Biuletyn Odnowy Liturgii 1 . w: Collectanea Theologica 39:1969, f. I, s. 73-93.

drukuj          
(dokument z oryginaln±
numeracj± stron)

Zawarto¶æ:
I. DOKUMENTY ODNOWY
1. Nowe prefacje i kanony mszalne – R. Micha³ek
2. Teksty nowych modlitw eucharystycznych w jêzyku polskim – Siostry Niepokalanki
3. Reforma rytu ¶wiêceñ kap³añskich – [F. Greniuk]
4. Uproszczenie obrzêdów i insygniów pontyfikalnych – F. Greniuk
5. Ograniczenie u¿ywania insygniów biskupich – S. Hartlieb
6. Nowy porz±dek czytañ mszalnych w liturgii za zmar³ych w Polsce – F. Greniuk

II. PRAKTYKA ODNOWY
1. Odpowiedzi na polskie dubia rubrycystyczne – F. Greniuk

III. NOTATKI BIBLIOGRAFICZNE
Komentarz do msza³u rzymskiego – J. Stefañski

1 Redaktorem niniejszego biuletynu jest ks. Franciszek   B l a c h n i c k i,   Lublin.

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 39:1969, f. I, s. 73-77.

I. DOKUMENTY ODNOWY

Roman Micha³ek

1. Nowe prefacje i kanony mszalne

 G e n e z a

 Tradycyjny i czcigodny Kanon rzymski ju¿ od dawna by³ przedmiotem g³osów krytycznych. Zarzucano mu m.in. nieuwzglêdnienie dzia³ania Ducha ¦w. w Sakramencie Eucharystii, brak logicznej przejrzysto¶ci, zbyteczne powtórzenia, monotoniê spowodowan± odmawianiem w ka¿dej Mszy ¶wiêtej tych samych d³ugich modlitw.

 Krytyka nie oszczêdzi³a te¿ niektórych prefacji. Ka¿da prefacja jest wprowadzeniem do kanonu, a wiêc stanowi jego czê¶æ. Tre¶ci± jej nie powinno byæ np. pouczenie (por. pref. o Trójcy ¶w.) czy pro¶ba (por. pref. o Aposto³ach), lecz dziêkczynienie, umotywowane jakim¶ faktem z dzie³a zbawienia. Dlatego s³uszna jest przed- i posoborowa tendencja nawrotu do wiêkszej ilo¶ci prefacji, do tego, by ka¿de wa¿niejsze ¶wiêto i okres mia³ prefacjê w³asn±, d³u¿szy okres, nawet dwie (por. wprowadzenie przed Soborem pref. o Sercu Pana Jezusa, o Chrystusie Królu, o ¶w. Józefie, ¿a³obnej, ostatnio pref. adwentowej i o Naj¶w. Sakramencie).

 Wobec wy¿ej przytoczonych racji jest rzecz±, zrozumia³±, ¿e podczas I Synodu Biskupów, 24. X. 1967, wiêkszo¶æ Ojców g³osowa³a za wprowadzeniem   t r z e c h   n o w y c h   k a n o n ó w   m s z a l n y c h   („ „Notitiae” 1967, 354 n.), opracowanych na polecenie papie¿a przez Radê dla realizowania Konstytucji o ¶w. Liturgii, oraz to, ¿e Rada ta opracowa³a te¿   d z i e s i ê æ   n o w y c h   p r e f a c j i.   Dekretem wydanym w dniu 23. V. 1968, w uroczysto¶æ Wniebowst±pienia Pañskiego, Kongregacja Obrzêdów og³osi³a zatwierdzenie przez Ojca ¶w. tych nowych tekstów liturgicznych oraz zezwolenie na u¿ywanie ich we wszystkich domach Bo¿ych obrz±dku ³aciñskiego od dnia 15. VIII. tego¿ roku. Do dekretu do³±czono przepisy prawno-liturgiczne. Tekst wraz z wspomnianymi przepisami, prefacjami, kanonami i niektórymi odno¶nymi melodiami ukaza³ siê po raz pierwszy nak³adem watykañskiego wydawnictwa 30. VI. 1968 r. Ponadto nowy prefekt Kongregacji Obrzêdów i Przewodnicz±cy Rady, kard.   G u t, przes³a³ 2. VI. 1968 r. wszystkim Przewodnicz±cym Konferencji Episkopatów i krajowych Komisji Liturgicznych odpowiedni list oraz wskazówki pastoralno-katechetyczne (por. „Notitiae” 1968, 146-155), a cz³onek tej¿e Rady i naczelny redaktor „Ephemerides Liturgicae”   C.   B r a g a   poda³ w tym¿e dwumiesiêczniku (1968, 165-169, 216-298) aktualny komentarz.

 W a r u n k i   p o s ³ u g i w a n i a   s i ê   n o w y m i   t e k s t a m i   l i t u r g i c z n y m i

 Nowych prefacji i kanonów mszalnych wolno u¿ywaæ tylko wtedy, gdy: 1) posiada siê autentyczny ich tekst i 2) odpowiednio przygotuje siê wiernych. Przygotowanie wiernych polega na: a) przeprowadzeniu odno¶nej katechezy liturgicznej; b) przeæwiczeniu aklamacji po podniesieniu (o których bêdzie mowa w IV czê¶ci niniejszego opracowania); c) dostarczeniu polskiego przek³adu (na razie nieoficjalnego, dopóki nie uka¿e siê urzêdowy) oraz d) zapowiedzeniu przed ka¿d± Msz± ¶w., która prefacja wzglêdnie który kanon bêdzie u¿ywany.

 D z i e s i ê æ   n o w y c h   p r e f a c j i

 Wprowadzono dwie prefacje adwentowe: pierwsz± wolno odmawiaæ od I niedzieli do 16. XII w³±cznie, a drug± od 17 do 24. XII (w obu wypadkach jako w³asn± w Mszach z niedzieli i dnia powszedniego, a jako okresow± w Mszach, które nie maj± prefacji w³asnej). W pierwszej jest mowa o dwu paruzjach Zbawiciela, w drugiej – o zapowiedzianym przez proroków wcieleniu Syna Bo¿ego oraz o przygotowaniu wiernych na Jego przyj¶cie. Oba teksty ró¿ni± siê od prefacji Adwentowej, wprowadzonej w Polsce dekretem Kongr. Obrz. z 8. XI. 1965 r.

 Trzecim nowym tekstem jest prefacja na niedziele wielkopostne. W I, II, III i IV niedzielê W. Postu odmawia siê odt±d now± prefacje, która mówi o rado¶ci, p³yn±cej z odrodzenia przez sakramenty wielkanocne i dobre czyny (dotychczasowa za¶ prefacja zacie¶nia pokutny charakter tego okresu tylko do postu, który przecie¿ w niedziele nie obowi±zuje).

 Dalsze dwie prefacje s± przewidziane na niedziele per annum. Konstytucja o Liturgii w art. 106 postanawia, ¿e przy ¶wiêceniu niedzieli trzeba k³a¶æ wiêkszy nacisk na to, i¿ jest ona pami±tk± Zmartwychwstania. Tego faktu nie uwzglêdnia prefacja o Trójcy Przenaj¶wiêtszej odmawiana w przesz³o po³owê niedzieli w ci±gu roku. Dlatego wprowadza siê u¿ywanie w te dni dwóch nowych prefacji, które wyra¿aj± paschalny charakter niedzieli. Pierwsza z nich jest nieco d³u¿sza od drugiej. Obie stanowi± prefacjê w³asn± wy¿ej wymienionych niedziel.

 Szósta nowa prefacja jest przewidziana na wielkoczwartkow± Mszê Wieczerzy Pañskiej, Bo¿e Cia³o oraz ka¿d± Mszê wotywn± o Naj¶w. Sakramencie. Jej tekst ró¿ni siê od odno¶nej prefacji, wprowadzonej w Polsce 8. XI. 1965 r.

 Siódma i ósma prefacja mog± wej¶æ w miejsce dotychczasowej prefacji zwyk³ej. Na tre¶æ dotychczasowej prefacji zwyk³ej (communis) sk³ada siê tylko wstêp i zakoñczenie w³a¶ciwego tekstu prefacyjnego, bez wzmianki o dziele zbawienia. Dlatego obecnie w Mszach, które nie maj± prefacji w³asnej i w których nie trzeba odmawiaæ prefacji okresowej, prawodawca wprowadza u¿ywanie dwóch nowych prefacji. Pierwsza z nich jest nieco d³u¿sza od drugiej. Obie wspominaj± o dziele zbawienia.

 Dziewi±t± z nowych prefacji odmawia siê tylko wtedy, gdy u¿ywa siê pierwszego z trzech nowych kanonów (oznaczonego numerem II). Warto jednak z góry zaznaczyæ, ¿e kanon ten mo¿na odmawiaæ te¿ po ka¿dej innej prefacji.

 W przeciwieñstwie do wy¿ej omówionych 9 prefacji, które nie s± obowi±zkowe, lecz fakultatywne (a wiêc w ich miejsce mo¿na siê pos³ugiwaæ dotychczasowymi), dziesi±tej nowej prefacji wolno u¿ywaæ tylko i wy³±cznie wtedy, gdy Msza nie ma prefacji w³asnej i gdy odmawia siê ostatni z trzech nowych kanonów (gdy¿ tre¶æ pierwszej jego modlitwy jest kontynuacj± w.w. prefacji dziesi±tej).

 T r z y   n o w e   k a n o n y

 Przy opracowywaniu nowych kanonów zwracano uwagê na to, by unikn±æ tych zarzutów, z którymi spotyka siê kanon dotychczasowy, oraz by korzystaæ z bogactwa tekstów biblijnych i liturgicznych. Wrócono te¿ do pierwotnej nazwy Preces eucharisticae (Modlitwy eucharystyczne) i oznaczono je numerami I-IV, przy czym nr I posiada tradycyjny Kanon rzymski.

 Wspólne cechy i elementy nowych kanonów s± nastêpuj±ce:

  1. jednolita struktura (po prefacji i „Sanctus” nastêpuj±: a) modlitwa stanowi±ca przej¶cie od „¦wiêty” do tzw. epiklezy; b) epikleza, czyli pro¶ba skierowania do Stwórcy, z powo³aniem siê na moc Ducha ¦w., o przemienienie darów ofiarnych; c) s³owa ustanowienia Naj¶w. Sakramentu; d) anamneza, czyli przypomnienie misterium paschalnego oraz z³o¿enie naszej ofiary, e) pro¶ba o owocn± Komuniê ¶w.; f) modlitwy wstawiennicze i wspomnienie ¦wiêtych, albo odwrotnie; g) „Per Ipsum”;
  2. jednolita formu³a s³ów konsekracji;
  3. dodanie do formu³y konsekracji chleba zwrotu „quod pro vobis” tradetur (zgodnie z ¿yczeniem wiêkszo¶ci I Synodu Biskupów – por. „Notitiae” 1967, 355); zwrot ten wskazuje na to, ¿e Chrystus Pan w Eucharystii jest nie tylko obecny, lecz tak¿e jest ofiar±;
  4. usuniêcie z formu³y konsekracji wina s³ów „mysterium fidei” (których nie ma w biblijnych tekstach eucharystycznych) i umieszczenie ich po poniesieniu kielicha (te¿ zgodnie z ¿yczeniem wiêkszo¶ci I Synodu Biskupów – por. wy¿ej cyt. „Notitiae”);
  5. dodanie po tych s³owach jednej z trzech aklamacji ludu (podanych w za³±czniku do tekstu nowych kanonów); aklamacja ta bardzo o¿ywia udzia³ wiernych w liturgii eucharystycznej;
  6. umieszczenie modlitw wstawienniczych za ¿ywych i umar³ych oraz wspomnienia ¶wiêtych tylko po konsekracji. Wyliczanie imion ¶wiêtych ograniczono do minimum;
  7. Ogólne skrócenie tekstu (kanon nr II jest krótszy od rzymskiego ok. 66%, III o ok. 50% a IV o ok. 150 s³ów).

 Podamy teraz najwa¿niejsze zasady normuj±ce u¿ywanie kanonów:

  1. Kanon I, II i III mo¿e byæ odmawiany zawsze;
  2. Podczas Mszy ¿a³obnej, gdy u¿ywa siê kanonu II, wtedy przy wspomnieniu zmar³ych mo¿na dodaæ dwa specjalne zdania rozpoczynaj±ce siê od s³ów „Memento famuli tui”, a gdy u¿ywa siê kanonu III, wtedy zamiast zwrotu „Fratres nostros defunctos ... bona cuncta largiris” mo¿na mówiæ trzy inne zdania, rozpoczynaj±ce siê od s³ów „Memento famuli tui ...”;
  3. Kanonu IV mo¿na u¿ywaæ tylko wtedy, gdy Msza nie ma w³asnej prefacji i tylko w po³±czeniu ze specjaln± now± prefacj± (o której mowa w III czê¶ci niniejszego opracowania, p. 10). W kanonie tym przed konsekracj± jest streszczona ca³a historia zbawienia.
  4. ¦piewaæ wolno nastêpuj±ce czê¶ci: a) przy u¿yciu kanonu II: „Qui cum passioni”, „Simili modo”, „Memores igitur”; b) przy u¿yciu kanonu III: „Ipse enim”, „Simili modo”, „Memores igitur”; c) przy u¿yciu kanonu IV: „Ipse enim”, „Simili modo”, „Unde et nos”.

 W wypadku koncelebry:

  1. G³ówny celebrans mówi z roz³o¿onymi rêkoma pierwsz± czê¶æ kanonu („Vere Sanctus ... fons ... sanctitatis”, w kanonie III „Vere Sanctus... nomini tuo”, w kanonie IV „Confitemur Tibi ... compleret”) oraz s³owa „Mysterium fidei”.
  2. Czê¶ci od „Haec ergo” (w kanonie III „Supplices ergo”, w IV „Quaesumus igitur”) do „Et supplices” (w kanonie III „Respice, quaesumus”, w IV „Respice, Domine”) mówi± wszyscy celebransi, przy czym: a) podczas pierwszej modlitwy wszyscy trzymaj± obie rêce wyci±gniête w kierunku darów ofiarnych, a pod koniec je sk³adaj± (znak krzy¿a nad chlebem i winem czyni tylko g³ówny celebrans); b) w czasie modlitw towarzysz±cych konsekracji wspó³odprawiaj±cy maj± rêce z³o¿one, a na s³owa „gratias agens” sk³aniaj± g³owê; pozosta³e gesty wykonuje tylko g³ówny celebrans; w czasie wypowiadania s³ów konsekracji wspó³odprawiaj±cy mog± wyci±gn±æ rêkê w kierunku chleba i wina, podczas podniesienia patrz± na Hostiê ¶w. i Kielich, a gdy potem g³ówny celebrans przyklêka, wtedy czyni± g³êboki sk³on cia³a; c) modlitwê po konsekracji chleba i wina („Memores igitur 8; wzgl. „Unde et nos”) mówi± z rêkoma roz³o¿onymi; d) podczas drugiej modlitwy po konsekracji („Et supplices”, wzgl. „Respice, quaesumus”, wzgl. „Respice, Domine”) czyni± g³êboki sk³on cia³a, maj±c rêce z³o¿one.
  3. Odmawianie trzeciej (i czwartej) modlitwy po konsekracji (w kan. II „Recordare, Domine” i „Memento etiam”, w kan. III, „Ipse nos” i „Haec Hostia”, w kan. IV „Nunc ergo”) mo¿na zleciæ jednemu (a tak¿e drugiemu) z wspó³odprawiaj±cych, który sam trzyma wtedy roz³o¿one rêce.
  4. Doksologiê „Per ipsum” wypowiadaj± albo wszyscy celebransi, albo tylko g³ówny (przy stosowaniu za¶ kanonu I doksologiê tê zawsze wypowiadaj± wszyscy koncelebransi).

 U w a g i   k o ñ c o w e

 1) Z przepisu, na mocy którego po podniesieniu Kielicha i po s³owach „Mysterium fidei” lud ma wypowiadaæ jedn± z trzech aklamacji, zdaje siê wynikaæ, ¿e: a) nowych kanonów u¿ywa siê tylko w Mszach z udzia³em wiernych; b) nale¿y je odmawiaæ g³o¶no, przynajmniej ich centraln± czê¶æ, tzn. tê, któr± w Mszy ze ¶piewem wolno ¶piewaæ (por. np. „Notitiae” 1967, 180 i „Eph. Lit.” 1965, 230). G³o¶ne jednak odmawianie kanonu domaga siê albo znajomo¶ci jêzyka ³aciñskiego u uczestników, albo zezwolenia kompetentnej w³adzy na u¿ywanie tak¿e w tej czê¶ci Mszy jêzyka ojczystego („Notitiae”, 1967, 179). St±d postulat, by takiego zezwolenia udzielono.

 2) Opieraj±c siê na Instr. Tres abhinc annos z 4. V. 1967 r. nr 10, wymienione w czwartej czê¶ci niniejszego opracowania modlitwy kanonu II, III i IV wolno ¶piewaæ nie w Mszach czytanych, lecz ¶piewanych.

 3) Nie wiadomo jak rozumieæ przepis postanawiaj±cy, ¿e przy u¿ywaniu kanonu II, III i IV wolno ¶piewaæ doksologiê „Per ipsum”. Wg bowiem dotychczasowych przepisów w Mszach ze ¶piewem nale¿y j± ¶piewaæ (por. choæby Instr. Musicam sacrom z 5. III. 1967 r., nr 29 c) a w Mszach czytanych nale¿y g³o¶no j± mówiæ.

 4) Zaliczenie w najnowszych rubrykach modlitwy kanonu IV „Quaesumus igitur” do czê¶ci ¶piewanych jest b³êdem, co wynika z braku podania melodii w cyt. publikacji watykañskiej oraz z analogii do odno¶nych przepisów dotycz±cych kanonu II i III oraz do ich struktury.

 5) Brak te¿ w publikacji watykañskiej melodii do wszystkich, nowych prefacji oraz do drugiej i trzeciej aklamacji ludu po podniesieniu Kielicha.

Ks. Roman Micha³ek

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 39:1969, f. I, s. 77-80.

I. DOKUMENTY ODNOWY

Siostry Niepokalanki

2. Teksty nowych modlitw eucharystycznych w jêzyku polskim * .

 II.   M o d l i t w a   e u c h a r y s t y c z n a

 P r e f a c j a

 Zaprawdê godne to i sprawiedliwe, s³uszne i zbawienne, aby¶my Tobie, ¦wiêty Ojcze, zawsze i wszêdzie dziêki sk³adali przez Syna mi³o¶ci Twojej Jezusa Chrystusa, Twoje S³owo za spraw± Ducha ¦wiêtego wcielone i narodzone z Dziewicy, przez które wszystko uczyni³e¶, które zes³a³e¶ nam, jako naszego Zbawiciela i Odkupiciela. On to, aby wype³nii Tw± wolê i odzyskaæ dla Ciebie lud Twój ¶wiêty, rozci±gn±³ w czasie swej mêki ramiona na krzy¿u zwyciê¿aj±c ¶mieræ i g³osz± zmartwychwstanie. Przeto z anio³ami i ze wszystkimi ¶wiêtymi g³osimy Twoj± chwa³ê jednym g³osem wo³aj±c: ¦wiêty ...

 Zaprawdê ¶wiêty jeste¶, o Panie, ¼ród³o wszelkiej ¶wiêto¶ci. Prosimy Ciê przeto, aby¶ te dary u¶wiêci³ tchnieniem Twego Ducha, aby sta³y siê nam Cia³em i Krwi± Pana naszego Jezusa Chrystusa. On to, gdy dobrowolnie odda³ siê na mêkê, wzi±³ chleb i dziêki czyni±c po³ama³ go i dawa³ uczniom swoim, mówi±c:

 B i e r z c i e   i   j e d z c i e:   t o   j e s t   b o w i e m   C i a ³ o   m o j e,   k t ó r e   z a   w a s   b ê d z i e   w y d a n e.
 Podobnie po wieczerzy wzi±³ kielich i znowu dziêki czyni±c da³ uczniom swoim, mówi±c:
 B i e r z c i e   i   p i j c i e   z   n i e g o   w s z y s c y.   T o   j e s t   b o w i e m   k i e l i c h   K r w i   m o j e j   n o w e g o   i   w i e c z n e g o   p r z y m i e r z a,   k t ó r a   b ê d z i e   p r z e l a n a   z a   w a s   i   z a   w i e l u   n a   o d p u s z c z e n i e   g r z e c h ó w.   T o   c z y ñ c i e   n a   m o j ±   p a m i ± t k ê.

 Tajemnica wiary.

 Aklamacja wiernych (do wyboru):

  1. ¦mieræ Twoj± zwiastujemy, o Panie, i zmartwychwstanie Twoje wyznajemy, dopóki nie przyjdziesz.
  2. Ilekroæ chleba tego po¿ywamy i z Kielicha pijemy, ¶mieræ Twoj± zwiastujemy o Panie, dopóki nie przyjdziesz.
  3. Zbaw nas, ¦wiêty Zbawicielu, Ty który¶ wyzwoli³ nas przez krzy¿ i zmartwychwstanie.

 Pomni przeto na Jego mêkê i ¶mieræ, ofiarujemy Ci, Panie, Chleb ¿ycia i Kielich zbawienia, dziêki Ci sk³adaj±c za to, ¿e uzna³e¶ nas za godnych, aby¶my stanêli przed Tob± i Tobie s³u¿yli.

 B³agamy Ciê te¿ pokornie, by¶my uczestnicz±c w Ciele i Krwi Chrystusa zostali przez Ducha ¦wiêtego z³±czeni w jedno.

 Pomnij Panie na Ko¶ció³ Twój rozsiany po ca³ym ¶wiecie, umocnij Go w mi³o¶ci wraz z Papie¿em naszym N., Biskupem naszym N. i z ca³ym duchowieñstwem.

 We Mszach ¿a³obnych mo¿na dodaæ:
Pomnij, Panie na s³ugê Twego (s³u¿ebnicê Twoj±), którego(±) wezwa³e¶ dzisiaj do Siebie z tego ¶wiata. Spraw, aby ten(ta), który(a) zosta³(a) wszczepiony(a) w ¶mieræ Twego Syna, by³(a) równie¿ wszczepiony(a) w Jego zmartwychwstanie.

 Pomnij te¿ na (innych) braci naszych, którzy zasnêli w nadziei zmartwychwstania, i na wszystkich zmar³ych i dopu¶æ ich przed ¶wiat³o¶æ Twego oblicza: Zmi³uj siê, prosimy, nad nami wszystkimi i spraw, aby¶my z b³ogos³awion± Bo¿± Rodzicielk± Maryj± Dziewic±, b³ogos³awionymi Aposto³ami i wszystkimi ¶wiêtymi, w których upodoba³e¶ sobie od wieków, zas³u¿yli na uczestnictwo w ¿yciu wiecznym i aby¶my Ciê chwalili i wys³awiali przez Syna Twego Jezusa Chrystusa.

 Przez Niego ...

 III.   M o d l i t w a   e u c h a r y s t y c z n a

 ¦wiêty ...

 Zaprawdê ¶wiêty jeste¶, Panie, i s³usznie chwal± Ciê wszelkie Twoje stworzenia, poniewa¿ przez Syna Twojego, Pana naszego Jezusa Chrystusa, moc± dzia³ania Ducha ¦wiêtego, o¿ywiasz i u¶wiêcasz ca³y ¶wiat i nieustannie gromadzisz swój lud, aby od wschodu s³oñca, a¿ do jego zachodu sk³adana by³a imieniowi Twemu ofiara czysta.

 Przeto Panie, b³agamy Ciê pokornie, aby¶ te dary, które z³o¿yli¶my, by Tobie zosta³y po¶wiêcone, raczy³ u¶wiêciæ tym¿e Duchem: aby sta³y siê Cia³em i Krwi± Syna Twego, Pana naszego Jezusa Chrystusa, z którego rozkazu sprawujemy te tajemnice.

 On to bowiem tej nocy, której zosta³ wydany, wzi±³ chleb i czyni±c Ci dziêki pob³ogos³awi³, po³ama³ i da³ uczniom swoim, mówi±c: Bierzcie i jedzcie, to jest bowiem Cia³o moje, które za was bêdzie wydane.
Podobnie po wieczerzy wzi±³ kielich i czyni±c Ci dziêki, pob³ogos³awi³ i da³ uczniom swoim, mówi±c:
Bierzcie i pijcie z niego wszyscy. To jest bowiem Kielich Krwi mojej nowego i wiecznego przymierza, która bêdzie przelana za was i za wielu na odpuszczenie grzechów.

 Tajemnica wiary.

 Aklamacja ludu:
 ¦mieræ Twoj± zwiastujemy, o Panie, i zmartwychwstanie Twoje wyznajemy dopóki nie przyjdziesz.

 Pomni przeto, Panie, na zbawienn± mêkê Syna Twego, na Jego chwalebne zmartwychwstanie i wniebowst±pienie, czekaj±c na Jego ponowne przyj¶cie, sk³adamy Ci w dziêkczynieniu tê ofiarê ¿yw± i ¶wiêt±.

 Spójrz, Panie, prosimy na ten dar Twego Ko¶cio³a. Uznaj za swoj± Hostiê, w której zechcia³e¶ sobie upodobaæ i spraw, aby¶my umacniaj±c siê Cia³em i Krwi± Syna Twojego, nape³nieni Jego Duchem, stali siê w Jezusie Chrystusie jednym cia³em i jednym duchem. Niech ta wieczna danina uczyni nas dojrza³ymi do tego, aby¶my z b³ogos³awion± Maryj± Dziewic± Bogarodzic±, z b³ogos³awionymi Aposto³ami Twoimi, chwalebnymi Mêczennikami (ze ¦wiêtym N.) i wszystkimi ¦wiêtymi, których ci±g³e wstawiennictwo, jak ufamy, nas wspiera, stali siê godnymi uczestnictwa w Twoim dziedzictwie.

 Prosimy Ciê, Panie, aby ta Ofiara pojednania przynios³a pokój i zbawienie ca³emu ¶wiatu. Zechciej umocniæ w wierze i mi³o¶ci Ko¶ció³ Twój pielgrzymuj±cy, na ziemi ze s³ug± Twoim Papie¿em naszym N., Biskupem naszym N., ze stanem biskupim i ca³ym duchowieñstwem, a tak¿e z ca³ym odkupionym przez Ciebie ludem. Wys³uchaj, Panie, ³askawie wo³ania tej rodziny, której zezwoli³e¶ stan±æ przed Tob±. Po³±cz z sob± mi³osiernie, ³askawy Ojcze, wszystkich synów Twoich gdziekolwiek b±d¼ rozproszonych. Zmar³ych braci naszych i wszystkich tych, którzy podobaj±c siê Tobie zeszli z tego ¶wiata, dopu¶æ ³askawie do Twego królestwa, gdzie i my spodziewamy siê znale¼æ, aby razem z nimi nasycaæ siê przez ca³± wieczno¶æ Twoj± chwa³±, przez Chrystusa Pana naszego, przez którego obdarzasz ¶wiat wszelkim dobrem.

 Przez Niego ...

 We Mszach ¿a³obnych – zamiast powy¿szego:
 Pomnij Panie na s³ugê Twego (s³u¿ebnicê Twoj±) N., którego(±) dzisiaj wezwa³e¶ z tego ¶wiata. Spraw, aby ten(ta), który(a) zosta³(a) wszczepiony(a) w ¶mieræ Twego Syna, by³(a) równie¿ uczestnikiem(czk±) Jego zmartwychwstania, wówczas, gdy wskrzesi On z ziemi cia³a zmar³ych i nasze nêdzne cia³a przekszta³ci na podobieñstwo cia³a swojej ¶wiat³o¶ci. Lecz (i innych) naszych zmar³ych braci i wszystkich, którzy podobaj±c siê Tobie odeszli z tego ¶wiata, dopu¶æ ³askawie do Twego królestwa, gdzie mamy nadziejê znale¼æ siê i my, aby¶my siê razem wiecznie sycili chwa³± Twoj± wtedy, gdy obetrzesz ka¿d± ³zê z naszych oczu, poniewa¿ widz±c Ciebie, Boga naszego, takim jakim jeste¶ w swej istocie, bêdziemy na wieki podobni do Ciebie i bêdziemy Ciê chwalili przez Chrystusa Pana naszego, przez którego obdarzasz ¶wiat wszelkim dobrem. Przez Niego ...

 IV.   M o d l i t w a   e u c h a r y s t y c z n a

 Prefacja:

 Ojcze ¦wiêty, jest rzecz± naprawdê godn± dziêki Tobie sk³adaæ, a sprawiedliw± chwaliæ Ciê. Jeste¶ bowiem jednym Bogiem ¿ywym i prawdziwym, który by³e¶ przed wiekami i bêdziesz trwa³ na wieki zamieszkuj±c niedostêpn± ¶wiat³o¶æ. Tylko Ty jeste¶ dobry. Jako ¼ród³o ¿ycia uczyni³e¶ wszystko, aby nape³niæ stworzenia Twoje b³ogos³awieñstwem i wiele spo¶ród nich rozradowaæ jasno¶ci± Twojej chwa³y. I dlatego stoj± przed Tob± niezliczone t³umy Anio³ów, które s³u¿± Ci dniem i noc± i podziwiaj±c chwa³ê Twego oblicza wielbi± Ciê nieustannie. Z nimi i my, a przez nasze usta wszelkie stworzenie, które jest pod niebem, z uniesieniem wychwalamy imiê Twoje, ¶piewaj±c:

 ¦wiêty ...

 Wyznajemy Ojcze ¶wiêty przed Tob±, ¿e jeste¶ wielki i ¿e wszystkie dzie³a Twoje uczyni³e¶ w m±dro¶ci i mi³o¶ci. Cz³owieka stworzy³e¶ na Swój obraz i jemu powierzy³e¶ troskê o ca³y ¶wiat, aby s³u¿±c Tobie, jedynemu Stwórcy, rz±dzi³ wszelkimi stworzeniami. A kiedy, niepos³uszny Tobie, odrzuci³ Twoj± przyja¼ñ, nie pozostawi³e¶ go w mocy ¶mierci. Wszystkim bowiem lito¶ciwie pomog³e¶ aby szukaj±c Ciebie, odnale¼li Ciê. Ofiarowa³e¶ tak¿e ludziom wielokrotnie przymierze i poucza³e¶ ich przez proroków, aby oczekiwali na zbawienie. I tak umi³owa³e¶, Ojcze ¦wiêty, ¶wiat, ¿e gdy wype³ni³y siê czasy, przys³a³e¶ nam Syna Twojego Jednorodzonego, jako Zbawiciela. On to, wcieliwszy siê za spraw± Ducha ¦wiêtego, narodzi³ siê z Maryi Dziewicy, sta³ siê cz³owiekiem ca³kowicie nam podobnym we wszystkim, prócz grzechu, g³osi³ zbawienie ubogim, odkupienie uwiêzionym, rado¶æ serca – smutnym. Wype³niaj±c za¶ Twoj± wolê wyda³ sam siebie na ¶mieræ, a zmartwychwstaj±c zniszczy³ ¶mieræ, a odnowi³ ¿ycie. Aby¶my za¶ dalej nie ¿yli dla siebie samych, lecz dla Niego, który za nas umar³ i zmartwychwsta³, zes³a³ nam, od Ciebie Ojcze, jako zacz±tek wiary, Ducha ¦wiêtego, aby dope³ni³ na ¶wiecie dzie³a u¶wiêcenia.

 Prosimy Ciê przeto, Panie, aby ten sam Duch ¦wiêty raczy³ u¶wiêciæ te dary, aby siê sta³y Cia³em i Krwi± Pana Naszego Jezusa Chrystusa dla obchodzenia tej wielkiej tajemnicy, któr± zostawi³ nam jako znak wiecznego przymierza.

 On to bowiem, gdy nadesz³a godzina, aby by³ uwielbiony przez Ciebie, Ojcze ¦wiêty, i umi³owawszy swoich, którzy byli na ¶wiecie, a¿ do koñca ich umi³owa³; gdy spo¿ywali wieczerzê wzi±³ chleb, pob³ogos³awi³, po³ama³ i da³ uczniom swoim, mówi±c:
 Bierzcie i jedzcie, to jest bowiem Cia³o moje, które za was bêdzie wydane.
 Podobnie bior±c kielich nape³niony z owocu winnej latoro¶li, dziêki uczyni³ i da³ uczniom swoim, mówi±c:
 Bierzcie i pijcie z niego wszyscy. To jest bowiem kielich Krwi mojej nowego i wiecznego przymierza, która bêdzie wylana za was i za wielu na odpuszczenie grzechów. To czyñcie na moj± pami±tkê.

 Tajemnica wiary.
 Aklamacja ludu:  ¦mieræ Twoj± zwiastujemy, o Panie, i zmartwychwstanie Twoje wyznajemy dopóki nie przyjdziesz.

 Przeto i my, Panie, obchodz±c tê pami±tkê naszego zbawienia, wspominamy ¶mieræ Chrystusa i Jego zst±pienie do piekie³, wyznajemy Jego zmartwychwstanie, wniebowst±pienie i chwa³ê po prawicy Twojej, a oczekuj±c Jego powrotu w chwale ofiarujemy Ci Jego Cia³o i Krew, ofiarê mi³± Tobie i zbawienn± dla ca³ego ¶wiata.

 Spójrz, Panie, na tê Hostiê ofiarn±, któr± sam zgotowa³e¶ dla Ko¶cio³a Twego i spraw ³askawie, aby wszyscy, którzy bêd± uczestniczyli w spo¿ywaniu tego chleba i piciu z jednego Kielicha, z³±czeni w jedno w Duchu ¦wiêtym, stali siê w Chrystusie ¿yw± hosti± na Twoj± chwa³ê.

 Teraz za¶, Panie, pomnij na wszystkich, za których sk³adamy Ci tê ofiarê: najpierw na s³ugê Twego, Papie¿a naszego N., biskupa naszego N., i ca³y stan biskupi, a tak¿e na ca³e duchowieñstwo, na tych równie¿, w których intencji sk³adamy Ci tê ofiarê, na stoj±cych wokó³ tego o³tarza, na ca³y lud Twój i na wszystkich, którzy szukaj± Ciebie szczerym sercem. Wspomnij tak¿e na tych, którzy odeszli w pokoju Twego Chrystusa i na wszystkich zmar³ych, których wiarê ty sam zna³e¶. Nam wszystkim, mi³osierny Ojcze, dozwól, aby¶my zas³u¿yli na uzyskanie z b³ogos³awion± Dziewic± Bogurodzic± Maryj±, z Twoimi Aposto³ami i ¦wiêtymi niebieskiego dziedzictwa w Królestwie Twoim, gdzie z wszelkim stworzeniem uwolnionym od zepsucia grzechu i ¶mierci bêdziemy Ciê chwaliæ przez Chrystusa Pana naszego, przez którego obdarzasz ¶wiat wszelkim dobrem.

 Przez Niego ...

* Zamieszczone poni¿ej przek³ady maj± charakter prywatny i s³u¿± tylko celom informuj±cym.

t³um. Siostry Niepokalanki, Szymanów

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 39:1969, f. I, s. 81-85.

I. DOKUMENTY ODNOWY

[F. Greniuk]

3. Reforma rytu ¶wiêceñ kap³añskich

 Konstytucja Apostolska Pontificalis Romani z 18. VI. 68 r. („Notitiae” 41 1968, s. 209-213) zatwierdza nowy ryt udzielania ¶wiêceñ diakonatu, prezbiteratu i episkopatu. Oto krótkie streszczenie Konstytucji:

 Sobór zapowiedzia³ rewizjê Pontyfika³u. Najpilniejsza wydaje siê rewizja rytu udzielania ¶wiêceñ 3 stopni kap³añstwa. Trzeba siê tu by³o kierowaæ zasadami reformy podanymi w KL, a. 21, oraz nauk± o kap³añstwie zawart± w KK a. 21. Nadto trzeba by³o lepiej wyraziæ sukcesjê apostolsk± biskupów, zw³aszcza wed³ug staro¿ytnego i przechowanego w niektórych Ko¶cio³ach Wschodu – rytu z Trad. Apostolskiej   ¶w.   H i p o l i t a   R z y m s k i e g o.   Ryt. dotychczasowy prezbiteratu wyra¿a³ dobrze prawdy przypomniane w KK a. 28 i DK a. 1 – ale trzeba by³o uczyniæ go ja¶niejszym zw³aszcza w czê¶ci centralnej. Diakonat w Motu proprio Sacrum Diaconatus Ordinem z 18. VI. 1967 r. zosta³ wyra¼niej zdefiniowany, ale teraz trzeba by³o uwzglêdniæ równie¿ jego rol± jako sam odzielnego stopnia hierarchii.

 Z powo³aniem siê na istotne okre¶lenie materii i formy wszystkich trzech stopni Sakramentu przez   P i u s a   XII   w Konst. Ap. „Sacramentum Ordinis” z 30. XI. 1947 r. – stwierdza Konstytucja, ¿e uproszczenia, zmiany, wprowadzenie tekstów staro¿ytnych lub nowych mia³y to na celu, by ryt wyra¿a³ ja¶niej te momenty i skutek Sakramentu. Nadto uzna³   P a w e ³  VI  za konieczne dla usuniêcia wszystkich kontrowersji i zapobie¿enia niepokojom sumienia wyja¶niæ, co w nowym rycie jest istotne. Dlatego zdecydowa³ i ustanowi³, ¿e   m a t e r i ±   jest we wszystkich 3 stopniach w³o¿enie r±k biskupa, przy episkopacie przez biskupów konsekruj±cych, a przynajmniej przez g³ównego konsekratora – w milczeniu, przed modlitw± konsekracyjn±.   F o r m ±   jest ka¿dorazowa modlitwa konsekracyjn± – z której do wa¿no¶ci istotne s± s³owa okre¶lone poprzednio przez   P i u s a   XII. Odt±d tylko w tym rycie nale¿y udzielaæ diakonatu, prezbiteriatu i episkopatu.

 A.  M.   R o u g e t   („Maison-Dieu” 94, 179-189) przekazuje swoje pierwsze wra¿enia z odczytania tego rytu. Podajemy je w wolnym przek³adzie. Na wstêpie zwraca autor uwagê, ¿e mowa tu tylko o tych trzech stopniach, które dotychczas nazywano „¶wiêcenia wy¿sze” i „sakra biskupia”, a które jedynie s± omawiane w Konstytucji o Ko¶ciele (a. 20-29). S± one niew±tpliwie sakramentalne, udzielane przez istotne w³o¿enie r±k i wspólne wszystkim Ko¶cio³om Wschodu i Zachodu.

 Do tej reformy liturgii ¶wiêceñ odnosz± siê szczególnie wskazania KL 21, 34. Dotychczasowe, przewlek³e ceremonie nasuwa³y pytanie: kiedy¿ wreszcie ci ksiê¿a bêd± wy¶wiêceni? Wiele gestów niezrozumia³ych: zwi±zane d³onie, spiêty na plecach ornat, tylokrotne podchodzenie do biskupa, starotestamentowy alegoryzm d³ugich tekstów lub nawi±zywanie do historycznego ju¿ sposobu ¿ycia kleru – to wszystko wymaga³o wielu wyja¶nieñ. I tu dodaje autor, ¿e w³a¶nie ¶wiêcenia by³y pierwsz± nie podlegaj±c± niczyjej w±tpliwo¶ci potrzeb± wprowadzenia instytucji komentarza jako „czynno¶æ liturgiczna bardziej skomplikowana” (Instr. 1968, art. 96).

 1.   E l e m e n t y   w s p ó l n e

 ¦wiêceñ powinno siê udzielaæ wobec mo¿liwie najwiêkszej liczby wiernych, a wiêc w niedzielê lub ¶wiêto i raczej w katedrze lub ko¶ciele parafialnym (nie w kaplicy seminaryjnej czy biskupiej). Nie ma mowy o udzielaniu na faldistorium, ale o tronie biskupim, i to nawet specjalnie ulokowanym miêdzy o³tarzem a wej¶ciem do prezbiterium, aby by³a maksymalna widoczno¶æ.

 Dla liturgii S³owa s± specjalne czytania:
Diakonat: Ep.: 1 J 4, 7-16 lub 1 Tym 4, 9-16;
          Ew.: J 12, 24-26;
Prezbiterat: Ep.: Rz 12, 1-10a lub 1 Tym 4, 9-16;
          Ew.: J 15, 9-17 lub J 17, la. 6-11 lub J 17, la. 17-23;
Episkopat: Ep.: 1 P 5, 1-4 lub Ef 4, 1. 4. 11-16;
          Ew.: J 17, la. 6-11 lub 17, la. 17-23;

¦wiêcenia zaczynaj± siê dopiero po Liturgii S³owa, tj. po Wyznaniu Wiary. Nie bêdzie modlitwy wiernych, bo jest litania. Nie ma ju¿ roli „archidiakona”. Kandydatów wzywa diakon, a ich nazwiska wyczytuje „notariusz”. Przedstawia ich rektor seminarium lub kto¶ inny odpowiedzialny za ich formacjê. Lud powinien, na sposób odpowiednio ustalony dla danego regionu, wyra¿aæ aprobatê wyboru kandydatów.

 Mowa biskupa do kandydatów i wiernych ma byæ „mow± ¿yw±”. Trzy podane teksty takiego przemówienia maj± charakter biblijny i eklezjologiczny. Do prezbiterów np. tak siê zaczyna: „Zapewne, ca³y lud ¶wiêty sta³ siê w Chrystusie królewskim kap³añstwem ...”.

 Po tym pouczeniu nastêpuje „egzamin” w formie pytañ, na które w odpowiedzi potwierdzaj± sw± ca³kowit± wolê przyjêcia na siebie tych zadañ i wymagañ, o których zostali w³a¶nie pouczeni. Nastêpnie ka¿dy podchodzi, aby w rêce biskupa z³o¿yæ swe przyrzeczenie czci i pos³uszeñstwa. Diakoni, którzy zostan± kap³anami, bêd± to czyniæ drugi raz dlatego, ¿e jak wyja¶nia nota, odnosi siê to do pos³uszeñstwa w innych, kap³añskich zadaniach.

 Wezwane przez biskupa zgromadzenie klêka i ¶piewa litaniê nad le¿±cymi krzy¿em kandydatami. Wszyscy te¿, a nie biskup, ¶piewaj± wezwanie „Ut hos electos benedicere digneris” itd. Biskup koñczy litaniê krótk± modlitw±.

 2.   D i a k o n a t

 Ka¿dy podchodzi do biskupa, który bez s³ów k³adzie mu na g³owê obie rêce. Nie jak dot±d jedn±, gdy¿ ró¿nicê ¶wiêceñ maj± wyra¿aæ modlitwy i dodatkowe ryty, ale sam ryt istotny ma podkre¶laæ jedno¶æ wszystkich trzech ¶wiêceñ. Ponadto ryt wk³adania r±k nie przerywa ju¿ g³ównej modlitwy konsekracyjnej. Sama ta modlitwa nie ma ju¿ dialogu wstêpnego jak prefacja eucharystyczna, a biskup ca³y czas ¶piewa j± z roz³o¿onymi rêkoma. Jej tekst jest bardzo zbli¿ony do dotychczasowego, zawiera jednak 5 donios³ych zmian:
1) Nie ma „Vere dignum”, ale zaczyna siê od wezwania Pana: „Adesto...” 2) uproszczono wspomnienie „Synów Lewiego”; 3) wspomina siê 7 pomocników Aposto³ów, w których tradycja widzi pierwszych diakonów; 4) zniesiono d³ugi fragment, w którym biskup zdaje siê byæ niepewny w³a¶ciwych dyspozycji kandydatów; 5) zniesiono zakoñczenie mówi±ce o przej¶ciu na stopieñ kap³añstwa (bo jest wspólny ryt dla diakonatu przed kap³añstwem i diakonatu sta³ego), a za to mówi siê o jedno¶ci pos³ugi diakonów ze „s³ug±” Chrystusem. Zosta³y jednak w tek¶cie wzmianki o wymaganej cnocie czysto¶ci, co mo¿e sprawiaæ trudno¶æ, gdy bêd± czytane podczas ¶wiêceñ sta³ego diakonatu udzielanych ludziom ¿onatym; aby unikn±æ nieporozumieñ, t³umacze – s±dzi O.   R o u g e t – powinni takie dobraæ s³owa, by mo¿na je odnie¶æ do wszystkich, tak¿e ¿onatych chrze¶cijan, których te¿ obowi±zuj e czysto¶æ w swoim stanie.

 Szaty diakonów: stu³ê i dalmatykê, wk³adaj± im kap³ani lub asystuj±cy diakoni, a nie biskup. W tym czasie ¶piewa siê:
Ant. Kto jest s³ug± moim, niech idzie ze mn±, a gdzie ja jestem, tam bêdzie i mój s³uga.
Psalm 99.
Resp. Oto ja was posy³am jako owce miêdzy wilki, mówi Pan. B±d¼cie wiêc roztropni jako wê¿e, a pro¶ci jak go³êbie.
Vers. Dopóki macie ¶wiat³o¶æ, wierzcie ¶wiat³o¶ci, aby¶cie synami ¶wiat³o¶ci byli.

 Nastêpnie biskup przekazuje ka¿demu ksiêgê Ewangelii, ale bez s³ów „we¼mij w³adzê”, gdy¿ jest ona ju¿ udzielona przez w³o¿enie r±k i modlitwê. Nowa formu³a brzmi: Przyjmijcie Ewangeliê Chrystusa i stañcie siê jej g³osicielami (praeco, porte-parole); czuwajcie, by wierzyæ w to, co czytacie i nauczaæ tego, w co wierzycie, i praktykowaæ to, czego nauczacie.

 Nastêpuje poca³unek pokoju, w czasie którego mo¿na ¶piewaæ:
Ant. Kto jest s³ug± moim, uczci go Ojciec mój, który jest w niebie, mówi Pan.
Psalm 145
Resp. Ja jestem prawdziwy krzew winny, a wy latoro¶le; kto trwa we mnie a ja w nim, ten wiele owocu przynosi.
Vers. Jak Ojciec mnie mi³uje, tak ja was umi³owa³em.

 Liturgia eucharystyczna, która teraz nastêpuje, tym siê wyró¿nia, ¿e ka¿dy wy¶wiêcony zanosi biskupowi dary do sprawowania Mszy ¶w., jeden z nich pos³uguje przy o³tarzu, wszyscy komunikuj± pod dwiema postaciami – i ten, który pos³uguje biskupowi teraz podaje im kielich; ilu z nowowy¶wiêconych potrzeba, tylu pomaga biskupowi w udzielaniu Komunii ¶w. wiernym. To ostatnie o wiele lepiej wyra¿a cel ¶wiêceñ diakonatu tym bardziej, ¿e s± udzielone teraz ju¿ po Liturgii S³owa.

 3.   P r e z b i t e r a t

 Jak wy¿ej powiedziano, udziela siê ¶wiêceñ po Liturgii S³owa, tj. po Wyznaniu Wiary. Po zg³oszeniu kandydatów, przemowie biskupa, egzaminie, przyrzeczeniu i litanii (opisanych wy¿ej), nastêpuje w³o¿enie r±k w ciszy: najpierw przez biskupa, potem przez wszystkich obecnych kap³anów ubranych w stu³y, którzy pozostaj± wokó³ biskupa przez ca³± modlitwê konsekracyjn±, która nie ma dialogu wstêpnego (prefacyjnego), ani momentu wyci±gania r±k nad wy¶wiêconymi; biskup ¶piewa j± lub odmawia (bez zmiany g³osu i bez przerw) roz³o¿ywszy rêce jak zwykle przy modlitwach.

 W dotychczasowym jej tek¶cie s± niewielkie poprawki; zmienione jest tylko zakoñczenie: Niech bêd± wypróbowanymi (éprouvés) wspó³pracownikami naszego urzêdu, aby s³owa Ewangelii dociera³y a¿ na krañce ziemi, i aby wszystkie narody zgromadzone w Chrystusie, sta³y siê jedynym ¶wiêtym ludem Bo¿ym. Przez ...

 Asystuj±cy kap³ani ubieraj± nowowy¶wiêconych, zmieniaj±c za³o¿enie stu³y i oblekaj±c ich w ornaty, bez wypowiadania ¿adnych s³ów; lud wtedy mo¿e ¶piewaæ:
Ant. Wezmê kielich zbawienia i z³o¿ê ofiarê chwa³y.
Psalm 115 Resp. Nie wy¶cie mnie wybrali, ale ja wybra³em w±s; aby¶cie szli i przynosili owoc, i aby owoc wasz trwa³.

 Ubrani otrzymuj± namaszczenie r±k Olejem Krzy¿ma przez biskupa, który wtedy mówi: Oby te rêce, konsekrowane przez dar Ducha ¦wiêtego, sta³y siê godne u¶wiêcaæ lud chrze¶cijañski i sk³adaæ ofiarê Bogu. Znamienne, ¿e nie jest tu ju¿ u¿ywany olej katechumenów, ale Krzy¿mo; usuniêto te¿ rubrykê, która zbytnio precyzowa³a sposób namaszczenia; nowa formu³a usuwa wra¿enie, jakby teraz dopiero udziela³o siê nowej w³adzy.

 Teraz ka¿demu biskup przekazuje patenê z hosti± i kielich z winem i wod±, przygotowane na tê Mszê ¶wiêt±. I podobnie jak wy¿ej, nie mówi: przyjmij w³adzê sk³adania ofiary, ale: Przyjmijcie dar (oblationem) ludu ¶wiêtego, który ma byæ ofiarowany Bogu. Pamiêtajcie co sprawujecie, na¶ladujcie to, czego dope³niacie i dostosowujcie wasze ¿ycie do tajemnicy Krzy¿a Pañskiego. Potem udziela ka¿demu poca³unku pokoju, podczas którego lud ¶piewa:
Ant.: B³ogos³awieni, którzy mieszkaj± w domu Twoim, Panie,
Psalm 83
Resp. Ju¿ nie nazywam was s³ugami, ale moimi przyjació³mi, bo poznali¶cie wszystko, czego w¶ród was dokona³em.
Przyjmijcie w siebie Ducha ¦wiêtego Pocieszyciela: tego, którego po¶le wam Ojciec.

Vers. Jeste¶cie przyjació³mi moimi, je¶li czynicie to, co wam nakaza³em.

 Oczywi¶cie nowowy¶wiêceni koncelebruj± z biskupem Liturgiê Eucharystyczn±. Wypada, by niektórzy pomagali biskupowi w udzielaniu Komunii ¶w. wiernym.

 Zauwa¿my usuniêcie rytu przekazywania w³adzy rozgrzeszania; nie znaczy³oby to, ¿e jest to w³adza drugoplanowa, ale ¿e z moc± podkre¶lono wystarczaj±c± rolê istotnego rytu sakramentalnego, rezygnuj±c, jak i w innych wymienionych wypadkach, z rytów drugorzêdnych.

 4.   E p i s k o p a t

 Najpierw w samym tytule mamy nazwê Ordinatio episcopi, zamiast dotychczasowej Consecratio; bowiem ¶wiêcenia poprzednie s± tak samo konsekracj±.

 Chocia¿ g³ównemu konsekratorowi powinni towarzyszyæ dwaj inni konsekratorzy (nie: asystuj±cy), wypada, by wszyscy obecni biskupi brali udzia³ w konsekracji i koncelebrowali Mszê ¶wiêt±. Elektowi towarzysz± dwaj kap³ani.

 Je¶li konsekracja odbywa siê ju¿ we w³asnej katedrze elekta, on sam przewodniczy koncelebrze, i ci dwaj przynajmniej koncelebruj±; je¶li gdzie indziej, przewodniczy g³ówny konsekrator. Ma to wszystko wyra¿aæ jedno¶æ kolegium biskupów, jedno¶æ prezbiterium i zwi±zek nowego biskupa ze swym Ko¶cio³em jako Oblubienic±.

 Pier¶cieñ, krzy¿ i mitrê po¶wiêca siê uprzednio. Nie ma ju¿ ¿adnej wzmianki o rêkawiczkach.

 W procesji wej¶cia elektowi towarzysz± dwaj kap³ani, g³ównemu konsekratorow³ dwaj diakoni.

 Po Liturgii S³owa jeden z dwóch kap³anów towarzysz±cych prosi konsekratora o udzielenie ¶wiêceñ episkopatu elektowi. Notariusz czyta mandat, a lud powinien w jaki¶ sposób wyraziæ sw± aprobatê.

 Po Litanii konsekrator g³ówny k³adzie otwart± ksiêgê Ewangelii na g³owie elekta, a dwaj diakoni przytrzymuj± j± podczas ca³ej modlitwy konsekracyjnej.

 Potem konsekrator g³ówny, a w ¶lad za nim wspó³konsekratorzy wk³adaj± rêce na g³owê elekta, nic nie mówi±c, a nastêpnie zdejmuj± mitry. G³ówny konsekrator ¶piewa lub odmawia z roz³o¿onymi rêkoma modlitwê konsekracyjn±. Pozostali biskupi maj± rêce z³o¿one.

 Modlitwa ta nie ma nic prawie wspólnego z dotychczasow±, porównuj±c± biskupa z arcykap³anem Starego Testamentu, i opisuj±c± jego szaty. Nowa jest krótsza, bardzo biblijna i lepiej wyra¿a rolê arcykap³ana Nowego Przymierza. Jej czê¶æ ¶rodkowa jest ¶piewana przez wszystkich biskupów – konsekratorów: Ze¶lij wiêc na tego wybranego moc pochodz±c± od Ciebie, najwy¿szego Ducha, którego udzieli³e¶ Jezusowi Chrystusowi, Twemu Najmilszemu Synowi, i którego On udzieli³ Aposto³om, którzy za³o¿yli wszêdzie Ko¶ció³ jako Twoj± ¶wi±tyniê, aby w niej chwaliæ Ciebie i wys³awiaæ nieustannie Twe imiê.

 Po zakoñczeniu modlitwy, g³ówny konsekrator namaszcza g³owê konsekrowanego Olejem Krzy¿ma wyg³aszaj±c now±, dok³adniejsz± ni¿ dot±d formu³ê: Oby Bóg, Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa, który zechcia³ konsekrowaæ ciebie na najwy¿sze kap³añstwo, przenikn±³ Ciebie tym tajemniczym namaszczeniem i uczyni³ owocnym twoje pos³ugiwanie przez swoje b³ogos³awieñstwo. Nie zawi±zuje siê rêcznikiem g³owy, tak jak i r±k kap³anów.

 Przekazaniu ksiêgi Ewangelii towarzysz± s³owa wyjête z 2 Tym 4, 2, odpowiedniejsze ni¿ dot±d: We¼mij Ewangeliê, g³o¶ Bo¿e s³owo w porê czy nie w porê, ze wszelk± cierpliwo¶ci± i trosk± o nauczanie. Przy w³o¿eniu pier¶cienia mówi Konsekrator: przyjmij pier¶cieñ, jako piêtno wierno¶ci i obejmij Oblubienicê Bo¿±, Ko¶ció³ ¶wiêty, w wierze bez skazy. Wrêczaj±c pastora³ w praw± rêkê mówi: Przyjmij laskê, znak w³adzy pasterskiej, aby¶ podtrzymywa³ s³abych, umacnia³ w±tpi±cych, napomina³ ¼le czyni±cych i kierowa³ dobrych na drogê zbawienia wiecznego. Mitrê nak³ada w milczeniu, gdy¿ jest raczej ozdob±, ni¿ prawdziwym znakiem: dotychczasowa formu³a wyra¿a³a tak wiele, ¿e nic nie wyra¿a³a!

 Je¶li konsekracja odbywa siê w ko¶ciele katedralnym w³asnym nowego biskupa, konsekrator teraz zaprasza go do zajêcia swego miejsca na katedrze (tronie): je¶li nie, po swojej prawej rêce. Koñczy siê konsekracja poca³unkiem pokoju. Wierni mog± ¶piewaæ, pocz±wszy od przekazania pastora³u:
Ant. Bóg, Twój Bóg, nama¶ci³ ciê olejkiem wesela obficiej ni¿ twych towarzyszy (Ps 44, 8b).
Psalm 44
Resp. Niech twa rêka bêdzie mocna, twa prawica pe³na ¿ycia: sprawiedliwo¶æ i prawo s± oparciem twego tronu (Ps 88, 14-15).

 Koncelebrowana Liturgia Eucharystyczna ma ju¿ wcze¶niej okre¶lone zmiany z tym, ¿e nowy ryt nakazuje zdj±æ insygnia przed ca³± Liturgi± Eucharystyczn±. Odt±d „Hanc igitur” w³asne ¶piewaj± wszyscy kancelebransi, a nie nowy biskup, co znosi dziwne rozró¿nienie dwóch formu³ przez zmianê zaimków w tek¶cie dotychczasowym. „Te Deum” – mo¿na ¶piewaæ zaraz po Komunii wiernych (przewidziane jako ¶piew chwa³y przez Instr. II, art. 15), albo po koñcowym b³ogos³awieñstwie, do którego mo¿na u¿yæ tekstu uroczystego tzw. gallikañskiego.

 Z tego obrazu zupe³nie zewnêtrznie przedstawionego widzimy, jak ryt ¶wiêceñ sta³ siê prostszy, logiczniejszy, bardziej zwarty. Dok³adniejsza analiza poka¿e, o ile wynika on z tradycji, a na ile jest uwspó³cze¶niony.

[Franciszek Greniuk]

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 39:1969, f. I, s. 85-89.

I. DOKUMENTY ODNOWY

Franciszek Greniuk

4. Uproszczenie obrzêdów i insygniów pontyfikalnych

 Dnia 21 czerwca 1968 r. promulgowana zosta³a Instrukcja Kongregacji Obrzêdów O uproszczeniu rytów i insygniów pontyfikalnych Pontificales ritus (De ritibus et insignibus pontificalibus simplicioribus reddendis). Tekst instrukcji zamieszczaj± „Notitiae” 41 (1968) 246-252.

 Instrukcja sk³ada siê z wstêpu, zasadniczej czê¶ci ujêtej w piêciu rozdzia³ach oraz zakoñczenia, zawieraj±cego wzmiankê o aprobacie przez papie¿a oraz okre¶lenie terminu vacatio legis.

 Obrzêdy pontyfikalne s± wa¿kim elementem liturgii katolickiej. S± one znakiem nie tylko szacunku i czci oddawanej godno¶ci biskupów, lecz tak¿e znakiem, który przedstawia wiernym tajemnicê Ko¶cio³a. Normy dotycz±ce obrzêdów pontyfikalnych zawieraj± siê w Caeremoniale Episcoporum. By³y one og³aszane w ci±gu wieków, a nawet w ostatnich czasach powag± papie¿y. W ksiêdze tej zawieraj±cej czcigodne i tradycyjne obrzêdy znajduj± siê jednak tak¿e ceremonie mniej stosowne dla obecnych warunków, w jakich przysz³o Ko¶cio³owi uobecniaæ zbawcze dzie³o Bo¿e, paschaln± tajemnicê Chrystusa. Dlatego wraz z zapocz±tkowaniem posoborowej reformy liturgii, zmierzaj±cej do znacznego uproszczenia obrzêdów i uzyskania ich lepszej funkcjonalno¶ci oznaczania, wielu biskupów prosi³o tak¿e o uproszczenie obrzêdów i insygniów pontyfikalnych. Uwzglêdniaj±c te ¿yczenia i postulaty omawiana instrukcja wprowadza ju¿ obecnie pewne uproszczenia w obrzêdach pontyfikalnych, jakkolwiek ca³o¶ciowa reforma Caeremoniale Episcoporum bêdzie mo¿liwa dopiero po definitywnej reformie Mszy ¶w., brewiarza i roku liturgicznego. Podane normy bêd± mog³y byæ wprowadzone w ¿ycie natychmiast, z zachowaniem dotychczas u¿ywanych ksi±g liturgicznych.

 W   r o z d z i a l e   I   instrukcja mówi o kap³anach i asystuj±cych przy odprawiaj±cym biskupie.

 W art. 1 instrukcja zaleca, zgodnie z dawn± tradycj±, celem pe³niejszego ukazania struktury Ko¶cio³a, aby wraz z biskupem odprawiaj±cym koncelebrowali tak¿e kap³ani przy wspó³udziale aktywnym ludu chrze¶cijañskiego. Jeden z koncelebruj±cych kap³anów mo¿e spe³niaæ funkcjê kap³ana asystuj±cego, a w wypadku braku diakonów, dwaj koncelebruj±cy kap³ani mog± przej±æ funkcjê diakonów asystuj±cych. Kap³an asystuj±cy stoi w takim przypadku przy biskupie, ksiêgê jednak, z której czyta lub ¶piewa biskup, podtrzymuje inny z us³uguj±cych (art. 2).

 W zasadzie biskupowi powinni asystowaæ kap³ani odznaczeni wy¿sz± godno¶ci± ko¶cieln±. Jednak, i to jest nowo¶æ w porównaniu do dotychczas obowi±zuj±cych przepisów, w wypadku konieczno¶ci wolno diakonowi i subdiakonowi spe³niaæ funkcjê diakonów asystentów i zajmowaæ miejsce przy samym tronie biskupa (art. 3).

 Celem pe³niejszego ukazania prawdziwo¶ci ¶wiêceñ i sprawowanych funkcji w Ko¶ciele, podczas odprawiania przez biskupa nale¿y dopuszczaæ do funkcji diakona i subdiakona mszalnego, je¶li naturalnie s±, prawdziwych diakonów i subdiakonów (art. 4).

 Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w wypadku wiêkszej ilo¶ci diakonów mogli oni asystowaæ przy Mszy ¶w. dziel±c miêdzy siebie ró¿ne funkcje. W takim przypadku powinni byæ jednak ubrani w sobie w³a¶ciwe szaty (art. 5).

 Wypada, aby biskupowi odprawiaj±cemu Mszê ¶w. czytan± asystowa³ przynajmniej jeden diakon, ubrany w albê i stu³ê, który ma czytaæ Ewangeliê i us³ugiwaæ przy o³tarzu (art. 6). Przepis ten, rzadko w Polsce stosowany i napotykaj±cy opór u samych diakonów, prze¶wiadczonych, ¿e sama alba bez dalmatyki jest strojem niekompletnym, jest przypomnieniem wymagania zawartego w Ritus servandus in celebratione Missae nr 44.

 W Wielki Czwartek we Mszy ¶w. z po¶wiêceniem olejów, je¶li nie ma okre¶lonej ilo¶ci diakonów i subdiakonów, mog± oni asystowaæ w mniejszej liczbie. A je¶li nie ma ich zupe³nie, wówczas oleje do konsekracji nios± sami kap³ani koncelebruj±cy z biskupem (Art. 7).

 Kanonicy podczas Mszy ¶w. pontyfikalnej odprawianej przez biskupa powinni wystêpowaæ zawsze w stroju chórowym (art. 8). Cz³onkowie asysty, u nas tzw. kapariusze, trzymaj±cy pastora³ i mitrê, nie mog± przywdziewaæ kap (art. 9).

 R o z d z i a ³   II   instrukcji zawiera postanowienia dotycz±ce tronu biskupiego.

 Instrukcja przypomina, ¿e siedzenie biskupa s³usznie nosi tradycyjne miano „katedry” (art. 11). Nad katedr± nie nale¿y odt±d umieszczaæ baldachimu. Dotychczas istniej±ce a warto¶ciowe pod wzglêdem artystycznym, nale¿y zachowaæ. Przed powziêciem decyzji o usuniêciu takiego baldachimu nale¿y skonsultowaæ siê z Komisj± Liturgiczn± oraz Komisj± Sztuki Sakralnej (art. 11). Katedrê biskupi± nale¿y tak umie¶ciæ, na planie poziomym i pionowym, aby zgodnie z architektur± i rozplanowaniem wnêtrza poszczególnego ko¶cio³a, biskup by³ widziany przez wiernych i aby wynika³o, ¿e on rzeczywi¶cie przewodniczy ca³emu zgromadzeniu (art. 12). Katedra biskupia, zwana u nas potocznie tronem, mo¿e byæ tylko jedna. U¿ywa jej biskup celebruj±cy lub asystuj±cy pontyfikalnie celebrze. Dla innych za¶ biskupów i dostojników, gdyby mieli byæ obecni, nale¿y przygotowaæ w odpowiednim miejscu siedzenia, które jednak¿e nie mog± mieæ charakteru katedry biskupiej (art. 13). Wynika wiêc z tego, ¿e inni biskupi np. pomocnicy i celebransi nie biskupi, podczas odprawiania Mszy ¶w. nie mog± u¿ywaæ katedry biskupiej. W ko¶cio³ach wiêc katedralnych bêdzie do¶æ trudny problem umieszczenia siedzenia celebransa, który przecie¿ tak¿e, w my¶l wymagañ instrukcji Inter Oecumenici (art. 92) ma byæ widziany, a jego siedzenie tak usytuowane, aby wynika³o, ¿e przewodniczy ca³ej wspólnocie ludu Bo¿ego.

 R o z d z i a ³   III   zawiera postanowienia dotycz±ce u¿ywania niektórych szat i insygniów pontyfikalnych.

 Biskup przywdziewaj±cy zgodnie z rubrykami albê, nie musi mieæ na sobie rokiety (art. 14). Do uznania za¶ biskupa pozostawiono u¿ywanie:
a) poñczoch i sanda³ów pontyfikalnych; b) rêkawiczek, z mo¿liwo¶ci± jednak u¿ywania zawsze rêkawiczek bia³ych; c) formu³a (³ac. formule), czyli artystycznie wykonanej ozdobnej czê¶ci kapy liturgicznej (art. 15).

 Instrukcja znosi zupe³nie u¿ywanie: a) tuniceli biskupiej, przywdziewanej dotychczas pod dalmatykê; b) gremia³u koloru szat liturgicznych, zachowuj±c jednak¿e mo¿liwo¶æ u¿ycia gremia³u innego, gdyby zasz³a ku temu rzeczywista potrzeba, aby np. uchroniæ przed poplamieniem szat liturgicznych podczas namaszczeñ; c) ¶wiecy, tzw. bugii, trzymanej przy biskupie podczas czytañ lub ¶piewów z ksiêgi, chyba ¿e zachodzi³aby rzeczywista potrzeba z racji np. niedostatecznego o¶wietlenia miejsca sprawowania liturgii; d) poduszki, podk³adanej biskupowi pod kolana przy klêkaniu (art. 16).

 Zgodnie ze star± tradycj± biskup u¿ywa w dalszym ci±gu dalmatyki podczas celebry uroczystej; u¿ywa jej tak¿e nawet we Mszy czytanej przy konsekracji biskupa, ¶wiêceniach kap³añskich, b³ogos³awieñstwie opata i ksieni, b³ogos³awieñstwie i po¶wiêceniu dziewic oraz przy konsekracji ko¶cio³a i o³tarza. Jednak dla uzasadnionej przyczyny mo¿e nie u¿ywaæ dalmatyki pod ornatem np. w wypadku jej braku lub nadmiernego upa³u (art. 17).

 W jakichkolwiek czynno¶ciach liturgicznych biskup u¿ywa jednej tylko mitry, która winna byæ albo prosta albo ozdobiona w zale¿no¶ci od charakteru celebracji (art. 18). Pastora³u mo¿e u¿ywaæ ka¿dy biskup odprawiaj±cy pontyfikalnie za zgod± biskupa miejscowego (art. 19).

 Podczas procesji, dla lepszego podkre¶lenia wiêkszej godno¶ci i czci krzy¿a krzy¿ nale¿y nosiæ tylko jeden: w obecno¶ci arcybiskupa krzy¿ ten ma byæ taki, jaki mu przys³uguje: nie¶æ go jednak nale¿y na czele procesji pasyjk± zwrócon± do przodu. Po procesji krzy¿ nale¿a³oby tak umie¶ciæ, aby by³ krzy¿em o³tarzowym. W innym przypadku nale¿y go odnie¶æ do zakrystii (art. 20).

 R o z d z i a ³   IV   mówi o niektórych zmianach i o zniesieniu pewnych rzeczy w obrzêdach pontyfikalnych.

 Do jakiejkolwiek czynno¶ci liturgicznej, a wiêc tak¿e do Mszy ¶w. nawet pontyfikalnej, biskup ubiera siê i rozbiera w zakrystii, przy tronie albo, je¶li to jest dogodniejsze, przed o³tarzem. Nie mo¿na jednak k³a¶æ szat i insygniów biskupich na o³tarzu (art. 21). Je¶li biskup przed Msz± ¶w. przewodniczy modlitwie brewiarzowej zgodnej z por± dnia, ubiera siê w ornat ju¿ od pocz±tku godziny kanonicznej (art. 22).

 Ksiêga Ewangelii, u¿ywana do czytania lub ¶piewania w czasie Mszy ¶w., powinna byæ oddzielona od ksiêgi Lekcji mszalnych. Na pocz±tku Mszy ¶w. niesie j± subdiakon i sk³ada na o³tarzu. Po uca³owaniu przez biskupa o³tarza i ksiêgi Ewangelii ewangeliarz ten pozostaje na o³tarzu, sk±d zabiera go diakon dopiero do czytania Ewangelii po odmówieniu „Munda cor meum”, zanim prosi biskupa o b³ogos³awieñstwo (art. 23).

 Gdy biskup, zgodnie z nr. 13 omawianej instrukcji, przewodniczy Mszy ¶w. chocia¿ jej sam nie odprawia, mo¿e podczas liturgii S³owa wykonywaæ wszystkie te czynno¶ci, które w zasadzie nale¿± do samego celebransa (art. 24). W art. tym chodzi o tzw. koncelebrê ceremonialn± a nie koncelebrê sakramentaln±. Praktycznie rzecz bior±c, przy nale¿ytej organizacji celebry i zachowaniu odrêbno¶ci wype³nianych funkcji, do biskupa bêdzie nale¿a³o w tym wypadku odmówienie oracji mszalnej oraz przewodniczenie podczas „Gloria”, „Credo” i „Modlitwy wiernych”.

 W my¶l przepisu art. 25 biskupowi cze¶æ maj± oddawaæ wszyscy, tak¿e asystuj±cy przy czynno¶ciach liturgicznych klerycy, nie przez klêkanie lecz jedynie przez uk³ony (inklinacje). Podobnie asystuj±cy wype³niaj±c swe funkcje przy biskupie np. podaj±c kadzielnicê i kadzid³o stoj±, chyba ¿e uklêkniêcie bêdzie wygodniejsze.

 Art. 26 znosi zwyczaj dawno ju¿ chyba w Polsce nie istniej±cy. Przepisuje on bowiem, ¿e podczas czynno¶ci liturgicznych asystuj± biskupowi nie jego domownicy lecz akolici lub klerycy. Znosi siê przepisane przez Caeremoniale Episcoporum wszelkiego rodzaju otaczanie ko³em biskupa oraz przepis powtarzania podwójnie pewnych partii formu³ modlitewnych (art. 27). Znosi siê tak¿e, przepisane przez Caeremoniale Episcoporum, uprzednie kosztowanie chleba, wina i wody u¿ywanych do Mszy ¶w. (art. 28). Biskup, przewodnicz±cy modlitwie brewiarzowej przed Msz± ¶w., opuszcza modlitwy przygotowawcze do Mszy ¶w. przewidziane przez Caeremoniale Episcoporum do odmówienia w czasie psalmodii (art. 29). Przy tzw. koncelebrze ceremonialnej wodê dolewan± do wina b³ogos³awi sam celebrans a nie przewodnicz±cy biskup (art. 30). Biskup mo¿e nie u¿ywaæ mitry i pastora³u podczas przechodzenia z miejsca na miejsce, je¶li odleg³o¶æ jest niewielka (art. 31). Biskup nie wk³ada mitry do mycia r±k i na czas, gdy jest okadzany (art. 32). Znosi siê, nieistniej±cy ju¿ zreszt± w Polsce zwyczaj udzielania b³ogos³awieñstwa po homilii, o którym mowa w Caeremoniale Episcoporum (art. 33). B³ogos³awieñstwo papieskie, udzielane przez biskupa zgodnie z zasadami prawa, z zachowaniem sobie w³a¶ciwej formu³y liturgicznej, zastêpuje normalne b³ogos³awieñstwo udzielane przy koñcu Mszy ¶w. (art. 34).

 Nie nosi siê przez ko¶ció³ krzy¿a podczas udzielania b³ogos³awieñstwa przez arcybiskupa (art. 35). Podczas udzielania b³ogos³awieñstwa biskup bierze pastora³ do rêki przed rozpoczêciem odmawiania formu³y b³ogos³awieñstwa, aby jej pó¼niej nie przerywaæ. Opuszcza siê wiêc podnoszenie i wyci±ganie r±k przepisane przez Ritus servandus w nr. 87. Arcybiskup ponadto przed b³ogos³awieñstwem wk³ada mitrê (art. 36). Po udzieleniu b³ogos³awieñstwa biskup odchodz±c od o³tarza czyni przed nim rewerencjê w mitrze i z pastora³em w rêku; w wypadku gdyby mia³ paliusz, zdejmuje go nie przy o³tarzu, lecz dopiero w zakrystii (art. 37).

 R o z d z i a ³   V   mówi o pra³atach nie posiadaj±cych sakry biskupiej oraz o innych duchownych i niektórych czynno¶ciach liturgicznych.

 Te wszystkie postanowienia i przepisy, które zawarte s± w omawianej instrukcji odno¶nie uproszczenia, opuszczenia wzglêdnie zmiany przepisów dotycz±cych u¿ywania szat, insygniów i obrzêdów pontyfikalnych odnosz± siê tak¿e odpowiednio do pra³atów lub duchownych nie maj±cych sakry biskupiej u¿ywaj±cych pontyfikaliów na mocy prawa lub przywilejów (art. 38). Zniesienia i zmiany postanowione w poprzednich artyku³ach instrukcji odnosz± siê tak¿e do wszystkich czynno¶ci liturgicznych odprawianych przez innych duchownych (art. 39).

 Omawiana instrukcja zosta³a przygotowana przez Kongregacjê Obrzêdów oraz Radê do Wykonania Konstytucji o ¶w. Liturgii. Dnia 10 czerwca 1968 zatwierdzi³ j± papie¿   P a w e ³   VI   oraz nakaza³ promulgowaæ. Vacatio legis zosta³o okre¶lone na czas do dnia 8 wrze¶nia 1968 r.

 Jakkolwiek instrukcja ta dotyczy rzeczy mniej istotnych w liturgii Ko¶cio³a katolickiego, to niemniej cieszy, poniewa¿ ¶wiadczy o nale¿ytym kierunku realizacji odnowy liturgii. W omawianej dziedzinie zrobiono to, co mo¿na by³o zrobiæ przed zasadnicz± reform±. Spodziewaæ siê nale¿y, ¿e nie jest to jeszcze ostatnie s³owo, które ruch odnowy bêdzie mia³ do powiedzenia w tym wzglêdzie.

Ks. Franciszek Greniuk

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 39:1969, f. I, s. 89.

I. DOKUMENTY ODNOWY

S. Hartlieb

5. Ograniczenie u¿ywania insygniów biskupich

 Z dniem 8 wrze¶nia 1968 r. wesz³o w ¿ycie zarz±dzenie Ojca ¶w.,   P a w ³ a   VI,   ograniczaj±ce u¿ywanie insygniów biskupich przez kap³anów nie bêd±cych biskupami. Jednym z motywów sk³aniaj±cych do takiej decyzji jest troska o prostotê w sprawowaniu obrzêdów liturgicznych, zalecana przez KL w nrze 34 oraz 33. Równocze¶nie Papie¿, uzasadniaj±c swoje zarz±dzenie, powo³uje siê na fakt, ¿e insygnia te oznaczaj± od wieków godno¶æ i w³adzê biskupów. A Sobór Watykañski II tê godno¶æ jeszcze wiêcej uwypukli³ i ja¶niej wskaza³ ró¿nicê istniej±c± miêdzy biskupami i kap³anami. KL w nrze 130 postanawia: Wypada, aby noszenie odznak pontyfikalnych by³o zastrze¿one tym duchownym, którzy posiadaj± sakrê biskupi± albo jak±¶ szczególn± jurysdykcjê.

 Dlatego oprócz biskupów mog± u¿ywaæ pontyfikaliów jedynie: a) Legaci Ojca ¶w; b) Opaci i pra³aci, którzy posiadaj± jurysdykcjê na terenie od³±czonym od jakiejkolwiek diecezji (KPK kan. 319 paragraf l oraz kan. 325); c) administratorzy apostolscy ustanowieni na sta³e (kan. 315 paragraf 1); d) Opaci zakonni pe³ni±cy urz±d, po otrzymaniu liturgicznej benedykcji (kan. 625).

 Tych samych insygniów, z wyj±tkiem pastora³u oraz katedry (tronu) mog± u¿ywaæ: a) administratorzy apostolscy ustanowieni na pewien okres (kan. 351, paragraf 2, 2°, kan. 308); b) wikaruisze apostolscy i prefekci apostolscy (kan. 308).

 Wy¿ej wspomniani pra³aci oraz opaci mog± korzystaæ z tych praw jedynie w okresie trwania ich urzêdu i to: pra³aci na swoim tylko terytorium; opat prymas oraz opat genera³ kongregacji we wszystkich klasztorach swego zakonu lub kongregacji; inni opaci równie¿ we wszystkich klasztorach swego Zakonu, ale za zgod± opata miejscowego wzglêdnie przeora. Opaci tytularni oraz wszyscy wy¿ej wymienieni po okresie ich urzêdowania mog± korzystaæ z tych uprawnieñ za zgod± opata miejscowego wzglêdnie przeora.

 Pra³aci nie wymienieni w tym dokumencie, którzy posiadaj± aktualnie prawo u¿ywania pontyfikaliów mog± korzystaæ z niego nadal: mog± równie¿ z niego zrezygnowaæ.

Wg „Notitiae” 41          
Opr. ks. Stanis³aw Hartlieb

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 39:1969, f. I, s. 90.

I. DOKUMENTY ODNOWY

F. Greniuk

6. Nowy porz±dek czytañ mszalnych w liturgii za zmar³ych w Polsce

 Na pro¶bê ks. biskupa   F.   J o p a   z Opola, przewodnicz±cego Komisji Liturgicznej Episkopatu Polski, Rada dla Wykonania Konstytucji o ¶w. Liturgii udzieli³a dnia 26 marca 1968 r. dla diecezji polskich tytu³em próby zezwolenia na u¿ywanie nowego porz±dku czytañ liturgicznych we Mszach za zmar³ych, aby szerzej otworzyæ skarbiec biblijny i obficiej zastawiæ wiernym stó³ S³owa Bo¿ego. Nowy porz±dek czytañ mo¿e byæ u¿ywany i stosowany pod nastêpuj±cymi warunkami: 1) nale¿y stosowaæ siê do uk³adu zatwierdzonego ju¿ dla diecezji francuskich; 2) czytania w³asne dla Mszy ¿a³obnych mog± byæ u¿ywane tak¿e we mszach pierwszej i drugiej klasy; 3) pozwolenie jest fakultatywne, w zale¿no¶ci od uznania poszczególnych biskupów, którzy ustalaj± granice i normy praktyczne na terenie swej jurysdykcji; 4) poszczególni duszpasterze prze¶l± sprawozdania o do¶wiadczeniu i korzy¶ciach z tego wynikaj±cych do biskupa, biskupi za¶ przeka¿± je Komisji Liturgicznej Episkopatu; 5) sprawozdanie ogólne Komisja Liturgiczna z³o¿y na plenum Konferencji Episkopatu a nastêpnie przeka¿e je Radzie w Rzymie; 6) z pozwolenia mo¿na korzystaæ tak d³ugo, jak d³ugo nie zostanie postanowione co¶ innego.

Ks. Franciszek Greniuk

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 39:1969, f. I, s. 90-92.

II. PRAKTYKA ODNOWY

F. Greniuk

1. Odpowiedzi na polskie dubia rubrycystyczne

 Przewodnicz±cy Komisji Liturgicznej przy Konferencji Episkopatu Polski J. E. ks. Bp  Franciszek   J o p   z Opola zwróci³ siê dwukrotnie, w pi¶mie z dnia 4 marca i 4 kwietnia 1968 r., do Rady dla Wykonania Konstytucji o ¶w. Liturgii z pro¶b± o wyja¶nienie pewnych dubiów rubrycystycznych, wyros³ych z konfrontacji przepisów Instrukcji o kulcie tajemnicy eucharystycznej (Eucharisticum mysterium z dn. 25 maja 1967 r.) z praktyk± polsk±, znan± powszechnie na naszym terenie. Na wyja¶nienia te warto zwróciæ szczególn± uwagê, poniewa¿ niektóre zw³aszcza odpowiedzi wskazuj± jak nale¿y ustosunkowaæ siê do bardzo niechêtnie u nas modyfikowanych praktyk np. do wystawieñ Naj¶w. Sakramentu w czasie Mszy ¶w., nabo¿eñstw majowych lub ró¿añcowych itp.

 Zapytanie pierwsze w pi¶mie z dnia 4 marca dotyczy³o sposobu trzymania prze³amanej hosii podczas s³ów „Oto Baranek Bo¿y ...” w czasie Mszy ¶w. odprawianej z udzia³em wiernych, a mianowicie czy hostiê nale¿y trzymaæ tak, aby wygl±da³a na ca³± czy te¿ czê¶ci za³o¿one na siebie? Odpowied¼ Rady uznaje za mo¿liwe oba sposoby trzymania hosii, z tym, ¿e z racji funkcji znaku za bardziej odpowiedni uwa¿a sposób drugi, tak aby wygl±da³a na prze³aman±. Wygl±d taki bowiem lepiej kojarzy siê z wygl±dem chleba do spo¿ywania.

 Zapytanie drugie dotyczy³o sposobu postêpowania z hosti± konsekrowan± podczas Mszy ¶w. a przewidzian± do wystawienia bezpo¶rednio po odprawieniu Naj¶w. Ofiary. Czy hostia ta ma pozostaæ od Komunii ¶w. do koñca Mszy ¶w. na o³tarzu, czy te¿ nale¿a³oby j± z³o¿yæ raczej do tabernakulum? Odpowied¼ Rady nakazuje schowanie hostii do tabernakulum. Wystawienie wiêc nale¿y robiæ po zakoñczeniu Mszy ¶w. bior±c hostiê z tabernakulum z zachowaniem oczywi¶cie normalnie przewidzianego rytu co do okadzania, ¶piewu itp. Nie wydaje siê jednak, aby wypowied¼ ta by³a najszczê¶liwszym rozwi±zaniem, zw³aszcza gdy Msza ¶w. odprawiana jest na o³tarzu usytuowanym twarz± do wiernych, znajduj±cym siê zdala od tabernakulum.

 Trzecie zapytanie dotyczy³o interpretacji, co do zakresu, nr 40 instrukcji Eucharisticum mysterium stwierdzaj±cego, ¿e duszpasterze maj± siê staraæ, aby chorzy i starcy, chocia¿ nie ob³o¿nie chorzy, ani nie znajduj±cy siê w niebezpieczeñstwie ¶mierci, czêsto a nawet codziennie, zw³aszcza w okresie wielkanocnym mieli mo¿no¶æ przyjmowania Eucharystii o jakiejkolwiek porze dnia. Pytanie podnosi³o czy ta vjakakolwiek pora dnia” odnosi siê tak¿e do jakiegokolwiek dnia, a wiêc tak¿e do wszystkich dni Wielkiego Tygodnia? Odpowied¼ Rady jest potwierdzaj±ca, a wiêc tym¿e kategoriom osób mo¿na udzielaæ Komunii ¶w. tak¿e o jakiejkolwiek porze we wszystkie dni Wielkiego Tygodnia.

 Czwarte pytanie dotyczy³o interpretacji nru 61 instrukcji Eucharisticum mysterium na przyk³adzie konkretnego wypadku ko¶cio³a franciszkanów w Opolu. Zwrócono siê z zapytaniem, czy podczas wystawienia Naj¶w. Sakramentu w niezamkniêtej kaplicy bocznej, z otwartym doj¶ciem na tyle szerokim, ¿e czê¶æ wiernych znajduj±cych siê w nawie g³ównej widzia³a wystawion± hostiê, mo¿na w nawie g³ównej odprawiaæ Mszê ¶w., przy czym o³tarza g³ównego z kaplicy wystawienia nie widaæ? Odpowied¼ Rady zaleca, aby rzecz roztropnie przeorganizowaæ zgodnie z wymaganiami Instrukcji o kulcie tajemnicy eucharystycznej. Do tego, aby takie wystawienie mo¿na by³o urz±dzaæ, musia³aby kaplica byæ rzeczywi¶cie oddzielona od nawy g³ównej (vere separata). Dziêki temu uniknie siê rozbicia uwagi wiernych dwoma ró¿nymi czynno¶ciami liturgicznymi.

 W pi±tym zapytaniu chodzi o w³a¶ciwe ukszta³towanie praktyki ³±czenia Mszy ¶w. z wystawieniem Naj¶w. Sakramentu w takich okoliczno¶ciach jak np. pierwsze pi±tki miesi±ca. Zapytano Radê czy zgodn± z instrukcj± Eucharisticum mysterium nr 66 jest praktyka stosowana obecnie w Polsce, polegaj±ca na robieniu wystawienia po odprawieniu Mszy ¶w., odmawianiu litanii do Serca Pana Jezusa oraz benedykcji przy odpowiednim ¶piewie. Odpowied¼ Rady podkre¶la jeszcze raz, ¿e b³ogos³awieñstwo bezpo¶rednio po Mszy ¶w. jest zakazane. Wystawienie dopuszczalne jest je¶li trwa nieco d³u¿ej.

 Przyznaæ jednak chyba trzeba, ¿e odpowied¼ ta mo¿e byæ niejednoznacznie rozumiana, bo przecie¿ litania i modlitwy do Serca Pana Jezusa te¿ trwaj± nieco d³u¿ej. Czy wystarczaj±co d³ugo? Wydaje siê, ¿e tak. Wobec tego praktyka stosowana i znana w Polsce mo¿e byæ jednak uznana za niesprzeczn± z Instrukcj± o kulcie tajemnicy Eucharystii.

 W pi¶mie za¶ z 4 kwietnia 1968 r. w punkcie pierwszym pytano, czy nale¿y zgodnie z odpowiedz± Kongregacji Obrzêdów z 10 maja 1890 r. stawiaæ umbrakulum przed wystawionym Naj¶w. Sakramentem, ilekroæ g³oszone jest kazanie, podczas gdy nr 62 instrukcji Eucharisticum mysterium dopuszcza jedynie krótkie wyja¶nienie i homilie o Naj¶w. Sakramencie, a nie kazania o innej tematyce np. o ¶wiêtych, czy okoliczno¶ciowe? Odpowied¼ Rady przypomina, ¿e krótkie wyja¶nienia, o których mowa w instrukcji, nie s± kazaniami, lecz wyja¶nieniami tekstu czytanego. Dlatego podczas tych wyja¶nieñ nie nale¿y stawiaæ umbrakulum, tak jak nie nale¿y go stawiaæ podczas czytania eucharystycznych tekstów biblijnych. Oczywist± jest rzecz±, szkoda ¿e nie dla wszystkich w praktyce, ¿e podczas wystawienia Naj¶w. Sakramentu nie wolno g³osiæ kazañ nie-eucharystycznych.

 Pytanie drugie w tym¿e li¶cie dotyczy³o bardzo pal±cej sprawy, a mianowicie mo¿liwo¶ci i praktyki urz±dzania wystawieñ Naj¶w. Sakramentu podczas nabo¿eñstw majowych i pa¼dziernikowych. Odpowied¼ Rady jest jasna. ¦piewanie lub odmawianie litanii czy ró¿añca powinno mieæ miejsce przed wystawieniem Naj¶w. Sakramentu. Porz±dek takiego nabo¿eñstwa, zdaniem Rady, powinien przedstawiaæ siê nastêpuj±co: modlitwy maryjne (ró¿aniec lub litania), wystawienie, krótka modlitwa w milczeniu, a w koñcu b³ogos³awieñstwo eucharystyczne.

 Z tej odpowiedzi Rady cieszyæ siê nale¿y szczególnie. Trudno bowiem by³o przekonaæ wielu, nawet sk±din±d przekonanych do odnowy liturgii, o niezgodno¶ci polskiej praktyki z przepisami instrukcji o kulcie tajemnicy Eucharystii, w których dopatrywaæ siê nale¿y nie tylko powa¿nych racji prawnych ale tak¿e g³êbszych uzasadnieñ wewnêtrznych.

Ks. Franciszek Greniuk

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 39:1969, f. I, s. 92-93.

III. NOTATKI BIBLIOGRAFICZNE

J. Stefañski

Komentarz do msza³u rzymskiego

 W latach 1964-66 ukaza³o siê we Francji (ed. Castermann) 5 tomowe dzie³o: Guide de l'Assemblée chretienne, Th.   M a e r t e n s a   i   J.   F r i s q u e' a. Równocze¶nie wydawnictwo Herdera dokona³o t³umaczenia na jêz. niemiecki 1 . Jest to obszerny komentarz do msza³u. W aktualnej odnowie ¿ycia liturgicznego, pe³ne uczestnictwo, ¶wiadome i czynne, wymaga zw³aszcza rozumienia tego, co dokonuje siê na o³tarzu. Stó³ Liturgii S³owa chce obficiej karmiæ ni¿ dot±d. Teksty formularza mszalnego obejmuj± faktycznie w cyklu roku liturgicznego ca³o¶æ naszej drogi do Ojca, bo obejmuj± ca³e Mysterium Paschalne. St±d prace francuskich teologów i historyków liturgii   M a e r t e n s' a   i   F r i s q u e' a   oddaj± du¿± pomoc zw³aszcza duszpasterzom, którym zabieganym w¶ród codziennych obowi±zków, nie zawsze wystarcza do¶æ czasu na samodzielne opracowanie homilii.

 Ka¿da uroczysto¶æ roku liturgicznego jest omówiona w 4 aspektach i tak te¿ uszeregowany jest przedstawiony materia³: 1) obja¶nienie czytañ biblijnych, 2) wyja¶nienie liturgii, 3) tematyka biblijna, 4) wskazania dla wiary.

 Ad 1. Bóg przemówi³ w historii w okre¶lonym czasie i do cz³owieka historycznego. S³owo Bo¿e – Chrystus ¿y³ w kulturze semickiej i mówi³ jêzykiem czasu. St±d wspó³czesny cz³owiek, ze sw± ubog± znajomo¶ci± ducha czasu historycznego Chrystusa, potrzebuje przystêpnej egzegezy tekstów formularza, zw³aszcza czytañ. To minimum obja¶nienia pozwala g³êbiej spojrzeæ na wieczne prawdy zawarte w pisanym s³owie – w Pi¶mie ¦wiêtym. Liturgia chce bowiem to pe³ne uczestnictwo uczyniæ czym¶ powszechnym, dla wszystkich, nie tylko dla wtajemniczonych. Zrozumia³e jest, ¿e autorzy Komentarza dalecy s± od pe³nej, naukowej egzegezy, gdy¿ praca ich ma charakter pomocy pastoralnej przede wszystkim.

 Ad 2. Wspó³czesny homo technicus, my¶li praktycznie, nawet w liturgii. Chce znaæ przyczyny takiego, a nie innego uk³adu danego formularza, sk±d pochodz± modlitwy, dlaczego w³a¶nie na dzi¶ taki zestaw psalmów w czê¶ciach zmiennych itd. Jednak¿e nie tylko historyczne dane otrzymujemy w tej czê¶ci, ale tak¿e teologiê tekstów, ich sens liturgiczny. Liturgia S³owa wiedzie przecie¿ do Liturgii Ofiary, do Uczty eucharystycznej, st±d znajdujemy tak¿e ³±czno¶æ miêdzy s³owem i rytem, Ewangeli± i Eucharysti±. I tym postulatom odpowiada materia³ zawarty w czê¶ci drugiej ka¿dego formularza mszalnego zawartego w omawianej pracy.

 Ad 3. Zmienne teksty Mszy ¶wiêtej, choæ nie obejmuj± ca³o¶ci ekonomii zbawienia, s± niewyczerpanym ¼ród³em dla ¿ywego s³owa w liturgii. Homileta znajduje wiele tematów na zasadzie nova et vetera, unikaj±c nudnego powtarzania, czy rozcieñczania zas³yszanych czytañ z Pisma ¦wiêtego, natomiast czerpi±c z liturgii dnia, bêd±c wra¿liwym na konkrety z codzienno¶ci, mo¿e zachêcaæ uczestników Mszy ¶wiêtej do ich obecno¶ci przy stole eucharystycznym. Ta kerygmatyczna strona ka¿dego formularza jest cenn± homiletyczn± pomoc±.

 Ad 4. W punkcie 4 Kommentar zum Messbuch zawarte s± ró¿ne wskazówki ascetyczne, praktyczne na co dzieñ. Np. koñcowe „Ite missa est” jest nie tylko rozes³aniem zgromadzenia liturgicznego, ale jest tak¿e zadaniem, które przekracza próg ¶wi±tyni; czêsto bowiem stanowi to wspólny mianownik dla ofiary Mszy ¶wiêtej i ofiary ¿ycia, dla liturgii Mszy ¶w. i mszy codziennego ¿ycia.

 Komentarz ma charakter pastoralny. Choæ oparty na materiale wspó³czesnej my¶li teologicznej (zw³aszcza w zakresie egzegezy, historii i teologii liturgii), przeznaczony jest zw³aszcza dla duszpasterzy oraz tych wiernych, który sami szukaj± swego ¶wiadomego miejsca w liturgii. Szkoda tylko, ¿e autorzy poza niedzielami i ¶wiêtami Pañskimi skomentowali tylko niektóre wiêksze uroczysto¶ci ¶wiêtych (zaledwie 12). Wobec postulatu homilii na ka¿dej Mszy ¶wiêtej, pomocny by³by i dalszy ci±g tego przewodnika na zgromadzeniu liturgicznym.

1 Thierry   M a e r t e n s  –  Jean   F r i s q u e,   Kommentar zum Messbuch, Verlag Herder, Freiburg im Breisgau 1964-1966, t. 1-5.

Ks. Jerzy Stefañski

 

 

 

 


    Zapis elektroniczny Biuletynu Odnowy Liturgii przygotowa³ Jerzy Paczkowski
 
 

 

 

 

 

 s. 73

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 73

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 74

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 75

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 76

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 77

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 78

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 79

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 80

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 81

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 82

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 83

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 84

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 85

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 86

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 87

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 88

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 89

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 90

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 91

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 92

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 93