Jan Pawe II do Ruchu 安iat這-砰cie

1983 Jasna G鏎a, s這wo do m這dzie篡
1983 Rzym, audiencja og鏊na, pozdrowienia dla oaz
1984 B這gos豉wie雟two na turnusy oaz i roczn prac
1987 Telegram w dzie 鄉ierci ks. F. Blachnickiego

 

 

18 VI 1983

Spotkanie z Ojcem 鈍i皻ym na Jasnej G鏎ze w godzinie Apelu podczas Jego drugiej pielgrzymki do Polski. Ruch ofiarowa Papie穎wi w闚czas II Ksi璕 Czyn闚 Wyzwolenia. Do ca貫j obecnej m這dzie篡 skierowa Ojciec 鈍i皻y nast瘼uj帷e przem闚ienie:

1.
W godzinie Apelu Jasnog鏎skiego staj, o Matko, przed Twoim umi這wanym wizerunkiem, a瞠by Ci powita.
Witam Ci jako pielgrzym ze stolicy 鈍i皻ego Piotra w Rzymie a zarazem syn tej ziemi, po鈔鏚 kt鏎ej od sze軼iuset lat jeste obecna w Twoim Jasnog鏎skim Wizerunku.

Przybywa貫m tutaj cz瘰to wo豉niem serca, w ka盥 鈔od przemawia貫m do Ciebie wobec uczestnik闚 audiencji generalnych na placu 鈍. Piotra. Prze篡wa貫m jubileusz sze嗆setlecia wraz z wszystkimi Twoimi czcicielami, wraz z ca造m moim Narodem.
Dzi dane mi jest stan望 raz jeszcze na tym 鈍i皻ym miejscu i spojrze w Twoje Jasnog鏎skie Oblicze.
Witam Ci w godzinie wieczornego Apelu po Mszy 鈍i皻ej odprawionej przez Prymasa Polski i duszpasterzy m這dzie篡. Witam Ci wraz z wszystkimi uczestnikami tego spotkania – przede wszystkim wraz z polsk m這dzie膨.

Raduj si z tego, 瞠 jeste鄉y tutaj razem wobec Matki naszego Narodu. Raduj si, drodzy m這dzi Przyjaciele, 瞠 razem z wami mog J raz jeszcze pozdrowi s這wami dzisiejszej wieczornej liturgii: B這gos豉wiona jeste, C鏎ko, przez Boga Najwy窺zego spomi璠zy wszystkich niewiast na ziemi...
Ty wielk chlub naszego narodu!

2.
Raduj si, 瞠 wesp馧 z wami, M這dzie篡 Polska, b璠 m鏬 rozwa篡 zwi瞛陰, a jak瞠 bogat tre嗆 Apelu Jasnog鏎skiego, kt鏎y sta si jakby szczeg鏊nym dziedzictwem Tysi帷lecia Chrztu Polski.

Ju w czasie przygotowania do tej wielkiej rocznicy: ka盥ego dnia o godzinie 21 powtarzali鄉y, 酥iewaj帷 lub wypowiadaj帷 te s這wa:
„Maryjo, Kr鏊owo Polski,
Jestem przy Tobie, pami皻am, czuwam”.

Zwi瞛貫 s這wa. Wymowne. Zakorzeni造 si w naszej pami璚i i w naszym sercu. Rok milenijny min掖 – a my nadal czujemy potrzeb, aby je powtarza.

Ciesz si, 瞠 dane mi jest dzisiaj powita Pani Jasnog鏎sk, rozwa瘸j帷 naprz鏚 – a potem 酥iewaj帷 Apel Jasnog鏎ski z polsk m這dzie膨.

3.
Wypowiadaj帷 te s這wa: „Maryjo, Kr鏊owo Polski, jestem przy Tobie, pami皻am, czuwam”, nie tylko dajemy 鈍iadectwo duchowej obecno軼i Bogarodzicy po鈔鏚 pokole zamieszkuj帷ych polsk ziemi.

Te s這wa 鈍iadcz o tym, 瞠 wierzymy w Mi這嗆, kt鏎a nas stale ogarnia. Ta mi這嗆 zrodzi豉 si u st鏕 krzy瘸, kiedy Chrystus (jak to przypomnia豉 dzisiejsza wieczorna Ewangelia) zawierzy Maryi swojego ucznia Jana: „oto syn Tw鎩” (J 19, 26). Wierzymy, 瞠 w tym jednym cz這wieku zawierzy Jej ka盥ego cz這wieka. R闚nocze郾ie za w Jej Sercu obudzi tak mi這嗆, kt鏎a jest macierzy雟kim odzwierciedleniem Jego w豉snej mi這軼i odkupie鎍zej.

Wierzymy, 瞠 jeste鄉y mi這wani t mi這軼i, 瞠 jeste鄉y ni ogarniani: mi這軼i Boga, kt鏎a si objawi豉 w Odkupieniu – i mi這軼i Chrystusa, kt鏎y tego Odkupienia dope軟i przez Krzy – i wreszcie mi這軼i Matki, kt鏎a sta豉 pod krzy瞠m i z Serca Syna przyj窸a do swego Serca ka盥ego cz這wieka.

Je郵i wypowiadamy s這wa Apelu Jasnog鏎skiego, to dlatego, 瞠 wierzymy w t Mi這嗆. Wierzymy, 瞠 jest ona od stuleci obecna w鈔鏚 pokole zamieszkuj帷ych ziemi polsk. 疾 jest szczeg鏊nie obecna w znaku Jasnog鏎skiej Ikony.

Do tej mi這軼i si odwo逝jemy. 安iadomo嗆 tego, 瞠 jest taka Mi這嗆, 瞠 ma ona na ziemi polskiej sw鎩 szczeg鏊ny Znak, 瞠 mo瞠my do Niej si odwo豉 – daje ca貫j naszej chrze軼ija雟kiej i ludzkiej egzystencji jaki podstawowy wymiar: jak捷 pewno嗆 wi瘯sz od wszystkich do鈍iadcze czy zawod闚, jakie mo瞠 zgotowa nam 篡cie.

4.
Je郵i wypowiadamy s這wa Apelu Jasnog鏎skiego, to nie tylko dlatego, aby do tej Mi這軼i (odkupie鎍zej oraz macierzy雟kiej) odwo豉 si – ale tak瞠, aby na t Mi這嗆 odpowiedzie.

S這wa: „jestem przy Tobie, pami皻am, czuwam” s bowiem zarazem wyznaniem mi這軼i, kt鏎 pragniemy odpowiedzie na Mi這嗆, jak jeste鄉y odwiecznie mi這wani.

S這wa te s zarazem wewn皻rznym programem mi這軼i. Okre郵aj mi這嗆 nie wedle skali samego uczucia – ale wedle wewn皻rznej postawy jak ona stanowi. Mi這wa –  to znaczy: by przy Osobie, kt鏎 si mi逝je (jestem przy Tobie), to znaczy zarazem: by przy Mi這軼i, jak jestem mi這wany. Mi這wa – to znaczy dalej: pami皻a. Chodzi niejako z obrazem Umi這wanej Osoby w oczach i w sercu. To znaczy zarazem: rozwa瘸 t Mi這嗆, jak jestem mi這wany, i coraz bardziej zg喚bia jej Bosk i Ludzk wielko嗆. Mi這wa to wreszcie znaczy: czuwa. Pozw鏊cie, 瞠 ten ostatni rys mi這軼i szczeg鏊nie rozwiniemy.

Jest rzecz nies造chanie donios陰, aby w m這do軼i – w tym wieku, w kt鏎ym budz si nowe uczucia mi這軼i, uczucia decyduj帷e o ca造m nieraz 篡ciu – chodzi z takim dojrza造m wewn皻rznym programem mi這軼i, o jakim m闚i Apel Jasnog鏎ski.

Odpowiadaj帷 na Mi這嗆, kt鏎 jeste鄉y odwiecznie umi這wani przez Ojca w Chrystusie, odpowiadaj帷 na ni zarazem jako na mi這嗆 macierzy雟k Bogarodzicy – sami uczymy si mi這軼i.

Pani Jasnog鏎ska jest nauczycielk pi瘯nej mi這軼i dla wszystkich. Jest to za szczeg鏊nie wa積e dla was, m這dych. W was bowiem rozstrzyga si 闚 kszta速 mi這軼i, jak b璠zie mia這 ca貫 Wasze 篡cie. A przez was: 篡cie ludzkie na ziemi polskiej. 砰cie ma鹵e雟kie, rodzinne, spo貫czne, patriotyczne – ale tak瞠: kap豉雟kie, zakonne, misyjne. Ka盥e 篡cie okre郵a si i warto軼iuje poprzez wewn皻rzny kszta速 mi這軼i. Powiedz mi, jaka jest Twoja mi這嗆, a powiem Ci, kim jeste.

5.
Czuwam! Jak瞠 dobrze, i w Apelu Jasnog鏎skim znalaz這 si to s這wo. Posiada ono sw鎩 g喚boki rodow鏚 ewangeliczny: Chrystus wiele razy m闚i: „czuwajcie!” (Mt 26, 41). Chyba te z Ewangelii przesz這 ono do tradycji ruchu harcerskiego. W Apelu Jasnog鏎skim s這wo „czuwam” jest istotnym cz這nem tej odpowiedzi, jak pragniemy dawa na Mi這嗆, kt鏎 jeste鄉y ogarni璚i w znaku Jasnog鏎skiej Ikony.
Odpowiedzi na t Mi這嗆 musi by w豉郾ie to, 瞠 czuwam!

Co to znaczy: „czuwam”?
To znaczy, 瞠 staram si by cz這wiekiem sumienia. 疾 tego sumienia nie zag逝szam, i nie zniekszta販am. Nazywam po imieniu dobro i z這, a nie zamazuj. Wypracowuj w sobie dobro, a ze z豉 staram si poprawia, przezwyci篹aj帷 je w sobie. To taka bardzo podstawowa sprawa, kt鏎ej nigdy nie mo積a pomniejszy, zepchn望 na dalszy plan. Nie. Nie, ona jest wsz璠zie i zawsze pierwszoplanowa. Jest za tym wa積iejsza, im wi璚ej okoliczno軼i zdaje si sprzyja temu, aby鄉y tolerowali z這, aby鄉y 豉two si z niego rozgrzeszali. Zw豉szcza, je瞠li tak post瘼uj inni.

Moi Drodzy Przyjaciele! Do Was nale篡 po這篡 zdecydowan zapor demoralizacji – zapor tym wadom spo貫cznym, kt鏎ych ja tu nie b璠 nazywa po imieniu, ale o kt鏎ych wy sami doskonale wiecie. Musicie od siebie wymaga, nawet gdyby inni od Was nie wymagali. Do鈍iadczenia historyczne m闚i o tym, ile kosztowa豉 ca造 nar鏚 okresowa demoralizacja. Dzisiaj, kiedy zmagamy si o przysz造 kszta速 naszego 篡cia spo貫cznego, pami皻ajcie, 瞠 ten kszta速 zale篡 od tego, jaki b璠zie cz這wiek. A wi璚: czuwajcie!

Chrystus powiedzia podczas modlitwy w Ogr鎩cu aposto這m: „czuwajcie i m鏚lcie si, aby軼ie nie ulegli pokusie” (Mt 26, 41).

6.
Czuwam – to znaczy dalej: dostrzegam drugiego. Nie zamykam si w sobie, w ciasnym podw鏎ku w豉snych interes闚 czy te nawet w豉snych os康闚. Czuwam – to znaczy: mi這嗆 bli幡iego – to znaczy podstawowa mi璠zyludzka solidarno嗆.

Wobec Matki Jasnog鏎skiej pragn podzi瘯owa za wszystkie dowody tej solidarno軼i, jakie dali moi Rodacy, w tym r闚nie m這dzie polska, w trudnym okresie niedawnych miesi璚y. Nie豉two by這by mi tutaj wymienia wszystkie formy tej troski, jak otoczone by造 osoby internowanych, uwi瞛ionych, zwalnianych z pracy, a tak瞠 ich rodziny. Wy wiecie o tym lepiej ode mnie. Do mnie tylko dochodzi造 sporadyczne, cho cz瘰te wiadomo軼i.

Niech to dobro, kt鏎e si wyzwoli這 w tylu miejscach, na tyle sposob闚, nie ustaje na ziemi polskiej. Niech stale potwierdza si owo „czuwam” z Apelu Jasnog鏎skiego, owo „czuwam”, kt鏎e jest odpowiedzi na obecno嗆 Matki Chrystusa w wielkiej rodzinie Polak闚.

7.
Czuwam – to znaczy tak瞠: czuj si odpowiedzialny za to wielkie, wsp鏊ne dziedzictwo, kt鏎emu na imi Polska. To imi nas wszystkich okre郵a. To imi nas wszystkich zobowi您uje. To imi nas wszystkich kosztuje.

Mo瞠 czasem zazdro軼imy Francuzom, Niemcom czy Amerykanom, 瞠 ich imi nie jest zwi您ane z takim kosztem historii. 疾 o wiele 豉twiej s wolni. Podczas gdy nasza polska wolno嗆 tak du穎 kosztuje.

Nie b璠, moi drodzy, przeprowadza analizy por闚nawczej. Powiem tylko, 瞠 to, co kosztuje, w豉郾ie stanowi warto嗆. Nie mo積a za by prawdziwie wolnym bez rzetelnego i g喚bokiego stosunku do warto軼i. Nie pragnijmy takiej Polski, kt鏎a by nas nic nie kosztowa豉. Natomiast czuwajmy przy wszystkim, co stanowi autentyczne dziedzictwo pokole, staraj帷 si wzbogaci to dziedzictwo. Nar鏚 za jest przede wszystkim bogaty lud幟i. Bogaty cz這wiekiem. Bogaty m這dzie膨! Bogaty ka盥ym, kt鏎y czuwa w imi prawdy, ona bowiem nadaje kszta速 mi這軼i.

8.
Moi m這dzi Przyjaciele! Wobec naszej wsp鏊nej Matki i Kr鏊owej serc, pragn wam na koniec powiedzie, 瞠 wiem o waszych cierpieniach, o waszej trudnej m這do軼i, o poczuciu krzywdy i poni瞠nia, o ak瞠 cz瘰to odczuwanym braku perspektyw na przysz這嗆 – mo瞠 o pokusach ucieczki w jaki inny 鈍iat.

Chocia nie jestem w鈔鏚 Was na co dzie, jak bywa這 przez tyle lat dawniej – to przecie nosz w sercu wielk trosk. Wielk, ogromn trosk. Jest to, moi drodzy, troska o Was. W豉郾ie dlatego, 瞠 „od was zale篡 jutrzejszy dzie”.
Modl si za was codziennie.

Dobrze, i jeste鄉y tutaj razem w godzinie Apelu Jasnog鏎skiego. W鈔鏚 do鈍iadcze obecnego czasu, w鈔鏚 pr鏏y, przez jak przechodzi Wasze pokolenie – ten apel milenijny jest nadal programem.

W nim zawiera si jaka podstawowa droga wyj軼ia. Bo wyj軼ie w jakimkolwiek wymiarze: ekonomicznym, spo貫cznym, politycznym – musi by naprz鏚 w cz這wieku. Cz這wiek nie mo瞠 pozosta bez wyj軼ia.

Matko Jasnog鏎ska, kt鏎a dana nam jeste przez Opatrzno嗆 ku obronie Narodu polskiego, przyjmij dzisiejszego wieczoru ten Apel polskiej m這dzie篡 wesp馧 z Papie瞠m-Polakiem – i pom騜 nam trwa w nadziei!

Jan Pawe II, Jestem przy Tobie, pami皻am, czuwam. L'Osservatore Romano. Wydanie polskie. Numer specjalny 16-23 czerwca 1983 Druga podr騜 Jana Paw豉 II do Polski, s. 27-28.

 

 

 

 

24 VIII 1983

Podczas audiencji generalnej przemawiaj帷 po polsku Ojciec 安i皻y powiedzia:

Pragn tak瞠 serdecznie pozdrowi wszystkich m這dych uczestnik闚 tegorocznych oaz, a tak瞠 wszystkie oazowe rodziny. Dzi瘯uj Bogu za wsp鏊notowe 鈍iadectwo, jakie sk豉dacie wobec wsp馧czesnego 鈍iata szukaj帷 odnowienia i pog喚bienia w Chrystusie wi瞛i z Bogiem i cz這wiekiem. Dzi瘯uj tak瞠 za listy, jakie od was otrzyma貫m. Ko軼i馧 i 鈍iat potrzebuje dzisiaj Nowych Ludzi, potrzebuje 安iat豉 i 砰cia. Prosz Chrystusa przez Matk Jasnog鏎sk, aby do鈍iadczenie oazowe pozwoli這 nam 篡 prawd w mi這軼i wedle przytoczonych wy瞠j s堯w 鈍. Paw豉 (Ef 4, 15).

Por. tak瞠 obszerniej w: Domowy Ko軼i馧 (1983) nr 31, grudzie, s. 21-22. R闚nie motto numeru w: Domowy Ko軼i馧 (1985) nr 35, maj, s. 1.

 

 

 

 

8 VI 1984

W li軼ie z tego dnia skierowanym do ks. Bpa Tadeusza B豉szkiewicza, opiekuna Ruchu, Ojciec 鈍i皻y udzieli b這gos豉wie雟twa Ruchowi 安iat這-砰cie „na turnusy oaz rekolekcyjnych i na roczn prac formacyjn”:

Jego 安i徠obliwo嗆 Jan Pawe II poleca Bogu w modlitwie wsp鏊noty „安iat這-砰cie”, uprasza 豉ski potrzebne do realizacji programu pracy oaz rekolekcyjnych w czasie wakacji i do gorliwej pracy formacyjnej w ci庵u ca貫go roku.
Na r璚e Ksi璠za Biskupa z serca udziela swego Apostolskiego b這gos豉wie雟twa kap豉nom, siostrom zakonnym i m這dzie篡.
  + Martinez Arcybiskup

Archiwum Ruchu 安iat這-砰cie w Kro軼ienku, 1984.

 

 

 

 

27 II 1987

W Carlsbergu zmar ks. Franciszek Blachnicki. Ojciec 安i皻y Jan Pawe II w telegramie przes豉nym na r璚e ks. biskupa Szczepana Weso貫go napisa:

B鏬 powo豉 do Siebie Ks. Prof. Franciszka Blachnickiego i 鄉ier ta nape軟i豉 smutkiem wiele ludzkich serc i 鈔odowisk. Odszed gorliwy aposto nawr鏂enia i wewn皻rznej odnowy cz這wieka i wielki duszpasterz m這dzie篡. Z Jego inspiracji zrodzi si specyficzny kszta速 篡cia oazowego na polskiej ziemi. Swoje liczne talenty umys逝 i serca, jaki szczeg鏊ny charyzmat, jakim obdarzy Go B鏬, odda sprawie budowy Kr鏊estwa Bo瞠go. Budowa je modlitw, apostolstwem, cierpieniem i budowa z tak determinacj, 瞠 s逝sznie my郵imy o Nim jako o „gwa速owniku” tego Kr鏊estwa (por. Mt 11, 12). Dzi瘯ujemy Bogu za wszelkie dobro, jakie sta這 si udzia貫m ludzi przez Niego. Modlimy si gor帷o o pe軟i 鈍iat豉 i 篡cia dla Jego duszy.

Archiwum Ruchu 安iat這-砰cie w Kro軼ienku, 1987.