Jan Pawe II do Ruchu 安iat這-砰cie

9 X 1972

Homilia dla uczestnik闚 oazowego dnia wsp鏊noty w kaplicy rezydencji Kardyna豉 w Krakowie w 27 niedziel w ci庵u roku A do czyta: Iz 5, 1-7; Flp 4, 6-9; Mt 21, 33-43.

S造szymy w dzisiejszej liturgii s這wa o winnicy. S造szymy w pierwszym czytaniu z proroka Izajasza, s造szymy tak瞠 w Ewangelii wed逝g 鈍. Mateusza.

Co to jest winnica – wiemy: pole na kt鏎ym uprawia si wino, winoro郵e, winogrona; z nich potem t這czy si wino. Oczywi軼ie, 瞠 jest to pole uprawne. Tak, jak s uprawne pola w naszym kraju, na kt鏎ych uprawia si zbo瞠, czy te r騜ne jarzyny, tak s uprawne pola na po逝dniu, na kt鏎ych uprawia si wino.

Winnica w dzisiejszej liturgii s這wa oznacza Ko軼i馧: lud Bo篡, rodzin ludzk zgromadzon w Ko軼iele. O tej winnicy 酥iewa swoj pie填 prorok Izajasz, a jest to, jak s造szeli鄉y, pie填 mi這軼i ku winnicy. W tym miejscu wi璚 prorok Izajasz s逝篡 jak gdyby jako wyraz, jako wargi samego Jezusa Chrystusa, kt鏎y wci捫 酥iewa swoj pie填 mi這軼i do Ko軼io豉, do ludu Bo瞠go, do rodziny ludzkiej 篡j帷ej w Ko軼iele, do ka盥ego cz這wieka. Ta pie填 mi這軼i Jezusa Chrystusa do Ko軼io豉 jest wci捫 ta sama; a jednak z pokolenia na pokolenie zmienia si jej wyraz, zmieniaj si jej okoliczno軼i. My郵, 瞠 tak pie填 mi這軼i do Ko軼io豉, do ludu Bo瞠go, do rodziny ludzkiej wy酥iewa Chrystus w naszej epoce przez Sob鏎. A g堯wnym s這wem tego Soboru jest odnowa, odnowa Ko軼io豉. Chrystus, kt鏎y mi逝je Ko軼i馧, kt鏎y mi逝je cz這wieka, pragnie odnowy Ko軼io豉 i odnowy cz這wieka w Ko軼iele. Takie jest bowiem prawo mi這軼i, 瞠 pragniemy dobra: dobra potrzebnego wci捫 na nowo.

Dlaczego m闚i tutaj naprz鏚 o odnowie Ko軼io豉? Dlatego, poniewa ta odnowa dokonuje si poczynaj帷 od liturgii. I w豉郾ie wy to robicie w waszych wsp鏊notach. W tych wsp鏊notach, kt鏎e znajduj si w poszczeg鏊nych parafiach, w tych wsp鏊notach, kt鏎e spotykaj si latem na oazach – wy to czynicie. S逝瘺a liturgiczna, s逝瘺a lektor闚, ministrant闚, s逝瘺a scholi, to wszystko s 鈔odki, poprzez kt鏎e dokonuje si tak瞠 odnowa Ko軼io豉, odnowa 鈍iadomo軼i Ko軼io豉. Bo liturgia, jak my wszyscy biskupi na Soborze Watyka雟kim II u鈍iadomili鄉y sobie, jest jak gdyby takim wziernikiem, przez kt鏎y wida Ko軼i馧 i wida go najg喚biej.

Wiecie dobrze o tym, 瞠 pragniemy teraz t odnow powszechn, kt鏎 Sob鏎 Watyka雟ki II zapocz徠kowa, przeprowadzi w Ko軼iele krakowskim poprzez synod. I r闚nie dla tego dzie豉 liturgia jest jakim punktem wyj軼ia. Dlatego te ten ruch skoncentrowany, osadzony na s逝瘺ie liturgicznej, na wsp鏊notach s逝瘺y o速arza, s逝sznie si nazywa Ruchem 砰wego Ko軼io豉.

W czasie liturgii s造szymy s這wo Bo瞠 m闚ione i 酥iewane. Kiedy to s這wo Bo瞠 do nas dociera czy pi瘯nie wypowiadane, czy pi瘯nie 酥iewane, pami皻ajcie, 瞠 poprzez nie stale odzywa si ta odwieczna pie填 Chrystusa: pomagacie 酥iewa w waszych wsp鏊notach, w waszych parafiach, pomagacie 酥iewa w ca造m Ko軼iele krakowskim. I niech ten 酥iew m這dego pokolenia b璠zie dobrym wst瘼em do odnowy Ko軼io豉 krakowskiego poprzez synod, tak jak Konstytucja o Liturgii, pierwsza ze wszystkich, jakie uchwali Sob鏎 Watyka雟ki II by豉 wst瘼em do dzie豉 odnowy Ko軼io豉 na naszym soborze.

Pie填 mi這軼i do Ko軼io豉, do winnicy, kt鏎 酥iewa Pan Jezus, jest to zarazem pie填 mi這軼i do ka盥ego cz這wieka, bez wyj徠ku. My郵, 瞠 ta pie填 rozbrzmiewa w spos鏏 szczeg鏊ny w m這dych duszach. Pami皻ajcie, 瞠 Chrystus was kocha, bez wyj徠ku. I ka盥 i ka盥ego mi逝je jedyn i niepowtarzaln mi這軼i, kt鏎a najpe軟iej odpowiada ca貫j twojej istocie. Poniewa to jest tw鎩 Stw鏎ca, kt鏎y ci zna wcze郾iej ni si sta貫. Poniewa to jest tw鎩 Odkupiciel, kt鏎y zap豉ci za ciebie niepowtarzaln cen: cen krwi, cen mi這軼i. Cena krwi i 酥iew mi這軼i 陰czy si w ustach i w sercu naszego Odkupiciela.

Dlatego te starajcie si zrozumie ten 酥iew, przyj望 t zap豉t. Zrozumie poprzez jedno i drugie ogromn warto嗆 swojego cz這wiecze雟twa, swojej duszy nie鄉iertelnej, swojej dziewcz璚ej i ch這pi璚ej godno軼i, swojego 篡ciowego powo豉nia. Niech to co czynicie, ca豉 wasza praca wewn皻rzna na oazach i w parafiach temu dopomaga. Odnowa Ko軼io豉 nie dokona si bez odnowy cz這wieka. Cz這wiek musi na nowo g喚biej zrozumie kim jest. Kim jest w oczach Boga, jakie jest jego powo豉nie. I to zrozumienie to jest w豉郾ie fundament odnowy Ko軼io豉.

Zauwa篡li軼ie w dzisiejszej Ewangelii, 瞠 鈍. Mateusz przytacza s這wa ze Starego Testamentu, a s這wa te m闚i, 瞠 Jezus Chrystus jest dla nas Bogiem i Cz這wiekiem, Odkupicielem i Pokarmem. Pami皻ajmy, 瞠 jest tak瞠 kamieniem.

Kiedy my郵imy: Odkupiciel, kiedy my郵imy: B鏬, wznosimy oczy ku niebu, ku g鏎ze. Kiedy my郵imy: Pokarm – zwracamy si do naszego wn皻rza. Jedno i drugie jest prawdziwe: Chrystus jest w g鏎ze i Chrystus jest w nas. Tak bardzo pragnie B鏬-Cz這wiek by w nas, o篡wia nas, tworzy nasze cz這wiecze雟two, nasze ludzkie 篡cie – razem z nami.

Ale Chrystus jest tak瞠 jak gdyby pod naszymi stopami: tak, jak kamie w璕ielny. Jest tym kamieniem, kt鏎y trzyma ca陰 budowl: ca貫 kszta速owanie 鈍iadomo軼i i charakteru cz這wieka. Poprzez to sprawia wci捫 now odnow.

Niech i to spotkanie w moim domu, z kt鏎ego bardzo si ciesz, pos逝篡 temu wielkiemu dzie逝: Waszej osobistej i wsp鏊nej odnowie w Chrystusie, do kt鏎ego tak gorliwie i Wy, i Wasi duszpasterze wci庵n瘭i軼ie si i nadal z tak gorliwo軼i w nim uczestniczycie.

Ks. F. Blachnicki, Godziny Taboru. Carlsberg-Lublin 1989, s. 41-43.