Jan Pawe II do Ruchu 安iat這-砰cie

1980 List Sekretariatu Stanu
1980 Podczas kongresu w這skiego ruchu Oasi
1980 List z b這gos豉wie雟twem
1981 Telegram na VI Kongregacj odpowiedzialnych
1981 Do 鈍iatowego kongresu ruch闚 eklezjalnych

 

 

27 VI 1980

List watyka雟kiego Sekretariatu Stanu do ks. F. Blachnickiego

Przewielebny Ksi篹e Profesorze,
W imieniu Jego 安i徠obliwo軼i Jana Paw豉 II serdecznie dzi瘯uj za wiadomo嗆 o rozpoczynaj帷ym si pierwszym turnusie oaz m這dzie篡.
Ojciec 安i皻y poleca Bogu w modlitwie wszystkich Uczestnik闚 rekolekcji prosz帷, aby Chrystus Odkupiciel umacnia Ich kroki na drogach wiod帷ych do Prawdziwego Szcz窷cia, kt鏎ym jest On Sam; aby wszystkie napotykane trudno軼i by造 dla Nich tw鏎cze.
Z serca udziela Apostolskiego B這gos豉wie雟twa.

Podpisany przez Substytuta E. Martineza.

Ks. F. Blachnicki, Godziny Taboru. Carlsberg-Lublin 1989, s. 159-160.

 

 

 

 

25 VII 1980

S這wa do Ruchu 安iat這-砰cie podczas kongresu w這skiego ruchu Oasi

Serdeczne s這wa pozdrowienia pragn skierowa do obecnych tu przedstawicieli oaz w Polsce. To dzisiejsze spotkanie z wami jest przed逝瞠niem wszystkich poprzednich kontakt闚, jakie mia貫m z wami jako arcybiskup krakowski, jest przed逝瞠niem naszego spotkania w Nowym Targu, w Krakowie na Ska販e, a tak瞠 tych, kt鏎e mia造 ju poprzednio miejsce tu, w Castel Gandolfo.

Moi Drodzy, ciesz si bardzo, 瞠 jeste軼ie, jeste軼ie i dzia豉cie w Ojczy幡ie i 瞠 reprezentanci waszego ruchu mogli przyby do Rzymu i uczestniczy w tym kongresie i w tym dzisiejszym spotkaniu z Papie瞠m. To jest du瞠 bogactwo dla Ko軼io豉 i dla was. Dzi瘯uj za to Bogu.

Zanie軼ie prosz, moje serdeczne pozdrowienie papieskie wszystkim waszym Kolegom i Kole瘸nkom, Braciom i Siostrom uczestnikom Ruchu 安iat這-砰cie w Polsce. Jak zawsze tak i teraz polecam was Niepokalanej, Matce Pi瘯nej Mi這軼i. Nie ustawajcie, b康嬈ie ewangelicznym zaczynem, b康嬈ie 鈍iadkami obecno軼i Boga w cz這wieku i w鈔鏚 ludzi. Miejcie 砰cie i 安iat這 w sobie i b康嬈ie 篡ciem i 鈍iat貫m dla innych.

B這gos豉wi wam z ca貫go serca.

ks. F. Blachnicki, Godziny Taboru. Carlsberg-Lublin 1989, s. 164

 

 

 

 

15 VIII 1980

Ogromn wag i znaczenie posiada dla Ruchu niezwyk造 dokument, jakim jest list Papie瘸 z  15 sierpnia do wszystkich uczestnik闚 Ruchu 安iat這-砰cie skierowany na r璚e delegata Episkopatu, biskupa Tadeusza B豉szkiewicza. List ten nie jest odpowiedzi na 瘸dn petycj skierowan do niego ze strony ruchu, chocia 鈍iadczy on o tym, 瞠 Papie by informowany o problemach ruchu i 郵edzi jego trudno軼i. List ten by dla ruchu w chwili do鈍iadcze wielkim i radosnym zaskoczeniem. Tak瞠 ze wzgl璠u na form jego przekazania: na uroczystym papierze z kolorowym herbem Papie瘸, przekazany za po鈔ednictwem Prymasa Polski, kard. Stefana Wyszy雟kiego, kt鏎y wezwa do siebie biskupa T. B豉szkiewicza, aby wr璚zy mu go osobi軼ie. Ten list z b這gos豉wie雟twem apostolskim dla ruchu, gdzie ks. biskup T. B豉szkiewicz zosta nazwany opiekunem Ruchu 安iat這-砰cie z ramienia Ko軼io豉, stanowi swoiste decretum laudis dla ruchu i jakby potwierdzenie jego ko軼ielnego charakteru − w豉郾ie w chwili, gdy by造 podejmowane pr鏏y zakwestionowania tego.

Drogi Bracie w Biskupstwie,
Pragn przes豉 na r璚e Ksi璠za Biskupa kilka s堯w, kt鏎e kieruj do uczestnik闚 Ruchu 安iat這-砰cie, zw豉szcza do M這dzie篡.

Dzi瘯uj Wam za listy i obszerny materia dotycz帷y 篡cia, dzia豉lno軼i i problem闚, z jakimi boryka si na co dzie Wasza Wsp鏊nota. Pozwala mi to, podobnie jak bezpo鈔ednie kontakty z niekt鏎ymi grupami przybywaj帷ymi, dzi瘯i Bogu, do Rzymu, z kt鏎ymi spotykam si wedle mo磧iwo軼i, przed逝瘸 niejako te momenty, kt鏎e prze篡wa貫m razem z Wami w Polsce, jako Metropolita Krakowski.

W korespondencji i rozmowach uderza mnie du瘸 dojrza這嗆 chrze軼ija雟ka, z jak podejmujecie r騜ne sprawy, zw豉szcza te trudne, czy to w 篡ciu osobistym, czy te wsp鏊notowym. Tak, tylko w wierze znajduje cz這wiek prawd, pe軟 prawd o tym, co jest w nim samym i wok馧 niego. W wierze prostej, dzieci璚ej, a r闚nocze郾ie 鈍iadomej, dojrza貫j i wypr鏏owanej. Takiej wiary domagaj si dzisiaj od chrze軼ijan nasze czasy. Ciesz si wi璚, 瞠 w tym w豉郾ie kierunku zwracacie Wasze m這de serca i umys造, 瞠 tam szukacie i znajdujecie prawd o Was i o innych. Ciesz si i dzi瘯uj Bogu, 瞠 w tym kierunku zwraca si m這dzie polska a tak瞠 i m這dzie z r騜nych kraj闚 鈍iata. Patrz na to z wielk nadziej, otwartym sercem i ogromn wdzi璚zno軼i wobec Chrystusa Pana i Jego Niepokalanej Matki. Po zawodach i bolesnych do鈍iadczeniach, jakich dozna造 ostatnie pokolenia i jakich niestety wci捫 doznaj pokolenia wsp馧czesne, B鏬 nawiedza sw鎩 Lud w spos鏏 szczeg鏊ny. I to jest znak, znak naszych czas闚, kt鏎y odczytywa musimy z wielk wra磧iwo軼i, z wielk gotowo軼i serc.

Jak瞠 wi璚 nie dzi瘯owa Bogu, 瞠 Wy t wielk i niepowtarzaln przygod, jak jest Wasza m這do嗆, staracie si prze篡wa w szczeg鏊ny spos鏏 w duchowej komunii m這dych z Chrystusem. T drog, drog duchowej komunii, otwarcia na drugiego cz這wieka, wybra B鏬 ju w tajemnicy stworzenia; drog t potwierdzi i udoskonali Chrystus, powo逝j帷 do 篡cia Ko軼i馧 jako wsp鏊not Ludu Bo瞠go. Na tej drodze realizuje siebie cz這wiek, kt鏎y jest stworzony na obraz i podobie雟two Boga. Na tej te drodze przychodzi do cz這wieka B鏬 i Jego Zbawienie. Pog喚bajcie t prawd w Waszych spotkaniach, na modlitwie, przy czytaniu i rozwa瘸niu Pisma 鈍i皻ego, poprzez 篡wy udzia w Eucharystii. S逝盧ie wiernie Ko軼io這wi, a szczeg鏊nie tej Jego cz窷ci, kt鏎 jest Ko軼i馧 w naszej Ojczy幡ie. Bierzcie za Niego odpowiedzialno嗆 na konkretnym odcinku Waszego m這dego 篡cia. B康嬈ie Ko軼io貫m w 鈍iecie wsp馧czesnym. B康嬈ie drog, na kt鏎ej B鏬 przychodzi do Was samych, a przez Was do Waszych Braci i Si鏀tr.

Prosz o 安iat這 Ducha 安i皻ego dla Was i ca貫j M這dzie篡 Polskiej. Polecam Was Matce Odwiecznego S這wa, Stolicy M康ro軼i. Niech Ona ma Was w swojej nieustaj帷ej opiece i strze瞠 po macierzy雟ku Waszej drogi.

Ksi璠zu Biskupowi, opiekunowi Ruchu 安iat這-砰cie z ramienia Ko軼io豉, Ksi璠zu Moderatorowi Krajowemu, Moderatorom, wszystkim Oazom i wszystkim ich Cz這nkom 郵 z ca貫go serca Apostolskie B這gos豉wie雟two.

Ks. F. Blachnicki, Godziny Taboru. Carlsberg-Lublin 1989, s. 165-166.
Por. tak瞠 w: Domowy Ko軼i馧 (1980) nr 24, pa寮ziernik, s. 5-6.

 

 

 

 

27 II 1981

Telegram z b這gos豉wie雟twem Ojca 安i皻ego na sz鏀t Krajow Kongregacj Odpowiedzialnych Ruchu 安iat這-砰cie.

Uczestnikom VI Krajowej Kongregacji Odpowiedzialnych Ruchu 安iat這-砰cie zebranym pod przewodnictwem J. E. Ks. biskupa Tadeusza B豉szkiewicza na Jasnej G鏎ze, Jego 安i徠obliwo嗆 Jan Pawe II 郵e zapewnienie o  陰czno軼i duchowej w modlitwie, 篡czy opieki Ducha 安i皻ego i Jego Oblubienicy w zg喚bianiu podj皻ego tematu s逝瘺y na rzecz jedno軼i w Ko軼iele z serca udziela duszpasterzom i m這dzie篡 apostolskiego b這gos豉wie雟twa.

Podpisany Substytut watyka雟ki E. Martinez.

Ks. F. Blachnicki, Godziny Taboru. Carlsberg-Lublin 1989, s. 178.

 

 

 

 

27 IX 1981

W dniach 23-27 wrze郾ia 1981 odby si z inicjatywy Ruchu 安iat這-砰cie oraz Comunione e Liberazione 鈍iatowy kongres ruch闚 Ko軼io豉 (Movimenti nella Chiesa) z udzia貫m ok. 120 os鏏 z 22 ruch闚 eklezjalnych. W pracach kongresu bra這 udzia wielu kardyna堯w i biskup闚 oraz przedstawicieli dykasterii watyka雟kich. Ostatniego dnia uczestnicy kongresu wzi瘭i udzia we Mszy 鈍. w Castel Gandolfo, na zako鎍zenie kt鏎ej s這wo do nich powiedzia sam Ojciec 鈍i皻y. By造 to pierwsze dni publicznych wyst徙ie Papie瘸 po d逝gim pobycie w szpitalu z powodu zamachu na jego 篡cie w maju.

Serdecznie witam uczestnik闚 mi璠zynarodowego spotkania: Movimenti nella Chiesa.

Ko軼i馧 sam jest ruchem. Jest nade wszystko tajemnic, misterium odwiecznej mi這軼i Ojca: Serca ojcowskiego, z kt鏎ego bierze pocz徠ek pos豉nnictwo (misja) Syna i misja Ducha 安i皻ego. Ko軼i馧 zrodzony z tego pos豉nnictwa, znajduje si in statu missionis. Jest ruchem przenikaj帷ym serca i sumienia. Jest ruchem wpisuj帷ym si w dzieje cz這wieka-osoby i ludzkich wsp鏊not.

Movimenti w Ko軼iele maj odzwierciedla w sobie misterium owej mi這軼i, z kt鏎ej Ko軼i馧 zrodzi si i nadal si rodzi. Maj przeto 篡 pe軟i 篡cia przekazywanego cz這wiekowi jako dar Ojca w Jezusie Chrystusie za spraw Ducha 安i皻ego. Maj urzeczywistnia w mo磧iwej pe軟i Chrystusow misj kap豉雟k, prorock i kr鏊ewsk, kt鏎a sta豉 si udzia貫m ca貫go ludu Bo瞠go.

Movimenti w 這nie Ko軼io豉, ludu Bo瞠go, wyra瘸j 闚 wieloraki ruch, kt鏎y jest odpowiedzi cz這wieka na Objawienie, na Ewangeli:

-   
ruch w kierunku samego Boga 篡wego, kt鏎y tak bardzo przybli篡 si do cz這wieka,
-   
ruch w stron w豉snego wn皻rza, w豉snego serca i sumienia, kt鏎e w spotkaniu z 篡wym Bogiem ods豉nia w豉軼iw sobie g喚bi,
-   
ruch w stron ludzi, naszych braci i si鏀tr, kt鏎ych Chrystus stawia na drodze 篡cia naszego,
-   
ruch w stron 鈍iata, kt鏎y nieustannie oczekuje na objawienie si syn闚 Bo篡ch w nim.

Istot ruchu w ka盥ym z wymienionych kierunk闚 jest mi這嗆: mi這嗆 Bo瘸 rozlana jest w sercach naszych przez Ducha 安i皻ego, kt鏎y nam jest dany.

Ogarniam wszystkich uczestnik闚 spotkania, wszystkie movimenti, jakie reprezentujecie: Comunione e Liberazione, 安iat這-砰cie, Fokolarin闚, Cursillos, Odnow w Duchu 安i皻ym, Sch霵statt, Ekipy Notre-Dame, Oasi, Wsp鏊noty 篡cia chrze軼ija雟kiego.
Wszystkim z ca貫go serca b這gos豉wi.

Ks. F. Blachnicki, Godziny Taboru. Carlsberg-Lublin 1989, s. 220.
Por. tak瞠 t逝maczenie studyjne w: Domowy Ko軼i馧 (1982) nr 27, kwiecie, s. 5-6.