by造 tylko d德i瘯iem ludzkim, ale mia造 wyraz mocy Bo瞠j, pozw鏊cie 瞠 potwierdz je teraz wersety b這gos豉wie雟twa liturgicznego, kt鏎ymi ko鎍zy si zawsze Msza 鈍i皻a w ustach jej celebransa.

Ks. F. Blachnicki, Godziny Taboru. Carlsberg-Lublin 1989, s. 39-41.

 

 

 

 

29 VII 1973

Przem闚ienie w Namiocie 安iat豉 w Kro軼ienku do zgromadzonych tam uczestnik闚 oaz dla doros造ch po trwaj帷ej niemal ca造 dzie wizycie w poszczeg鏊nych oazach, o formacji aposto堯w 鈍ieckich.

Widz, 瞠 wam si tu dobrze powodzi. Nic nie mo積a powiedzie: 酥iewacie sobie, namiot macie nad g這w, deszcz nie pada... ale wiatr wieje. Ale jak si wi璚ej ludzi zbierze, to nawet mo積a by tu nocowa.

To, co mia貫m powiedzie, to ju powiedzia貫m w poszczeg鏊nych grupach, cz窷ciowo w ko軼iele. Mog dorzuci najwy瞠j, nawi您uj帷 do s堯w ks. Profesora powiedzianych na pocz徠ku, 瞠 sprawa formacji laikatu, aposto堯w 鈍ieckich, jest spraw ogromnej wagi w ca造m Ko軼iele. Oczywi軼ie, 瞠 jest spraw ogromnej wagi w Polsce. Poniewa my w Polsce nie mamy 鈔odk闚, tych 鈔odk闚 trzeba szuka. S 鈔odki zwyczajne, powszechne, duszpasterstwo parafialne. Ale ono stwarza te zwyczajne tylko efekty, zwyczajne skutki. Natomiast to, czego od nas wymaga dzisiaj Chrystus w tej epoce 篡cia Ko軼io豉 w Polsce, domaga si pewnych nadzwyczajnych wysi趾闚 i nadzwyczajnych postaw. Dlatego te trzeba i do tego formacji dodatkowej. St康 bardzo cenne jest wszystko to, co si czyni, a瞠by wypracowa pewne metody formacji 鈍ieckich, formacji apostolstwa 鈍ieckich, pewn szko喚 apostolsk. To jest to, co chcia貫m tutaj dopowiedzie nawi您uj帷 do s這wa, kt鏎e us造sza貫m.

A poza tym ks. Profesor m闚i ju przedtem, 瞠 to jest oaza ludzi starszych, przewa積ie ludzi starszych. Pomy郵a貫m sobie: pojad do Kro軼ienka, 瞠by troch odm這dzi t oaz. Przyje盥瘸m tu do Kro軼ienka i patrz, 瞠 mam powa積 konkurencj. Tak powa積, jakiej jeszcze nigdy nie mia貫m. Wobec tego wszystko jest w porz康ku. Istotnie, jest to oaza ludzi starszych, bodajby si tacy na kamieniu rodzili. I my郵, 瞠 to ju wystarczy.

Mam nadziej, 瞠 sobie tutaj poradzicie tak jake軼ie sobie dot康 poradzili przez dwa turnusy, poradzicie sobie i w trzecim. A jak Pan B鏬 pozwoli, to po trzecim si jeszcze spotkamy, kto wie gdzie tam. Je瞠li poszukacie jakiej g鏎y, to niech to b璠zie g鏎a powy瞠j tysi帷a metr闚, bo poni瞠j, to szkoda chodzi.

My郵, 瞠 to co powiedzieli鄉y, to wystarczy. A zreszt m闚i造 tutaj za siebie wydarzenia: spotkanie rano, i to miejsce, i napisy, i nawet ten 篡randol apokaliptyczny, no i piosenki, kt鏎e maj te swoj tre嗆, swoj wymow my郵ow, i ca造 nastr鎩 tego spotkania.

砰cz wam, a瞠by軼ie zabrali st康 jak najwi璚ej d鏏r, kt鏎e sp造waj do duszy cz這wieka, i 瞠by wam to pomog這 przez ca造 rok. I 瞠by軼ie z kolei wy mogli promieniowa tym dobrem, kt鏎e tutaj w was wpromieniowa這. Szcz窷 Bo瞠!

Ks. F. Blachnicki, Godziny Taboru. Carlsberg-Lublin 1989, s. 52.