Jan Pawe II do Ruchu 安iat這-砰cie

1977 Lud幟ierz
1977 Kalwaria Zebrzydowska

 

 

15 VIII 1977

Kolejny raz Ks. Kardyna wr鏂i do tematu walki o cz這wieka w Polsce w kazaniu na Mszy 鈍. odpustowej w Lud幟ierzu. Oto fragment tego kazania.

Rekolekcje Ruchu 安iat這-砰cie, rekolekcje oazowe, s legaln form pracy duszpasterskiej Ko軼io豉. Dlatego trudno zrozumie r騜ne szykany, kt鏎ymi si pr鏏uje jednak t prac porazi. Uderza si w gospodarzy w tych naszych go軼innych g鏎ali; czy to tu na Podhalu, czy te na Orawie, czy te u st鏕 Beskid闚 jak mia貫m okazj stwierdzi niedaleko st康, w Harkabuzie. Pr鏏uje si tym ludziom grozi. Za co? Za to, 瞠 s逝膨 m這dzie篡 katolickiej, 瞠 udzielaj im schronienia za to? To jest co najmniej dziwne! I wymy郵a si tutaj r騜ne powody! Szuka si dziury w ca造m, 瞠by tego gospodarza, tego go軼innego g鏎ala przerazi, 瞠 si zl瘯nie, 瞠 im ust徙i! Na szcz窷cie nie ust瘼uj gospodarze.

Trzeba powiedzie z zadowoleniem, 瞠 w ci庵u ca貫go lipca i sierpnia a do dzisiaj 瘸dna oaza rekolekcyjna na terenie podhala雟kim nie rozwi您a豉 si. Wszystkie dotrwa造. Maj do tego swoje prawo obywatelskie i maj do tego swoje chrze軼ija雟kie sumienie. Chrze軼ija雟kie sumienie m闚i nam, ludziom wierz帷ym, 瞠 nikt nam nie mo瞠 przeszkodzi w modlitwie, w rekolekcjach, we wsp鏊nej modlitwie. Je瞠li kto w jakikolwiek spos鏏 przeszkadza chocia瘺y utrudniaj帷 篡cie tym, kt鏎zy s go軼inni dla modl帷ych si w闚czas pope軟ia bezprawie! Ja to tutaj w Lud幟ierzu w豉郾ie o鈍iadczam. To zreszt o鈍iadczono i w Krakowie, i w Tarnowie, i w Warszawie wsz璠zie uzgodniono na ten temat stanowiska. (...)

Wi璚 wo豉m do Ciebie, Matko Boska Lud幟ierska, Kr鏊owo Podhala, strze w m這dych duszach tego 鈍iat豉, tego natchnienia, kt鏎e m這dzie篡, ch這pcom i dziewcz皻om, pozwala znale潭 drog ca貫go 篡cia: do o速arza, do s逝瘺y Bo瞠j, do pos豉nnictwa ewangelicznego. O to Ci, Matko Bo瘸 Lud幟ierska w szczeg鏊ny spos鏏 prosz.

Ks. F. Blachnicki, Godziny Taboru. Carlsberg-Lublin 1989, s. 89.

 

 

 

 

17 VIII 1977

Homilia wyg這szona w Kalwarii Zebrzydowskiej w czasie diecezjalnej pielgrzymki Ruchu 安iat這-砰cie i liturgicznej s逝瘺y o速arza archidiecezji krakowskiej do Matki Bo瞠j. Pielgrzymka taka odbywa si rokrocznie z okazji uroczysto軼i Wniebowzi璚ia Maryi. Kardyna Karol Wojty豉 uczestniczy w niej regularnie od 1973 roku do swojego przeniesienia si na Stolic Piotrow.

Niech b璠zie pochwalony Jezus Chrystus!

Moi Drodzy, pragn przede wszystkim serdecznie was powita wszystkich! Wszystkich, kt鏎zy tutaj dzisiaj przybyli w pielgrzymce z r騜nych parafii i dekanat闚, z ca貫j archidiecezji krakowskiej. Ca陰 m這dzie, kt鏎a w ci庵u tych wakacji nie szcz璠zi豉 dni, czasu, a瞠by uczestniczy w rekolekcjach wakacyjnych; w rekolekcjach 篡wego Ko軼io豉, w rekolekcjach apostolskich. Witam was wszystkich! Witam ministrant闚! Z wami razem witam waszych duszpasterzy, kap豉n闚. Witam siostry, kt鏎e bardzo owocnie wsp馧pracowa造 i stale wsp馧pracuj w duszpasterstwie m這dzie篡 oraz liturgicznej s逝瘺y o速arza.

Chcia豚ym przej嗆 od razu do istoty rzeczy. Powiedzie to, co stanowi g堯wny temat moich my郵i i mojej duszy; a my郵, 瞠 nie tylko mojej, ale i waszej r闚nie. Przybywamy tutaj do Kalwarii Zebrzydowskiej do Matki Bo瞠j Kalwaryjskiej w okresie uroczysto軼i Wniebowzi璚ia i Ukoronowania. Bardzo nam drogie jest to 鈍i皻o Wniebowzi璚ia i Ukoronowania, poniewa jest to 鈍i皻o wielkiej nadziei. Widzimy, jaki ostateczny sens ma ludzkie 篡cie. Pan Jezus nam to objawi swoim s這wem i swoim Zmartwychwstaniem a Matka Bo瘸 to objawienie w szczeg鏊ny spos鏏 potwierdzi豉 swoim 篡ciem i swoim Wniebowzi璚iem. A raczej B鏬 sam potwierdzi to Jej 篡cie – Jej wniebowzi璚iem.

Kiedy tutaj przybywamy, cieszymy si z chwa造 Bogarodzicy. Ale r闚nocze郾ie czujemy, 瞠 篡cie ka盥ego z nas nabiera sensu przez t przysz陰 chwa喚. Matka Bo瘸 zosta豉 ukoronowana w niebie. Ka盥y cz這wiek ma by „ukoronowany” przez samego Boga koron wiecznej chwa造. Tak wierzymy, tak ufamy, tego nas nauczy Chrystus.

Dlatego – maj帷 tak perspektyw 篡cia – pragniemy, dzi tutaj przybywaj帷, ukoronowa ca造 ten okres naszego 篡cia, kt鏎y mamy za sob. A jest to okres zar闚no wakacji, odpoczynku, jak te, w ci庵u tych瞠 wakacji, okres szczeg鏊nej pracy.

Musz wam si przyzna, 瞠 ja ogromnie lubi odwiedza grupy oazowe, rekolekcyjne, spotyka si z nimi. Bardzo lubi s逝cha tych wypowiedzi, kt鏎e wy nazywacie „鈍iadectwami”, i one istotnie nimi s. W tych 鈍iadectwach pokazuje si ca豉 warto嗆, ca豉 g喚bia prze篡, kt鏎e w豉郾ie na tych rekolekcjach, w豉郾ie na tych oazach, s waszym udzia貫m. I odczuwa si, jak g喚boko w waszych m這dych duszach pracuje Duch 安i皻y, kt鏎ego Jezus da Ko軼io這wi po wszystkie czasy. I jak wy jeste軼ie na to dzia豉nie Ducha 安i皻ego ch這nni, podatni, wra磧iwi. Na tym polega ca豉 鈍ie穎嗆 m這do軼i, m這dych dusz, 瞠 s wra磧iwe na dzia豉nie Boga samego, Ducha 安i皻ego. 疾 s wra磧iwe na dobro, na prawd, na pi瘯no: a to wszystko jest od Boga. To wszystko przez Chrystusa sprawuje w nas Duch 安i皻y.

Dlatego dobrze, 瞠 z tym wszystkim mo瞠my tutaj dzisiaj przyj嗆 i to wszystko niejako ukoronowa u st鏕 Matki Bo瞠j. Ja bym nawet powiedzia, 瞠 to wszystko, ten ca造 duchowy dorobek naszych m這dzie穎wych wakacji chcemy w spos鏏 niewidzialny, ale bardzo serdeczny, w這篡 na skronie Bogarodzicy. Jak gdyby now koron, bo J koronuje wszystko to, co p造nie z zas逝g 鄉ierci i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, Jej Syna.

Tak wi璚 przyszli鄉y tutaj niejako dzieli si z Matk Naj鈍i皻sz tym ukoronowaniem naszych wakacji, naszych rekolekcji, naszych oaz – a tak瞠 ca貫j naszej pracy. Przyszli鄉y powiedzie Maryi to, co widzicie nad moj g這w: Chrystus naszym 鈍iat貫m! C騜 jest pi瘯niejszego dla uszu Matki, jak s造sze takie w豉郾ie wyznanie?

Kiedy tutaj przybywacie do Matki Bo瞠j Wniebowzi皻ej po tych 郵adach, po kt鏎ych chodzi造 ca貫 pokolenia ludu Bo瞠go, do陰czacie si niejako do tych pokole. I dobrze, 瞠 przybyli軼ie tutaj z litani do polskich 鈍i皻ych, bo to jest wspania貫 tysi帷letnie dziedzictwo, kt鏎e wy dzisiaj podejmujecie i przed逝瘸cie.

Przybywacie do Wniebowzi皻ej. Ale ta Wniebowzi皻a jest s逝瞠bnic: tak siebie nazwa豉. I zdaje si, 瞠 to imi; s逝瞠bnica Pa雟ka, szczeg鏊nie umi這wa豉. Na pewno mi逝je Maryja imi: Matka. Ale my郵, 瞠 obok tego imienia Matka, najbardziej mi逝je imi: s逝瞠bnica. A oto wy, kt鏎zy tu jeste軼ie, ch這pcy i dziewcz皻a, przybywacie jako s逝dzy: liturgiczna s逝瘺a o速arza. A wi璚 spotykacie si z Matk Bo膨 w tym r闚nie, na co Ona jest tak bardzo wra磧iwa jako s逝瞠bnica Pa雟ka. Wy tak瞠 chcecie s逝篡. Chcecie s逝篡 nie tylko przy o速arzu, nie tylko przez pos逝g liturgiczn, ale chcecie s逝篡 ca造m swoim 篡ciem. Chrystus jest 鈍iat貫m waszych dusz, zar闚no w szko豉ch, jak w domach rodzinnych, jak przy pracy – wsz璠zie. Chcecie s逝篡 Bogu i cz這wiekowi. W tym widzicie sens, pi瘯no swojej m這do軼i, a tak瞠 perspektyw ca貫go 篡cia: 瞠by s逝篡, 瞠by mi這wa. I to wyra瘸cie w swoich modlitwach: to wyra瘸cie w swoich pie郾iach i piosenkach, kt鏎e s tak g喚bokie, trafiaj帷e w sam istot rzeczy, a zarazem przemawiaj帷e do wra磧iwo軼i artystycznej i do ludzkiego serca.

Przynosicie tutaj olbrzymi dorobek. Modlitwa by豉 g堯wn tre軼i waszych rekolekcji – szko豉 modlitwy: uczyli軼ie si modli. Powiem wam: kiedy s逝cha貫m, jak si modlicie, to i ja od was uczy貫m si modli – t ca陰 鈍ie穎軼i, t ca陰 duchow g喚bi, tym ca造m otwarciem serca przed Bogiem. I o jedno was dzisiaj prosz, a瞠by軼ie ten wielki dorobek modlitwy, szko造 modlitwy, zachowali przez dalsze dni, tygodnie – przez ca造 rok i przez ca貫 篡cie.

砰cz wam, moi kochani, a瞠by Chrystus by waszym 鈍iat貫m. Ko鎍z si wakacje, ogromna wi瘯szo嗆 z was wraca do szk馧. Ci, co s w szko豉ch podstawowych ju od poniedzia趾u, a starsi, w szko豉ch 鈔ednich – od pocz徠ku wrze郾ia – b璠ziecie pracowa b璠ziecie si uczy. Ja si ogromnie ciesz z tego, 瞠 jeste軼ie dobrymi uczniami, dobrymi uczennicami. A wiele na ten temat s造sz z r騜nych szk馧, jakie zaufanie maj u was, jaki autorytet moralny sobie zdobywacie. To wszystko m闚i, 瞠 Chrystus jest waszym 鈍iat貫m.

Je瞠li na przyk豉d pos造sza貫m takie opowiadanie – i na pewno s to fakty, a nie tylko opowiadanie – 瞠 na wycieczce m這dzie穎wej profesor widzi potrzeb ustawienia przy ka盥ej grupie kogo nadzoruj帷ego, bo boi si o zachowanie tej m這dzie篡, kt鏎a jest na wycieczce, a w tej grupie, w kt鏎ej s oazowcy, m闚i: nie trzeba... – to jest osi庵ni璚ie! I trzeba, 瞠by tych osi庵ni耩 by這 jak najwi璚ej, 瞠by si one utrwala造 i 瞠by one stanowi造 wasz wk豉d w 篡cie Ko軼io豉, w 篡cie Ojczyzny, w jego i jej duchow odnow.

Dlatego gor帷o wam 篡cz na pocz徠ku nowego roku szkolnego, kt鏎y si zbli瘸, a瞠by Chrystus by wci捫 waszym 鈍iat貫m z dnia na dzie. I 瞠by ta 鈍iat這嗆 鈍ieci豉 w ciemno軼iach. Bo wiele jest ciemno軼i w naszym 篡ciu... S to ciemno軼i osobiste, czasem r騜ne stosunki rodzinne, czasem stosunki kole瞠雟kie, spo貫czne. Chodzi o to, a瞠by ciemno軼i nas nie ogarn窸y. Mamy 鈍ieci, tak jak Maryja, tym 鈍iat貫m, kt鏎e czerpiemy z Chrystusa, tak jak Ona. Dlatego te dzisiaj tu przybywamy, a瞠by przynosz帷 Jej w darze jak gdyby koron Wniebowzi璚ia, koron naszych wakacji, jeszcze raz przej望 od Niej 鈍iat這, kt鏎ym jest Chrystus; kt鏎ym Ona 鈍ieci najpe軟iej, a kt鏎ym my tak瞠 鈍ieci pragniemy. Amen.

Karol Wojty豉, Kazania. Kalwaria Zebrzydowska 1988, s. 136-139.