|
Biuletyn Odnowy Liturgii 1 . w: Collectanea Theologica 38:1968, f. IV, s. 84-111.
Zawarto¶æ: I. DOKUMENTY ODNOWY II. PROBLEMY ODNOWY III. PRAKTYKA ODNOWY IV. KRONIKA ODNOWY 1 Redaktorem niniejszego biuletynu jest ks. Franciszek Blachnicki, Lublin.
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 38:1968, f. IV, s. 84-87. I. DOKUMENTY ODNOWY Oprac. Bronis³aw Mokrzycki 1. Zestaw czytañ mszalnych na specjalne okazje (Lectionaria particularia) Ca³y 38 nr miesiêcznika Notitiae wype³niony jest nowym zestawem czytañ mszalnych i ¶piewów miêdzylekcyjnych zawartych w dziesiêciu grupach, przeznaczonych na specjalne okoliczno¶ci. Rada do wprowadzenia w ¿ycie Konstytucji o ¶wiêtej liturgii pragn±c realizowaæ polecenie KL o obfitszym zastawieniu dla wiernych sto³u S³owa Bo¿ego i szerszym udostêpnieniu im skarbca biblijnego (51) postanowi³a w listopadzie 1965 r. za aprobat± Ojca ¶w. zwróciæ siê do poszczególnych episkopatów z poleceniem, by przygotowa³y w³asne zestawy czytañ (Ordo lectionum) na dni powszednie i przes³a³y je do zatwierdzenia przez Radê. Tymczasem zespó³ roboczy Rady zajmuj±cy siê czytaniami biblijnymi we Mszy ¶w. dokona³ ju¿ zleconego sobie dzie³a i pod kierunkiem C. V a g a g g i n i' e g o i V. F o n t a i n e' a przygotowa³ nowy zestaw czytañ na niedziele, ¶wiêta i dni powszednie ca³ego roku. W czerwcu 1967 r. sporz±dzono schemat zawieraj±cy 94 tablice, które zawiera³y zestawione obok siebie perykopy ró¿nych obrz±dków w ca³ej tradycji liturgicznej. Sporz±dzenie schematu poprzedzi³y szerokie badania duszpasterskie. Za zgod± i staraniem Ojca ¶w. schemat ten wydano drukiem i rozes³ano do przewodnicz±cych Krajowych Komisji Liturgicznych oraz oko³o 800 ekspertów w sprawach egzegezy biblijnej i duszpasterstwa, wyznaczonych przez tych¿e przewodnicz±cych. Wszyscy oni mieli nades³aæ swoje uwagi i spostrze¿enia. Schemat ten dorêczono równie¿ ojcom Synodu Biskupów. Dotychczas wypowiedzia³o siê 440 ekspertów. Liczba ich uwag dochodzi do 6600. S± to spostrze¿enia bardzo przydatne dla ponownego i ostatecznego zredagowania ksiêgi czytañ mszalnych. Nakaz KL szerszego otwarcia skarbca biblijnego oraz zasmakowanie w Pi¶mie ¶w., które zrodzi³o siê w¶ród wiernych pod wp³ywem nowych czytañ mszalnych przeznaczonych na dni powszednie, wzbudzi³y pragnienia posiadania równie¿ innych perykop biblijnych, przeznaczonych na specjalne okoliczno¶ci i okazje. Niektóre zespo³y ekspertów i duszpasterzy w ró¿nych krajach przygotowa³y takie schematy, które przez niektóre konferencje biskupów zosta³y ju¿ wprowadzone w ¿ycie, po otrzymaniu zatwierdzenia przez Radê. Aby takie schematy czytañ mog³y wej¶æ w ¿ycie, wymagane jest zwrócenie siê konferencji biskupów do Rady z pro¶b± o zatwierdzenie. ¯aden kap³an nie mo¿e na w³asn± rêkê pos³ugiwaæ siê tymi schematami w liturgii. Rada publikuje jednak te schematy z rado¶ci±, poniewa¿ uwa¿a je za bardzo po¿yteczne; stanowi± one bowiem doskona³e uzupe³nienie zestawu czytañ mszalnych na dni powszednie i wzbogacaj± ten zbiór o nowe czytania, przeznaczone na specjalne okazje. S± to schematy przeznaczone na nastêpuj±ce okoliczno¶ci:
Grupê czytañ maryjnych poprzedza d³u¿szy wstêp, uzasadniaj±cy tak bogaty wybór perykop na Msze ku czci N.M.P. W Konstytucji dogmatycznej o Ko¶ciele Sobór ¶wiêty napomina wszystkich synów Ko¶cio³a, aby szczerze popierali kult B³ogos³awionej Dziewicy, szczególnie liturgiczny (nr 67). Zachêca dalej Sobór, by kult ten pochodzi³ z prawdziwej wiary (tam¿e) i aby pilnie studiowano Pismo ¶w., albowiem Pismo ¶w. Starego i Nowego Testamentu oraz czcigodna Tradycja w sposób coraz bardziej jasny przedstawiaj± i naocznie ukazuj± rolê Matki Zbawiciela w ekonomii zbawienia (tam¿e, nr 55). O ksiêgach za¶ Starego Test. wyra¼nie mówi siê, ¿e te pradawne dokumenty, je¿eli odczytuje siê je w Ko¶ciele i je¿eli w ¶wietle pó¼niejszego, pe³nego objawienia siê je rozumie, ujawniaj± z biegiem czasu coraz ja¶niej postaæ niewiasty Matki Odkupiciela (tam¿e). Nie ma lepszego miejsca dla zastawienia wiernym sto³u Pisma ¶w. jak czytanie i wyja¶nianie go w czasie Mszy ¶w. Dlatego w przygotowaniu nowego lekcjonarza mszalnego Rada po³o¿y³a wielki nacisk na ponowne zbadanie czytañ zawartych w formularzach mszalnych ku czci N.M.P. Chodzi o to, by ¿aden tekst, który ma tu jakie¶ znaczenie a dotyczy roli N.M.P. w ekonomii zbawienia, nie zosta³ pominiêty, jak równie¿, by ¿aden z wybranych tekstów nie wprowadzi³ w b³±d co do prawdziwej nauki Ko¶cio³a (tam¿e, nr 67) braci od³±czonych lub jakichkolwiek innych ludzi. W okresie przygotowania zestawu czytañ na niedziele i ¶wiêta Rada bardzo chêtnie przyjê³a pro¶bê o przygotowanie zbioru najwa¿niejszych perykop, które mog³yby s³u¿yæ jako czytania w czasie Mszy ¶w. ku czci N.M.P. Chodzi równie¿ o to, by ju¿ obecnie mo¿na siê by³o nimi pos³ugiwaæ we Mszach wotywnych, które prawie codziennie odprawiaj± siê w miejscach pielgrzymkowych, posiadaj±cych taki przywilej. W ten sposób wierni uczestnicz±c we Mszy ¶w. otrzymaj± szersze i bardziej pog³êbione pouczenie dotycz±ce darów i przywilejów B³ogos³awionej Dziewicy, a serca ich dziêki nauce zostan± poci±gniête do synowskiej mi³o¶ci ku Matce naszej oraz do na¶ladowania Jej cnót (tam¿e). Na podstawie Notitiae nr 38
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 38:1968, f. IV, s. 87-88. I. DOKUMENTY ODNOWY Oprac. J.[ózef] Wilk 2. List przewodnicz±cego Rady Liturgicznej kard. B. G u t do Konferencji Episkopatu W³och Dnia 2 lutego 1968 r. kardyna³ Benno G u t, przewodnicz±cy Consilium ad exsequendam Constitutionem de Sacra Liturgia przes³a³ list na rêce Sekretarza Generalnego Konferencji Episkopatu W³och. List ten zawiera pewne wskazówki, które mog± staæ siê pomocne w dziele odnowy liturgicznej w innych tak¿e regionach. Na wstêpie kardyna³ zaznacza, ¿e z uwag± przeczyta³ relacjê Komisji Liturgicznej Episkopatu W³och. Pochwala wysi³ki w poszukiwaniu dróg odnowy wskazanej przez Sobór. Id±c za wol± Ojca ¶w. przesy³a jednak kilka uwag, które w tym dziele maj± staæ siê przedmiotem szczególnej troski. 1. Poniewa¿ odnowiona Liturgia ma przemawiaæ do ludzkich dusz jêzykiem bliskim i sugestywnym, jest rzecz± konieczn± i nieodzown± podj±æ staranie o rozwój, jak tylko to mo¿liwe, muzyki sakralnej, a zw³aszcza ¶piewu ludu. Liturgia w jêzyku ³aciñskim, tam gdzie ma byæ ona zachowana, ma nadal z ca³ym pietyzmem staraæ siê o cenn± spu¶ciznê ¶piewu gregoriañskiego i ko¶cielnej polifonii, daj±c jednak miejsce i wspó³czesnej muzyce inspirowanej przez tamte. Nie mo¿na bowiem pozwoliæ na zaniedbanie tak wa¿nego czynnika, jakim w ¿yciu Ko¶cio³a by³ zawsze dobry repertuar gregoriañskiego ¶piewu. Nale¿y wiêc do obowi±zków Komisji Liturgicznej tak u³o¿yæ program, by nie zabrak³o w nim Credo czy Pater noster wykonywanych przez lud w melodii gregoriañskiej. (KL 54; Instr. Inter Oecumenici 59; Instr. Musicam sacram 47). Liturgia w jêzyku narodowym stawia nowe zadania: dostosowania melodii do rytmiki jêzyka ojczystego, oraz wydobycia z nowych form ca³ego czaru i si³y zawartej w tradycyjnej spu¶ci¼nie. Takie jest w³a¶nie ¿ywe pragnienie Ojca ¶w. i st±d ka¿de zgromadzenie liturgiczne czy to w katedrze, czy w ubogim wiejskim ko¶ció³ku, ma zachowaæ przynajmniej minimum ¶piewu: Sanctus i Pater noster. Naukê i praktykê ¶piewu nale¿y kultywowaæ przede wszystkim w seminariach, nastêpnie w instytutach religijnych i stowarzyszeniach katolickich (Musicam sacram 18). Ojciec ¶w. pragnie te¿ wznowienia czy te¿ za³o¿enia jakiego¶ organu na stopniu narodowym, który by obj±³ trosk± muzykê i ¶piew w s³u¿bie kultu, jak to np. we W³oszech przez wiele lat czyni³o Stowarzyszenie ¶w. Cecylii. Zadaniem tego organu by³aby organizacja, programowanie i koordynowanie pracy, zw³aszcza braterska wspó³praca z Komisjami Liturgicznymi (Musicam sacram 25, 69). Ponadto organizowa³by on kongresy, zjazdy, ró¿nego rodzaju tygodnie i dnie studiów i pracy, a wszystko po to, by przez piêkny liturgiczny ¶piew ludu tchn±æ nowe si³y i piêkno w nasze zgromadzenia liturgiczne. 2. Scholae cantorum zak³adaæ nale¿y wszêdzie, nawet w ma³ych parafiach (Musicam sacram 19b). Ich cel jest podwójny: pomagaæ i podtrzymywaæ ¶piew zgromadzenia oraz wyrêczaæ zgromadzenie w tych ¶piewach, gdzie zgromadzenie nie mo¿e lub nie jest w stanie ¶piewaæ. Nie wyklucza siê przez to innej, bardziej w³asnej dzia³alno¶ci scholi, byle tylko zawsze mieæ na uwadze przepis Instrukcji Musicam sacram (16c, 20) ¿e: nie ma to byæ przeszkod± czy wy³±czaniem ludu; owszem ma siê robiæ wszystko, by lud móg³ swoj± rolê w ca³o¶ci wype³niæ. 3. Nale¿y podj±æ starania o wyszkolenie kantorów przewodników (Mus. sac. 21) w specjalnie do tego celu zak³adanych szko³ach. Mog± to byæ m³odzieñcy lub ludzie dojrzali, którzy potrafiliby ze znajomo¶ci± i w duchu religijnym intonowaæ i kierowaæ ¶piewem zgromadzenia, jak równie¿ wykonaæ oddzieln± swoj± partiê. Ich przyk³ad ma byæ zachêt± dla ludzi, którzy czêsto w ¶piewie nie bior± udzia³u. 4. Nie wolno te¿ zaniedbaæ formacji organistów parafialnych. W tym celu nale¿y staraæ siê o zak³adanie odpowiednich szkó³. S³u¿ba organisty bowiem jest nie tylko czym¶ po¿ytecznym, ale wrêcz nieodzownym w zgromadzeniu liturgicznym. Ma on wspomagaæ w ¶piewie oraz wytwarzaæ nastrój uroczysty i radosny, w³a¶ciwy liturgicznej akcji. 5. Inna troska, która spoczywa na sercu Ojca ¶w., to przygotowanie i formacja m³odzieñców na lektorów, nie tylko jako proklamatorów S³owa Bo¿ego, ale jako o¿ywiaj±cych ca³e zgromadzenie. W tym celu nale¿y prowadziæ specjalne kursy. Lektor nie mo¿e improwizowaæ. Powinien wiêc otrzymaæ stosowne instrukcje i przej¶æ æwiczenia dykcyjne (tak¿e przy u¿yciu mikrofonu). Trzeba te¿ uzmys³owiæ im to, ¿e wybór na lektora nak³ada codzienny obowi±zek przygotowywania tekstów, bo choæ jêzyk rodzimy czyni je zrozumia³ymi, to jednak nie s± one ³atwe i trzeba je przygotowaæ, je¿eli ma to byæ rzeczywi¶cie proklamacja S³owa Bo¿ego. 6. Szczególn± te¿ trosk± nale¿y otoczyæ grupy tzw. Pueri cantores, którzy specyficznym swym ¶piewem przydaj± celebracji liturgicznej swoistego blasku. Bez g³osów dzieciêcych modlitwa Ko¶cio³a wspólnoty chrze¶cijañskiej by³aby jaka¶ uboga; na odwrót, wsparta nimi, staje siê godna, by byæ wys³uchan± w niebie i na ziemi powiedzia³ Ojciec ¶w. Pawe³ VI (19.VII.1967). 7. W koñcu Ojciec ¶w. ¿yczy sobie gor±co, by wraz ze staraniem o piêkno ¶piewu, sz³a w parze troska o artystyczne piêkno gestu liturgicznego (alokucja do zjazdu Arte sacra e Liturgia 4.I.1967). Jest to sprawa i dobrego gustu, i pe³nej wiary uwagi na wszystko, co nale¿y do kultu Bo¿ego. Ministranci i lektorzy maj± byæ wychowywani w dobrym u³o¿eniu, zami³owaniu do porz±dku i precyzji, wyp³ywaj±cym ze skupienia i ducha wiary. St±d te¿ powinni staæ siê przedmiotem najwiêkszej troski ze strony kleru. Na podstawie Notitiae 39 (IV, 1968) s. 95-98
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 38:1968, f. IV, s. 88-89. I. DOKUMENTY ODNOWY Bp Kazimierz Józef Kowalski 3. Dekret Biskupa Che³miñskiego w sprawie koncelebry kap³anów Coraz wiêcej przyjmuje siê praktyka regulowania koncelebry przez biskupów w drodze ogólnych zarz±dzeñ okre¶laj±cych wypadki, w których mo¿na koncelebrowaæ. Przyk³adem tej praktyki jest dekret Biskupa Che³miñskiego, który przytaczamy poni¿ej w pe³nym brzmieniu: Biskup Che³miñski Pelplin, dnia 22 kwietnia 1968 r. Jakkolwiek na podstawie ostatniej instrukcji, dotycz±cej pobo¿no¶ci eucharystycznej, ka¿dy kap³an zachowuje swoje prawo do indywidualnego celebrowania Mszy ¶w., niemniej koncelebra uwydatnia wybitnie jedno¶æ stanu kap³añskiego, potêgê modlitwy liturgicznej wspólnej oraz zwi±zek kap³anów z Chrystusem i z Ludem Bo¿ym. Nadto koncelebra rozwi±zuje w powa¿nej mierze trudno¶ci, które istniej± tam, gdzie wiêksza ilo¶æ kap³anów przebywa czy to na rekolekcjach, czy te¿ celem za¿ywania godziwego odpoczynku. Tote¿ niniejszym dekretem upowa¿niam do koncelebry kap³anów, którzy bêd± odprawiaæ Msze ¶w.:
Warunkiem godnej koncelebry jest zachowanie instrukcji o koncelebrze, wydanej przez ¦wiêt± Kongregacjê Obrzêdów. Dekret niniejszy wa¿ny jest na trzy lata. Dan w Pelplinie, w uroczysto¶æ ¶w. Wojciecha, dnia 23 kwietnia r. P. 1968. Kazimierz Józef Kowalski
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 38:1968, f. IV, s. 89-91. PROBLEMY ODNOWY Franciszek Blachnicki 1. Odnowa liturgii a odnowa ¿ycia chrze¶cijañskiego W realizowaniu programu odnowy liturgii w duszpasterstwie mo¿na wyodrêbniæ trzy fazy wzglêdnie etapy. W pierwszym etapie w centrum zainteresowania i wysi³ków znajduje siê sprawa samego obiektywnego wykonania liturgii wed³ug nowych przepisów od strony tych, którzy j± sprawuj±. Z tym ³±czy siê sprawa poznania nowych przepisów, wyja¶nienia w±tpliwo¶ci, wyuczenia siê nowego sposobu celebrowania, wyszkolenia ministrantów, lektorów i innych pomocników, przygotowania odpowiednich tekstów, sprawienia nowego o³tarza, odpowiedniej adaptacji wnêtrza ¶wi±tyni itp., itp. Na drugim etapie problemem g³ównym staje siê wychowanie wiernych do czynnego uczestnictwa w odnowionej liturgii. Tu nale¿± takie zadania, jak wyuczenie ¶piewów i recytacji, przyzwyczajenie do odpowiednich postaw a przede wszystkim pouczenie przez odpowiedni± katechezê (komentarz, homilia) o g³êbszym sensie zmian w liturgii ivuczestnictwa w niej. Celem tej katechezy jest ostatecznie doprowadzenie wiernych do wewnêtrznie zaanga¿owanego, modlitewnego wspó³prze¿ywania i wspó³sprawowania liturgii. Po okresie d³u¿szych wysi³ków nad realizacj± pierwszego i drugiego etapu odnowy liturgii, po okresie radowania siê owocami tych trudów, nadchodzi zwykle okres kryzysu, w którym osi±gniête rezultaty zaczynaj± siê wydawaæ niewystarczaj±ce, je¿eli nie wprost problematyczne. Przed duszpasterzem staje wtedy pytanie: co dalej? Wierni ju¿ umiej± ¶piewaæ, recytowaæ, nie s± ju¿ niemymi widzami. Ale te¿ nie s± jeszcze ca³kowicie w tym wszystkim obecni. Mimo wszystko ca³a odnowa pozostaje gdzie¶ na powierzchni tego, co mo¿e byæ osi±gniête zewnêtrzn± tresur±. Wierni zaczynaj± siê przyzwyczajaæ, nu¿yæ i nudziæ. Zewnêtrznie wszystko poprawnie, sprawnie i piêknie siê odbywa, ale czego¶ w tym wszystkim brak, nie ma w³a¶ciwego ducha i g³êbi prze¿yæ. Wtedy duszpasterz jasno musi sobie u¶wiadomiæ, na czym polega trzeci, najtrudniejszy, a zarazem decyduj±cy etap realizacji odnowy liturgii. Chodzi o stworzenie pomostu pomiêdzy liturgi± a ¿yciem, pomiêdzy odnow± liturgii a odnow± ¿ycia chrze¶cijañskiego. Uczestnictwo w liturgii, zw³aszcza sakramentalnej, polega w swej najg³êbszej istocie na wszczepieniu w nowe ¿ycie Chrystusa Zmartwychwsta³ego przez uczestnictwo w Jego Duchu. W liturgii otrzymuje chrze¶cijanin formê nowego ¿ycia, zal±¿ek tego nowego ¿ycia i zdolno¶æ wzrastania w mocy tego ¿ycia. To nowe ¿ycie zawarte jest najpierw w znakach sakramentalnych jako obiektywna rzeczywisto¶æ. Przyjêcie tego znaku jednak¿e wzywa i zobowi±zuje do wspó³urzeczywistniania tego, w czym siê partycypuje za jego po¶rednictwem. Znak liturgiczny wg V a g a g g i n i' e g o nie tylko posiada te trzy wymiary, ¿e wskazuje na przesz³o¶æ historii zbawienia, na aktualne dzia³anie dzie³a zbawczego w uobecnionym misterium i na przysz³± pe³niê eschatologiczn±. Posiada on jeszcze ten czwarty wymiar, ¿e jest znakiem zobowi±zuj±cym i normatywnym w odniesieniu do ¿ycia chrze¶cijañskiego, znakiem domagaj±cym siê wspó³urzeczywistniania otrzymanej nowej formy ¿ycia w Chrystusie i w Duchu ¦wiêtym. W listach ¶w. Paw³a, tak czêsto czytanych w liturgii, ukazywane jest to nowe ¿ycie wyrastaj±ce z wszczepienia w Chrystusa i Jego paschaln± tajemnicê. ¦w. Pawe³ nazywa to ¿ycie ¿yciem w Chrystusie albo ¿yciem wed³ug Ducha i szkicuje w sposób bardzo konkretny wymagania tego ¿ycia, przeciwstawiaj±c je ¿yciu wed³ug cia³a, wed³ug starego cz³owieka. Otó¿ trzeci etap realizacji odnowy liturgii polega w³a¶nie na ukazywaniu konsekwencji ¿yciowych uczestnictwa w misterium Chrystusa i na podejmowaniu wysi³ków duszpastersko-wychowawczych zmierzaj±cych do urzeczywistnienia w ¿yciu codziennym wiernych skupiaj±cych siê wokó³ o³tarza wymagañ nowego ¿ycia. Je¿eli zabraknie tych wysi³ków, je¿eli nie bêdzie siê pracowa³o konsekwentnie nad usuniêciem dysharmonii pomiêdzy prze¿ywan± w liturgii now± form± ¿ycia a rytmem ¿ycia codziennego nieuchronnie bêdzie siê pog³êbia³ kryzys odnowy liturgii wskazany powy¿ej. Wysi³ki duszpasterskie zmierzaj±ce do stworzenia pomostu pomiêdzy odnow± liturgii a odnow± ¿ycia chrze¶cijañskiego musz± i¶æ w kierunku potrójnym: odnowy obyczaju chrze¶cijañskiego, o¿ywienia czynnej mi³o¶ci bli¼niego oraz odbudowy wspólnoty chrze¶cijañskiej. Czysto¶æ obyczajów, uczynna mi³o¶æ i braterska wspólnota, to trzy oczekiwane owoce odnowy liturgii, bêd±ce zarazem kryterium jej autentyczno¶ci. Trzeba zacz±æ chyba od ukazywania wiernym konkretnych wymogów obyczaju chrze¶cijañskiego, wynikaj±cych z faktu przynale¿no¶ci do Chrystusa w Duchu ¦wiêtym. Za przyk³adem ¶w. Paw³a nale¿y wiêc odwa¿nie piêtnowaæ uczynki, jakie rodz± siê z cia³a: nierz±d, nieczysto¶æ, wyuzdanie, uprawianie ba³wochwalstwa, czary, nienawi¶ci, spór, zawi¶æ, wzburzenie, niew³a¶ciwa pogoñ za zaszczytami, niezgody, roz³amy, zazdro¶ci, pijañstwa, hulanki i tym podobne (Gal 5, 16-21). Te uczynki cia³a s± nagminne w¶ród dzisiejszych chrze¶cijan, choæ nosz± nieco inne, nowoczesne nazwy jak: alkoholizm, narkomania, seksualizm, materializm praktyczny, karierowiczowstwo itp. Dobrze pojêta odnowa liturgii musi wiêc prowadziæ do konkretnego rozpoznania dzisiejszych objawów rozprzê¿enia obyczaju chrze¶cijañskiego i do wskazania postaw i cnót, jakie musz± wvsobie i w ¿yciu spo³ecznym wypracowaæ ci, którzy z Eucharystii czerpi± nowe ¿ycie. Wymagania czynnej mi³o¶ci bli¼niego s± tak niedwuznacznie ukazane w Pi¶mie ¶w. jako sprawdziany przynale¿no¶ci do Chrystusa, ¿e nie trzeba traciæ s³ów na wykazywanie, i¿ musz± one byæ naturalnym przed³u¿eniem nale¿ytego uczestnictwa w liturgii. Caritas i diakonia musz± znale¼æ siê w ¶wiadomo¶ci wiernych jako istotne elementy czynnego uczestnictwa w liturgii. Wspólnota za¶ prze¿ywana znaku zgromadzenia eucharystycznego musi przed³u¿aæ siê i owocowaæ w innych wspólnotach chrze¶cijañskich poza liturgi±, szczególnie we wspólnocie rodziny chrze¶cijañskiej. Je¿eli wvpowy¿szy sposób w pe³ni konsekwentnie pojmie siê zadanie odnowy liturgii, nie trudno bêdzie przyj±æ posoborowy postulat wokó³ liturgii ze¶rodkowanej dzia³alno¶ci duszpasterskiej, dla której liturgia bêdzie ¼ród³em i szczytem. Ks. Franciszek Blachnicki, Lublin
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 38:1968, f. IV, s. 91-92. PROBLEMY ODNOWY Pawe³ Sczaniecki 2. Homilia miêdzy liturgi± a ¿yciem Trafna wizja Mszy ¶w. u³atwia pracê temu, kto na ambonie chce o niej mówiæ. Bez w±tpienia musi on mieæ dobr± teologiê, ale równie¿ cenne jest, gdy przestudiuje strukturê Mszy ¶w. O tym chcemy mówiæ, bo niestety literatura przedmiotu nie uwydatni³a tego zagadnienia w sposób nale¿yty. Na ogó³ autorzy przedstawiaj± Mszê ¶w. w sposób statyczny. Nawet J. A. J u n g m a n n omawia jej sk³adniki w kolejnych rozdzia³ach. Missarum Sollemnia s± nieocenione jako encyklopedia podrêczna, ale czytelnik, je¶li tylko zada sobie trud przestudiowania ca³o¶ci, czuje siê zdezorientowany. Autor nie da³ mu pewno¶ci, co w¶ród powodzi informacji by³o najwa¿niejsze. Inaczej stawia sprawê S. W i n t e r s w y l (Laienliturgik). Autor ten ma zwyczaj pytaæ o to w³a¶nie, co najwa¿niejsze, i dlatego w roku liturgicznym omawia wpierw Wielkanoc, a w analizie obrzêdów mszalnych zaczyna od kanonu. Metoda powy¿sza daje du¿o tym zw³aszcza, którzy przeczytaj± ca³o¶æ do koñca. Jednak¿e, mimo te zalety, razi w ujêciu brak dynamizmu. Na my¶li, które chcê tu przedstawiæ, wywar³a wp³yw lektura ksi±¿eczki J. B r i n k t r i n e, Msza ¶wiêta, Warszawa 1967. Autor, wytrawny liturgista, przedstawi³ w kilku wypadkach sk³adniki Mszy ¶w. z ich wewnêtrznymi powi±zaniami. Chocia¿ nie we wszystkim B r i n k t r i n e okaza³ siê konsekwentnym, podejmiemy jego my¶l i spróbujemy uzupe³niæ dla naszych potrzeb homiletycznych. Zasadnicz± tezê sformu³ujemy w dwóch zakresach: ¶ci¶lej w odniesieniu do Mszy ¶w. lub szerzej w³±czaj±c j± w ca³e ¿ycie. Po¿ytecznym wiêc jest spojrzeæ na Mszê ¶w. jako na ca³y szereg cz±stek, z których ka¿da poprzednia ma zadanie przygotowaæ któr±¶ z nastêpnych. Homileta skorzysta, gdy przestudiuje w sk³adnikach Mszy ¶w. ten wymiar, który zwraca ku przysz³o¶ci: Znak krzy¿a na pocz±tku zapowiada tê wielk± akcjê eucharystyczn±, która uobecni ofiarê krzy¿ow± Odkupiciela. Confiteor przygotowuje serca do przysz³ej Komunii ¶w. Ofiarowanie równie¿ jest w s³u¿bie Przemienienia, które nast±pi i Komunii ¶w. Mo¿na mno¿yæ przyk³ady, ale id¼my naprzód. Ca³a Msza ¶w. jest zbudowana w ten sposób. Zasadê mo¿na rozszerzyæ na ca³o¶æ chrze¶cijañskiego ¿ycia. Ju¿ Chrzest ¶w. przeznacza nas do liturgii, upowa¿nia do komunikowania. Dzie³o przygotowania rozpoczyna siê nawet teoretycznie przed Chrztem w okresie katechumenatu. W naszych czasach, katechumenat rozci±ga siê na ca³e nasze ¿ycie. Oto przygotowanie pierwszej spowiedzi i Komunii, pó¼niej bierzmowanie, ma³¿eñstwo. Rekolekcje wielkopostne przygotowuj± wielkanocn± Komuniê, aby by³a jak najlepsza. Komuniê ¶w. przygotowuje poprzedzaj±ca spowied¼, dobre ¿ycie, post eucharystyczny, choæby mia³ trwaæ tylko godzinê. Teraz przejdziemy do drugiej czê¶ci naszych rozwa¿añ. Na pewno, wa¿nym, mo¿e nawet g³ównym obok ofiary celem Mszy ¶w. jest Komunia ¶w. W niejednym modlitewniku znajdziemy s³owa, które budz± wra¿enie, ¿e wraz z Komuni± wszystkie têsknoty siê spe³ni³y, czas siê zatrzyma³, katolik trwa w modlitwie dziêkczynnej. Inaczej przedstawia siê sprawa w ¶wietle modlitw mszalnych: ukazuj± one ofiarê i Komuniê ¶w. jako przygotowanie tego wszystkiego, co teraz ma nast±piæ, a mianowicie wyj¶cie z ko¶cio³a w ¿ycie. Nie bez przyczyny t³umaczymy Ite missa est w sensie Id¼cie z Bogiem, a nawet niekiedy dodajemy ¿e to wcale nie koniec, mo¿e raczej pocz±tek. Homileta ma to przed oczyma. Pope³ni wielki b³±d je¶li jego wypowied¼ pojawi siê u ogó³u s³uchaczy jako dodatek jeden z wielu do Mszy ¶w. Przeciwnie, wdziêcznym zadaniem homilety bêdzie tak rzecz uj±æ, aby jego s³owa by³y ³±cznikiem i wyja¶nieniem. Homilia winna uwydatniæ wiêzy miêdzy sk³adnikami Mszy ¶w., a jeszcze bardziej te, które mieszcz± j± w po¶rodku ¿ycia chrze¶cijanina. Nie bez przyczyny zwyczaj Ko¶cio³a ka¿e g³osiæ homiliê po Ewangelii, a przed ofiar± Komuni± i dniem, tygodniem czy ¿yciem naszego s³uchacza. Celem homilii jest niew±tpliwie wyja¶nienie tajemnic Eucharystii, ale niemniej wa¿nym jej celem jest powi±zanie ¿ycia z Msz± ¶w., albo Ewangelii poprzez Mszê ¶w. z ¿yciem. Uprzywilejowanym tematem homilii bêdzie ofiara osobista, po¶wiêcenie, bez którego nikt Ewangelii nie bêdzie pos³usznym, i Komunia ¶w. Ta ze swej strony czyni Ewangeliê wykonaln±. Homileta wiele po¶wiêci starañ, aby to przekonuj±co i zrozumiale wy³o¿yæ, jednak¿e d±¿yæ bêdzie do swego celu, którym jest ¿ycie chrze¶cijañskie s³uchaczy. W takim ujêciu Ofiara, Komunia ¶w. i nawet ca³a Msza ¶w. jest tylko ¶rodkiem i drog± która przygotowuje i prowadzi. Homilia spe³ni rolê tego gestu, którym przewodnik wskazuje kierunek. Nie próbujmy za ka¿dym razem przedstawiæ wszystkiego, co po drodze siê trafi, ani te¿ nie zawsze mówmy wszystko o celu. Przeciwnie, homilia powinna byæ codzienna, wiêc krótka; chleb powszedni, nieodzowny. wprawdzie, ale wymierzony istotn± potrzeb±. O. Pawe³ Sczaniecki OSB, Tyniec
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 38:1968, f. IV, s. 92-94. PRAKTYKA ODNOWY [F. Greniuk] 1. Wyja¶nienia w zwi±zku z Eucharisticum misterium Notitiae w numerze kwietniowym z 1968 r. zawieraj± kilka odpowiedzi na dubia rubrycystyczne z zakresu interpretacji postanowieñ instrukcji Eucharisticum misterium z dn. 25 maja 1967 r. oraz sposobu odprawiania Mszy ¶w. Wypowied¼ zamieszczona pod numerem 109 dotyczy punktu 32 instrukcji. Jest ona odpowiedzi± na pytanie, w jakich warunkach mo¿na udzieliæ Komunii ¶w. pod dwiema postaciami kap³anowi, który w tym dniu ju¿ odprawia³ Mszê ¶w.? Instrukcja o kulcie tajemnicy eucharystycznej w nr 32,7 przewiduje mo¿liwo¶æ przyjêcia Komunii ¶w. pod dwiema postaciami przez diakona i subdiakona wykonuj±cych sw± funkcjê liturgiczn± we Mszy pontyfikalnej lub uroczystej. Chodzi tu o rzeczywistych diakonów i subdiakonów. Je¶li wiêc jaki¶ kap³an spe³nia funkcjê diakona lub subdiakona po odprawieniu Mszy ¶w. lub maj±c zamiar j± odprawiæ, nie mo¿e on tym samym przyj±æ Komunii ¶w. pod dwiema postaciami we Mszy ¶w., przy której us³uguje. W wypadku koncelebry natomiast interpretacja jest poszerzaj±ca, ze wzglêdu na uprzywilejowanie tego rodzaju odprawiania Mszy ¶w. Tak wiêc Komuniê ¶w. pod dwiema postaciami mog± przyjmowaæ wszyscy wype³niaj±cy rzeczywist± funkcjê liturgiczn±, chocia¿by byli kap³anami, którzy ju¿ odprawiali lub dopiero mieli odprawiaæ Mszê ¶w. W wypowiedzi 110 o rozstrzygniêcie kwestii, czy wobec wystawionego Naj¶w. Sakramentu mo¿na odprawiaæ jakie¶ nabo¿eñstwo lub odmawiaæ modlitwy ku czci Matki Bo¿ej lub ¶wiêtych? Dla przyk³adu: czy w czasie nabo¿eñstwa majowego ku czci Maryi mo¿na urz±dzaæ wystawienie Naj¶w. Sakramentu czy, jak to siê zwykle mówi, takie nabo¿eñstwa mo¿na urz±dziæ z wystawieniem? Chodzi o odpowied¼ na pytanie czy jest to zgodne z liter± i duchem przepisu instrukcji o kulcie tajemnicy eucharystycznej, skoro w tek¶cie samej instrukcji nie ma zakazu wypowiedzianego wyra¼nie (expressis verbis). W odpowiedzi na to pytanie nale¿y uwzglêdniæ pozytywny nakaz instrukcji zawarty w nr 62 który nak³ada obowi±zek: na przeci±g trwania wyst±pienia trzeba wszystko wyciszyæ, aby wierni zatopieni w modlitwie, obcowali i z Chrystusem Panem. Komentatorowie podkre¶laj±, ¿e przepis ten nale¿y rozumieæ w znaczeniu, i¿ wierni maj± obcowaæ w czasie wystawienia jedynie unice z Chrystusem Panem. Jakkolwiek tego terminu jedynie unice w samej instrukcji nie ma, to jednak s³usznie siê s±dzi, ¿e taka wy³±czna interpretacja jest w³a¶ciwa, gdy¿ odpowiada duchowi dokumentu. W³a¶ciwy bowiem cel wspólnej adoracji wystawionego Naj¶w. Sakramentu osi±ga siê wtedy, gdy uwaga i modlitwa wiernych bêdzie skierowana ku tajemnicy Eucharystii przez milczenie, czytania g³ównie biblijne, ¶piewy i modlitwy, wszystkie jednak odpowiednio dobrane i maj±ce za przedmiot tajemnicê Eucharystii. Jakiekolwiek inne pobo¿ne æwiczenia, choæ dobre i godne pochwa³y i zalecenia, rozpraszaj± uwagê wiernych i dlatego nale¿y je urz±dzaæ w innym czasie, przed lub po adoracji i benedykcji Naj¶w. Sakramentem. Nawet sam ró¿aniec nale¿y uwa¿aæ za modlitwê maryjn±, nie za¶ chrystologiczn±, a wobec tego tak¿e nie mo¿na go odprawiaæ wobec wystawionego Naj¶w. Sakramentu. Przeciwko takiej interpretacji nie mo¿e staæ na przeszkodzie fakt, ¿e podczas wymawiania s³ów pozdrowienia anielskiego przy ró¿añcu rozmy¶la siê o tajemnicach Chrystusowych. Istotn± bowiem rzecz± w modlitwie ró¿añcowej jest powtarzanie formy modlitewnej skierowanej do Matki Bo¿ej. Inna rzecz, ¿e takie pojmowanie ró¿añca domaga siê ponownego; przemy¶lenia, aby zapewniæ wiêksz± zgodno¶æ miêdzy s³owami a my¶lami przemawiaj±cego. W 111 wypowiedzi Rada ustosunkowa³a siê do zagadnienia: czy wolno odprawiaæ nieszpory z wystawieniem Naj¶w. Sakramentu? Zdarza siê gdzieniegdzie, ¿e zw³aszcza w niedziele, bezpo¶rednio po nieszporach, udzielane jest b³ogos³awieñstwo eucharystyczne. Po ukazaniu siê instrukcji Eucharisticum misterium zmodyfikowano tê praktykê w tym duchu, ¿e urz±dza siê na pocz±tku wystawienie Naj¶w. Sakramentu (w Polsce stara praktyka w przeddzieñ i w dzieñ odpustów, Bo¿e Cia³o itp.), nastêpnie ¶piewa siê nieszpory, a na koñcu udziela siê b³ogos³awieñstwa eucharystycznego. Takie rozwi±zanie jednak Rada uwa¿a za niezgodne z duchem instrukcji eucharystycznej. Sprawy te mo¿na lepiej urz±dziæ. B³ogos³awieñstwo eucharystyczne nie mo¿e uchodziæ tylko za konkluzjê nieszporów, tak jak gdyby by³o mniej wa¿ne ni¿ nieszpory. Lepiej bêdzie je¶li takie b³ogos³awieñstwo bêdzie punktem sta³ym programu liturgii niedzielnej, które by zachêca³o wiernych do oddawania Bogu czci. Dlatego po od¶piewaniu nieszporów, mo¿na urz±dziæ wystawienie Naj¶w. Sakramentu i po chwili odpowiedniej ciszy, udzieliæ b³ogos³awieñstwa eucharystycznego. Je¿eli czytanie biblijne z homili± mia³o miejsce w czasie nieszporów, nie musz± ju¿ byæ powtarzane podczas wystawienia. Gdyby za¶, uwzglêdniaj±c odpowiednie okoliczno¶ci miejsca i zwyczajów, da³o siê urz±dziæ przerwê miêdzy nieszporami a wystawieniem Naj¶w. Sakramentu by³oby to najlepsze rozwi±zanie tego problemu. Odpowied¼ 112 dotyczy praktyki ustawiania umbrakulum przed monstrancj± podczas kazañ wobec Naj¶w. Sakramentu wystawionego na o³tarzu. Czy takie umbrakulum nale¿y ustawiaæ w dalszym ci±gu? Odpowied¼ Rady idzie po innej linii. Najpierw stwierdzenie i wyja¶nienie pozornie rewolucyjne, zaskakuj±ce: kazania wobec wystawionego Naj¶w. Sakramentu s± zakazane. Homilie bowiem czy krótkie napomnienia, o których mówi instrukcja eucharystyczna, nie s± kazaniami, lecz jedynie wyja¶nieniem czytanych tekstów, które maj± prowadziæ do wiêkszej czci tajemnicy eucharystycznej. Konkretnie wiêc podczas tych¿e homilii, jak te¿ czytañ biblijnych nie nale¿y ustawiaæ ¿adnego umbrakulum. W nastêpnej, 113 wypowiedzi Rada ustosunkowa³a siê do pytania: czy w wypadku d³u¿szego wystawienia Naj¶w. Sakramentu mo¿na robiæ wiêcej ni¿ dwa razy na dzieñ schowanie do tabernakulum? Trudno¶æ pochodzi st±d, ¿e liczniejszy udzia³ wiernych na nabo¿eñstwach eucharystycznych mo¿liwy jest w dzisiejszych warunkach jedynie w okre¶lonych godzinach, a nie w ci±gu ca³ego dnia. Przepisy za¶ zawarte w instrukcji zalecaj± unikaæ wystawienia w obecno¶ci jednego tylko czy kilku adoruj±cych. Lepiej jest, o ile to mo¿liwe, urz±dziæ wspóln± adoracjê w okre¶lonych granicach czasu z liczniejszym jednak udzia³em wiernych, ni¿ rozbijaæ j± dla ma³ych grup w ró¿nych porach dnia. W takim wiêc razie Naj¶w. Sakrament mo¿e byæ schowany do tabernakulum na noc i dwukrotnie tylko w ci±gu dnia, tak aby w czasie wystawienia by³ liczniejszy nap³yw wiernych. Czêstsze chowanie Naj¶w. Sakramentu jest zakazane. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby we wspólnotach zakonnych maj±cych na mocy regu³y codzienn± i ca³odzienn± adoracjê, poza godzinami adoracji wspólnej, niektórzy tylko cz³onkowie zgromadzenia adorowali kolejno Naj¶w. Sakrament. [Franciszek Greniuk]
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 38:1968, f. IV, s. 94-95. PRAKTYKA ODNOWY Franciszek Greniuk 2. Wyja¶nienia dotycz±ce rubryk mszalnych Do¶wiadczenie uczy, ¿e w przypadku g³o¶nego odmawiania lub ¶piewania kanonu, zw³aszcza w jêzyku narodowym, wierni spontanicznie w³±czaj± siê do akcji liturgicznej odmawiaj±c Amen przy konkluzjach poszczególnych partii modlitwy eucharystycznej. Zachodzi pytanie czy taka praktyka jest dozwolona? Otó¿ kanon mszalny jest modlitw± do odmawiania tylko przez kap³ana, poniewa¿ jest modlitw± nale¿±c± do przewodnicz±cego zgromadzenia liturgicznego dzia³aj±cego in persona Christi. Do niego te¿, jak dotychczas, nale¿± zakoñczenia per Christum Dominum nostrum ³±cznie z Amen. Rada uwa¿a, ¿e trudn± jest rzecz± jednak przeszkodziæ wiernym w spontanicznej odpowiedzi na te konkluzje. Tym bardziej, ¿e gdyby siê ich pouczy³o, i¿ w czasie kanonu mszalnego maj± nie odpowiadaæ Amen, zachodzi³aby obawa, ¿e nie odpowiedz± tak¿e na doksologiê kanonu. Dlatego nie nale¿y niepokoiæ wiernych, je¿eli spontanicznie odpowied¼ tak± bêd± dawali, do czasu oczywi¶cie daleko ju¿ zaawansowanej i zasadniczej reformy kanonu mszalnego, w czasie której konkluzje takie zostan± zupe³nie usuniête. Do¶wiadczenie osobiste poucza, ¿e omówion± trudno¶æ mo¿na omin±æ wykonuj±c odpowiednio konkluzje modlitewne i to zarówno przy recytacji, jak i ¶piewie kanonu. Natê¿eniem i kadencj± g³osu oraz tempem wykonania mo¿na tak pokierowaæ akcj±, ¿e nie da siê uczestnikom mo¿liwo¶ci w³±czenia siê (Wyja¶nienie 114). Ostatnie, 115, z serii omawianych wyja¶nieñ uzupe³nia pewne niedomówienia rubrycystyczne drugiej instrukcji wykonawczej do KL, instrukcji z dnia 4 V 1967 r. odno¶nie Mszy za zmar³ych w czarnym kolorze oraz Mszy w dni ferialne. Wymieniona instrukcja wprowadza ujednolicenie Mszy za zmar³ych z innymi Mszami w zakresie liturgii rozes³ania, przewiduj±c udzielanie we Mszach w czarnym kolorze b³ogos³awieñstwa oraz odmawianie Ite missa est. Pozosta³y jednak w dalszym ci±gu pewne obrzêdy odrêbne we Mszach ¿a³obnych takie jak np. opuszczanie ca³owania ksiêgi Ewangelii, opuszczanie b³ogos³awieñstwa wody w ampu³ce przed nalaniem do kielicha, czy klêkanie podczas odmawiania oracji. Nie bêdzie rzecz± sprzeczn± z duchem prawa je¶li tak¿e we Mszach ¿a³obnych ujednolici siê wymienione obrzêdy w tym sensie, ¿e te same normy bêd± zachowywane we wszystkich Mszach ¶w. Tê sam± zasadê nale¿y zastosowaæ odno¶nie klêkania podczas oracji w dni ferialne pokutne i we Mszach ¿a³obnych. Odpowiedni± jest bowiem rzecz± dla czynnego udzia³u i uwagi wiernych, je¶li nie bêdzie zbyt wielkich ró¿nic w tych samych obrzêdach. Dlatego bêdzie rzecz± bardziej odpowiedni±, aby nie klêkaæ podczas oracji w dni pokutne i we Mszach ¿a³obnych z wyj±tkiem jednak tych dni i przypadków, gdy wierni s± zachêcani do klêkania specjalnym wezwaniem Flectamus genua. Przedstawione wyja¶nienia Rady Liturgicznej, jakkolwiek dotycz± rzeczy drobnych i na pozór ma³o znacz±cych, ¶wiadcz± o tendencji upraszczania i urealniania przepisów rubrycystycznych. Na podstawie Notitiae 39
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 38:1968, f. IV, s. 95-111. IV. KRONIKA ODNOWY Wojciech Danielski Odnowa liturgii w polskich miesiêcznikach diecezjalnych Brak dokumentacji pisanej powoduje, i¿ dzieñ dzisiejszy odchodz±c do przesz³o¶ci, ju¿ po kilku latach dla historyka mo¿e zatraciæ swoje znaczenie, jakie mu przypisujemy. Odnowa liturgii, w której uczestniczymy, jest spraw± obiektywnie zbyt donios³± w ¿yciu Ko¶cio³a, by¶my w Polsce mogli zaniedbaæ jej utrwalenia w s³owie pisanym. Chcia³bym zwróciæ uwagê na niedocenione ¼ród³o dziejów najnowszych, jakim s± urzêdowe miesiêczniki diecezjalne. Ich w±ski zasiêg oddzia³ywania powoduje, i¿ doskona³e czêsto dokumenty partykularnego prawa ko¶cielnego, instrukcje duszpasterskie, gruntowne artyku³y miejscowych kap³anów lub t³umaczenia autorów obcych mog± przej¶æ niedostrze¿one nawet przez tych, którzy bardzo ich oczekuj±, z zasady bowiem nie s± uwzglêdniane w czasopismach o zasiêgu ogólnokrajowym, jak Homo Dei, Ateneum Kap³añskie i inne. Temu brakowi pragnie zaradziæ niniejsze opracowanie. Taka wymiana do¶wiadczeñ bêdzie sprzyja³a integrowaniu pracy duchowieñstwa polskiego. Choæby bowiem poza w³a¶ciw± diecezj± instrukcja czy dekret nie nabra³y charakteru obowi±zuj±cego, bêd± nadawaæ orientacjê, a autorom przynios± satysfakcjê szerszej przydatno¶ci ich opracowañ. W Polsce ukazuje siê obecnie 21 miesiêczników, wzglêdnie dwumiesiêczników diecezjalnych o zró¿nicowanej objêto¶ci, przeciêtnie 32 stron. Do¶æ czêsto zdarzaj± siê numery ³±czne, np. 4-8, tj. kwiecieñ-sierpieñ, spowodowane opó¼nieniem cyklu wydawniczego, jednak zachowana jest liczba 12 numerów miesiêcznika rocznie. Podstawê naszych badañ stanowi± nastêpuj±ce czasopisma, które w tek¶cie cytujemy wed³ug skrótu nazwy stolicy diecezji wraz z numerem zeszytu i rokiem, podawanym tak tylko dla uproszczenia czytelnikowi poszukiwañ oddzielnego zeszytu, choæ poprawno¶æ metodyczna wymaga³aby tomu, rocznika i strony. Tak wiêc 4/67 oznacza: R. 1967, nr 4.
Przyjmujemy chronologiczny uk³ad naszego opracowania. Przekazywanie bowiem duchowieñstwu dokumentów soborowych lub posoborowych powszechnego Ko¶cio³a poci±ga za sob± pisma Episkopatu, dekrety Ordynariusza, zarz±dzenia Kurii, instrukcje lub wyja¶nienia Komisji diecezjalnych, wreszcie opracowania szersze najpilniejszych problemów przez autorów w³asnej diecezji, albo przedrukowane z innych miesiêczników, albo nawet t³umaczone z czasopism zagranicznych. Sprawno¶æ podjêcia tych zagadnieñ w terenie mo¿e ¶wiadczyæ o rozeznaniu potrzeb duchowieñstwa przez w³adzê diecezjaln± oraz o pracy specjalistów w ramach diecezjalnych komisji liturgicznych. Przyznaæ jednak trzeba, ¿e niekiedy do¶æ trudno odró¿niæ dokument urzêdowy, np. zarz±dzenie Wydzia³u Duszpasterstwa, gdy figuruje w dziale sprawy duszpasterskie bez daty i numeru, a ewentualnie podpisany autor nie zaznacza czy wystêpuje z upowa¿nienia np. komisji liturgicznej. Nadto, nie zawsze przedruki posiadaj± odpowiednie adnotacje do tego stopnia, ¿e zdarzy³o siê wskutek przedruku wtórnego opuszczenie nazwiska autora artyku³u. W innym znów wypadku napotkali¶my dekret nie zaopatrzony w datê, lub przedrukowany dwukrotnie w odstêpie kilku miesiêcy, a wreszcie sprawozdanie z kursu, w którym zapomniano podaæ datê jego trwania. Takie wypadki wywo³uj± zrozumia³± pro¶bê do Ksiê¿y Redaktorów, by oszczêdzili przysz³ym historykom zbêdnych poszukiwañ.
1. P r z e d K o n s t y t u c j ± o L i t u r g i i Przed ukazaniem siê Konstytucji o Liturgii, Ko¶ció³ w Polsce otrzyma³ indult 7 VII 1961 na ¶piew czê¶ci sta³ych oraz czytanie Lekcji i Ewangelii we Mszy ¶w. w jêzyku polskim, od 1 I 1962 wprowadzi³a go w ¿ycie Instrukcja Episkopatu Polski z dn. 15 XI 1961 (opubl. np. Warsz. 1/62). Nastêpnie, od 14 IV 1963 r. zacz±³ obowi±zywaæ Zbiór obrzêdów (Collectio rituum) zawieraj±cy wyj±tki z Rytua³u Rzymskiego dostosowanego do potrzeb diecezji polskich, zatwierdzony przez ¦KO 23 X 1959 r., wydany w Katowicach 1963 r., wraz z ekscerptami pt. Exsequiale i De cura infirmorum (Katowice 1964, z korektur± rytu Komunii ¶w.). Obejmuje on obrzêdy Sakramentów ¶w., b³ 1 . 1 Przypistekstpublikowa³a wyczerpuj±ce, dyrektorium duszpasterskie pt. Sakramenty ¶wiête w duszpasterstwie (Poznañ 1962), zawieraj±ce wskazania doktrynalne, katechetyczne, liturgiczne i pastoralne. Sam za¶ Rytua³ zosta³ wprowadzony Listem pasterskim Episkopatu z 25 III 1963 r., opublikowanym np. w Olszt. 1/64. Tym w³a¶nie sprawom po¶wiêcone s± komentarze zamieszczane jeszcze w rocznikach 1964 i 1965, pochodz±ce najczê¶ciej od wspó³twórców nowego Rytua³u lub Dyrektorium:
Publikowano równie¿ komentarze do nowego wydania Msza³u Rzymskiego (ed. typica 1962): A d a m e c k i Jan ks. (W³oc³awek), Nowy Msza³ Rzymski, W³oc³. 1/63, 16-23; O.W.S., Jeszcze o nowym Mszale Rzymskim, W³oc³. 9-10/64, 225-227 i 1-2, 42. Reformê II tomu Pontyfika³u Rzymskiego przedstawi³ ks. Roman M i c h a ³ e k z Poznania: Pozn. 3/63, 190-196 (przedruk, w 1964: Olszt. 2, Tarn. 4-6 (bez pod. autora), Czêst. i Wroc³. 9, Siedl. 11, Lubl. 8-12). Dzia³alno¶æ J a n a XXIII na polu liturgii (t³um. z Ephemerides Liturgicae 77(1963)403-406), opublikowano w Sandom. 2-3/64, 26-27 i w Tarn. 7-9/64. W ci±gu ca³ego roku liturgicznego 1962/63 publikowano Niedzielne komentarze mszalne w opracowaniu ks. Janusza T a r n o w s k i e g o i ks. Wojciecha D a n i e l s k i e g o, Warsz. 11[62-10]63. Wreszcie w czasie debaty soborowej nad Konstytucj± o Liturgii opublikowano artyku³:
11 miesiêczników w 1964 r. poda³o jeszcze komunikat w sprawie polskiego tekstu Communicantes po dodaniu imienia ¶w. Józefa. Komisja liturgiczna Episkopatu opublikowa³a wyja¶nienie na temat komentowania niektórych obrzêdów liturgicznych: Pelpl. 4-6/63, Olszt. 2/64,. Gniezno 11/64, a Sekretariat Prymasa Polski w sprawie Mszy ¶w. odprawianej facie ad populum: Krak. 1-7/64, Olszt. 2/64, Gniezno 11/64. Motu proprio P a w ³ a VI Pastorale munus z 30 XI 1963 r. opublikowano, zasadniczo po ³acinie, w ci±gu 1964 r.: W³oc³. 1, Gdañsk i Wroc³. 2, Tarn. 1-3, Katow. 3-4, Opole i P³ock 4, £ód¼ i Siedl. 6, Olszt. 3, Warsz. 7 (po polsku), Pelpl. 7-8, Przem. 4. Podobne uprawnienia dla wy¿szych prze³o¿onych zakonnych podano tylko w: Gdañsk 12/64. Ukaza³y siê te¿ komentarze do tego dokumentu:
O delegowaniu tych uprawnieñ Biskupom-Sufraganom oraz Wikariuszom Generalnym powiadomi³y dekrety Ordynariuszów we Wroc³. 2/64 (30 XII 63) i Katow. 11-12/64 (8 I 64). Skutkiem tego motu proprio by³o ukazanie siê serii dekretów Ordynariuszów na temat binacji, trynacji, Mszy ¶w. wieczornych i popo³udniowych W³oc³. 2-3/64 (2 II 64), Lubl. 8-12/64 (16 V 64), P³ock 4-5/65 (4 IV 65) Kiel. 6/65 (19 III 65), Krak. 8/65 (7 V 65). Dekrety te zosta³y odnowione przez Ordynariuszy: Przem. 2/66 (14 III 66), Kiel. 6/66 (31 X 66) Krak 1-2/67 (7 X 66), Warsz. 4/67 (12 II 66), Pelpl. 4-5/67 i 6-7/67 (3 II 67) Opole 11/67 (20 X 67), Czêst. 12/67; we Wroc³. 12/67 podpisana jest Komisja Liturgiczna (16 X 67 r.). Komentarz do tych zarz±dzeñ da³:
Inne dekrety opublikowane w oparciu o Pastorale munus to: w Pelplinie dekrety Ordynariusza 128/64/Ord. z 18 III 64, o udzielaniu Sakramentu Bierzmowania w niebezpieczeñstwie ¶mierci, Pelpl. 3-4/64, oraz 239/64/Ord. z 2 VI 64, zezwolenie na odprawianie Mszy ¶w. w mieszkaniu ob³o¿nie chorego, Pelpl. 9-10/64. W Gdañsku zezwoli³ za¶ Ordynariusz na przepieranie bielizny ko¶cielnej przez kleryków, zakonnice, a nawet ¶wieckich 4 III 64, Gdañsk 4/65.
2. K o n s t y t u c j a o L i t u r g i i i u t w o r z e n i e K o m i s j i W³a¶ciwie jednak granicê czasow± odnowy liturgii upatrujemy w opublikowaniu Konstytucji o ¦wiêtej Liturgii z dnia 4 XII 1963, w Polsce w ci±gu 1964 roku przez wszystkie diecezje po polsku (tekst ³aciñski tylko Czêst 3 i Krak. 10-11), w kolejno¶ci: Pelpl. 5-6, Kiel. 3, Krak i Wroc³. 7, Katow. 5-6-7: Gdañsk, Gniezno, Gorzów, Opole 8; £ód¼, Warsz i Siedl. 9 Tarn. 7-9; Sandom. 10, Olszt. 6, W³oc³. 7-8, 9-10, 11-12; Pozn. 11 i 12, Lubl. 8-12; Przem. 5/64 i 1/65. W tym samym czasie podano t³umaczenie motu proprio P a w ³ a VI Sacram liturgiam z 25. I. 1964 r. (przy czym w Czêst. 4/64 podano znów tylko tekst ³aciñski), Katow. 2, Pelpl. 5-6, Kiel. 3, Gniezno 7, £ód¼ 7-8, Opole, Gorzów, Gdañsk, Wroc³aw 8; Krak. i P³ock 8-9, Siedl. 9 Tarn. 7-9, Przem. 5, Warsz. i Sandom. 10, Lubl. 8-12, W³oc³. 11-12, Olszt. 6. Dla wyja¶nienia odnowy liturgii zamieszczono przemówienie P a w ³ a VI o znaczeniu reformy liturgii i ¶piewu liturgicznego z dnia 14. IV. 1964 (AAS. 56, 378): Gdañsk 12/64, £ód¼ 1/66. Nadto przemówienia papie¿a z 2. III. i 7. III. oraz kard. L e r c a r o z 3. III. 65 podano pt. O w³a¶ciwe zrozumienie ducha odnowy liturgii w Kiel. 6/65, 251-253. Pierwsze polskie informacyjne komentarze do Konstytucji dali:
Wprowadzenia w ¿ycie Konstytucji i motu proprio, zw³aszcza wyra¼nego zezwolenia na redukcjê Godzin mniejszych w Oficjum, (art. VI) dokonali w swych miesiêcznikach: Biskup Lubelski dekretem 578/G³/64 z 19. III. 64, Lubl. 1-7/64, oraz Biskup Sandomierski, odezw± do duchowieñstwa, Sandom. 6/64. Brewiarzowe zmiany liturgiczne podano równie¿ w P³ocku 5/64. W dniu 5. IV. 64 Episkopat Polski og³osi³ dwa listy na wej¶cie w ¿ycie Konstytucji o Liturgii: do wiernych i do duchowieñstwa. Zosta³y one opublikowane w: Czêst. i Opol. 5; Gniezno, Pozn., W³oc³., Sand. 6; Tarn. 4-6, Pelpl. i Krak. 5-6; P³ock 6-7, Katow. 5-6-7; £ód¼, Siedl. 7-8 i 10; Warsz. 7 i 8, Gorz. i Gdañsk 9; Przem. 4, Olsz. 5, Lubl. 8-12. Zgodnie z postanowieniem motu proprio (art. II) ustanowiono wzglêdnie zreorganizowano istniej±ce diecezjalne Komisje Liturgiczne, Komisje do Spraw Sztuki Sakralnej oraz Komisje do Spraw Muzyki Sakralnej. W miesiêcznikach znajdziemy jedynie nastêpuj±ce dekrety Ordynariuszów:
Regulamin dla zespo³ów ¶piewaczych podano w Warsz. 1-2/64, za¶ dla kap³anów-delegatów dekanalnych d/s ¶piewu i muzyki oraz organistów-delegatów Warsz. 11/64. W Warszawie Komisja zaraz zwróci³a siê do duchowieñstwa, zapowiadaj±c sw± s³u¿bê w zakresie instrukta¿u i wyja¶nieñ korespondencyjnych lub osobistych w ramach specjalnego dy¿uru w Kurii: Warsz. 7/65 i 9/65.
3. N o w e r y t y i t e k s t y o g ³ o s z o n e w 1 9 6 4 r. Dekrety ¦.K.O. z 25. IV. 64 o nowej formule przy udzielaniu wiernym Komunii ¶w. oraz o dodaniu wezwania o Duchu ¦w. do aktów uwielbienia podano w 18 miesiêcznikach 1964 r., pocz±wszy od nr 5. We Wroc³. zaznaczono przy tym, by pouczyæ o nowej formule aktów uwielbienia. Katow. 5-6-7 doda³y krótkie wyja¶nienie. W Tarn. 10-12 zacytowano z pracy arcybpa J. B i l c z e w s k i e g o o Eucharystii fragment dotycz±cy ceremonia³u przy rozdawaniu Komunii ¶w. w pierwszych wiekach chrze¶cijañstwa, oraz art. pt. Amen z Dizion. pract. della Liturgia Romana, Roma 1956, 22. Specjalne zarz±dzenie wyda³ 1. VII. 64 Biskup W³oc³awski W³oc³. 9-10/64. W wiêkszo¶ci miesiêczników podano równie¿ dekret. Kongr. ¦w. Oficjum z 10. I. 64 o po¶cie eucharystycznym kap³anów, informacjê Prymasa Polski o zmianie przez P a w ³ a VI postu eucharystycznego w dniu 21. XI. 64, a tak¿e (tylko Tarn. 11-12/65 i Wroc³. 1/66) o zmianie w katechizmach sformu³owania dotycz±cego postu eucharystycznego z 18. VI. 65. Osobno promulgowa³ zmiany Wikariusz Generalny 1. II. 65 we W³oc³. 3-4/65. Odpowied¼ odmown± Kongregacji Sakramentów w sprawie zanoszenia chorym Komunii ¶w. w W. Pi±tek, z dn. 29. II. 64/727/64 poda³o 11 diecezji. Dla Polski dekret ¦.K.O. z 18. XII. 63 (Prot. ND. 17/963) zezwalaj±cy na wotywê II klasy Rorate w okresie Adwentu poda³o w 1964 r. 15 miesiêczników, pocz±wszy od Opol. 7. W Tarn. 1-3 podano szersze wyja¶nienie, a w Warsz. 11 opublikowa³ na ten temat artyku³ ks. Jerzy Z a l e w s k i. Zatwierdzenie nowego kalendarza liturgicznego dla Polski dekretem ¦.K.O. z 20. VI. 64 (Prot. ND 17/963) podano najpierw w formie komunikatu pt. Ustanowienie Patronów Polski: Tarn. 4-6/64 Wroc³. 9/64, Gorz. 1/65, a w ¶lad za tym podano Calendarium perpetuum dioecesium Poloniae z odmianami diecezjalnymi: w 1964: Sandom. 10, Katow. 11-12, Siedl. i Wroc³. 12; w 1965: Tarn. 1-3 i W³oc³. 5-7. Dekrety dotycz±ce tekstów Officia propria i Missae propriae pro Polonia znajdujemy w 1965 r. w: Opol., Gorz., P³ock 1, Pozn. i Warsz. 2, Siedl. 1 i 2, W³oc³. 5-7 (tylko Officia), Czêst. 9, Pelpl. 9-10. Jako uzupe³nienie nale¿y tu dodaæ zezwolenie ¦.K.O. z 8. XI. 65 (Prot. ND 44/965) na wprowadzenie nowych prefacji o Adwencie i Naj¶w. Sakramencie: Pelpl. 11-12/65, a w 1966: Gd. 1, Warsz. 2, W³oc³. 4-5, Wroc³. 5-6, Lubl. 4-8, £ód¼ 8, w wiêkszo¶ci podano tu równie¿ ³aciñski tekst prefacji. Wreszcie w tekstach Proprium Missarum zatwierdzi³a ¦.K.O. zmiany w formularzach o ¶w. Jacku i ¶w. Stanis³awie Kostce dnia 15. XII. 65 (Prot. ND. 17/963): 1966: Przem. 2, Gdañsk i £ód¼ 3, Warsz. i Pozn. 4, Wroc³. 5-6, Sand. 7, Lubl. 4-8, Gorz. 9-10. Pierwsze zezwolenie dla Polski na koncelebrê i Komuniê pod dwiema postaciami, udzielone na pro¶bê Prymasa Polski ad experimentum pod specjalnymi warunkami przez Consilium dnia 27. XI. 64 (Prot. n. 3110/64) poda³y w 1965 r.: Siedl. 2 i 9 (sic.), Gdañsk i Warsz. 3, W³oc³. 3-4, £ód¼ 5-6, Czêst. 7-8, Wroc³. 8-9, Pelpl. 11-12. Na podstawie tego zezwolenia odprawione zosta³y pierwsze w Polsce koncelebry pontyfikalne w katedrze lubelskiej w dniach 14 i 20. I. 1965 r. o czym pisze w sprawozdaniu ks. Franciszek G r e n i u k w Lubl. 8-12/65.
4. K o m e n t a r z e s z c z e g ó ³ o w e d o K o n s t y t u c j i o L i t u r g i i
5. I n s t r u k c j a I ¦.K.O. 26. IX. 1964 i j e j w y j a ¶ n i e n i a a) Tekst Instrukcji o nale¿ytym wykonaniu Konstytucji o Liturgii po ³acinie (Inter oecumenici) opublikowano w Czêst. 12/64 i Tarn 1-3/65. Przek³ad polski ks. Jana A d a m e c k i e g o (W³oc³awek) poda³y w 1964 r.: Katow. i Pelpl. 11-12, a w 1965 r.: Opole, Kielce, Gdañsk, £ód¼, Siedl., Wroc³. 1; Krak. i W³oc³. 1-2, Pozn. 1 i 2, Tarn. 1-3; Warsz., Olszt., P³ock, Przem. 2; Sandom. 2-3, Gorz. 3, Gniezno 6, Lubl. 1-7. Instrukcja wesz³a w ¿ycie 7. III. 65. Jako wyja¶nienie, Consilium czyli Rada Posoborowa opublikowa³a list przewodnicz±cego, kard. J. L e r c a r o do kardyna³a-prymasa Francji w sprawie soborowej odnowy liturgii (Prot. 3119/65, 30. VI. 65), Pelpl. 9-10/65, 242-247; a nadto Odpowied¼ I na niektóre w±tpliwo¶ci liturgiczno-rubrycystyczne, Katow. 8-12/65. Wed³ug tego listu i odpowiedzi opracowano artyku³ pt.: W zwi±zku z odnow± liturgiczn±, we W³oc³. 11-12/65, 276-278. Wed³ug artyku³u A. B u g n i n i e g o w Osserv. Rom. 17. X. 64, anonimowy komentarz ogólny do Instrukcji podano w Warsz. 12/64, 279-281, Pelpl. 1-2/65 i Tarn. 1-3/65. b) Obszerniejsze komentarze podaj±:
c) Konferencja Episkopatu Polski opublikowa³a Listy na wej¶cie w ¿ycie Instrukcji z dnia 27. I. 1965, podane w ci±gu roku 1965: d o d u c h o w i e ñ s t w a: Opole, Siedl., Gdañsk 3, Krak. 3-4, Gorz., Olszt., Sandom. 4, P³ock 4-5, Czêst. 5, Tarn. 4-6; d o w i e r n y c h: Pelpl. 1-2, £ód¼ 2, Sandom. 2-3, Warsz. 1, Siedl. 3, Krak. 3-4, Olszt. i Opole 4, Czêst. 1, Pozn. 5, P³ock 4-5, Tarn. 4-6. d) Omówienia zmian wed³ug Instrukcji og³oszone zosta³y:
e) Wobec pewnych niejasno¶ci opublikowano:
W Kiel. 5/64 opublikowano zarz±dzenie w sprawie egzaminu wikariuszowskiego z liturgii. Do jego programu nale¿y odt±d: Mediator Dei, Konstytucja o Liturgii i Instrukcja z 26. IX. 64. Bibliografiê liturgiczn± do egzaminu podano w Kiel. 3/67. W Pelpl. 9-10/66 og³oszono dekret Ordynariusza z 7. X. 66 (Nr 333/66/Ord.) o g³oszeniu homilii podczas Adwentu i Wielkiego Postu w dni powszednie, codziennie, w ko¶cio³ach parafialnych obowi±zkowo na Mszy najbardziej uczêszczanej np. wieczornej. f) Opublikowane w Rzymie, podane zosta³y równie¿ w nowej redakcji ca³e teksty:
6. J ê z y k p o l s k i w l i t u r g i i a) Rada Posoborowa wyda³a I dekret o wprowadzeniu polskich tekstów liturgicznych do Mszy ¶w. i sakramentów w krajach, gdzie kompetentna w³adza przyjê³a jêzyk narodowy w dniu 1. X. 64 (Prot. N. 2232/64). Opublikowa³y go w 1964: Katow. 11-12, Gdañsk, Siedl., Warsz. 12,; w 1965 r.: Gorz., £ód¼ i Sandom. 1, Olszt. 2, Gniezno i (II raz) Siedl. 3, W³oc³. 3-4, Czêst. 9, Pelpl. 9-10. b) Konferencja Episkopatu Polski w li¶cie z 27. I. 65 na wej¶cie w ¿ycie pierwszej Instrukcji, wprowadzi³a od 7. III. 65 r. jêzyk polski do czytañ mszalnych i rytu udzielania Komunii wiernym. Nastêpnie wyda³a Zarz±dzenie dotycz±ce dalszego rozszerzenia u¿ywania jêzyka polskiego w liturgii Mszy ¶w. w dniu 17. X. 66. Og³oszono je w 1966 w Sandom. i Pelpl. 11-12, a w 1967: Czêst. 1, Tarn. 1-4, Warsz. i Gorz. 4, W³oc³. 1-5, £ód¼ 5, II raz Gorz. 9-10. c) W roku 1965 w miesiêcznikach zaczê³y siê ukazywaæ polskie teksty i ryt Komunii ¶w. udzielanej poza Msz± ¶w. wiernym. Instrukcjê og³osi³ w tej sprawie Biskup Olsztyñski 16. II. 65, Olszt. 4/65. Tekst polski poda³y jako obowi±zuj±cy od 7. III. 65: Sandom. 4/65, Siedl. 1/66, Przem. 1/67, Gniezno 7/67, W³oc³, 6-10/67. d) W roku 1967 Biskupi Polscy wprowadzili opracowany na nowo w oparciu o kilkuletnie do¶wiadczenia diecezji zachodnich i pó³nocnych (Katowice, Gdañsk) ryt Procesji Bo¿ego Cia³a w jêzyku polskim, zatwierdzony przez Konferencjê Episkopatu 15. II. 67; zanim zosta³ wydrukowany w maju 1967, ukaza³ siê w ca³o¶ci w Przem. 2, £ód¼ 3, Siedl. 4-5 (z dekretem Biskupa, 14. II. 67) i Wroc³. 6-7.
7. N o w e r y t y i d o k u m e n t y 1 9 6 5 r. a) Dnia 7. III. 1965 Kongr. Obrzêdów opublikowa³a Variationes in Ordinem Hebdomadae Sanctae inducendae. Dekret na ten temat podaje Wroc³. 8-9/65.
b) Rada Posoborowa zezwoli³a na zmianê Lekcji w Sobotê po III Niedzieli W. Postu, dnia 28. II. 65 (Prot. N. 900/65); w tym¿e roku opublikowano dekret w: Pelpl. 1-2, Opole 3, Gdañsk 4, Wroc³. 3-4, Kiel. 6, Warsz. 7, P³ock 7-8, Siedl. 8, W³oc³. 8-9, £ód¼ 9, Tarn. 7-10, Czêst. i Sandom. 10. c) Duszpasterstwu sakramentów maj± dopomóc dwa inne dekrety. Pierwszym Kongr. Obrzêdów upowa¿nia Ordynariuszy do zezwolenia kap³anom na noszenie przy sobie Oleju Chorych w czasie podró¿y (Osserv. Rom. 19. III. 65): w 1965: Pelpl. i Wroc³. 3-4, Czêst. 6, Katow. 5-6-7, P³ock 7-8, Siedl., Warsz., Gniezno 8, W³oc³. 8-9, £ód¼, Gdañsk, Opole &n#150; 9, Kiel. 6, ostatnio Tarn. 1-3/66. Powtórzenie upowa¿nienia nie oznacza jeszcze, ¿e takiego zezwolenia Ordynariusze udzielaj±. d) Ojciec ¶w. wyda³ 24. X. 64 pismo apostolskie ustanawiaj±ce ¶w. Benedykta Opata patronem ca³ej Europy; opublikowano je w 1965: Wroc³. 2, £ód¼ i Opole 7, Pelpl. i P³ock 7-8; Siedl. 9, Tarn. 7-10, Sandom. i Pozn. 12. e) Ritus servandus in concelebratione Missae og³oszono dekretem ¦.K.O. dnia 7. III. 65. Dekret podaj± u nas: Wroc³. 8-9/65 i Tarn. 1-3/66; ryt w ca³o¶ci: Czêst. 4/65, Gdañsk 9/65, W³oc³. 1-3/66, Lubl. 9-10/66. Katow. 3-6/66.
f) Encyklika Papie¿a P a w ³ a VI o kulcie Eucharystii Mysterium fidei z 3. IX. 1965 zosta³a opublikowana w 1965 r.: Warsz, i Czêst. 12, Pelpl 11-12; w 1966 r.: Gdañsk 1, Krak. 1-2, Siedl. i Kiel. 2, Tarn. i W³oc³. 1-3, Wroc³. 2-3, Przem., Opole, Gniezno 4, Gorzów 7, Lubl. 11-12, £ód¼ 12; w 1967 r.: Olszt. 1, Katow. 5-6-7. g) Instrukcja Kongregacji Studiów i Uniwersytetów o liturgicznym wychowaniu alumnów Doctrina et exemplo z 25. XII. 1965 r. ukaza³a siê w Opolu 7/67 (wraz z ramowym programem seminaryjnych wyk³adów liturgiki), Warsz. 5/67 i Siedl. 6-7-8/67.
8. I n s t r u k c j e 1 9 6 7 r o k u (o m u z y c e , I n s t r. II , o E u c h a r y s t i i) a) Instrukcja ¦.K.O. Musicam Sacram o muzyce w ¶w. Liturgii z 5. III. 1967 podana zosta³a w 1967 r. w Opolu 11 i Czêst. 12, a w 1968 r. dotychczas w: Pozn. 2, Siedl. 3-4, Olszt. 2 i Przem. 1-2. b) Druga Instrukcja ¦.K.O. o nale¿ytym wykonaniu Konstytucji o Liturgii (Tres abhinc annos) z 4. V. 1967 (obowi±zuj±ca od 29. VI. 67) og³oszona zosta³a w Polsce w ci±gu 1967 r.: Opole 6, Sandom. 7, Pelpl. 6-8, Czêst. 7-8, Przem. i Kiel. 4, Warsz. i £ód¼. 8, Wroc³. i Katow. 8-9, Lubl. 5-9 (tekst ³aciñski), Pozn. 9, W³oc³. 6-10, Siedl. 9-10, Gniezno i Gdañsk 12. Udzia³ wiernych we Mszy ¶w. po dwóch ostatnich Instrukcjach ¦.K.O.; przedstawiaj± wyczerpuj±co:
c) Instrukcja ¦.K.O. o kulcie Tajemnicy Eucharystycznej Eucharisticum Mysterium z dn. 25. V. 1967 (obowi±zuj±ca od 15. VIII. 67) zosta³a opublikowana w roku 1967: Opole 10, Sandom. i Krak. 10-11, Wroc³. 11, Katow. i Lubl. 10-12, Kiel. 6, Przem. 5-6, w 1968: P³ock, Siedl. i Gniezno 1-2, Pozn. i Olszt. 2, Gdañsk 1-2-3.
9. K o n s t y t u c j e A p o s t o l s k i e : o p o k u c i e, o d p u s t a c h i k u l c i e M a t k i B o ¿ e j a) Konstytucja Apostolska P a w ³ a VI Paenitemini o praktyce pokuty z 17. II. 1966 r. podana zosta³a w 1966 r. we Wroc³. 5-6, Gdañsk i Warsz. 7, W³oc³. 4-7, Czêst. 9, Siedl. 8-9, Gniezno 10, Sandom. 11-12; w 1967 r.: Pozn. 1, Katow. 1-2, Gorz. 3 i Olszt. 5.
b) Konstytucja Apostolska Indulgentiarum doctrina o odpustach, z dnia 1. I. 1967 og³oszona zosta³a w 1967 r.: Gniezno i £ód¼ 8, Krak. 7-9, Wroc³. 8-9, Warsz. i Opole 9, Pozn. 10, P³ock 10-11, Przem. 5-6, Lubl. 10-12 (czê¶æ I) Gdañsk 12.
c) Adhortacja Apostolska z 13. V. 1967 Signum magnum o kulcie Matki Bo¿ej og³oszona zosta³a w 1967 r.: Przem. 3, Opole 8, Pelpl. 6-8, Warsz. 9, Wroc³. 10, Gorz. 9-10, Katow. 10-11-12, w 1968 r.: Gniezno 1-2, Pozn. 2, Siedl. 3-4.
10. S p r a w o z d a n i a z k u r s ó w l i t u r g i c z n o - d u s z p a s t e r s k i c h w d i e c e z j a c h p o l s k i c h Na podstawie miesiêczników diecezjalnych dysponujemy jedynie dokumentacj± nastêpuj±cych kursów:
11. P o m o c e d u s z p a s t e r s k o - l i t u r g i c z n e A. Uczestnictwo wiernych w Eucharystii
B. ¦piew mszalny wiernych
C. Rubryki Msza³u
D. Sakramenty ¶wiête
E. Sakramentalia i budynek ko¶cielny
F. Rok ko¶cielny i nabo¿eñstwa okoliczno¶ciowe a) W i e l k i T y d z i e ñ :
b) U r o c z y s t o ¶ c i o d p u s t o w e :
c) I n n e
G. Nabo¿eñstwa biblijne
Powy¿sze zestawienie, doprowadzone do po³owy maja 1968 r., pragnê³o ukazaæ, jakie odbicie znajdowa³y pierwsze dokumenty odnowy liturgii Ko¶cio³a Powszechnego w diecezjach polskich, zarówno pod wzglêdem wyja¶nienia ducha odnowy, jak i przepisów prawa liturgicznego, a wreszcie instrukcji duszpasterskich, przeprowadzanych przez Komisje liturgiczne. Je¶li poszerzono zakres tematu o problemy pokuty i odpustów to dlatego, i¿ coraz bardziej nale¿± one do samej liturgii sakramentalnej, a nie tylko do prawa kanonicznego. Podobnie nabo¿eñstwami biblijnymi zajmuj± siê soborowe dokumenty o liturgii. Autorowi nasuwa siê kilka propozycji. Jedna dotyczy kompetencji w sprawach liturgii. Wydaje siê, i¿ w promulgowaniu dokumentów, a tym bardziej w ich interpretacji i instrukcjach nie mo¿e byæ pomijana komisja liturgiczna diecezjalna, utworzona w³a¶nie w tym celu. St±d te¿ jasno powinny w dokumentacji ukazaæ siê pisma przez komisjê publikowane i podpisywane przez przewodnicz±cego, z numerem i dat±, o wyra¼nie sprecyzowanej w tytule ich roli (czy s± obowi±zuj±cym prawem, zaleceniem czy propozycj±) oraz przedmiocie tak, by kiedy¶ historyk nie musia³ d³ugo poszukiwaæ ich w indeksie. Ponadto warto zapewne, by nawet dokumenty, które musia³y wyprzedziæ publikacjê numeru miesiêcznika i na czas w formie kurendy dotrzeæ do duszpasterzy, zamieszczaæ w nim dla pe³nej dokumentacji; Wreszcie warto gor±co poprzeæ wszelk± miêdzydiecezjaln± wymianê opracowañ, instrukcji, a zw³aszcza artyku³ów, z zasygnalizowaniem jednak zawsze autora i czasopisma pierwodruku, gdy¿ w przeciwnym razie wielki nieraz wysi³ek autora skazany jest na bardzo w±ski zasiêg oddzia³ywania. Chc±c s³u¿yæ tego rodzaju wspó³pracy miêdzy diecezjami polskimi, prosimy o wszelkie uwagi, sprostowania i uzupe³nienia (zw³aszcza na temat dokumentów nie opublikowanych), ¿eby nasz Zak³ad Liturgiki KUL (Lublin, Al. Rac³awickie 14) móg³ w dalszym ci±gu prowadziæ bie¿±c± dokumentacjê odnowy liturgicznej w Polsce. Ks. Wojciech Danielski
|
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]() |