|
Biuletyn Odnowy Liturgii 1 . w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 176-192
Z a w a r t o ¶ æ: I. DOKUMENTY ODNOWY II. PROBLEMY ODNOWY III. PRAKTYKA ODNOWY F.G. IV. KRONIKA ODNOWY 1 Biuletyn niniejszy opracowali: ks. Franciszek B l a c h n i c k i redaktor (F. B.), ks. Henryk B o l i ñ s k i, (H. B.), ks. Czes³aw D r ± ¿ e k (C. D.), ks. Franciszek G r e n i u k (F. G.), ks. Jerzy K o p e æ (J. K.), ks. Karol M r o w i e c (K. M.), ks. Romuald R a k (R. R.), ks. Wac³aw S c h e n k (W. S.), ks. Jan S k o w r o n e k (J. S.), ks. Zdzis³aw W e d e r (Z. W.).
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 175 I. DOKUMENTY ODNOWY F.[ranciszek] B.[lachnicki] 1. Instrukcja o Kulcie Tajemnicy Eucharystycznej z 25.V.1967 Instrukcja o Kulcie Tajemnicy Eucharystycznej przygotowana przez zespó³ ekspertów Rady do Wykonania Konstytucji o ¶w. Liturgii w dwuletniej, intensywnej pracy, stanowi nowy i du¿y krok naprzód w realizacji soborowej odnowy liturgii. Pierwszy schemat tej Instrukcji przedstawiony zosta³ Radzie w pa¼dzierniku 1965 roku, ostatni w kwietniu 1967 roku. W dniu 2 maja tego¿ roku Instrukcja zosta³a aprobowana definitywnie przez Ojca ¶w., og³oszona zosta³a 25 maja, w uroczysto¶æ Bo¿ego Cia³a, a obowi±zywaæ zaczê³a w ca³ym Ko¶ciele od 15 sierpnia tego roku. Obszerny ten dokument obejmuje 67 artyku³ów podzielonych na 3 czê¶ci. Czê¶æ pierwsza (a. 5-15), nastêpuj±ca po 4 artyku³ach wstêpnych, podaje pewne ogólniejsze zasady, które nale¿y mieæ na uwadze w podawanej ludowi katechezie tajemnicy eucharystycznej. Czê¶æ druga (a. 16-48) traktuje o sprawowaniu Pami±tki Pañskiej, czê¶æ trzecia (a. 49-67) o kulcie Naj¶wiêtszej Eucharystii jako sakramentu trwa³ego. Numer 31-33 Notitiae, oprócz tekstu Instrukcji przynosi komentarz do niej, opracowany przez trzech jej wspó³autorów (J. T i l l a r d O.P. do wstêpu i czê¶ci I, J. L é c u y e r do cz. II i S. F a m o s o do cz. III). Poni¿ej podajemy krótkie omówienie dokumentu z wykorzystaniem pewnych uwag cytowanych komentatorów. A. W s t ê p Cztery artyku³y wstêpne s± bardzo wa¿ne, bo okre¶laj± najpierw naturê i cel Instrukcji. Jest to dokument nale¿±cy do porz±dku praktycznego, a nie doktrynalnego. Wyprowadza on z zasad doktrynalnych pewne normy praktyczne. W ostatnich czasach Misterium Eucharystii by³o przedmiotem badañ i zainteresowania Magisterium Ko¶cio³a. Znalaz³o to swój wyraz w szeregu dokumentów Magisterium szczególnie w encyklice Piusa XII Mediator Dei w dokumentach Vaticanum II oraz w encyklice Paw³a VI Mysterium fidei. Otó¿ w oparciu o te wszystkie dokumenty doktrynalne Ko¶cio³a nale¿y na nowo uporz±dkowaæ praktykê Ko¶cio³a dotycz±c± kultu eucharystycznego. Pawe³ VI w enc. Mysterium fidei, w obliczu pewnego zaniepokojenia, zaakcentowa³ mocno, ¿e to wszystko, co stanowi³o autentyczn± i tradycyjn± naukê Ko¶cio³a i Eucharystii, pozostaje w mocy. Ale równocze¶nie wskaza³ na potrzebê uporz±dkowania hierarchii poszczególnych elementów i celów kultu eucharystycznego. To zadanie zapewnienia pewnej równowagi ró¿nych elementów i aspektów tego kultu podejmuje w³a¶nie Instrukcja. Jej ide± kierownicz± jest zapewnienie jedno¶ci wszystkich aspektów kultu z celebracj± Pami±tki Pana, która stanowi ¼ród³o i centrum ca³ego Misterium Eucharystii. Ka¿dy tradycyjny element kultu Eucharystii ma swoje miejsce w ¿yciu Ko¶cio³a, ale zawsze w relacji do elementu centralnego, którym jest Msza ¶w., Pami±tka Pana. Z tej idei przewodniej wynika plan ca³ego dokumentu, który po omówieniu zasad katechezy eucharystycznej, podaje najpierw normy dla celebracji Pami±tki Pana a nastêpnie dla podporz±dkowanego i pochodnego kultu Eucharystii poza Msz±. Artyku³ 3 wstêpu przynosi ma³± syntezê doktrynaln± dotycz±c± wiary eucharystycznej Ko¶cio³a. Istotne punkty tej doktryny s± ukazane w ich hierarchii i zwi±zku z celebracj± Mszy ¶w. Podkre¶lona jest nierozerwalna jedno¶æ Misterium Eucharystii w aspekcie ofiary i uczty. Msza ¶w. jest Pami±tk± ¶mierci i zmartwychwstania Chrystusa, Jego Tajemnicy Paschalnej, a zarazem uczt±, gdzie lud Bo¿y otrzymuje owoce tej tajemnicy. Aspekty wiary i uczty wzajemnie siê przenikaj±, warunkuj±, s± nierozdzielne. Chrystus po to uobecnia swoj± Tajemnicê Paschaln±, aby wierni mogli przez komuniê sakramentaln± w wierze i mi³o¶ci wraz z Nim oddaæ siê Ojcu i otrzymaæ udzia³ w Jego zmartwychwstaniu. Poza podkre¶leniem g³êbokiej i strukturalnej jedno¶ci wiary i uczty uderza w art. 3 oraz w ca³ym dokumencie uwydatnienie pojêcia Memoriale Pami±tka. Pojêcie to zawiera w sobie zarówno zwrot do minionego faktu historycznego, jak i moment obecno¶ci, uobecnienie. Znaczenie ekumeniczne ma tak¿e nazywanie Mszy Wieczerz± Pañsk± (protest. Abendmahl). W dalszym ci±gu Msza ¶w. ukazana jest jako czynno¶æ ca³ego Ko¶cio³a, G³owy i cz³onków. Jako czynno¶æ Ko¶cio³a jest Msza ¶w. przede wszystkim aktem kultu. Chrystus w imieniu ludzko¶ci przez swoj± ofiar± oddaje tu Ojcu wszelk± chwa³ê, a Ko¶ció³ skupiony wokó³ Chrystusa z Nim ofiaruje siê Ojcu. Msza ¶w. jest wiêc totius cultus Ecclesiae fons et culmen. Ale nie tylko kultu lecz totius vitae christianae fons et culmen. Tu chrze¶cijanie otrzymuj± moc do przekszta³cenia swego ¿ycia, aby ca³e by³o ono skierowane do zjednoczenia z Ojcem i braæmi przez mi³o¶æ, co stanowi istotê ¶wiêto¶ci. Je¿eli Msza ¶w. jest centralnym aktem kultu i ¿ycia Ko¶cio³a, to ca³y kult eucharystyczny musi byæ skoncentrowany wokó³ niej. Przechowywanie Eucharystii poza Msz± ¶w. musi s³u¿yæ ad extensionem gratiae Sacrificii. B. C z ê ¶ æ I: Z a s a d y d o t y c z ± c e k a t e c h e z y e u c h a r y s t y c z n e j Katecheza eucharystyczna musi przede wszystkim ukazaæ celebracjê eucharystyczn± jako serce ¿ycia Ko¶cio³a i ¼ród³o wszelkich ³ask. Ukazuj±c to, trzeba jednak mieæ na uwadze spo³eczny wymiar zbawienia, przeciwstawiaj±c siê indywidualizmowi cechuj±cemu katechezê eucharystyczn± minionej epoki. Trzeba wiêc ukazywaæ Eucharystiê jako znak skuteczny jedno¶ci ludu Bo¿ego; jedno¶ci Ko¶cio³a, zarówno powszechnego jak i lokalnego. Równie¿ aspekt ekumeniczny Eucharystii musi byæ uwydatniony, jest ona bowiem znakiem jedno¶ci ca³ego ludu Bo¿ego i musi ona byæ skutecznym bod¼cem budowania tej jedno¶ci. W dalszym ci±gu trzeba pouczaæ wiernych o ró¿nych rodzajach obecno¶ci Chrystusa w zgromadzeniu eucharystycznym, o ich wa¿no¶ci i wzajemnej zale¿no¶ci. Mówi±c o rzeczywistej obecno¶ci Chrystusa w postaciach eucharystycznych trzeba unikn±æ wra¿enia, jakoby inne rodzaje obecno¶ci by³y nierzeczywiste lub mniej rzeczywiste. Wierni musz± tak¿e byæ nale¿ycie pouczeni o ¶cis³ym zwi±zku pomiêdzy liturgi± s³owa a liturgi± eucharystyczn±. Jedno¶æ ta wynika z wewnêtrznej, istotowej zale¿no¶ci pomiêdzy s³owem a wiar± z jednej oraz wiar± a sakramentem z drugiej strony. Z kolei nale¿y pouczaæ, na czym polega czynne uczestnictwo wiernych w Pami±tce Pana, wyja¶niaj±c prawdy o powszechnym kap³añstwie wiernych oraz o ofiarowaniu Chrystusa i siebie wraz z Nim Ojcu. Mocno trzeba zaakcentowaæ przyjêcie sakramentalne Komunii ¶w. jako istotnego aktu pe³nego i czynnego uczestnictwa we Mszy ¶w. Komunia ¶w. bowiem tworzy tê wspólnotê z Bogiem i bli¼nimi w Ko¶ciele, któr± Eucharystia oznacza i która jest jej celem. Ta wspólnota nie powstaje jednak automatycznie i magicznie przez sam± Komuniê sakramentaln±, ale dziêki wewnêtrznym aktom wiary i mi³o¶ci, które jej towarzysz± i j± warunkuj±. Art. 14 i 15 podaj± wskazania szczegó³owe dotycz±ce katechezy dzieci oraz t. zw. I Komunii ¶w., która powinna byæ pojmowana jako wszczepienie w jedno¶æ Cia³a Mistycznego Chrystusa. C. C z ê ¶ æ II: S p r a w o w a n i e P a m i ± t k i P a n a Ta czê¶æ Instrukcji posiada cztery podczê¶ci. Pierwsza podaje pewne normy ogólne co do uregulowania sprawowania pami±tki Pañskiej we wspólnocie wiernych. Tu znów poruszane s± trzy tematy: Wspólnota i jej jedno¶æ, o sprawowaniu liturgii przez jej ministrów zgodnie z wymaganiem jedno¶ci wspólnoty oraz o urz±dzeniu miejsca celebracji. Wszystko ma s³u¿yæ temu, aby celebracja eucharystyczna sta³a siê naprawdê skutecznym znakiem wspólnoty i jedno¶ci ludu Bo¿ego. Dlatego nale¿y faworyzowaæ takie zgromadzenia w którym ³±cz± siê ludzie wszelkiego rodzaju, wieku i stanu (16); nie nale¿y odprawiaæ mszy ¶w. prywatnie, tam gdzie równocze¶nie sprawuje siê missa cum populo, nie wolno równocze¶nie w tym samym ko¶ciele wykonywaæ dwóch czynno¶ci liturgicznych (chrzest, ¶lub, kazanie) (17); nale¿y w sprawowaniu Eucharystii urabiaæ poczucie wspólnoty powszechnej i miejscowej oraz w³±czaæ przybyszów w miejscowe sprawowanie Eucharystii (18-19). Szafarze winni tak starannie wszystko czyniæ, mówiæ i ¶piewaæ, aby jak najlepiej przemówiæ do obecnych wiernych i wci±gn±æ ich do czynnego uczestnictwa (20), dlatego te¿ kanon Mszy ¶w. mo¿na g³o¶no odmawiaæ lub ¶piewaæ (21). Miejsce sprawowania Eucharystii tak trzeba urz±dziæ, aby u³atwiæ wytworzenie i prze¿ycie wspólnoty zgromadzenia ludu Bo¿ego, uwydatniaj±c szczególnie o³tarz jako punkt ¶rodkowy zgromadzenia wiernych. Przy zachowaniu nale¿ytego szacunku dla zabytków, trzeba rozwa¿yæ jednak nawet mo¿liwo¶æ przesuniêcia ich na inne miejsce, gdyby domaga³a siê tego odnowa liturgiczna (24). Drugi rozdzia³ tej czê¶ci mówi o odprawianiu Mszy ¶w. w niedziele i dni powszednie. Tak¿e tutaj naczelne principium jedno¶ci okre¶la wszystkie szczegó³owe postanowienia. Trzeba wychowaæ wiernych do zrozumienia znaczenia niedzieli jako dnia zmartwychwstania i wagi niedzielnego zgromadzenia (25). Trzeba unikaæ wszystkiego, co rozbija lub os³abia Mszê ¶w. jako obraz wspólnoty parafialnej (Msza w ró¿nych kaplicach, dla oddzielnych grup, zbyt wielka ilo¶æ Mszy ¶w. rozdrabniaj±cych niepotrzebnie wspólnotê) (25, 26, 27). Obszerny rozdzia³ trzeci mówi o Komunii ¶wiêtej wiernych. Podkre¶la najpierw zwi±zek Komunii ¶w. z Msz± ¶w. Nale¿y jej udzielaæ w swoim miejscu w ramach Mszy ¶w., o ile mo¿no¶ci zvkomunikantów konsekrowanych w czasie danej Mszy (31). Poza Msz± mo¿na udzielaæ Komunii ¶w. prosz±cym o to ze s³usznej przyczyny i wtedy poleca siê poprzedziæ Komuniê krótkim nabo¿eñstwem s³owa Bo¿ego (33). A. 32 mówi o Komunii pod dwoma postaciami i znacznie poszerza ilo¶æ przypadków, w których mo¿e ona byæ udzielona. Mówi±c o sposobie przystêpowania do Komunii Instrukcja dopuszcza postawê stoj±c±, je¿eli ustali tak konferencja episkopatu danego kraju (34). Mówi±c o zwi±zku Komunii ¶w. z sakramentem pokuty podkre¶la siê, ¿e równie¿ Eucharystia jest ¶rodkiem g³adzenia grzechów lekkich oraz ¿e nale¿y wiernych przyzwyczajaæ do spowiadania siê poza Msz± ¶w. (35). Usilnie zaleca siê czêst± i codzienn± Komuniê ¶w. oraz modlitwy prywatne po Komunii ¶w. (37-38). Nowo¶ci± jest dopuszczenie udzielania Komunii ¶w. tylko pod postaci± wina tym, którzy nie mog± jej przyj±æ pod postaci± chleba (41). Czwarty rozdzia³ mówi o sprawowaniu Eucharystii w ¿yciu i pos³udze biskupa i kap³ana. Kap³ani nie powinni przyjmowaæ Komunii ¶w. na sposób wiernych, ale odprawiaj±c Mszê ¶w. (43). Usilnie zaleca siê codzienne odprawianie nawet bez udzia³u wiernych (44). W odprawianiu Mszy ¶w. trzeba wiernie przestrzegaæ przepisów Ko¶cio³a (45) a w doborze ró¿nych form odprawiania pierwszeñstwo nale¿y siê u¿yteczno¶ci duszpasterskiej (46). Koncelebra jest ponownie usilnie zalecana ze wzglêdu na jej warto¶æ dla uwidaczniania i budowania jedno¶ci w ludzie Bo¿ym i w¶ród kap³anów. D. C z ê ¶ æ III: K u l t N a j ¶ w i ê t s z e j E u c h a r y s t i i j a k o s a k r a m e n t u t r w a ³ e g o Rozdzia³ pierwszy mówi o celach przechowywania Eucharystii i o modlitwie przed Naj¶wiêtszym Sakramentem. Celem zasadniczym i pierwszorzêdnym przechowywania ¶wiêtych postaci poza Msz± ¶w. jest udzielanie wiatyku, celem drugorzêdnym jest rozdawanie Komunii ¶w. poza Msz± ¶w. oraz adoracja (49). Komentator podkre¶la, ¿e wyra¿enie cel drugorzêdny nie znaczy: mniej wa¿ny, ale ma sens filozoficzny: relatywny w stosunku do celu pierwszorzêdnego. Modlitwê wiernych przed Naj¶wiêtszym Sakramentem nale¿y jak najbardziej poleciæ, powinni oni jednak pamiêtaæ, ¿e obecno¶æ Chrystusa wywodzi siê z ofiary i zmierza do Komunii ¶w. sakramentalnej i duchowej zarazem (50). Wiernym nale¿y u³atwiæ wstêp do ko¶cio³ów w celu prywatnej modlitwy (51). Rozdzia³ drugi mówi o miejscu przechowywania Eucharystii. Podkre¶lana jest zasada jednego tylko tabernakulum w ko¶ciele (52). Jako rozwi±zanie pierwsze i zasadnicze co do przechowywania Sanctissimum podaje siê osobn± kaplicê Naj¶wiêtszego Sakramentu. Racja jest taka, i¿ najczê¶ciej adoracja Naj¶w. Sakramentu bêdzie mia³a charakter prywatnego kultu (53). Chocia¿ dozwolone jest tabernakulum w g³ównym o³tarzu, nawet gdy odprawia siê twarz± do ludu (54), faworyzuje siê rozwi±zanie, aby tabernakulum nie by³o tam, gdzie nie odprawia siê mszy cum populo. Racja jest taka, ¿e powinno byæ widoczne w znaku, i¿ obecno¶æ eucharystyczna Chrystusa jest owocem konsekracji, dlatego obecno¶ci tej nie powinno byæ na pocz±tku Mszy ¶w. W ten sposób te¿ inne sposoby obecno¶ci Chrystusa w zgromadzeniu liturgicznym stan± siê wyrazistsze (55). W rozdziale III i IV przypomina siê tradycyjne zasady dotycz±ce pobo¿nych i ¶wiêtych praktyk i procesji eucharystycznych. Ordynariusze miejscowi powinni jednak wydaæ s±d, co do stosowno¶ci tych ostatnich w dzisiejszych warunkach (59). Rozdzia³ V zawiera przepisy dotycz±ce wystawienia Naj¶wiêtszej Eucharystii. Tak¿e tutaj przepisy szczegó³owe s± konsekwentnym zastosowaniem ogólnego principium podkre¶lenia centralnej roli Mszy ¶w. w kulcie eucharystycznym. Dlatego zakazuje siê odprawiania Mszy ¶w. z wystawieniem Naj¶wiêtszego Sakramentu (61). Wystawienie krótkie czyni siê na o³tarzu, co ma podkre¶liæ zwi±zek adoracji Eucharystii ze Msz± ¶w. i Komuni±. Je¿eli do d³u¿szych wystawieñ u¿ywa siê tronu nie powinien on byæ daleki i wysoki (zwyczaj z zasów jansenistycznych), aby Chrystus ukazywany by³ jako Emmanuel Bóg z nami (62). Inne przepisy dotycz±ce wystawienia w ró¿nych okoliczno¶ciach przynosz± tê nowo¶æ, ¿e dopuszczaj± przerwê w wystawieniu w razie braku odpowiedniej liczby adoruj±cych (66). Ostatni artyku³ Instrukcji mówi o kongresach eucharystycznych. Celem tego omówienia Instrukcji o Kulcie Tajemnicy Eucharystycznej nie by³o szczegó³owe i dok³adne omówienie konsekwencji praktycznych i rubrycystycznych tego dokumentu, ale ukazanie jego zasadniczych tendencji i my¶li przewodnich. Trzeba stwierdziæ, ¿e dokument ten jest bardzo konsekwentny w wyci±ganiu praktycznych wniosków z doktrynalnych za³o¿eñ przedstawionych na wstêpie. Zrozumienie tych za³o¿eñ sprawi, ¿e praktyczne przepisy przyjête zostan± przez duszpasterzy i zrealizowane chêtnie i bez oporów. Odpowiednie katechezy przygotuj± tak¿e wiernych do przyjêcia pewnych nowo¶ci i przezwyciê¿enia uczuciowych przywi±zañ do tradycyjnych form kultu eucharystycznego, które bêd± wymaga³y pewnych korektur. F. B.
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 180 I. DOKUMENTY ODNOWY Z.[dzis³aw] W.[eder] 2. Trzeci list Kard. Lercaro do Przewodnicz±cych Konferencji Biskupich 24 czerwca br. Kard. L e r c a r o, Przewodnicz±cy Concilium, skierowa³ list do Przewodnicz±cych Konferencji Episkopatów, w którym porusza aktualne problemy zwi±zane z ruchem liturgicznym. S³owa tego listu odnosz± siê jednak do wszystkich, na których spoczywa zadanie odnowy liturgicznej. Ruch odnowy nastrêcza wiele wa¿nych problemów i dla ich rozwi±zania prosi Kardyna³ adresatów o pomoc. Ca³o¶æ listu sk³ada siê z siedmiu czê¶ci. I. S p o j r z e n i e n a w s p ó l n i e d o k o n a n ± p r a c ê i w s p ó ³ p r a c ê z k o m i s j a m i n a r o d o w y m i Trzy Instrukcje ¦wiêtej Kongregacji Rytów: Musicam sacram z 5 marca, Tres abhinc annos z 4 maja, Eucharisticum mysterium z 25 maja s± pocz±tkowym etapem realizacji Konstytucji o Liturgii. Prace nad przepracowaniem ksi±g liturgicznych potrwaj± jeszcze jaki¶ czas. Kardyna³ prosi Przewodnicz±cych Episkopatów o informowanie go o aktualnych potrzebach i d±¿eniach kleru i wiernych. Prosi o wspó³pracê na tym polu. II. E k s p e r y m e n t y l i t u r g i c z n e Eksperymenty w dziedzinie liturgii mog± byæ prowadzone za zgod± Komisji Liturgicznych Episkopatu. One s± odpowiedzialne za ¿ycie religijne danego rejonu i one wybieraj± diecezje i parafie, gdzie mo¿na prowadziæ te próby. Okre¶laj± one tak¿e dziedzinê i zakres w jakim te eksperymenty mog± byæ prowadzone. Spostrze¿eniami i propozycjami nale¿y siê dzieliæ ze Stolic± Apostolsk±. III. S a m o w o l n e e k s p e r y m e n t y l i t u r g i c z n e Obok aprobowanych poszukiwañ, czynione s± przez ró¿ne grupy samowolne eksperymenty, ale one, zamiast posuwaæ pracê naprzód, zagra¿aj± powa¿nie ca³emu ruchowi odnowy liturgicznej. Sytuacja jest alarmuj±ca. Zmianie ulegaj± gesty i teksty liturgiczne, a na to potrzeba aprobaty Stolicy Apostolskiej. Ojciec ¶w. zaniepokojony jest tym chaosem i nieprzestrzeganiem przepisów ko¶cielnych i przestrzega przed formami kultu, które s± niezgodne z obowi±zuj±cymi normami w Ko¶ciele. Rzecz± Episkopatów jest rozbudzaæ ruch odnowy, ale ich obowi±zkiem jest równie¿ usuwaæ inicjatywy niebezpieczne dla pokoju i porz±dku, w Ko¶ciele (Allokucja z 29.VI.1967 r.) Punkt ten koñczy siê s³owami: Niech wszyscy to zrozumiej±, ¿e odnowa liturgiczna nie mo¿e dokonaæ siê w samowoli, nieporz±dku i chaotycznym po¶piechu, ale przeciwnie domaga siê porz±dku, pos³uszeñstwa i cierpliwo¶ci. IV. A d a p t a c j a l i t u r g i c z n a Istniej± jednak¿e po¿±dane próby i eksperymenty podejmowane w celu lepszego adaptowania liturgii do mentalno¶ci ludzi tej samej grupy etnicznej. Dla tych w³a¶nie poszukiwañ podaje siê ogólne normy i nastêpuj±ce etapy pracy:
V. K o ¶ c i ó ³ l o k a l n y a K o ¶ c i ó ³ p o w s z e c h n y Zaznacza siê dzi¶ coraz lepiej jedno¶æ Ko¶cio³a partykularnego zgromadzonego wokó³ swojego biskupa lub kap³ana reprezentuj±cego biskupa. Poczucie solidarno¶ci Ko¶cio³a partykularnego ma jednak pog³êbiaæ coraz bardziej jedno¶æ z Ko¶cio³em powszechnym. Temu celowi ma s³u¿yæ tak¿e liturgia. Zanikaj± bariery terytorialne i przestrzenne, a Liturgia, gdziekolwiek jest sprawowana, nie mo¿e byæ uwa¿ana za odosobnion±. Wszyscy ³±czymy siê w jedno, bo w koñcu chodzi o tê mi³o¶æ, owoc Ducha ¦wiêtego, który nas jednoczy wszystkich w kulcie tego samego Pana, Jezusa umêczonego i zmartwychwsta³ego, a przez Niego z Nim i w Nim ³±czy nas w oddawaniu czci Ojcu Niebieskiemu. VI. K o m i s j e m i e s z a n e Kraje, które u¿ywaj± tego samego jêzyka maj± siê pos³ugiwaæ tym samym przek³adem, a je¶li to mo¿liwe ujednoliconym wydaniem. Aby unikn±æ nieporozumieñ, nale¿y powo³aæ komisje mieszane, które bêd± rozstrzygaæ sprawy sporne. Prace tych komisji okre¶laj± podane normy. VII. P r z e k ³ a d y K a n o n u i R y t u ¦ w i ê c e ñ K a p ³ a ñ s k i c h Dla lepszego zrozumienia bogactw Liturgii i lepszego w niej uczestnictwa, Ojciec ¶w. pozwoli³ u¿ywaæ jêzyka narodowego w Kanonie Mszy ¶w. i Rycie ¦wiêceñ Kap³añskich. W Liturgii nie nale¿y jednak u¿ywaæ dotychczasowych przek³adów, którymi pos³ugiwali siê wierni w swych mszalikach, ale trzeba dokonaæ nowych, które powinny byæ literalne i integralne... umiarkowane i pow¶ci±gliwe. Nowe t³umaczenia maj± jeszcze lepiej odkryæ wszystkie bogactwa spu¶cizny liturgicznej. Z tre¶ci± tego listu maj± siê zaznajomiæ wszyscy Biskupi i Wy¿si Prze³o¿eni Zakonni, bo troska o w³a¶ciw± odnowê jest zlecona wszystkim. Por. Notitiae 31-33(1967)289-296 Z. W.
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 182 II. PROBLEMY ODNOWY J.[erzy] K.[opeæ] 1. Reforma liturgii pogrzebu doros³ych Zalecenia soborowe o dostosowaniu obrzêdów liturgicznych do potrzeb miejsc i czasów, objê³y tak¿e ryt pogrzebu. Konstytucja o Liturgii ¶w., zalecaj±c krytyczne przejrzenie obrzêdu pogrzebowego, wskazuje, ¿e powinien on ja¶niej wyra¿aæ paschalny charakter ¶mierci chrze¶cijanina i lepiej odpowiadaæ warunkom i tradycjom poszczególnych regionów (art. 81). Liturgia pogrzebowa posiada donios³e znaczenie spo³eczno-pastoralne i dlatego jej odnowa jest spraw± bardzo wa¿n±. Nic wiêc dziwnego, ¿e w programie prac komisji do studiów posoborowego Consilium liturgicznego po¶wiêcono do¶æ du¿o czasu sprawie rozpatrzenia obrzêdu pogrzebowego, opracowuj±c schemat rytu pogrzebu doros³ego chrze¶cijanina i przekazuj±c go do przeeksperymentowania w pewnych o¶rodkach. I. U k ³ a d r y t u Z przegl±du praktyki duszpasterskiej obrzêdu pogrzebowego w ró¿nych czê¶ciach ¶wiata wynika, ¿e ju¿ przed soborem Watykañskim II liturgia pogrzebu odznacza³a siê znaczn± ró¿norodno¶ci±, wyra¿aj±c± siê w dostosowywaniu jej do tradycji narodów poprzez prawomocne zwyczaje. Uwzglêdniaj±c te ró¿ne zwyczaje oraz wskazania Konstytucji o ¶w. Liturgii komisja robocza Consilium przed³o¿y³a schemat odnowionego rytu pogrzebu doros³ego chrze¶cijanina. Bierze on pod uwagê trzy miejsca w których s± odprawiane zasadnicze ceremonie pogrzebowe: dom zmar³ego, ko¶ció³ i cmentarz. Dlatego nowy ryt rozró¿nia trzy typy obrzêdu pogrzebowego:
Nowy ryt pogrzebowy podzielony na siedem rozdzia³ów (ostatni o pogrzebie dzieci), bêdzie zawiera³ tak¿e zasady liturgiczno-kanoniczne dla tych, którym odmawia siê pogrzebu ko¶cielnego (por. Rituale Romanum, tit. VII, cap. II) oraz zestaw rubryk skoordynowanych z rubrykami, które znajduj± siê wzglêdnie znajd± siê w innych ksiêgach odnowionej liturgii. II. T e k s t y l i t u r g i c z n e Ryt w jakimkolwiek z opisanych typów przynosi wiêksz± ilo¶æ tekstów, do wyboru stosownie do okoliczno¶ci. I tak np.:
Co do tekstów modlitw, czytañ i ¶piewów w obrzêdzie pogrzebowym, to ogólnie zatrzymuje siê te, które znajduj± siê w rzymskich ksiêgach liturgicznych, (z pewnymi jednak zmianami mniejszej wagi w niektórych modlitwach), chyba ¿e dla jakiej¶ ceremonii np. dla absolucji po Mszy ¶w. nale¿a³oby poszukaæ nowego tekstu. Ponadto s± przed³o¿one do wyboru inne tak¿e teksty biblijne i modlitwy na miejsce tych, które zawarte by³y w tradycyjnym rycie tak aby czytanie Pisma ¶w. by³o d³u¿sze, bardziej urozmaicone i lepiej dobrane (KL art. 35, 1) a tak¿e by zachodzi³a jaka¶ ró¿norodno¶æ w¶ród psalmów, responsoriów i modlitw. W ogólno¶ci unika siê tych tekstów z obecnego Rytua³u, które pokazuj± prawdê, o ¶mierci w sposób zbyt ciemny. Przy t³umaczeniu tekstów na jêzyki ludowe nale¿y szukaæ odpowiednich rozwi±zañ z uwzglêdnieniem prawdziwego znaczenia s³ów i autentycznej tradycji Ko¶cio³a. Rozdzia³ I. Wstêpne uwagi o pogrzebie. Rozdzia³ ten stanowi aplikacjê g³ównych zasad Konstytucji o ¶w. Liturgii do obrzêdu pogrzebowego do doktryny, czynno¶ci duszpasterskich i odpowiednich dostosowañ. Przy opracowywaniu rytua³ów krajowych nie nale¿y opuszczaæ tych uwag wstêpnych. Nie wyklucza to jednak pewnych przystosowañ (KL, art. 63). 1. W pogrzebach swoich dzieci Ko¶ció³ ¶wiêci ufnie Paschaln± tajemnicê Chrystusa. Ci bowiem, którzy przez Chrzest umarli i wskrzeszeni zostali w Chrystusie, z Nim przez ¶mieræ przechodz± do ¿ycia. Dlatego ¶wiêta Matka Ko¶ció³ sk³ada za uwolnienie umar³ych eucharystyczn± ofiarê Paschy Chrystusa, zanosz±c za nimi mod³y i b³agania w ³±czno¶ci ze wszystkimi cz³onkami Chrystusa. 2. Kap³ani polecaj±c zmar³ych Bogu w liturgii pogrzebowej maj± pobudzaæ nadziejê i zagrzewaæ wiarê obecnych w misterium paschalne i zmartwychwstanie umar³ych. 3. Specjaln± za¶ uwagê niech po¶wiêc± tym, którzy z okazji pogrzebu uczestnicz± w ceremoniach liturgicznych lub s³uchaj± Ewangelii, czy s± to katolicy czy akatolicy, którzy nigdy lub prawie nigdy nie przyjmuj± Eucharystii lub, jak siê wydaje, zatracili wiarê. Kap³ani s± bowiem s³ugami Ewangelii Chrystusowej dla wszystkich. Nastêpne cztery punkty stanowi± aplikacjê art. 81 Konstytucji o ¶w. Liturgii. Chodzi tu o nastêpuj±ce problemy: 4. Przed³o¿enie w Rytuale wiêkszej ilo¶ci tekstów do wyboru. 5. Mo¿liwo¶ci dostosowania w zakresie pokropienia i okadzania. 6. Kolor liturgiczny przy pogrzebie. 7. Przypadki, przy których pogrzeby nie mog± byæ odprawiane. Numer 8 proponuje szczegó³owe zastosowania zasady ogólnej o pokropieniach i okadzaniach, które zgadzaj± lub nie zgadzaj± siê z tradycjami okre¶lonych kultur. Numer 9 mówi o uprawnieniu w³adzy terytorialnej w zakresie ustalania koloru liturgicznego pogrzebu, któryby nie uchybia³ bólowi ludzkiemu a jednocze¶nie okazywa³ nadziejê chrze¶cijañsk± promieniej±c± z tajemnicy paschalnej. Numer 10 wspomina o uprawnieniach diakonów w zakresie przewodniczenia obrzêdom pogrzebowym (Rituale rom., tit. VII, cap. III, n. 19; por. Konst. o Ko¶ciele, rozdzia³ III, n. 29) oraz o pewnych regionach ¶wiata katolickiego, w których prowadzenie pogrzebu mo¿e byæ zlecone odpowiednio przygotowanym ¶wieckim osobom, o ile tak zarz±dzi w³adza terytorialna. Rozdzia³ II. O mod³ach (vigilia) w domu zmar³ego i o modlitwie kiedy cia³o spoczywa na katafalku. Ca³y ten rozdzia³ zawiera polecenia, co wypada czyniæ w domu i wobec rodziny zmar³ego zgodnie z normami ogólnymi Konstytucji i art. 37-38 Instrukcji Kongregacji Obrzêdów z dnia 26 wrze¶nia 1964 r., tak aby modlitwa rodziny chrze¶cijañskiej by³a inspirowana i wspierana przez liturgiê. Rozdzia³ III. O typie pierwszym pogrzebu, czyli o pogrzebie z trzema stacjami tj. w domu, w ko¶ciele i na cmentarzu. Art. 1. Ryt którego nale¿y przestrzegaæ przy pogrzebie z trzema stacjami. Ten typ pogrzebu zawarty w Rytuale rzymskim jest w u¿yciu u niektórych narodów Europy. Regularnie (przynajmniej na wsi) obejmuje on trzy stacje: w domu zmar³ego, w ko¶ciele i na cmentarzu oraz dwie procesje. Procesje czêsto staj± siê niemo¿liwe z racji trudno¶ci z przej¶ciami w miastach a niekiedy z powodu praw ¶wieckich; innym znów razem kap³ani nie mog± byæ obecni przy stacji w domu czy na cmentarzu dla braku kleru lub znacznych odleg³o¶ci cmentarzy od ko¶cio³ów. Bior±c pod uwagê powy¿sze trudno¶ci ryt przewiduje mo¿liwo¶æ pominiêcia ceremonii liturgicznych w domu zmar³ego czy obrzêdu na cmentarzu, byleby zachêcono wiernych, aby w wypadku braku kap³ana czy diakona sami odmówili modlitwy i psalmy. Inna odmiana tego typu rytu uwzglêdnia moment, gdy z ró¿nych racji pogrzeb jest odprawiany bez Mszy, np. z Nieszporami ¿a³obnymi lub jak±¶ liturgi± s³owa. Wydaje siê, ¿e jest zgodnym z my¶l± Konstytucji o ¶w. Liturgii i dobrem wiernych, aby w podobnych wypadkach przewidziane by³o odprawienie liturgii s³owa na wzór rytu ambrozjañskiego, tak, ¿e stacja w ko¶ciele zawsze obejmowa³aby liturgiê s³owa z Ofiar± eucharystyczn± lub bez niej a nastêpny ryt, który by³ dawniej nazywany absolucj± nad zmar³ym (absolutio defuncti) na przysz³o¶æ ma byæ nazwanym ostatnim poleceniem modlitwom i po¿egnaniem zmar³ego (ultima commendatio et valedictio). a) O rycie ultimae commendationis et valedictionis. Ryt, który dotychczas nosi³ nazwê absolucji ma byæ tak odnowiony, aby w przysz³o¶ci jasno wskazywa³, ¿e nie chodzi w nim o jakie¶ oczyszczenie zmar³ego (które dokonuje siê normalnie przez Ofiarê eucharystyczn±) lecz o ostatnie po¿egnanie, którym spo³eczno¶æ chrze¶cijañska swego cz³onka pozdrawia, zanim cia³o zmar³ego zostanie pogrzebane. Jest to zgodne z tradycj± liturgiczn±, zarówno rzymsk± jak i Ko¶cio³ów wschodnich, gdzie nosi on nazwê ostatniego pozdrowienia (epiteleutios aspasmos). Ten zwyczaj ostatniego po¿egnania wziêli chrze¶cijanie od pogan, bo ma on charakter g³êboko ludzki. Znaczenie jednak tego zwyczaju opromienione jest u chrze¶cijan nadziej± ¿ycia wiecznego; dlatego chrze¶cijanie nie mówi± swoim zmar³ym ¿egnaj lecz ¿yj w Panu, ¿yj w Chrystusie. S³owo commendatio w tradycji liturgicznej nie oznacza tylko polecenia duszy umieraj±cego Bogu, lecz ró¿nego rodzaju mod³y i dobre uczynki (officia) ofiarowane za zmar³ych. Zreszt± do w³adzy terytorialnej bêdzie nale¿a³o znale¼æ w³a¶ciw± duchowi jêzyka nazwê tej ceremonii zgodn± z sensem chrze¶cijañskim. Dla przyk³adu podaje siê pewien typ ostatniego polecenia i po¿egnania zmar³ego. Najpierw kap³an wyra¿a zachêtê: Wype³niaj±c chrze¶cijañski obowi±zek pogrzebania ze czci± cia³a ludzkiego, z wiar± b³agajmy Boga, dla którego wszystko ¿yje, aby to cia³o naszego brata chowane w skazitelno¶ci wskrzesi³ w mocy... itd. Nastêpnie ¶piewa siê responsorium: Przyb±d¼cie ¶wiêci Bo¿y (Subvenite, Sancti Dei), lub inne z przewidzianych responsoriów. Pó¼niej kap³an odmawia modlitwê: Tobie, Panie, polecamy dusz± s³ugi twego N., aby zmar³y dla ¶wiata ¿y³ dla Ciebie, a grzechy, które z ludzkiej zmienno¶ci i s³abo¶ci pope³ni³ Ty lito¶ciwie zg³ad¼ ³ask± swego mi³osierdzia. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen. b) Stacja na cmentarzu. Po opuszczeniu kantyku Benedictus, którego u¿ywanie s³abo jest udokumentowane w starszej tradycji liturgicznej a jednocze¶nie sprawia trudno¶ci duszpasterskie, proponowane s± pewne wezwania. Oto przyk³ad: Za bratem naszym pro¶my Pana naszego Jezusa Chrystusa, który powiedzia³: Jam jest zmartwychwstanie i ¿ycie....
Art. II podaje zasady odnosz±ce siê do specjalnego wypadku, który zachodzi u niektórych narodów, a mianowicie kiedy cia³o niesie siê do ko¶cio³a innego dnia ni¿ dzieñ, w którym maj± miejsce obrzêdy pogrzebowe. Na wypadek takiego pogrzebu potrzebne jest specjalne nabo¿eñstwo, którego schemat siê proponuje. Artyku³y III do VII podaj± zestaw czytañ biblijnych (art. III) psalmów, (art. IV) responsoriów (art. V), modlitw (art. VI), formularzy do modlitwy wiernych (art. VII) potrzebny do proponowanego rytu pogrzebu. Rozdzia³ IV. O drugim typie pogrzebu, który odprawia siê na cmentarzu tj. w kaplicy cmentarnej i przy grobie. Rozdzia³ ten omawia ryt pogrzebu z dwoma stacjami na cmentarzu. Ten typ rytu, znany ju¿ z niektórych rytua³ów krajowych, tak zosta³ przystosowany zgodnie z poleceniem art. 23 Konstytucji o ¶w. Liturgii, aby mia³ wspólne elementy z typem pierwszym obrzêdu pogrzebowego. Stacja nad grobem jest nieco d³u¿sza, aby ca³y ryt nie by³ zbyt krótki. Mszê pogrzebow± odprawia siê przed lub po pogrzebie. Rozdzia³ V. O trzecim typie pogrzebu, który jest odprawiany w domu zmar³ego. Ryt pogrzebowy z jedn± stacj± w domu zmar³ego, zupe³nie nieu¿yteczny w krajach Europy, konieczny jest dla wielu z m³odszych ko¶cio³ów. Nie jest on rozpracowany szczegó³owo, zosta³y jednak przed³o¿one pewne wskazania, aby równie¿ i w tym obrzêdzie przejawi³y siê wspólne elementy z pozosta³ymi typami np. w liturgii s³owa, ceremonii ostatniego polecenia mod³om i po¿egnania zmar³ego. O resztê szczegó³ów mog± zatroszczyæ siê w³adze terytorialne. Rozdzia³ VI. Oficium za zmar³ych Zawiera on tylko pewne zarz±dzenia tymczasowe, albowiem dopiero po reformie brewiarza bêdzie mo¿na przygotowywaæ nowe oficjum za zmar³ych. W miêdzyczasie trzy rzeczy siê proponuje:
Jak ju¿ zaznaczono nowy porz±dek pogrzebu zosta³ przekazany do wypróbowania pewnym o¶rodkom w diecezjach: S a i n t B r i e u c (Francja), ¶w. L u d w i k a (U.S.A.), L o n d y ñ s k i e j, ¶w. R e g i n y, Toronto (Kanada) i T u r y ñ s k i e j (W³ochy). Z diecezji tych nap³ynê³y pierwsze oceny i sugestie od ¶wieckich i duchownych odno¶nie nowego rytu pogrzebowego. Ogólnie nowa liturgia pogrzebowa zosta³a ¿yczliwie przyjêta przez ko¶cielne wspólnoty z wyj±tkiem oczywi¶cie tych jednostek, które z rezerw± odnosz± siê do wszelkich zmian liturgicznych. Wierni poznaj± g³êboki sens religijny i powagê ceremonii pogrzebowych, doznaj± pociechy religijnej. Trudno¶ci wobec nowego rytu p³yn± z melodii, które nie zawsze s± udane oraz przyzwyczajenia siê do dotychczasowego nastroju pogrzebowego przejawiaj±cego siê w pewnych, obecnie pominiêtych ¶piewach, jak np. Dies irae, Libera itd. Wielu ¿a³uje, ¿e ¶piewy te nie zosta³y w³±czone do schematu nowego rytu pogrzebu. N i e k t ó r e u w a g i s z c z e g ó ³ o w e 1. Stacja w domu zmar³ego. Jest bardzo ¿yczliwie przyjêta, bo nawi±zuje do niektórych zwyczajów ludowych np. odmawiania ró¿añca przy trumnie. 2. Stacja w ko¶ciele. £±czy siê z ni± niebezpieczeñstwo pewnego zamieszania w ko¶ciele przy ustawianiu ¶wiec, wieñców, asysty itd. Pewne melodie tej ceremonii s± za trudne dla wiernych. 3. Msza pogrzebowa. Modlitwy mszalne i teksty modlitwy wiernych s± dobrze dobrane. Psalm gradualny winien bardziej tre¶ciowo ³±czyæ pierwsze czytanie z drugim (Ewangeli±). Powinien bardziej zwracaæ siê do obecnych a nie do zmar³ego. Wprowadzenie Alleluja przyjêto ze zrozumieniem. Jest ono nut± nadziei liturgii pogrzebowej. 4. Ryt ostatniego po¿egnania, procesji i stacji na cmentarzu. Wielu opowiada siê za zatrzymaniem formy dawnej absolucji przy trumnie. W procesjach ¶piewy winny byæ przeplatane ³atwym refrenem. 5. Kolor liturgiczny, u¿ywanie pokropienia i okadzania. Jak najbardziej wskazan± wydaje siê rzecz± pozostawienie w tym zakresie mo¿liwo¶ci zast±pienia ich innymi czynno¶ciami liturgicznymi lub pominiêcia zgodnie z decyzj± w³adzy terytorialnej. Opracowano na podstawie: P. Gy OP, Ordo exsequiarum pro adultis Notitiae, 24/1966/353-363 oraz De experimentis ordinis exsequiarum, Notitiae, 28-29(1967)155-164. J. K.
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 188 II. PROBLEMY ODNOWY F.[ranciszek] B.[lachnicki] 2. Reforma rubryk czy odnowa liturgii? W wielu parafiach a nawet ca³ych diecezjach w Polsce sprawa odnowy liturgii przedstawia siê nieweso³o a nawet wprost ¿a³o¶nie. Widaæ wprawdzie, ¿e ksiê¿a na ogó³ s± na bie¿±co, je¿eli chodzi o wprowadzenie w ¿ycie nowych, obowi±zuj±cych zmian rubrycystycznych. Ale te¿ na tym koñczy siê ca³a odnowa liturgii. Jeste¶my ¶wiadkami wielkiego nieporozumienia, polegaj±cego na praktycznym uto¿samieniu reformy rubrycystycznej z odnow± liturgii. Nic siê nie zmienia w sposobie my¶lenia, w postawach wewnêtrznych, zmieniaj± siê tylko zewnêtrzne ryty: to i tamto siê opuszcza, to i owo siê dodaje, co¶ po polsku, co¶ po ³acinie i uwa¿a siê, ¿e sprawa soborowej odnowy liturgii ju¿ tym samym jest za³atwiona. Nie zupe³nie oczywi¶cie, bo niestety, nale¿y spodziewaæ siê jeszcze dalszych zmian. ¯eby siê to ju¿ nareszcie skoñczy³o, wzdycha siê przy tym, chcieliby¶my ju¿ nareszcie wyj¶æ z tego ba³aganu liturgicznego. Tymczasem ba³agan trwa i potêguje siê, bo w³a¶nie rubrycystyczny sposób my¶lenia, nie wnikaj±cy w istotê i sens dokonanych zmian, rodzi ci±g³e nowe problemy i w±tpliwo¶ci tzw. dubia rubrycystyczne. Wiêkszo¶æ z nich rozwi±za³a by siê automatycznie, gdyby ksiê¿a rozumieli, o co w³a¶ciwie chodzi w reformach liturgicznych, co one zamierzaj± osi±gn±æ. Kurie zadowalaj± siê czêsto wysy³aniem w teren ró¿nych okólników dotycz±cych najnowszych zmian w liturgii, a formacja duchowieñstwa sprowadza siê do instrukta¿u rubrycystycznego. Dziwne odnosi siê wra¿enie, widz±c kap³ana celebruj±cego Mszê ¶w. wed³ug wszystkich najnowszych przepisów, nawet przy o³tarzu versus populum, nie zwróconego przy tym wewnêtrznie w stronê ludu Bo¿ego, nie tworz±cego z nim ¿ywej wspólnoty zgromadzenia eucharystycznego. Na tym bowiem polega istotny sens odnowy liturgii, aby przywróciæ Mszy ¶w. formê zgromadzenia liturgicznego ludu Bo¿ego, bêd±cego ¿ywym znakiem i epifani± tajemnicy Ko¶cio³a, znakiem skutecznym, sprawiaj±cym to, co oznacza, a wiêc znakiem buduj±cym i urzeczywistniaj±cym Ko¶ció³. Wszystkie zewnêtrzne, rubrycystyczne reformy do tego zmierzaj± i to dopiero okre¶la ich wewnêtrzny sens. U podstaw odnowy liturgii musi siê znale¼æ teologia zgromadzenia eucharystycznego, nie tylko przemy¶lana ale i prze¿yta. Inaczej bêdziemy mieli tylko reformê rubryk bez odnowy liturgii, literê bez ducha, formê bez tre¶ci. Powstaje pytanie, jakimi drogami ma i¶æ odnowa liturgii w diecezji, aby unikn±æ niebezpieczeñstwa wypaczania w kierunku czysto zewnêtrznej reformy rubrycystycznej? Odnowa liturgii nie mo¿e byæ odgórnie zadekretowana przez okólniki i instrukcje. One stwarzaj± tylko pewne ramy prawne i warunki dla tej odnowy i jako takie s± potrzebne i konieczne. Ale w³a¶ciwa odnowa musi siê rozwijaæ na sposób oddolnego ruchu, w oparciu o drogê nie tyle urzêdu co charyzmatu. Musz± powstawaæ ¿ywe ogniska odnowy liturgii gdzie ona bêdzie naprawdê zrealizowana i prze¿yta. Takie ogniska tylko mog± wychowywaæ, zapalaæ i promieniowaæ. W³adza diecezjalna powinna otaczaæ szczególn± opiek± kap³anów maj±cych charyzmat zrozumienia i umi³owania sprawy odnowy liturgii, stwarzaæ im dogodne warunki pracy. Harmonijna wspó³praca i równowaga pomiêdzy oddolnym, charyzmatycznym ruchem odnowy liturgii a odgórn±, urzêdow± reform± prawa i formy liturgii zapewni dopiero prawdziwy i realny postêp na tym odcinku soborowej odnowy Ko¶cio³a. F. B.
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 189 III. PRAKTYKA ODNOWY F.[ranciszek] G.[reniuk] W numerze 31-33 Notitiae (s. 300-304) znajdujemy wyja¶nienie kilku w±tpliwo¶ci zwi±zanych z instrukcj± Musicam sacram oraz Tres abhinc annos. 1. ¦piewanie formu³y b³ogos³awieñstwa kap³añskiego we Mszy ¶w. W n. 29 c instrukcji Musicam sacram przewidziano mo¿liwo¶æ ¶piewu w liturgii mszalnej form rozes³ania. Do tych form rozes³ania nale¿± pozdrowienie wiernych, b³ogos³awieñstwo oraz rozes³anie. Obecnie obowi±zuj±ce rubryki przewidywa³y we Mszach ¶w. ¶piewanych ¶piew tych wszystkich form jedynie przez biskupa, kap³ani za¶ nie mogli ¶piewaæ formy b³ogos³awieñstwa. W praktyce jednak taka sytuacja wydawa³a siê dziwna i powszechnie by³a odczuwana jako pewien brak i dysonans, poniewa¿ czynno¶æ wa¿niejsza by³a dokonywana mniej uroczy¶cie. Dysonans ten by³ mniej odczuwany przed 29.VI.1967 r., poniewa¿ forma b³ogos³awieñstwa by³a oddzielona od formy rozes³ania odmawian± po cichu modlitw± Placeat. Obecnie jednak zgodnie z instrukcj± Tres abhinc annos formu³a b³ogos³awieñstwa znalaz³a siê na w³a¶ciwym miejscu, miêdzy dwoma formu³ami ¶piewanymi. Przej¶cie od ¶piewu do recytacji i znowu do ¶piewu wydawa³o siê dziwne. Dlatego Rada uzna³a za stosowne wprowadziæ ¶piewanie przez kap³ana tak¿e formu³y b³ogos³awieñstwa, podaj±c dwa warianty melodii, z których pierwsza ³±czy siê raczej z uroczystym i ferialnyrn tonem oracji, druga za¶ z tonem ad libitum. Oba warianty zawieraj± tak¿e melodiê do wezwañ przed b³ogos³awieñstwem u¿ywanych przez biskupów.
2. Oremus na pocz±tku liturgii eucharystycznej W dotychczasowej liturgii mszalnej, na pocz±tku drugiej jej czê¶ci, czyli przed liturgi± eucharystyczn±, celebrans po pozdrowieniu wiernych, zwraca³ siê do nich z wezwaniem Oremus zachêcaj±cym do modlitwy. Odmawianie lub ¶piewanie tego wezwania by³o zawsze obowi±zuj±ce. Obecnie to Oremus nale¿y opuszczaæ zawsze i we wszystkich Mszach ¶w. Bowiem Variationes in Ordinem Missae inducendae zmieniaj± rubrykê n. 18 nowego Ordo Missae. Nakazuj± opuszczaæ Oremus, albowiem zachêt± do modlitwy jest wstêp do oratio fidelium, która powinna byæ normalnie odmawiana we wszystkich Mszach odprawianych z udzia³em wiernych. Dla ujednolicenia za¶ zadecydowano opuszczanie tego Oremus nawet wtedy, gdy modlitwa wiernych nie jest odmawiana.
3. Ablucja palców po komunii ¶w. Instrukcja Tres abhinc annos w n. 12 znosi konieczno¶æ ³±czenia palców przez celebransów po konsekracji lub dotkniêciu Hostii przy rozdzielaniu Eucharystii. W przypadku przylgniêcia cz±stki hostii palce nale¿y otrzeæ nad paten±. Uwzglêdniaj±c ten przepis rodzi siê przekonanie, ¿e obmywanie palców i spo¿ywanie ablucji nie jest ju¿ wiêcej konieczne, nie ma bowiem niebezpieczeñstwa nieuszanowania hostii. Przemawiaj± za tym tak¿e racje higieniczne (nowo¶æ w prawie liturgicznym) domagaj±ce siê, aby zw³aszcza po udzielaniu Komunii ¶w. wiernym, nie spo¿ywaæ ablucji, a wiêc wody po obmyciu palców, które mog³y dotykaæ ust wielu, czasem chorych ludzi. Do spo¿ywania takiej ablucji nie mo¿na tak¿e zmuszaæ innych np. diakona przy koncelebrze, który dokonuje oczyszczania naczyñ. W takim przypadku, zw³aszcza gdyby mia³y powstaæ z tego tytu³u jakie¶ wyrzuty sumienia, mo¿naby palce obmywaæ w oddzielnym naczyñku, bez spo¿ywania pó¼niej zawartej w nim wody. Obmywanie kielicha i puszek oraz spo¿ywanie ablucji pozostaje bez zmian.
4. Trzy psalmy w Matutinum niedzielnym Poniewa¿ niedziele s± dniami liturgicznymi I i II klasy, a mimo to maj± nokturn z 9 psalmami a tylko z 3 lekcjami, powstaje problem czy tak¿e w niedziele mo¿na skorzystaæ z postanowienia instrukcji Tres abhinc annos n. 19, przewiduj±cej, ¿e w ¶wiêta I i II klasy mo¿na odmawiaæ tylko jeden nokturn, sk³adaj±cy siê z trzech psalmów i trzech lekcji. Poniewa¿ racj± wydania postanowienia instrukcji by³o przeci±¿enie prac± duszpastersk± kap³anów w dni ¶wi±teczne dlatego tak¿e szczególnie w niedziele, gdy przecie¿ tej pracy duszpasterskiej kap³ani maj± jak najwiêcej, wolno kap³anom, wed³ug rozstrzygniêcia Rady, odmawiaæ Matutinum z³o¿one z invitatorium, hymnu, trzech dowolnie z dotychczasowych wybranych psalmów oraz z trzech lekcji i Te Deum, je¶li przepisy przewiduj± odmówienie tego hymnu. W wypowiedzi jest wprawdzie mowa o kap³anach, ale z ducha i kontekstu ca³o¶ci wiadomo, ¿e wyja¶nienie to odnosi siê tak¿e do wszystkich zobowi±zanych do modlitwy brewiarzowej, a wiêc do diakonów i subdiakonów oraz kap³anów niezatrudnionych w duszpasterstwie. O kap³anach bowiem jest mowa exemplative a nie taxative. F. G.
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 191 F.[ranciszek] B.[lachnicki] 1. Czasopismo Schola Cantorum Od stycznia 1967 roku wychodzi we W³oszech miesiêcznik Schola Cantorum. Jego celem jest wspieranie i podtrzymywanie liturgicznych zespo³ów ¶piewaczych w trosce, aby ich cz³onkowie otrzymywali nie tylko odpowiedni± formacjê muzyczn±, ale tak¿e liturgiczn± i ascetyczn±. W ten sposób ich s³u¿ba liturgiczna nie tylko przyczyni siê do u¶wietnienia i o¿ywienia zgromadzenia eucharystycznego, ale tak¿e do ich dobra duchowego. Administracja nowego miesiêcznika mie¶ci siê w Bergamo (Casa Musicale Edizioni, Carrara, Via A. da Calepio, 4 - Bergamo). Fakt wydania tego czasopisma ¶wiadczy o tym, ¿e we W³oszech my¶li siê powa¿nie o wykorzystaniu tej szansy duszpasterskiej do formowania grup elitarnych w¶ród laikatu, jak± stwarza odnowa liturgiczna przez swoje zapotrzebowanie na zespo³y ¶piewacze. Por. Notitiae 30(1967)223 F. B.
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 191 F.[ranciszek] B.[lachnicki] 2. II miêdzynarodowy zjazd ministrantów W marcu b.r. odby³ siê w Rzymie II miêdzynarodowy zjazd ministrantów zorganizowany przez Miêdzynarodowy Komitet Ministrantów (CIM). W dniu 30 marca Ojciec ¶wiêty na specjalnej audiencji przyj±³ 5.000 m³odych ministrantów, uczestników zjazdu z ró¿nych narodów. W przemówieniu skierowanym do nich wezwa³ ich do wierno¶ci w spe³nianiu s³u¿by liturgicznej, w której nie ma rzeczy ma³ych i niewa¿nych. Da³ tak¿e wyraz nadziei, jak± wi±¿e Ko¶ció³ z prac± nad ministrantami w zwi±zku z brakiem powo³añ kap³añskich. Por. Notitiae 28-29(1967)136 F. B.
Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 192 M.[arian] K.[wieciñski] 3. Z diecezji przemyskiej Odnowa liturgii w diecezji przemyskiej posuwa siê naprzód. Akcj± objêto ksiê¿y i organistów. W czterech punktach diecezji urz±dzono w swoim czasie kursy mentatorów liturgicznych dla duchowieñstwa. Podczas rekolekcji kap³añskich, wszyscy ksiê¿a uczestniczyli we wspólnej Mszy ¶w. koncelebrowanej w duchu odnowionej liturgii. Diecezjalna W³adza Duchowna darzy ogromnym zrozumieniem i poparciem ca³± akcjê odnowy liturgii, czego wymownym dowodem jest mianowanie w lipcu b. r. przez Ks. Bpa Ordynariusza diecezjalnego Referenta do spraw Muzyki Sakralnej, którego naczelnym zadaniem jest zorganizowana opieka nad ca³o¶ci± muzyki i ¶piewu ko¶cielnego w diecezji. Nale¿y podkre¶liæ, ¿e referent spe³nia swoje obowi±zki etatowo a nie ubocznie, na marginesie innych obowi±zków. Fakt ten stanowi pewnego rodzaju unicum w Polsce. W celu zrealizowania powy¿szego zadania Referent w oznaczonym dniu ka¿dego tygodnia w Kurii Biskupiej s³u¿y duchowieñstwu pracuj±cemu w duszpasterstwie informacjami i praktycznymi wskazaniami odno¶nie ¶piewu ko¶cielnego w odnowionej liturgii, oraz u³atwia zdobycie potrzebnego i odpowiedniego repertuaru muzycznego. Na zaproszenie Ksiê¿y Proboszczów wyje¿d¿a do poszczególnych parafii i s³u¿y pomoc± w postawieniu ¶piewu liturgicznego na odpowiednim poziomie. Referent bierze udzia³ w rejonowych kongregacjach dekanalnych Ksiê¿y, na których podaje informacje i uzgadnia interpretacje odno¶nie najnowszych zarz±dzeñ w sprawie muzyki i ¶piewu ko¶cielnego, a w razie potrzeby przeprowadza odpowiednie æwiczenia. Do zadañ Referenta nale¿y tak¿e organizowanie duszpasterstwa muzyków ko¶cielnych przez urz±dzanie dekanalnych dni skupienia oraz wspólnych rekolekcji dla organistów po³±czonych z odpowiednimi æwiczeniami muzycznymi. Ju¿ od 2 lat urz±dzano z powodzeniem takie spotkania dekanalne, a w bie¿±cym roku zorganizowano czterodniowe rekolekcje dla wszystkich organistów diecezjalnych. Konferencje rekolekcyjne, odpowiednie æwiczenia, a nade wszystko wspólne uczestnictwo w uroczystej liturgii mszalnej ukszta³towane wed³ug zaleceñ odnowy soborowej nape³ni³o tych ludzi zapa³em i zrozumieniem dla pracy w tej dziedzinie, a w ten sposób uczyni³o z nich bardziej chêtnych i zaanga¿owanych wspó³pracowników dla ksiê¿y w parafii. Na marginesie niniejszej relacji nale¿y podkre¶liæ ogromne zapotrzebowanie w terenie na ksiê¿y i ¶wieckich przygotowanych fachowo w dziedzinie muzyki sakralnej i liturgii. Instytut Muzykologii Ko¶cielnej przy KUL spe³nia tu wielkie i po¿yteczne zadanie daj±c swoim wychowankom odpowiedni± formacjê muzyczn± i liturgiczn±. M. K.
|
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
|