|
Jan Pawe³ II do Ruchu ¦wiat³o-¯ycie 1999 Stary S±cz
16 VI 1999 W czerwcu 1999 roku minê³o 20 lat od og³oszenia Krucjaty Wyzwolenia Cz³owieka wobec Jana Paw³a II w Nowym Targu. XIX pielgrzymka KWC prowadzi³a wiêc te¿ na spotkanie z nim do Starego S±cza pod klasztor sióstr klarysek. Papie¿ na zakoñczenie mszy ¶w., w której dokona³ kanonizacji ¶w. Kingi duchem wybra³ siê na wycieczkê górami, by odwiedziæ Kopi± Górkê.A teraz jeszcze powtórka z geografii. Tekst nieautoryzowany spisany z ta¶my
23 VI 2001 Ojciec ¶wiêty odpowiadaj±c przez swojego sekretarza biskupowi delegatowi Episkopatu ds. Ruchu ¦wiat³o-¯ycie na jego list jedno¶ci wys³any z okazji Centralnej Oazy Matki 2001 roku z Kro¶cienka, przypomnia³ nastêpstwa ukazywania prawdziwego oblicza Chrystusa. W ten sposób zachêci³ cz³onków Ruchu, aby dokonuj±c radykalnego wyboru wiary i ¿ycia stawali siê stró¿ami poranka i zwiastowali brzask nowego tysi±clecia. Ich szczególnym zadaniem jest nie¶æ wspó³braciom ¶wiat³o ¿ycia na nowe tysi±clecie.Ekscelencjo, W Li¶cie apostolskim Novo millennio ineunte Ojciec ¦wiêty napisa³: Je¿eli ukazuje siê m³odym prawdziwe oblicze Chrystusa, oni dostrzegaj± w Nim przekonuj±c± odpowied¼ na swoje pytania i potrafi± przyj±æ Jego orêdzie, choæ trudne i naznaczone przez Krzy¿. Dlatego odpowiadaj±c na ich entuzjazm nie waha³em siê za¿±daæ od nich, aby dokonali radykalnego wyboru wiary i ¿ycia. I wskaza³em im porywaj±ce zadanie: maj± siê stawaæ «stró¿ami poranka» (por. Iz 21, 11-12), zwiastuj±cymi brzask nowego tysi±clecia. Ojciec ¦wiêty ¿yczy uczestnikom tegorocznych oaz rekolekcyjnych w Polsce, aby wpatrzeni w oblicze Chrystusa cierpi±cego i zmartwychwsta³ego byli autentycznymi ¶wiadkami Ewangelii, nios±c wspó³braciom ¶wiat³o ¿ycia na nowe tysi±clecie. W tym duchu, wszystkim, którzy stanowi± Wielk± Wspólnotê Ruchu ¦wiat³o-¯ycie, Ojciec ¦wiêty udziela z serca swego Apostolskiego B³ogos³awieñstwa Arcybiskup Leonardo Sandri Archiwum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie, Tarnów/Kro¶cienko.
18 VIII 2002 W niedzielê 18 sierpnia mia³a miejsce najliczniejsza liturgia eucharystyczna celebrowana przez Papie¿a podczas dziewi±tej pielgrzymki do Polski w Krakowie na B³oniach. My¶l przewodni± pielgrzymki stanowi³y s³owa: Bóg bogaty w mi³osierdzie. Niedzielna eucharystia, poprzedzona ca³onocnym czuwaniem przedstawicieli Ruchu w ko¶ciele ¶w. Piotra i Paw³a, sta³a siê miejscem szczególnie intensywnej modlitwy zbieraj±cej wszystkie z³o¿one w dwunastu koszach postanowienia zwi±zane z b³aganiem o pokój w oazach rekolekcyjnych tego roku. Znakiem nieprzerwanego trwania cz³onków Ruchu w postawie ofiarnej mi³o¶ci by³a niesiona przez ma³¿onkê pary krajowej Domowego Ko¶cio³a w procesji z darami ksiêga Krucjaty Wyzwolenia Cz³owieka. Na zakoñczenie celebracji przy modlitwie Anio³ Pañski Ojciec ¶wiêty w serdecznych s³owach najpierw pozdrowi³ Ruch ¦wiat³o-¯ycie, a potem doda³ jeszcze swoje osobiste ¶wiadectwo zwi±zane z tre¶ci± p iosenek ¶piewanych na oazach. Zanim zakoñczymy tê Liturgiê modlitw± Anio³ Pañski, pragnê zwróciæ siê do m³odzie¿y. [Oklaski] Wiem, ¿e jest tu obecna spora grupa cz³onków Ruchu ¦wiat³o-¯ycie. Przez ca³± noc czuwali na modlitwie w ko¶ciele ¶wiêtych Piotra i Paw³a w parafii Wszystkich ¦wiêtych, a¿eby dzi¶ spotkaæ siê z papie¿em na tej uroczystej Eucharystii. Pamiêtam, ¿e dok³adnie trzydzie¶ci lat temu, 16 sierpnia, w B³yszczu ko³o Tylmanowej nad Dunajcem uczestniczy³em w tzw. Dniach... [Szelest kartek, chwila milczenia, oklaski] uczestniczy³em w tzw. Dniach Wspólnoty. Powiedzia³em wtedy, ¿e osobi¶cie bliski jest mi ten styl ¿ycia, który zainaugurowa³ i zaproponowa³ m³odym s³uga Bo¿y ks. Franciszek Blachnicki. [Oklaski] Bogu dziêkujê za ten ruch, który przyniós³ tyle b³ogos³awionych owoców w sercach m³odzie¿y w minionych trudnych latach, a i dzisiaj stanowi prê¿ne ¶rodowisko duchowego rozwoju m³odzie¿y i rodzin. [Oklaski] Kochani oazowicze, jako biskup Krakowa stara³em siê wspieraæ was sw± obecno¶ci±, Jako biskup Rzymu nieustannie jestem z wami w moich modlitwach i serdecznych my¶lach. [Oklaski, Jeste¶my z Tob±!] Bóg wam zap³aæ! [Dziêkujemy!] Niech umi³owanie Eucharystii i Biblii zawsze rzuca Bo¿e ¶wiat³o na drogi waszego ¿ycia. [oklaski] Chcia³em powiedzieæ na zakoñczenie, ¿e w³a¶nie ta oazowa pie¶ñ wyprowadzi³a mnie z Ojczyzny przed 23 laty. Mia³em j± w uszach, kiedy s³ysza³em wyrok konklawe. I z ni±, z t± oazow± pie¶ni± nie rozstawa³em siê przez wszystkie te lata. By³a jakim¶ ukrytym tchnieniem Ojczyzny. By³a te¿ przewodniczk± na ró¿nych drogach Ko¶cio³a i ona przyprowadza³a mnie wielokrotnie tu, na te krakowskie B³onia pod Kopiec Ko¶ciuszki. Dziêkujê Ci, pie¶ni oazowa! [Sto lat!] Dziêkujê wam, B³onia krakowskie za wasz± go¶cinê wielokrotn± i tê dzisiejsz±. Bóg zap³aæ! Chcia³bym dodaæ i do zobaczenia. Ale to ju¿ jest ca³kowicie w Bo¿ych rêkach. [Do zobaczenia! Zostañ z nami! Przyjed¼ do Wadowic!] Pozostawiam to bez reszty Bo¿emu mi³osierdziu. Por. Osservatore Romano 23(2002) nr 9, s. 22. 23.
4 VI 2003 Na trzydziestolecie oddania Ruchu Niepokalanej, Matce Ko¶cio³a Ojciec ¶w. Jan Pawe³ II przys³a³ na rêce Delegata Komisji Episkopatu Polski ds. Ruchu ¦wiat³o-¯ycie ks. bpa Wiktora Skworca telegram podkre¶laj±cy te dzia³ania cz³onków Ruchu, które Papie¿ uwa¿a za istotne dla wspó³czesnego Ko¶cio³a. S± to ¶wiadectwo wiary, zaanga¿owanie w ¿ycie Ko¶cio³a i budowanie ¿ycia na fundamencie S³owa Bo¿ego, liturgii oraz aktywnego udzia³u w ¿yciu rodzimej parafii. Ukaza³ równie¿ wk³ad formacji oazowej w przygotowaniu ¿ywych ¶wiadków Chrystusa i równocze¶nie ¶wiadomych obywateli, licznych gorliwych duszpasterzy, osób ca³kowicie po¶wiêconych Bogu, a tak¿e rodzin ¿yj±cych g³êbi± wiary w ramach Oazy Rodzin. Do telegramu papieskiego wkrad³ siê b³±d spowodowany niepe³n± znajomo¶ci± nazewnictwa stosowanego w naszym Ruchu, przez obs³ugê biurow± Papie¿a. Wiadomo, ¿e Ruch ¦wiat³o-¯ycie nazwy nie zmieni³. Tekst przytoczony poni¿ej jest zgodny z&n bsp;orygina³em w znakach i w interpunkcji. Drogi Ksiê¿e Biskupie, Bogu dziêkujê za te trzy dziesiêciolecia Oazy. Mia³em okazjê kilka tych lat prze¿ywaæ razem z m³odzie¿± zaanga¿owan± w Ruchu i z bliska obserwowaæ jak owocna by³a ta forma duszpasterstwa. A nie by³y to czasy ³atwe.Mo¿e w³a¶nie w tamtych okoliczno¶ciach tym bardziej wyraziste by³o ¶wiadectwo wiary i zaanga¿owania w ¿ycie Ko¶cio³a jakie dawali moderatorzy, animatorzy i poszczególni cz³onkowie Ruchu. Dlatego stara³em siê je wspieraæ, ufaj±c, ¿e tchnienie Ducha ¦wiêtego, jakie odczuwa³o siê w coraz to nowych inicjatywach Ruchu, jest darem dla Ko¶cio³a w Polsce i na ¶wiecie. Dzi¶ wracam pamiêci± do prze¿yæ z tamtych lat i chcê wyraziæ przekonanie, ¿e nowe czasy nie mniej ni¿ dawne potrzebuj± tego ¶wiadectwa. Mo¿e nawet bardziej ni¿ kiedykolwiek dot±d, Ko¶ció³ w Polsce potrzebuje wiary, nadziei i mi³o¶ci m³odych ludzi, którzy staraj± siê budowaæ swoje ¿ycie w oparciu o S³owo Bo¿e, o liturgiê i udzia³ w ¿yciu rodzimej parafii. Wydaje siê, ¿e te trzy elementy, na których jest zbudowana duchowo¶æ Ruchu ¦wiat³o i ¯ycie, stanowi± jego niezwyk³± warto¶æ. Poznanie, wiêcej prze¿ywanie tre¶ci Pisma ¦wiêtego Starego i Nowego Testamentu to pierwszy i nieodzowny krok do poznania Chrystusa, do kontemplacji Jego oblicza i do podejmowania na co dzieñ wyzwañ, jakie przed ka¿dym wiernym i przed ca³ym Ko¶cio³em stawia konfrontacja dokonuj±ca siê nieustannie miêdzy rzeczywisto¶ci± tego ¶wiata i Ewangeli±. Liturgia, szczególnie liturgia Eucharystii i sakramentów inicjacji chrze¶cijañskiej prze¿ywana w duchu g³êbokiego zrozumienia i zaanga¿owania, wprowadza w misterium zbawienia, które dokona³o siê przed wiekami w Chrystusie i w którym mamy udzia³ dziêki widzialnym znakom niewidzialnej ³aski. W koñcu udzia³ w ¿yciu parafialnym jest wyrazem zrozumienia tajemnicy Ko¶cio³a jako wspólnoty odkupionych, którzy stanowi± mistyczne cia³o Chrystusa, jedn o i niepodzielne, zjednoczone wzajemn± mi³o¶ci±. Prawdziwie Bo¿a by³a my¶l ks. Blachnickiego, by ten Ruch zwi±zaæ z parafi±. Nie odchod¼cie od tej idei. Trwajcie w lokalnej wspólnocie Ko¶cio³a i o¿ywiajcie j± Wasz± wiar±. Prze¿ywanie tych tajemnic wyda³o b³ogos³awione owoce w sercach ludzi m³odych, z których wielu dzisiaj prowadzi doros³e ¿ycie w rodzinach, kontynuuj±c wêdrówkê drog± Ewangelii. Bogu dziêkujê za ich wierno¶æ i konsekwencjê. Czyniê to równie¿ w przekonaniu, ¿e formacja oazowa przygotowa³a ich, aby byli aktywnymi ¶wiadkami Chrystusa, a równocze¶nie ¶wiadomymi obywatelami, zaanga¿owanymi w ¿ycie spo³eczne najbli¿szego ¶rodowiska, regionu czy pañstwa. W szczególny jednak sposób pragnê wyraziæ wdziêczno¶æ Bogu za dar powo³añ kap³añskich i zakonnych, które zrodzi³y siê w ³onie Ruchu ¦wiat³o i ¯ycie. To prawdziwie wielki dar dla Ko¶cio³a. Nie przestajmy za ten dar dziêkowaæ i pro¶my, aby nadal ten Ruch by³ ¶rodowiskiem, w którym m³odzi ludzie zyskuj± odwagê wiary, aby pój¶æ za wezwaniem Chrystusa. Wiem, ¿e Ruch ¦wiat³o i ¯ycie dopracowa³ siê te¿ nowej formacji, tak zwanej Oazy Rodzin. Jest to szczególnie cenny owoc, który nale¿y pielêgnowaæ. Rodzina ¿yj±ca g³êbi± wiary i wierna mi³o¶ci Chrystusa jest przysz³o¶ci± Ko¶cio³a. Niech Wasz Ruch wspiera te rodziny, niech umacnia je w jedno¶ci i pomaga przetrwaæ wszelkie próby. Oaza ¯ywego Ko¶cio³a taka by³a nazwa. Ta nazwa wskazywa³a na g³êbokie pragnienie uczestnictwa w ¿yciu Ko¶cio³a, o¿ywiania go stylem ¿ycia zakorzenionym w Ewangelii i w liturgii. Nie rezygnujcie z tego pragnienia. Realizujcie je z Bo¿± pomoc±, ku po¿ytkowi ca³ego Ko¶cio³a w Polsce. Na radosny trud realizacji charyzmatu Ruchu ¦wiat³o i ¯ycie z serca Wam udzielam mojego Apostolskiego B³ogos³awieñstwa Watykan, 4 czerwca 2003 r. Jan Pawe³ II
|