Jan Pawe II do Ruchu 安iat這-砰cie

1977 Komunikat do parafii
1977 Chocho堯w

 

 

Rok 1977: Szczeg鏊ne nasilenie walki z oazami, kt鏎e od samego pocz徠ku rozwija造 si w鈔鏚 ci庵造ch szykan i trudno軼i ze strony w豉dz administracyjnych. W obronie oaz stan掖 zn闚 Metropolita Krakowski, Ks. Kardyna Karol Wojty豉.
 

24 VII 1977

Komunikat Metropolity Krakowskiego wobec stosowania w grupach rekolekcyjnych kontroli i wydania w sumie (w obydwu miesi帷ach wakacyjnych) kilkudziesi璚iu decyzji o natychmiastowym rozwi您aniu poszczeg鏊nych oaz na terenie wojew鏚ztwa nowos康eckiego. Dzi瘯i moralnemu wsparciu Episkopatu, 瘸dna z grup nie wyjecha豉 przed zako鎍zeniem pe軟ego programu rekolekcji. Komunikat zosta przekazany do parafii, w kt鏎ych odbywa造 si tego roku oazy rekolekcyjne.

W鈔鏚 go軼i letnich, wczasowicz闚 i turyst闚, kt鏎zy przyj璚i zostali do waszych dom闚, znajduje si tak瞠 m這dzie pod opiek ksi篹y, si鏀tr zakonnych i innych katolickich wychowawc闚, kt鏎a przyby豉 w celu odbycia wakacyjnych rekolekcji. S to tzw. oazy rekolekcyjne organizowane przez duszpasterstwo s逝瘺y liturgicznej. Dzi瘯uj wam za to, 瞠 otworzyli軼ie swoje domy dla tej m這dzie篡 i ufam, 瞠 ona przez swoje codzienne uczestnictwo we Mszy 鈍i皻ej, wsp鏊ne modlitwy i 酥iewy religijne oraz d捫enie do 篡cia godnego dzieci Bo篡ch w duchu Ewangelii uprosi b這gos豉wie雟two Bo瞠 dla waszych dom闚 i parafii.

Doniesiono mi jednak, 瞠 w niekt鏎ych miejscowo軼iach lokalne w豉dze administracyjne usi逝j wywrze nacisk na wynajmuj帷ych swoje mieszkania dla naszej m這dzie篡 katolickiej pragn帷ej pod kierunkiem ksi篹y odby swoje rekolekcje. Wzywa si w豉軼icieli tych dom闚 do urz璠闚, do domu przychodzi milicja i przedstawiciele r騜nych urz璠闚, wr璚za si decyzje natychmiastowego wykwaterowania rzekomych nielegalnych oboz闚 i  kolonii, nak豉da si w trybie dora幡ym lub przez kolegia, wysokie kary pieni篹ne za rzekome przekroczenie przepis闚, kt鏎e nie istniej. Chcia豚ym stwierdzi, 瞠 wszystkie powy窺ze szykany s bezprawne i s przejawem nadu篡cia w豉dzy administracyjnej dla cel闚 dyskryminacji religijnej. Oazy rekolekcyjne s bowiem akcj duszpastersk legaln od kilkunastu lat prowadzon przez Ko軼i馧 z polecenia Episkopatu, w stosunku do kt鏎ej w豉dze centralne nie wysuwaj 瘸dnych zastrze瞠. Akcja ta powinna si cieszy 篡czliwym poparciem w豉dz terenowych, maj帷ych poczucie odpowiedzialno軼i za prawdziwe dobro spo貫cze雟twa, albowiem jest to akcja wychowania m這dzie篡 na uczciwych ludzi, poddanych dyscyplinie moralnej i s逝膨cych bezinteresownie Bogu i bli幡im w spo貫cze雟twie.

Oczekujemy wi璚, 瞠 nasza m這dzie traktowana b璠zie sprawiedliwie, na zasadach r闚no軼i ze wszystkimi obywatelami naszej ojczyzny i 瞠 nie b璠zie si stosowa這 praw wyj徠kowych w stosunku do w豉軼icieli dom闚 przyjmuj帷ych do siebie m這dzie katolick.

Gdyby jednak w dalszym ci庵u mia造 miejsce tego rodzaju trudno軼i, zapewniam was, 瞠 Krajowe Duszpasterstwo S逝瘺y Liturgicznej, kt鏎e z ramienia Episkopatu Polski organizuje oazy rekolekcyjne, b璠zie s逝篡這 wam pomoc prawn i materialn w wypadku wymierzenia niesprawiedliwych kar i podatk闚.

B這gos豉wi wszystkim, kt鏎zy w duchu chrze軼ija雟kiej go軼inno軼i, otwieraj swoje serca i domy dla naszej katolickiej m這dzie篡 w czasie wakacji i kt鏎zy gotowi s nawet znosi prze郵adowanie dla sprawiedliwo軼i.

Ks. F. Blachnicki, Godziny Taboru. Carlsberg-Lublin 1989, s. 85-86.

 

 

 

 

15 VIII 1977

Po powrocie z urlopu Kardyna osobi軼ie odwiedzi oazy umacniaj帷 je na duchu. Uczestniczy w dniu wsp鏊noty w Zakopanem-Olczy oraz w Chocho這wie, gdzie skierowa do uczestnik闚 oaz nast瘼uj帷e przem闚ienie.

Moi Drodzy, bardzo si ciesz, 瞠 mog spotka si z Wami na dniu wsp鏊noty w Chocho這wie.

Ju w poprzednim miejscu, gdzie by貫m z ks. prof. F. Blachnickim, mianowicie w Olczy-Zakopanem spotka貫m r闚nie uczestnik闚 oaz z tamtego rejonu, przede wszystkim z Brzeg闚 i Olczy. Na dniu wsp鏊noty powiedzia貫m, 瞠 wielk rado軼i jest dla mnie, i oazy przesun窸y si od Pienin do Tatr. A tutaj ju przesuwacie si poza Tatry, w stron Orawy, podchodzicie pod Babi G鏎. To jest wielka rado嗆 biskupa, dla kt鏎ego te tereny s terenem jego Ko軼io豉, Ko軼io豉 krakowskiego. Ciesz si z tego, 瞠 na tych tak bardzo uroczych terenach dokonuje si to wszystko, co dokonuje si poprzez oazy, przez Ruch 安iat這-砰cie. A co si dokonuje, to s造szymy w 鈍iadectwach. 畝逝j, 瞠 nie mog tu wszystkich wys逝cha, bo s to naprawd wypowiedzi na wag z這ta. Ale wystarczy chocia jedno czy drugie – tak, jak przed chwil – wypowiedziane 鈍iadectwo, a瞠by si przekona, jak g喚bokie rekolekcje prze篡li軼ie na oazach.

Jeste軼ie w ko軼iele w Chocho這wie i o tym trzeba te powiedzie par s堯w. Mo瞠 zreszt wiecie: ten ko軼i馧 ma swoj szczeg鏊n histori. Ten ko軼i馧 zosta zbudowany przez ks. Wojciecha Blaszy雟kiego. Ksi康z W. Blaszy雟ki 篡 w XIX wieku, by tutejszym rodakiem. Pochodzi z Chocho這wa. Natomiast proboszczem by w zapad貫j wsi, w Sidzinie. B璠帷 proboszczem w Sidzinie postara si o 鈔odki, a nie by這 to na pewno rzecz 豉tw, a瞠by w swej rodzinnej parafii, to znaczy w Chocho這wie zbudowa du篡, okaza造 ko軼i馧. To jest w豉郾ie ten, w kt鏎ym si znajdujemy. Zreszt tu, w tym ko軼iele, poni鏀 鄉ier. Spad豉 belka z rusztowania i zabi豉 go na miejscu. Jednak瞠 ks. W. Blaszy雟ki pozostaje w tradycji duszpasterstwa polskiego, zw豉szcza ma這polskiego jako cz這wiek, kt鏎y w tamtych czasach, przesz這 sto lat temu (umar w 1866) zapocz徠kowa odnow. Odnow, mo積a by powiedzie w j瞛yku dzisiejszym, charyzmatyczn tzn. p造n帷 ze szczeg鏊nego daru Ducha 安i皻ego, kt鏎ego to daru udziela B鏬 szczodrobliwie. Duch 安i皻y, Duch, kt鏎y tchnie k璠y chce, udziela tego daru ludziom dla ich dobra, nie tylko dla ich osobistego zbawienia, ale dla dobra innych, dla dobra wsp鏊noty. Ksi康z W. Blaszy雟ki, w swoich czasach, ten sw鎩 charyzmat wyrazi przez ruch: ruch, kt鏎y nosi nazw Sidzinian. Nazwa, oczywi軼ie, pochodzi od parafii, w kt鏎ej by proboszczem. By proboszczem w Sidzinie i skupia przy sobie osoby, przede wszystkim kobiety, dziewcz皻a, ale tak瞠 i m篹czyzn, kt鏎zy pog喚biali swoj wiar, swoje wykszta販enie religijne, uczyli si katechizmu, pog喚biali swoj pobo積o嗆 i byli mo積a by to znowu wyrazi w j瞛yku dzisiejszym animatorami w swoim 鈔odowisku. Skutki tego ruchu, tak zwanego ruchu sidziniarskiego, zapocz徠kowanego przez ks. W. Blaszy雟kiego przed przesz這 stu laty, trwa造 do嗆 d逝go, jeszcze do I wojny 鈍iatowej. S豉wny gazda Piotr Borowy, kt鏎y tutaj, na Orawie, walczy o polsko嗆 naszego kraju, by w豉郾ie tak瞠 sidzinianinem, duchowym potomkiem ks. W. Blaszy雟kiego.

Wspominam o tym dlatego, poniewa miejsce, na kt鏎ym si znajdujemy, tzn. ko軼i馧 w Chocho這wie, niejako zobowi您uje do przypomnienia tej postaci. Ale wspominam o tym tak瞠 dlatego, poniewa w naszych czasach, w naszym stuleciu, w warunkach innych, a nie mniej trudnych ni tamte, potrzebny jest znowu taki ruch. Tamte czasy, to by造 rozbiory i j霩efinizm. Nie wiem, czy wiecie co to znaczy trudno na ten temat d逝瞠j si rozwodzi. J霩efinizm oznacza pewne skostnienie Ko軼io豉, sprowadzenie go do ram tylko administracyjno-prawniczych, z du篡m nadzorem w豉dzy pa雟twowej, austriackiej, zaborczej.

W naszych czasach mamy do czynienia raczej z walcz帷ym ateizmem. Ot騜 w naszych czasach na pewno potrzebny jest znowu taki ruch i ja my郵, 瞠 ten ruch wy w豉郾ie reprezentujecie. Ju nie posun si do tego, 瞠by nazwiska por闚na, bo tamten ksi康z si nazywa Blaszy雟ki, a ten nazywa si Blachnicki.

Oczywi軼ie, oblicze waszego ruchu jest inne. Jest to ruch m這dzie穎wy, ale sidzinianki te kiedy by造 m這de, a wy si tak瞠 troch od tego czasu postarzejecie; zreszt dochodz do was i starsi, s造sz, 瞠 s oazy rodzin, ma鹵e雟tw. Ot騜 wa積e jest to, 瞠 w swoim ruchu niesiecie wielk spraw odnowy Ko軼io豉. Spraw nies造chanie wa積 zawsze, a szczeg鏊nie wa積 teraz, po Soborze Watyka雟kim II. A sprawa odnowy Ko軼io豉 jest zawsze spraw odnowy cz這wieka. Ko軼i馧 jest najg喚bsz spraw ludzk, poniewa jest Mistycznym Cia貫m Cz這wieka-Boga. Nie mo瞠 by g喚bszej formu造, nie mo瞠 by pe軟iejszego wyrazu w sprawie cz這wieka, jak Jezus Chrystus, a wi璚 Ko軼i馧, kt鏎y jest Jego Mistycznym Cia貫m. To, co znajdujecie w oazach, czemu dajecie 鈍iadectwo, to nic innego, tylko w豉郾ie sprawa cz這wieka. Dzisiaj te perspektywy pr鏏uje si zacie郾i: pomniejszy ludzi, ograniczy cz這wieka przede wszystkim w jego pogl康zie na 鈍iat i na siebie samego. I w豉郾ie tutaj Duch tchnie, Duch tchnie k璠y chce, a przede wszystkim tam, gdzie trzeba, a瞠by ten cz這wiek zw豉szcza m這dy cz這wiek na ziemi polskiej odnajdywa pe軟e widzenie siebie we wsp鏊nocie, w oazie. W oazie, w Ko軼iele.

Du穎 by jeszcze by這 do powiedzenia. Wiem, 瞠 wasi moderatorzy-ksi篹a i gospodarze kt鏎zy was goszcz, mieli trudno軼i. Nawet ju po drodze mi tu o tym wspominano. Dzi瘯i Bogu, 瞠 si nie za豉mali w tych trudno軼iach, 瞠 oazy wszystkie przetrwa造. B璠ziemy sobie radzi wsp鏊nie.

Moi Drodzy, ja ju by貫m w Harkabuzie, tam, gdzie najbardziej dokuczali (przynajmniej je郵i chodzi o oazy krakowskie) gospodarzom. Z nimi rozmawia貫m. B璠ziemy sobie radzi wsp鏊nie, bo prawo jest z nami. Trudno jest o jakie drobiazgi, o jakie ga郾ice, albo o co tam, dokucza ludziom, dlatego 瞠 przyj瘭i m這dzie katolick, kt鏎a chce s逝篡 odnowie cz這wieka, swojej w豉snej odnowie i odnowie narodu.

Bogu dzi瘯i, 瞠 s te oazy! Przecie to jest front walki o cz這wieka w Polsce! Front walki o cz這wieka. Wiemy, co jest po stronie przeciwnej: jakie sp造cenie, jaki minimalizm, jaka postawa wobec 篡cia. To jest front walki o cz這wieka w Polsce, wi璚 b璠ziemy sobie radzi.

Moi Kochani, ko鎍z, bo si sp騧ni do Lud幟ierza. A tam b璠 mia do czynienia z prawdziwymi g鏎alami XX wieku i nie chc si im narazi.

W Lud幟ierzu czcz dzisiaj Matk Bosk. 15 sierpnia 1963 roku by豉 koronacja statuy Matki Bo瞠j, mo積a powiedzie: Ga寮ziny Podhala雟kiej, albo Kr鏊owej Tatr, jak kto woli. Musz tam zd捫y, ale zanim tam odjad, prosz 瞠by軼ie jeszcze za酥iewali jedn piosenk, mianowicie: Jeste鄉y 鈍i徠yni. Bo jeste軼ie tutaj w ko軼iele chocho這wskim i jeste軼ie 鈍i徠yni.

Zauwa篡貫m jedn rzecz, mianowicie 瞠 tutaj macie orkiestr z tr帳. Jeszcze nigdy nie widzia貫m na oazie muzyki z tr帳k. Widzia貫m ju skrzypce, ale tr帳ki nie widzia貫m. My郵, 瞠 ks. W. Blaszy雟ki cieszy si w niebie z tego, 瞠 w tym ko軼iele, kt鏎y on zbudowa i w kt鏎ym 鄉ier poni鏀, tak 酥iewacie. 疾 tak 酥iewa, przesz這 sto lat po jego 鄉ierci, m這dzie polska. My郵, 瞠 si cieszy.

A parafianie chocho這wscy te si ciesz. Dzi瘯uj im za ich go軼inno嗆 dla was, zar闚no w domach jak i w ko軼iele, Maj tutaj odpust na 鈍. Jacka. Niech ten odpust przyniesie im jak najwi璚ej 豉ski, b這gos豉wie雟twa, zar闚no im, jak te nowemu proboszczowi, kt鏎y tutaj jest od niedawna (poprzedni umar w czerwcu). O tym wszystkim powinni軼ie wiedzie, skoro jeste軼ie go嗆mi w Chocho這wie.

Niech b璠zie pochwalony Jezus Chrystus.

Ks. F. Blachnicki, Godziny Taboru. Carlsberg-Lublin 1989, s. 86-88.