Biuletyn Odnowy Liturgii 1 . w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 176-192

drukuj          
(dokument z oryginaln±
numeracj± stron)

Z a w a r t o ¶ æ:

I. DOKUMENTY ODNOWY
1. Instrukcja o Kulcie Tajemnicy Eucharystycznej z 25.V.1967 – F.B.
2. Trzeci list Kard. Lercaro do Przewodnicz±cych Konferencji Biskupich – Z.W.

II. PROBLEMY ODNOWY
1. Reforma liturgii pogrzebu doros³ych – J.K.
2. Reforma rubryk czy odnowa liturgii? – F.B.

III. PRAKTYKA ODNOWY – F.G.
1. ¦piewanie formu³y b³ogos³awieñstwa kap³añskiego we Mszy ¶w.
2. Oremus na pocz±tku liturgii eucharystycznej
3. Ablucja palców po komunii ¶w.
4. Trzy psalmy w Matutinum niedzielnym

IV. KRONIKA ODNOWY
1. Czasopismo „Schola Cantorum” – F.B.
2. II miêdzynarodowy zjazd ministrantów – F.B.
3. Z diecezji przemyskiej – M.K.

1 Biuletyn niniejszy opracowali: ks. Franciszek  B l a c h n i c k i  – redaktor (F. B.), ks. Henryk  B o l i ñ s k i,  (H. B.), ks. Czes³aw  D r ± ¿ e k  (C. D.), ks. Franciszek  G r e n i u k  (F. G.), ks. Jerzy  K o p e æ  (J. K.), ks. Karol  M r o w i e c  (K. M.), ks. Romuald  R a k  (R. R.), ks. Wac³aw  S c h e n k  (W. S.), ks. Jan  S k o w r o n e k  (J. S.), ks. Zdzis³aw  W e d e r  (Z. W.).

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 175

I. DOKUMENTY ODNOWY

F.[ranciszek] B.[lachnicki]

1. Instrukcja o Kulcie Tajemnicy Eucharystycznej z 25.V.1967

 Instrukcja o Kulcie Tajemnicy Eucharystycznej przygotowana przez zespó³ ekspertów Rady do Wykonania Konstytucji o ¶w. Liturgii w dwuletniej, intensywnej pracy, stanowi nowy i du¿y krok naprzód w realizacji soborowej odnowy liturgii. Pierwszy schemat tej Instrukcji przedstawiony zosta³ Radzie w pa¼dzierniku 1965 roku, ostatni w kwietniu 1967 roku. W dniu 2 maja tego¿ roku Instrukcja zosta³a aprobowana definitywnie przez Ojca ¶w., og³oszona zosta³a 25 maja, w uroczysto¶æ Bo¿ego Cia³a, a obowi±zywaæ zaczê³a w ca³ym Ko¶ciele od 15 sierpnia tego roku.

 Obszerny ten dokument obejmuje 67 artyku³ów podzielonych na 3 czê¶ci. Czê¶æ pierwsza (a. 5-15), nastêpuj±ca po 4 artyku³ach wstêpnych, podaje pewne ogólniejsze zasady, które nale¿y mieæ na uwadze w podawanej ludowi katechezie tajemnicy eucharystycznej. Czê¶æ druga (a. 16-48) traktuje o sprawowaniu Pami±tki Pañskiej, czê¶æ trzecia (a. 49-67) o kulcie Naj¶wiêtszej Eucharystii jako sakramentu trwa³ego.

 Numer 31-33 Notitiae, oprócz tekstu Instrukcji przynosi komentarz do niej, opracowany przez trzech jej wspó³autorów  (J.   T i l l a r d  O.P.  – do wstêpu i czê¶ci I,   J.   L é c u y e r   do cz. II  i  S.  F a m o s o   do cz. III).  Poni¿ej podajemy krótkie omówienie dokumentu z wykorzystaniem pewnych uwag cytowanych komentatorów.

 A.   W s t ê p

 Cztery artyku³y wstêpne s± bardzo wa¿ne, bo okre¶laj± najpierw naturê i cel Instrukcji. Jest to dokument nale¿±cy do porz±dku praktycznego, a nie doktrynalnego. Wyprowadza on z zasad doktrynalnych pewne normy praktyczne. W ostatnich czasach Misterium Eucharystii by³o przedmiotem badañ i zainteresowania Magisterium Ko¶cio³a. Znalaz³o to swój wyraz w szeregu dokumentów Magisterium szczególnie w encyklice Piusa XII Mediator Dei w dokumentach Vaticanum II oraz w encyklice Paw³a VI Mysterium fidei. Otó¿ w oparciu o te wszystkie dokumenty doktrynalne Ko¶cio³a nale¿y na nowo uporz±dkowaæ praktykê Ko¶cio³a dotycz±c± kultu eucharystycznego. Pawe³ VI w enc. Mysterium fidei, w obliczu pewnego zaniepokojenia, zaakcentowa³ mocno, ¿e to wszystko, co stanowi³o autentyczn± i tradycyjn± naukê Ko¶cio³a i Eucharystii, pozostaje w mocy. Ale równocze¶nie wskaza³ na potrzebê uporz±dkowania hierarchii poszczególnych elementów i celów kultu eucharystycznego. To zadanie zapewnienia pewnej równowagi ró¿nych elementów i aspektów tego kultu podejmuje w³a¶nie Instrukcja. Jej ide± kierownicz± jest zapewnienie jedno¶ci wszystkich aspektów kultu z celebracj± Pami±tki Pana, która stanowi ¼ród³o i centrum ca³ego Misterium Eucharystii. Ka¿dy tradycyjny element kultu Eucharystii ma swoje miejsce w ¿yciu Ko¶cio³a, ale zawsze w relacji do elementu centralnego, którym jest Msza ¶w., Pami±tka Pana. Z tej idei przewodniej wynika plan ca³ego dokumentu, który po omówieniu zasad katechezy eucharystycznej, podaje najpierw normy dla celebracji Pami±tki Pana a nastêpnie dla podporz±dkowanego i pochodnego kultu Eucharystii poza Msz±. Artyku³ 3 wstêpu przynosi ma³± syntezê doktrynaln± dotycz±c± wiary eucharystycznej Ko¶cio³a. Istotne punkty tej doktryny s± ukazane w ich hierarchii i zwi±zku z celebracj± Mszy ¶w. Podkre¶lona jest nierozerwalna jedno¶æ Misterium Eucharystii w aspekcie ofiary i uczty. Msza ¶w. jest Pami±tk± ¶mierci i zmartwychwstania Chrystusa, Jego Tajemnicy Paschalnej, a zarazem uczt±, gdzie lud Bo¿y otrzymuje owoce tej tajemnicy. Aspekty wiary i uczty wzajemnie siê przenikaj±, warunkuj±, s± nierozdzielne. Chrystus po to uobecnia swoj± Tajemnicê Paschaln±, aby wierni mogli przez komuniê sakramentaln± w wierze i mi³o¶ci wraz z Nim oddaæ siê Ojcu i otrzymaæ udzia³ w Jego zmartwychwstaniu.

 Poza podkre¶leniem g³êbokiej i strukturalnej jedno¶ci wiary i uczty uderza w art. 3 oraz w ca³ym dokumencie uwydatnienie pojêcia Memoriale – Pami±tka. Pojêcie to zawiera w sobie zarówno zwrot do minionego faktu historycznego, jak i moment obecno¶ci, uobecnienie. Znaczenie ekumeniczne ma tak¿e nazywanie Mszy Wieczerz± Pañsk± (protest. Abendmahl).

 W dalszym ci±gu Msza ¶w. ukazana jest jako czynno¶æ ca³ego Ko¶cio³a, G³owy i cz³onków. Jako czynno¶æ Ko¶cio³a jest Msza ¶w. przede wszystkim aktem kultu.

 Chrystus w imieniu ludzko¶ci przez swoj± ofiar± oddaje tu Ojcu wszelk± chwa³ê, a Ko¶ció³ skupiony wokó³ Chrystusa z Nim ofiaruje siê Ojcu. Msza ¶w. jest wiêc „totius cultus Ecclesiae fons et culmen”. Ale nie tylko kultu lecz „totius vitae christianae fons et culmen”. Tu chrze¶cijanie otrzymuj± moc do przekszta³cenia swego ¿ycia, aby ca³e by³o ono skierowane do zjednoczenia z Ojcem i braæmi przez mi³o¶æ, co stanowi istotê ¶wiêto¶ci.

 Je¿eli Msza ¶w. jest centralnym aktem kultu i ¿ycia Ko¶cio³a, to ca³y kult eucharystyczny musi byæ skoncentrowany wokó³ niej. Przechowywanie Eucharystii poza Msz± ¶w. musi s³u¿yæ ad extensionem gratiae Sacrificii.

 B.   C z ê ¶ æ   I:   Z a s a d y   d o t y c z ± c e   k a t e c h e z y   e u c h a r y s t y c z n e j

 Katecheza eucharystyczna musi przede wszystkim ukazaæ celebracjê eucharystyczn± jako serce ¿ycia Ko¶cio³a i ¼ród³o wszelkich ³ask. Ukazuj±c to, trzeba jednak mieæ na uwadze spo³eczny wymiar zbawienia, przeciwstawiaj±c siê indywidualizmowi cechuj±cemu katechezê eucharystyczn± minionej epoki. Trzeba wiêc ukazywaæ Eucharystiê jako znak skuteczny jedno¶ci ludu Bo¿ego; jedno¶ci Ko¶cio³a, zarówno powszechnego jak i lokalnego.

 Równie¿ aspekt ekumeniczny Eucharystii musi byæ uwydatniony, jest ona bowiem znakiem jedno¶ci ca³ego ludu Bo¿ego i musi ona byæ skutecznym bod¼cem budowania tej jedno¶ci.

 W dalszym ci±gu trzeba pouczaæ wiernych o ró¿nych rodzajach obecno¶ci Chrystusa w zgromadzeniu eucharystycznym, o ich wa¿no¶ci i wzajemnej zale¿no¶ci. Mówi±c o rzeczywistej obecno¶ci Chrystusa w postaciach eucharystycznych trzeba unikn±æ wra¿enia, jakoby inne rodzaje obecno¶ci by³y nierzeczywiste lub mniej rzeczywiste.

 Wierni musz± tak¿e byæ nale¿ycie pouczeni o ¶cis³ym zwi±zku pomiêdzy liturgi± s³owa a liturgi± eucharystyczn±. Jedno¶æ ta wynika z wewnêtrznej, istotowej zale¿no¶ci pomiêdzy s³owem a wiar± z jednej oraz wiar± a sakramentem z drugiej strony. Z kolei nale¿y pouczaæ, na czym polega czynne uczestnictwo wiernych w Pami±tce Pana, wyja¶niaj±c prawdy o powszechnym kap³añstwie wiernych oraz o ofiarowaniu Chrystusa i siebie wraz z Nim Ojcu. Mocno trzeba zaakcentowaæ przyjêcie sakramentalne Komunii ¶w. jako istotnego aktu pe³nego i czynnego uczestnictwa we Mszy ¶w. Komunia ¶w. bowiem tworzy tê wspólnotê z Bogiem i bli¼nimi w Ko¶ciele, któr± Eucharystia oznacza i która jest jej celem. Ta wspólnota nie powstaje jednak automatycznie i magicznie przez sam± Komuniê sakramentaln±, ale dziêki wewnêtrznym aktom wiary i mi³o¶ci, które jej towarzysz± i j± warunkuj±. Art. 14 i 15 podaj± wskazania szczegó³owe dotycz±ce katechezy dzieci oraz t. zw. I Komunii ¶w., która powinna byæ pojmowana jako wszczepienie w jedno¶æ Cia³a Mistycznego Chrystusa.

 C.   C z ê ¶ æ   II:   S p r a w o w a n i e   P a m i ± t k i   P a n a

 Ta czê¶æ Instrukcji posiada cztery podczê¶ci. Pierwsza podaje pewne normy ogólne co do uregulowania sprawowania pami±tki Pañskiej we wspólnocie wiernych. Tu znów poruszane s± trzy tematy: Wspólnota i jej jedno¶æ, o sprawowaniu liturgii przez jej ministrów zgodnie z wymaganiem jedno¶ci wspólnoty oraz o urz±dzeniu miejsca celebracji. Wszystko ma s³u¿yæ temu, aby celebracja eucharystyczna sta³a siê naprawdê skutecznym znakiem wspólnoty i jedno¶ci ludu Bo¿ego. Dlatego nale¿y faworyzowaæ takie zgromadzenia w którym ³±cz± siê ludzie wszelkiego rodzaju, wieku i stanu (16); nie nale¿y odprawiaæ mszy ¶w. prywatnie, tam gdzie równocze¶nie sprawuje siê missa cum populo, nie wolno równocze¶nie w tym samym ko¶ciele wykonywaæ dwóch czynno¶ci liturgicznych (chrzest, ¶lub, kazanie) (17); nale¿y w sprawowaniu Eucharystii urabiaæ poczucie wspólnoty powszechnej i miejscowej oraz w³±czaæ przybyszów w miejscowe sprawowanie Eucharystii (18-19). Szafarze winni tak starannie wszystko czyniæ, mówiæ i ¶piewaæ, aby jak najlepiej przemówiæ do obecnych wiernych i wci±gn±æ ich do czynnego uczestnictwa (20), dlatego te¿ kanon Mszy ¶w. mo¿na g³o¶no odmawiaæ lub ¶piewaæ (21). Miejsce sprawowania Eucharystii tak trzeba urz±dziæ, aby u³atwiæ wytworzenie i prze¿ycie wspólnoty zgromadzenia ludu Bo¿ego, uwydatniaj±c szczególnie o³tarz jako „punkt ¶rodkowy zgromadzenia wiernych”. Przy zachowaniu nale¿ytego szacunku dla zabytków, trzeba rozwa¿yæ jednak nawet mo¿liwo¶æ przesuniêcia ich na inne miejsce, gdyby domaga³a siê tego odnowa liturgiczna (24).

 Drugi rozdzia³ tej czê¶ci mówi o odprawianiu Mszy ¶w. w niedziele i dni powszednie. Tak¿e tutaj naczelne principium jedno¶ci okre¶la wszystkie szczegó³owe postanowienia. Trzeba wychowaæ wiernych do zrozumienia znaczenia niedzieli jako dnia zmartwychwstania i wagi niedzielnego zgromadzenia (25). Trzeba unikaæ wszystkiego, co rozbija lub os³abia Mszê ¶w. jako obraz wspólnoty parafialnej (Msza w ró¿nych kaplicach, dla oddzielnych grup, zbyt wielka ilo¶æ Mszy ¶w. rozdrabniaj±cych niepotrzebnie wspólnotê) (25, 26, 27). Obszerny rozdzia³ trzeci mówi o Komunii ¶wiêtej wiernych. Podkre¶la najpierw zwi±zek Komunii ¶w. z Msz± ¶w. Nale¿y jej udzielaæ w swoim miejscu w ramach Mszy ¶w., o ile mo¿no¶ci zvkomunikantów konsekrowanych w czasie danej Mszy (31). Poza Msz± mo¿na udzielaæ Komunii ¶w. prosz±cym o to ze s³usznej przyczyny i wtedy poleca siê poprzedziæ Komuniê krótkim nabo¿eñstwem s³owa Bo¿ego (33). A. 32 mówi o Komunii pod dwoma postaciami i znacznie poszerza ilo¶æ przypadków, w których mo¿e ona byæ udzielona. Mówi±c o sposobie przystêpowania do Komunii Instrukcja dopuszcza postawê stoj±c±, je¿eli ustali tak konferencja episkopatu danego kraju (34).

 Mówi±c o zwi±zku Komunii ¶w. z sakramentem pokuty podkre¶la siê, ¿e równie¿ Eucharystia jest ¶rodkiem g³adzenia grzechów lekkich oraz ¿e nale¿y wiernych przyzwyczajaæ do spowiadania siê poza Msz± ¶w. (35). Usilnie zaleca siê czêst± i codzienn± Komuniê ¶w. oraz modlitwy prywatne po Komunii ¶w. (37-38). Nowo¶ci± jest dopuszczenie udzielania Komunii ¶w. tylko pod postaci± wina tym, którzy nie mog± jej przyj±æ pod postaci± chleba (41).

 Czwarty rozdzia³ mówi o sprawowaniu Eucharystii w ¿yciu i pos³udze biskupa i kap³ana. Kap³ani nie powinni przyjmowaæ Komunii ¶w. na sposób wiernych, ale odprawiaj±c Mszê ¶w. (43). Usilnie zaleca siê codzienne odprawianie nawet bez udzia³u wiernych (44). W odprawianiu Mszy ¶w. trzeba wiernie przestrzegaæ przepisów Ko¶cio³a (45) a w doborze ró¿nych form odprawiania pierwszeñstwo nale¿y siê u¿yteczno¶ci duszpasterskiej (46). Koncelebra jest ponownie usilnie zalecana ze wzglêdu na jej warto¶æ dla uwidaczniania i budowania jedno¶ci w ludzie Bo¿ym i w¶ród kap³anów.

 D.   C z ê ¶ æ   III:   K u l t   N a j ¶ w i ê t s z e j   E u c h a r y s t i i   j a k o   s a k r a m e n t u   t r w a ³ e g o

 Rozdzia³ pierwszy mówi o celach przechowywania Eucharystii i o modlitwie przed Naj¶wiêtszym Sakramentem. Celem zasadniczym i pierwszorzêdnym przechowywania ¶wiêtych postaci poza Msz± ¶w. jest udzielanie wiatyku, celem drugorzêdnym jest rozdawanie Komunii ¶w. poza Msz± ¶w. oraz adoracja (49). Komentator podkre¶la, ¿e wyra¿enie „cel drugorzêdny” nie znaczy: mniej wa¿ny, ale ma sens filozoficzny: relatywny w stosunku do celu pierwszorzêdnego.

 Modlitwê wiernych przed Naj¶wiêtszym Sakramentem nale¿y jak najbardziej poleciæ, powinni oni jednak pamiêtaæ, ¿e obecno¶æ Chrystusa wywodzi siê z ofiary i zmierza do Komunii ¶w. sakramentalnej i duchowej zarazem (50). Wiernym nale¿y u³atwiæ wstêp do ko¶cio³ów w celu prywatnej modlitwy (51).

 Rozdzia³ drugi mówi o miejscu przechowywania Eucharystii. Podkre¶lana jest zasada jednego tylko tabernakulum w ko¶ciele (52). Jako rozwi±zanie pierwsze i zasadnicze co do przechowywania Sanctissimum podaje siê osobn± kaplicê Naj¶wiêtszego Sakramentu. Racja jest taka, i¿ najczê¶ciej adoracja Naj¶w. Sakramentu bêdzie mia³a charakter prywatnego kultu (53). Chocia¿ dozwolone jest tabernakulum w g³ównym o³tarzu, nawet gdy odprawia siê twarz± do ludu (54), faworyzuje siê rozwi±zanie, aby tabernakulum nie by³o tam, gdzie nie odprawia siê mszy cum populo. Racja jest taka, ¿e powinno byæ widoczne w znaku, i¿ obecno¶æ eucharystyczna Chrystusa jest owocem konsekracji, dlatego obecno¶ci tej nie powinno byæ na pocz±tku Mszy ¶w. W ten sposób te¿ inne sposoby obecno¶ci Chrystusa w zgromadzeniu liturgicznym stan± siê wyrazistsze (55). W rozdziale III i IV przypomina siê tradycyjne zasady dotycz±ce pobo¿nych i ¶wiêtych praktyk i procesji eucharystycznych. Ordynariusze miejscowi powinni jednak wydaæ s±d, co do stosowno¶ci tych ostatnich w dzisiejszych warunkach (59). Rozdzia³ V zawiera przepisy dotycz±ce wystawienia Naj¶wiêtszej Eucharystii. Tak¿e tutaj przepisy szczegó³owe s± konsekwentnym zastosowaniem ogólnego principium podkre¶lenia centralnej roli Mszy ¶w. w kulcie eucharystycznym. Dlatego zakazuje siê odprawiania Mszy ¶w. z wystawieniem Naj¶wiêtszego Sakramentu (61). Wystawienie krótkie czyni siê na o³tarzu, co ma podkre¶liæ zwi±zek adoracji Eucharystii ze Msz± ¶w. i Komuni±. Je¿eli do d³u¿szych wystawieñ u¿ywa siê tronu nie powinien on byæ daleki i wysoki (zwyczaj z  zasów jansenistycznych), aby Chrystus ukazywany by³ jako Emmanuel – Bóg z nami (62). Inne przepisy dotycz±ce wystawienia w ró¿nych okoliczno¶ciach przynosz± tê nowo¶æ, ¿e dopuszczaj± przerwê w wystawieniu w razie braku odpowiedniej liczby adoruj±cych (66). Ostatni artyku³ Instrukcji mówi o kongresach eucharystycznych.

 Celem tego omówienia Instrukcji o Kulcie Tajemnicy Eucharystycznej nie by³o szczegó³owe i dok³adne omówienie konsekwencji praktycznych i rubrycystycznych tego dokumentu, ale ukazanie jego zasadniczych tendencji i my¶li przewodnich. Trzeba stwierdziæ, ¿e dokument ten jest bardzo konsekwentny w wyci±ganiu praktycznych wniosków z doktrynalnych za³o¿eñ przedstawionych na wstêpie. Zrozumienie tych za³o¿eñ sprawi, ¿e praktyczne przepisy przyjête zostan± przez duszpasterzy i zrealizowane chêtnie i bez oporów. Odpowiednie katechezy przygotuj± tak¿e wiernych do przyjêcia pewnych nowo¶ci i przezwyciê¿enia uczuciowych przywi±zañ do tradycyjnych form kultu eucharystycznego, które bêd± wymaga³y pewnych korektur.

F. B.

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 180

I. DOKUMENTY ODNOWY

Z.[dzis³aw] W.[eder]

2. Trzeci list Kard. Lercaro do Przewodnicz±cych Konferencji Biskupich

 24 czerwca br. Kard.   L e r c a r o,   Przewodnicz±cy Concilium, skierowa³ list do Przewodnicz±cych Konferencji Episkopatów, w którym porusza aktualne problemy zwi±zane z ruchem liturgicznym. S³owa tego listu odnosz± siê jednak do wszystkich, na których spoczywa zadanie odnowy liturgicznej. Ruch odnowy nastrêcza wiele wa¿nych problemów i dla ich rozwi±zania prosi Kardyna³ adresatów o pomoc. Ca³o¶æ listu sk³ada siê z siedmiu czê¶ci.

 I.   S p o j r z e n i e   n a   w s p ó l n i e   d o k o n a n ±   p r a c ê   i   w s p ó ³ p r a c ê   z   k o m i s j a m i   n a r o d o w y m i

 Trzy Instrukcje ¦wiêtej Kongregacji Rytów: Musicam sacram z 5 marca, Tres abhinc annos z 4 maja, Eucharisticum mysterium z 25 maja s± pocz±tkowym etapem realizacji Konstytucji o Liturgii. Prace nad przepracowaniem ksi±g liturgicznych potrwaj± jeszcze jaki¶ czas. Kardyna³ prosi Przewodnicz±cych Episkopatów o informowanie go o aktualnych potrzebach i d±¿eniach kleru i wiernych. Prosi o wspó³pracê na tym polu.

 II.   E k s p e r y m e n t y   l i t u r g i c z n e

 Eksperymenty w dziedzinie liturgii mog± byæ prowadzone za zgod± Komisji Liturgicznych Episkopatu. One s± odpowiedzialne za ¿ycie religijne danego rejonu i one wybieraj± diecezje i parafie, gdzie mo¿na prowadziæ te próby. Okre¶laj± one tak¿e dziedzinê i zakres w jakim te eksperymenty mog± byæ prowadzone. Spostrze¿eniami i propozycjami nale¿y siê dzieliæ ze Stolic± Apostolsk±.

 III.   S a m o w o l n e   e k s p e r y m e n t y   l i t u r g i c z n e

 Obok aprobowanych poszukiwañ, czynione s± przez ró¿ne grupy samowolne eksperymenty, ale one, zamiast posuwaæ pracê naprzód, zagra¿aj± powa¿nie ca³emu ruchowi odnowy liturgicznej. Sytuacja jest alarmuj±ca. Zmianie ulegaj± gesty i teksty liturgiczne, a na to potrzeba aprobaty Stolicy Apostolskiej. Ojciec ¶w. zaniepokojony jest tym chaosem i nieprzestrzeganiem przepisów ko¶cielnych i przestrzega przed formami kultu, które s± niezgodne z obowi±zuj±cymi normami w Ko¶ciele. Rzecz± Episkopatów jest rozbudzaæ ruch odnowy, ale ich obowi±zkiem jest równie¿ usuwaæ inicjatywy „niebezpieczne dla pokoju i porz±dku, w Ko¶ciele” (Allokucja z 29.VI.1967 r.) Punkt ten koñczy siê s³owami: „Niech wszyscy to zrozumiej±, ¿e odnowa liturgiczna nie mo¿e dokonaæ siê w samowoli, nieporz±dku i chaotycznym po¶piechu, ale przeciwnie domaga siê porz±dku, pos³uszeñstwa i cierpliwo¶ci”.

 IV.   A d a p t a c j a   l i t u r g i c z n a

 Istniej± jednak¿e po¿±dane próby i eksperymenty podejmowane w celu lepszego adaptowania liturgii do mentalno¶ci ludzi tej samej grupy etnicznej. Dla tych w³a¶nie poszukiwañ podaje siê ogólne normy i nastêpuj±ce etapy pracy:

  • praca przygotowawcza znawców liturgii, duszpasterstwa i teologii;
  • zatwierdzenie przez Narodow± Konferencjê Episkopatu;
  • która z kolei prosi o zatwierdzenie tego Stolicê Apostolsk±;
  • Stolica Apostolska okre¶la sposoby eksperymentu;
  • eksperymenty s± realizowane „w pewnych spo³eczno¶ciach przygotowanych i w okre¶lonym czasie” (Const. de Sacra Liturgia, n. 40, § 2) pod kontrol± miejscowej w³adzy ko¶cielnej.
Taka jest w³a¶ciwa droga odnowy liturgicznej.

 V.   K o ¶ c i ó ³   l o k a l n y   a   K o ¶ c i ó ³   p o w s z e c h n y

 Zaznacza siê dzi¶ coraz lepiej jedno¶æ Ko¶cio³a partykularnego zgromadzonego wokó³ swojego biskupa lub kap³ana reprezentuj±cego biskupa. Poczucie solidarno¶ci Ko¶cio³a partykularnego ma jednak pog³êbiaæ coraz bardziej jedno¶æ z Ko¶cio³em powszechnym. Temu celowi ma s³u¿yæ tak¿e liturgia. Zanikaj± bariery terytorialne i przestrzenne, a Liturgia, gdziekolwiek jest sprawowana, nie mo¿e byæ uwa¿ana za odosobnion±. Wszyscy ³±czymy siê w jedno, bo w koñcu chodzi o tê mi³o¶æ, owoc Ducha ¦wiêtego, który nas jednoczy wszystkich w kulcie tego samego Pana, Jezusa umêczonego i zmartwychwsta³ego, a przez Niego z Nim i w Nim ³±czy nas w oddawaniu czci Ojcu Niebieskiemu.

 VI.   K o m i s j e   m i e s z a n e

 Kraje, które u¿ywaj± tego samego jêzyka maj± siê pos³ugiwaæ tym samym przek³adem, a je¶li to mo¿liwe ujednoliconym wydaniem. Aby unikn±æ nieporozumieñ, nale¿y powo³aæ komisje mieszane, które bêd± rozstrzygaæ sprawy sporne. Prace tych komisji okre¶laj± podane normy.

 VII.   P r z e k ³ a d y   K a n o n u   i   R y t u   ¦ w i ê c e ñ   K a p ³ a ñ s k i c h

 Dla lepszego zrozumienia bogactw Liturgii i lepszego w niej uczestnictwa, Ojciec ¶w. pozwoli³ u¿ywaæ jêzyka narodowego w Kanonie Mszy ¶w. i Rycie ¦wiêceñ Kap³añskich. W Liturgii nie nale¿y jednak u¿ywaæ dotychczasowych przek³adów, którymi pos³ugiwali siê wierni w swych mszalikach, ale trzeba dokonaæ nowych, które powinny byæ „literalne i integralne... umiarkowane i pow¶ci±gliwe”. Nowe t³umaczenia maj± jeszcze lepiej odkryæ wszystkie bogactwa spu¶cizny liturgicznej.

 Z tre¶ci± tego listu maj± siê zaznajomiæ wszyscy Biskupi i Wy¿si Prze³o¿eni Zakonni, bo troska o w³a¶ciw± odnowê jest zlecona wszystkim.

Por. Notitiae 31-33(1967)289-296

Z. W.

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 182

II. PROBLEMY ODNOWY

J.[erzy] K.[opeæ]

1. Reforma liturgii pogrzebu doros³ych

 Zalecenia soborowe o dostosowaniu obrzêdów liturgicznych do potrzeb miejsc i czasów, objê³y tak¿e ryt pogrzebu. Konstytucja o Liturgii ¶w., zalecaj±c krytyczne przejrzenie obrzêdu pogrzebowego, wskazuje, ¿e powinien on „ja¶niej wyra¿aæ paschalny charakter ¶mierci chrze¶cijanina i lepiej odpowiadaæ warunkom i tradycjom poszczególnych regionów” (art. 81). Liturgia pogrzebowa posiada donios³e znaczenie spo³eczno-pastoralne i dlatego jej odnowa jest spraw± bardzo wa¿n±. Nic wiêc dziwnego, ¿e w programie prac komisji do studiów posoborowego Consilium liturgicznego po¶wiêcono do¶æ du¿o czasu sprawie rozpatrzenia obrzêdu pogrzebowego, opracowuj±c schemat rytu pogrzebu doros³ego chrze¶cijanina i przekazuj±c go do przeeksperymentowania w pewnych o¶rodkach.

 I.   U k ³ a d   r y t u

 Z przegl±du praktyki duszpasterskiej obrzêdu pogrzebowego w ró¿nych czê¶ciach ¶wiata wynika, ¿e ju¿ przed soborem Watykañskim II liturgia pogrzebu odznacza³a siê znaczn± ró¿norodno¶ci±, wyra¿aj±c± siê w dostosowywaniu jej do tradycji narodów poprzez prawomocne zwyczaje. Uwzglêdniaj±c te ró¿ne zwyczaje oraz wskazania Konstytucji o ¶w. Liturgii komisja robocza Consilium przed³o¿y³a schemat odnowionego rytu pogrzebu doros³ego chrze¶cijanina. Bierze on pod uwagê trzy miejsca w których s± odprawiane zasadnicze ceremonie pogrzebowe: dom zmar³ego, ko¶ció³ i cmentarz. Dlatego nowy ryt rozró¿nia trzy typy obrzêdu pogrzebowego:

  1. pierwszy typ obejmuje trzy stacje, mianowicie w domu zmar³ego, w ko¶ciele i na cmentarzu;
  2. drugi typ uwzglêdnia dwie stacje tj. w kaplicy cmentarnej i przy grobie;
  3. trzeci typ ma tylko jedn± stacjê, w samym domu zmar³ego.
Kiedy zostan± przygotowane rytua³y krajowe wed³ug nowego Rytua³u rzymskiego, rzecz± kompetentnej w³adzy terytorialnej bêdzie zatrzymanie trzech typów obrzêdu pogrzebowego lub zmiana jego porz±dku, czy te¿ pominiêcie tego lub owego typu. Mo¿e bowiem siê zdarzyæ, ¿e u jakiego¶ narodu jeden tylko typ np. pierwszy z trzema stacjami bêdzie w u¿yciu z wykluczeniem innych, dla drugiego za¶ wszystkie trzy bêd± konieczne. Dlatego w³adza terytorialna po uwzglêdnieniu potrzeb duszpasterskich bêdzie mog³a dokonaæ stosownego wyboru.

 Nowy ryt pogrzebowy podzielony na siedem rozdzia³ów (ostatni o pogrzebie dzieci), bêdzie zawiera³ tak¿e zasady liturgiczno-kanoniczne dla tych, którym odmawia siê pogrzebu ko¶cielnego (por. Rituale Romanum, tit. VII, cap. II) oraz zestaw rubryk skoordynowanych z rubrykami, które znajduj± siê wzglêdnie znajd± siê w innych ksiêgach odnowionej liturgii.

 II.   T e k s t y   l i t u r g i c z n e

 Ryt w jakimkolwiek z opisanych typów przynosi wiêksz± ilo¶æ tekstów, do wyboru stosownie do okoliczno¶ci. I tak np.:

  1. Wszystkie teksty w ogólno¶ci mog± byæ zast±pione przez inne dla uzyskania wiêkszej zgodno¶ci z prawd± aktualnej sytuacji.
  2. Pewne elementy ustanowione w sposób nie zobowi±zuj±cy, lecz pozostawione do wyboru, dodane byæ mog± z racji stosowno¶ci, np. kiedy bêdzie stacja w domu zmar³ego, po pokropieniu cia³a nakazana jest jedna modlitwa, lecz mo¿e byæ dodany psalm i inna modlitwa za pogr±¿onych w ¿a³obie.
  3. Wed³ug tradycji liturgicznej istnieje wiêksza swoboda wyboru w procesjach.
  4. Ile razy psalm odmawiany lub polecony z racji liturgicznych móg³by spowodowaæ jakie¶ trudno¶ci duszpasterskie inny dodany do wyboru, winien byæ wziêty na jego miejsce. Nawet w samych psalmach ten lub ów werset mniej w³a¶ciwy z racji duszpasterskich mo¿e byæ pominiêty.
  5. Wezwania litanijne z modlitw± Pañsk± maj±ce byæ odmawiane przez wszystkich a znajduj±ce siê na koñcu rytu, maj± byæ odpowiednio dobrane i dostosowane.

 Co do tekstów modlitw, czytañ i ¶piewów w obrzêdzie pogrzebowym, to ogólnie zatrzymuje siê te, które znajduj± siê w rzymskich ksiêgach liturgicznych, (z pewnymi jednak zmianami mniejszej wagi w niektórych modlitwach), chyba ¿e dla jakiej¶ ceremonii np. dla absolucji po Mszy ¶w. nale¿a³oby poszukaæ nowego tekstu. Ponadto s± przed³o¿one do wyboru inne tak¿e teksty biblijne i modlitwy na miejsce tych, które zawarte by³y w tradycyjnym rycie tak aby „czytanie Pisma ¶w. by³o d³u¿sze, bardziej urozmaicone i lepiej dobrane” (KL art. 35, 1) a tak¿e by zachodzi³a jaka¶ ró¿norodno¶æ w¶ród psalmów, responsoriów i modlitw. W ogólno¶ci unika siê tych tekstów z obecnego Rytua³u, które pokazuj± prawdê, o ¶mierci w sposób zbyt ciemny. Przy t³umaczeniu tekstów na jêzyki ludowe nale¿y szukaæ odpowiednich rozwi±zañ z uwzglêdnieniem prawdziwego znaczenia s³ów i autentycznej tradycji Ko¶cio³a.

 Rozdzia³ I. Wstêpne uwagi o pogrzebie.

 Rozdzia³ ten stanowi aplikacjê g³ównych zasad Konstytucji o ¶w. Liturgii do obrzêdu pogrzebowego do doktryny, czynno¶ci duszpasterskich i odpowiednich dostosowañ. Przy opracowywaniu rytua³ów krajowych nie nale¿y opuszczaæ tych uwag wstêpnych. Nie wyklucza to jednak pewnych przystosowañ (KL, art. 63).

 1. W pogrzebach swoich dzieci Ko¶ció³ ¶wiêci ufnie Paschaln± tajemnicê Chrystusa. Ci bowiem, którzy przez Chrzest umarli i wskrzeszeni zostali w Chrystusie, z Nim przez ¶mieræ przechodz± do ¿ycia. Dlatego ¶wiêta Matka Ko¶ció³ sk³ada za uwolnienie umar³ych eucharystyczn± ofiarê Paschy Chrystusa, zanosz±c za nimi mod³y i b³agania w ³±czno¶ci ze wszystkimi cz³onkami Chrystusa.

 2. Kap³ani polecaj±c zmar³ych Bogu w liturgii pogrzebowej maj± pobudzaæ nadziejê i zagrzewaæ wiarê obecnych w misterium paschalne i zmartwychwstanie umar³ych.

 3. Specjaln± za¶ uwagê niech po¶wiêc± tym, którzy z okazji pogrzebu uczestnicz± w ceremoniach liturgicznych lub s³uchaj± Ewangelii, czy s± to katolicy czy akatolicy, którzy nigdy lub prawie nigdy nie przyjmuj± Eucharystii lub, jak siê wydaje, zatracili wiarê. Kap³ani s± bowiem s³ugami Ewangelii Chrystusowej dla wszystkich.

 Nastêpne cztery punkty stanowi± aplikacjê art. 81 Konstytucji o ¶w. Liturgii. Chodzi tu o nastêpuj±ce problemy:

 4. Przed³o¿enie w Rytuale wiêkszej ilo¶ci tekstów do wyboru.

 5. Mo¿liwo¶ci dostosowania w zakresie pokropienia i okadzania.

 6. Kolor liturgiczny przy pogrzebie.

 7. Przypadki, przy których pogrzeby nie mog± byæ odprawiane.

 Numer 8 proponuje szczegó³owe zastosowania zasady ogólnej o pokropieniach i okadzaniach, które zgadzaj± lub nie zgadzaj± siê z tradycjami okre¶lonych kultur.

 Numer 9 mówi o uprawnieniu w³adzy terytorialnej w zakresie ustalania koloru liturgicznego pogrzebu, któryby nie uchybia³ bólowi ludzkiemu a jednocze¶nie okazywa³ nadziejê chrze¶cijañsk± promieniej±c± z tajemnicy paschalnej.

 Numer 10 wspomina o uprawnieniach diakonów w zakresie przewodniczenia obrzêdom pogrzebowym (Rituale rom., tit. VII, cap. III, n. 19; por. Konst. o Ko¶ciele, rozdzia³ III, n. 29) oraz o pewnych regionach ¶wiata katolickiego, w których prowadzenie pogrzebu mo¿e byæ zlecone odpowiednio przygotowanym ¶wieckim osobom, o ile tak zarz±dzi w³adza terytorialna.

 Rozdzia³ II. O mod³ach (vigilia) w domu zmar³ego i o modlitwie kiedy cia³o spoczywa na katafalku.

 Ca³y ten rozdzia³ zawiera polecenia, co wypada czyniæ w domu i wobec rodziny zmar³ego zgodnie z normami ogólnymi Konstytucji i art. 37-38 Instrukcji Kongregacji Obrzêdów z dnia 26 wrze¶nia 1964 r., tak aby modlitwa rodziny chrze¶cijañskiej by³a inspirowana i wspierana przez liturgiê.

 Rozdzia³ III. O typie pierwszym pogrzebu, czyli o pogrzebie z trzema stacjami tj. w domu, w ko¶ciele i na cmentarzu. Art. 1. Ryt którego nale¿y przestrzegaæ przy pogrzebie z trzema stacjami.

 Ten typ pogrzebu zawarty w Rytuale rzymskim jest w u¿yciu u niektórych narodów Europy. Regularnie (przynajmniej na wsi) obejmuje on trzy stacje: w domu zmar³ego, w ko¶ciele i na cmentarzu oraz dwie procesje. Procesje czêsto staj± siê niemo¿liwe z racji trudno¶ci z przej¶ciami w miastach a niekiedy z powodu praw ¶wieckich; innym znów razem kap³ani nie mog± byæ obecni przy stacji w domu czy na cmentarzu dla braku kleru lub znacznych odleg³o¶ci cmentarzy od ko¶cio³ów. Bior±c pod uwagê powy¿sze trudno¶ci ryt przewiduje mo¿liwo¶æ pominiêcia ceremonii liturgicznych w domu zmar³ego czy obrzêdu na cmentarzu, byleby zachêcono wiernych, aby w wypadku braku kap³ana czy diakona sami odmówili modlitwy i psalmy.

 Inna odmiana tego typu rytu uwzglêdnia moment, gdy z ró¿nych racji pogrzeb jest odprawiany bez Mszy, np. z Nieszporami ¿a³obnymi lub jak±¶ liturgi± s³owa. Wydaje siê, ¿e jest zgodnym z my¶l± Konstytucji o ¶w. Liturgii i dobrem wiernych, aby w podobnych wypadkach przewidziane by³o odprawienie liturgii s³owa na wzór rytu ambrozjañskiego, tak, ¿e stacja w ko¶ciele zawsze obejmowa³aby liturgiê s³owa z Ofiar± eucharystyczn± lub bez niej a nastêpny ryt, który by³ dawniej nazywany absolucj± nad zmar³ym (absolutio defuncti) na przysz³o¶æ ma byæ nazwanym ostatnim poleceniem modlitwom i po¿egnaniem zmar³ego (ultima commendatio et valedictio).

 a) O rycie ultimae commendationis et valedictionis.

 Ryt, który dotychczas nosi³ nazwê absolucji ma byæ tak odnowiony, aby w przysz³o¶ci jasno wskazywa³, ¿e nie chodzi w nim o jakie¶ oczyszczenie zmar³ego (które dokonuje siê normalnie przez Ofiarê eucharystyczn±) lecz o ostatnie po¿egnanie, którym spo³eczno¶æ chrze¶cijañska swego cz³onka pozdrawia, zanim cia³o zmar³ego zostanie pogrzebane. Jest to zgodne z tradycj± liturgiczn±, zarówno rzymsk± jak i Ko¶cio³ów wschodnich, gdzie nosi on nazwê ostatniego pozdrowienia (epiteleutios aspasmos). Ten zwyczaj ostatniego po¿egnania wziêli chrze¶cijanie od pogan, bo ma on charakter g³êboko ludzki. Znaczenie jednak tego zwyczaju opromienione jest u chrze¶cijan nadziej± ¿ycia wiecznego; dlatego chrze¶cijanie nie mówi± swoim zmar³ym „¿egnaj” lecz „¿yj w Panu, ¿yj w Chrystusie”. S³owo „commendatio” w tradycji liturgicznej nie oznacza tylko polecenia duszy umieraj±cego Bogu, lecz ró¿nego rodzaju mod³y i dobre uczynki (officia) ofiarowane za zmar³ych. Zreszt± do w³adzy terytorialnej bêdzie nale¿a³o znale¼æ w³a¶ciw± duchowi jêzyka nazwê tej ceremonii zgodn± z sensem chrze¶cijañskim. Dla przyk³adu podaje siê pewien typ ostatniego polecenia i po¿egnania zmar³ego. Najpierw kap³an wyra¿a zachêtê:

 Wype³niaj±c chrze¶cijañski obowi±zek pogrzebania ze czci± cia³a ludzkiego, z wiar± b³agajmy Boga, dla którego wszystko ¿yje, aby to cia³o naszego brata chowane w skazitelno¶ci wskrzesi³ w mocy... itd.

 Nastêpnie ¶piewa siê responsorium: Przyb±d¼cie ¶wiêci Bo¿y (Subvenite, Sancti Dei), lub inne z przewidzianych responsoriów. Pó¼niej kap³an odmawia modlitwê:

 Tobie, Panie, polecamy dusz± s³ugi twego N., aby zmar³y dla ¶wiata ¿y³ dla Ciebie, a  grzechy, które z ludzkiej zmienno¶ci i s³abo¶ci pope³ni³ Ty lito¶ciwie zg³ad¼ ³ask± swego mi³osierdzia. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.

 b) Stacja na cmentarzu. Po opuszczeniu kantyku Benedictus, którego u¿ywanie s³abo jest udokumentowane w starszej tradycji liturgicznej a jednocze¶nie sprawia trudno¶ci duszpasterskie, proponowane s± pewne wezwania.

 Oto przyk³ad:

 Za bratem naszym pro¶my Pana naszego Jezusa Chrystusa, który powiedzia³: „Jam jest zmartwychwstanie i ¿ycie...”.

  1. Aby¶ Ty, który p³aka³e¶ nad zmar³ym £azarzem, ³zy nasze otrzeæ raczy³. Ciebie prosimy, wys³uchaj nas.
  2. Aby¶ Ty, który zmar³ych wskrzesza³e¶ do ¿ycia, naszemu bratu wieczne ¿ycie daæ raczy³. Ciebie...
  3. Aby¶ Ty, który ³otrowi pokutuj±cemu raj obieca³e¶, naszego brata do nieba wprowadziæ raczy³. Ciebie...
  4. Aby¶ brata naszego obmytego wod± chrztu i naznaczonego ¶wiêtym namaszczeniem pomiêdzy ¶wiêtych i wybranych w³±czyæ raczy³...
  5. Aby¶ naszego brata pokrzepionego ¶wiêt± uczt± Cia³a ivKrwi, do sto³u twego królestwa dopu¶ciæ raczy³...
  6. Aby¶ nas samych zasmuconych têsknot± za bratem naszym przez pociechê wiary i nadziei ¿ycia wiecznego pokrzepiæ raczy³...

 Art. II podaje zasady odnosz±ce siê do specjalnego wypadku, który zachodzi u niektórych narodów, a mianowicie kiedy cia³o niesie siê do ko¶cio³a innego dnia ni¿ dzieñ, w którym maj± miejsce obrzêdy pogrzebowe. Na wypadek takiego pogrzebu potrzebne jest specjalne nabo¿eñstwo, którego schemat siê proponuje.

 Artyku³y III do VII podaj± zestaw czytañ biblijnych (art. III) psalmów, (art. IV) responsoriów (art. V), modlitw (art. VI), formularzy do modlitwy wiernych (art. VII) potrzebny do proponowanego rytu pogrzebu.

 Rozdzia³ IV. O drugim typie pogrzebu, który odprawia siê na cmentarzu tj. w kaplicy cmentarnej i przy grobie.

 Rozdzia³ ten omawia ryt pogrzebu z dwoma stacjami na cmentarzu. Ten typ rytu, znany ju¿ z niektórych rytua³ów krajowych, tak zosta³ przystosowany zgodnie z poleceniem art. 23 Konstytucji o ¶w. Liturgii, aby mia³ wspólne elementy z typem pierwszym obrzêdu pogrzebowego. Stacja nad grobem jest nieco d³u¿sza, aby ca³y ryt nie by³ zbyt krótki. Mszê pogrzebow± odprawia siê przed lub po pogrzebie.

 Rozdzia³ V. O trzecim typie pogrzebu, który jest odprawiany w domu zmar³ego.

 Ryt pogrzebowy z jedn± stacj± w domu zmar³ego, zupe³nie nieu¿yteczny w krajach Europy, konieczny jest dla wielu z m³odszych ko¶cio³ów. Nie jest on rozpracowany szczegó³owo, zosta³y jednak przed³o¿one pewne wskazania, aby równie¿ i w tym obrzêdzie przejawi³y siê wspólne elementy z pozosta³ymi typami np. w liturgii s³owa, ceremonii ostatniego polecenia mod³om i po¿egnania zmar³ego. O resztê szczegó³ów mog± zatroszczyæ siê w³adze terytorialne.

 Rozdzia³ VI. Oficium za zmar³ych

 Zawiera on tylko pewne zarz±dzenia tymczasowe, albowiem dopiero po reformie brewiarza bêdzie mo¿na przygotowywaæ nowe oficjum za zmar³ych.

W miêdzyczasie trzy rzeczy siê proponuje:

  1. czytania dowolne w miejsce czytañ II i III nokturnu oficjum za zmar³ych;
  2. Zast±pienie responsorium Libera me, Domine de morte aeterna responsorium Libera me, Domine, de viis inferni;
  3. zamiast oficjum za zmar³ych ordynariusz mo¿e ustanowiæ jak±¶ liturgiê s³owa.

 Jak ju¿ zaznaczono nowy porz±dek pogrzebu zosta³ przekazany do wypróbowania pewnym o¶rodkom w diecezjach:   S a i n t  –  B r i e u c   (Francja), ¶w.  L u d w i k a   (U.S.A.),   L o n d y ñ s k i e j,   ¶w.  R e g i n y,   Toronto (Kanada)  i   T u r y ñ s k i e j   (W³ochy). Z diecezji tych nap³ynê³y pierwsze oceny i sugestie od ¶wieckich i duchownych odno¶nie nowego rytu pogrzebowego.

 Ogólnie nowa liturgia pogrzebowa zosta³a ¿yczliwie przyjêta przez ko¶cielne wspólnoty z wyj±tkiem oczywi¶cie tych jednostek, które z rezerw± odnosz± siê do wszelkich zmian liturgicznych. Wierni poznaj± g³êboki sens religijny i powagê ceremonii pogrzebowych, doznaj± pociechy religijnej.

 Trudno¶ci wobec nowego rytu p³yn± z melodii, które nie zawsze s± udane oraz przyzwyczajenia siê do dotychczasowego nastroju pogrzebowego przejawiaj±cego siê w pewnych, obecnie pominiêtych ¶piewach, jak np. Dies irae, Libera itd. Wielu ¿a³uje, ¿e ¶piewy te nie zosta³y w³±czone do schematu nowego rytu pogrzebu.

 N i e k t ó r e   u w a g i   s z c z e g ó ³ o w e

 1. Stacja w domu zmar³ego. Jest bardzo ¿yczliwie przyjêta, bo nawi±zuje do niektórych zwyczajów ludowych np. odmawiania ró¿añca przy trumnie.

 2. Stacja w ko¶ciele. £±czy siê z ni± niebezpieczeñstwo pewnego zamieszania w ko¶ciele przy ustawianiu ¶wiec, wieñców, asysty itd. Pewne melodie tej ceremonii s± za trudne dla wiernych.

 3. Msza pogrzebowa. Modlitwy mszalne i teksty modlitwy wiernych s± dobrze dobrane. Psalm gradualny winien bardziej tre¶ciowo ³±czyæ pierwsze czytanie z drugim (Ewangeli±). Powinien bardziej zwracaæ siê do obecnych a nie do zmar³ego. Wprowadzenie Alleluja przyjêto ze zrozumieniem. Jest ono nut± nadziei liturgii pogrzebowej.

 4. Ryt ostatniego po¿egnania, procesji i stacji na cmentarzu. Wielu opowiada siê za zatrzymaniem formy dawnej absolucji przy trumnie. W procesjach ¶piewy winny byæ przeplatane ³atwym refrenem.

 5. Kolor liturgiczny, u¿ywanie pokropienia i okadzania. Jak najbardziej wskazan± wydaje siê rzecz± pozostawienie w tym zakresie mo¿liwo¶ci zast±pienia ich innymi czynno¶ciami liturgicznymi lub pominiêcia zgodnie z decyzj± w³adzy terytorialnej.

 Opracowano na podstawie: P. Gy OP, Ordo exsequiarum pro adultis Notitiae, 24/1966/353-363 oraz De experimentis ordinis exsequiarum, Notitiae, 28-29(1967)155-164.

J. K.

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 188

II. PROBLEMY ODNOWY

F.[ranciszek] B.[lachnicki]

2. Reforma rubryk czy odnowa liturgii?

 W wielu parafiach a nawet ca³ych diecezjach w Polsce sprawa odnowy liturgii przedstawia siê nieweso³o a nawet wprost ¿a³o¶nie. Widaæ wprawdzie, ¿e ksiê¿a na ogó³ s± „na bie¿±co”, je¿eli chodzi o wprowadzenie w ¿ycie nowych, obowi±zuj±cych zmian rubrycystycznych. Ale te¿ na tym koñczy siê ca³a „odnowa liturgii”. Jeste¶my ¶wiadkami wielkiego nieporozumienia, polegaj±cego na praktycznym uto¿samieniu reformy rubrycystycznej z odnow± liturgii. Nic siê nie zmienia w sposobie my¶lenia, w postawach wewnêtrznych, zmieniaj± siê tylko zewnêtrzne ryty: to i tamto siê opuszcza, to i owo siê dodaje, co¶ po polsku, co¶ po ³acinie – i uwa¿a siê, ¿e sprawa soborowej odnowy liturgii ju¿ tym samym jest za³atwiona. Nie zupe³nie oczywi¶cie, bo niestety, nale¿y spodziewaæ siê jeszcze dalszych zmian. ¯eby siê to ju¿ nareszcie skoñczy³o, wzdycha siê przy tym, chcieliby¶my ju¿ nareszcie wyj¶æ z tego ba³aganu liturgicznego. Tymczasem ba³agan trwa i potêguje siê, bo w³a¶nie rubrycystyczny sposób my¶lenia, nie wnikaj±cy w istotê i sens dokonanych zmian, rodzi ci±g³e nowe problemy i w±tpliwo¶ci tzw. dubia rubrycystyczne. Wiêkszo¶æ z nich rozwi±za³a by siê automatycznie, gdyby ksiê¿a rozumieli, o co w³a¶ciwie chodzi w reformach liturgicznych, co one zamierzaj± osi±gn±æ. Kurie zadowalaj± siê czêsto wysy³aniem w teren ró¿nych okólników dotycz±cych najnowszych zmian w liturgii, a formacja duchowieñstwa sprowadza siê do instrukta¿u rubrycystycznego.

 Dziwne odnosi siê wra¿enie, widz±c kap³ana celebruj±cego Mszê ¶w. wed³ug wszystkich najnowszych przepisów, nawet przy o³tarzu versus populum, nie zwróconego przy tym wewnêtrznie w stronê ludu Bo¿ego, nie tworz±cego z nim ¿ywej wspólnoty zgromadzenia eucharystycznego.

 Na tym bowiem polega istotny sens odnowy liturgii, aby przywróciæ Mszy ¶w. formê zgromadzenia liturgicznego ludu Bo¿ego, bêd±cego ¿ywym znakiem i epifani± tajemnicy Ko¶cio³a, znakiem skutecznym, sprawiaj±cym to, co oznacza, a wiêc znakiem buduj±cym i urzeczywistniaj±cym Ko¶ció³. Wszystkie zewnêtrzne, rubrycystyczne reformy do tego zmierzaj± i to dopiero okre¶la ich wewnêtrzny sens. U podstaw odnowy liturgii musi siê znale¼æ teologia zgromadzenia eucharystycznego, nie tylko przemy¶lana ale i prze¿yta. Inaczej bêdziemy mieli tylko reformê rubryk bez odnowy liturgii, literê bez ducha, formê bez tre¶ci.

 Powstaje pytanie, jakimi drogami ma i¶æ odnowa liturgii w diecezji, aby unikn±æ niebezpieczeñstwa wypaczania w kierunku czysto zewnêtrznej reformy rubrycystycznej?

 Odnowa liturgii nie mo¿e byæ odgórnie zadekretowana przez okólniki i instrukcje. One stwarzaj± tylko pewne ramy prawne i warunki dla tej odnowy i jako takie s± potrzebne i konieczne. Ale w³a¶ciwa odnowa musi siê rozwijaæ na sposób oddolnego ruchu, w oparciu o drogê nie tyle urzêdu co charyzmatu. Musz± powstawaæ ¿ywe ogniska odnowy liturgii gdzie ona bêdzie naprawdê zrealizowana i prze¿yta. Takie ogniska tylko mog± wychowywaæ, zapalaæ i promieniowaæ. W³adza diecezjalna powinna otaczaæ szczególn± opiek± kap³anów maj±cych charyzmat zrozumienia i umi³owania sprawy odnowy liturgii, stwarzaæ im dogodne warunki pracy. Harmonijna wspó³praca i równowaga pomiêdzy oddolnym, charyzmatycznym ruchem odnowy liturgii a odgórn±, urzêdow± reform± prawa i formy liturgii zapewni dopiero prawdziwy i realny postêp na tym odcinku soborowej odnowy Ko¶cio³a.

F. B.

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 189

III. PRAKTYKA ODNOWY

F.[ranciszek] G.[reniuk]

 W numerze 31-33 Notitiae (s. 300-304) znajdujemy wyja¶nienie kilku w±tpliwo¶ci zwi±zanych z instrukcj± Musicam sacram oraz Tres abhinc annos.

1. ¦piewanie formu³y b³ogos³awieñstwa kap³añskiego we Mszy ¶w.

 W n. 29 c instrukcji Musicam sacram przewidziano mo¿liwo¶æ ¶piewu w liturgii mszalnej „form rozes³ania”. Do tych form rozes³ania nale¿± pozdrowienie wiernych, b³ogos³awieñstwo oraz rozes³anie. Obecnie obowi±zuj±ce rubryki przewidywa³y we Mszach ¶w. ¶piewanych ¶piew tych wszystkich form jedynie przez biskupa, kap³ani za¶ nie mogli ¶piewaæ formy b³ogos³awieñstwa. W praktyce jednak taka sytuacja wydawa³a siê dziwna i powszechnie by³a odczuwana jako pewien brak i dysonans, poniewa¿ czynno¶æ wa¿niejsza by³a dokonywana mniej uroczy¶cie. Dysonans ten by³ mniej odczuwany przed 29.VI.1967 r., poniewa¿ forma b³ogos³awieñstwa by³a oddzielona od formy rozes³ania odmawian± po cichu modlitw± Placeat. Obecnie jednak zgodnie z instrukcj± Tres abhinc annos formu³a b³ogos³awieñstwa znalaz³a siê na w³a¶ciwym miejscu, miêdzy dwoma formu³ami ¶piewanymi. Przej¶cie od ¶piewu do recytacji i znowu do ¶piewu wydawa³o siê dziwne. Dlatego Rada uzna³a za stosowne wprowadziæ ¶piewanie przez kap³ana tak¿e formu³y b³ogos³awieñstwa, podaj±c dwa warianty melodii, z których pierwsza ³±czy siê raczej z uroczystym i ferialnyrn tonem oracji, druga za¶ z tonem ad libitum. Oba warianty zawieraj± tak¿e melodiê do wezwañ przed b³ogos³awieñstwem u¿ywanych przez biskupów.

 

 

2. Oremus na pocz±tku liturgii eucharystycznej

 W dotychczasowej liturgii mszalnej, na pocz±tku drugiej jej czê¶ci, czyli przed liturgi± eucharystyczn±, celebrans po pozdrowieniu wiernych, zwraca³ siê do nich z wezwaniem Oremus zachêcaj±cym do modlitwy. Odmawianie lub ¶piewanie tego wezwania by³o zawsze obowi±zuj±ce.

 Obecnie to Oremus nale¿y opuszczaæ zawsze i we wszystkich Mszach ¶w. Bowiem Variationes in Ordinem Missae inducendae zmieniaj± rubrykê n. 18 nowego Ordo Missae. Nakazuj± opuszczaæ Oremus, albowiem zachêt± do modlitwy jest wstêp do oratio fidelium, która powinna byæ normalnie odmawiana we wszystkich Mszach odprawianych z udzia³em wiernych. Dla ujednolicenia za¶ zadecydowano opuszczanie tego Oremus nawet wtedy, gdy modlitwa wiernych nie jest odmawiana.

 

 

3. Ablucja palców po komunii ¶w.

 Instrukcja Tres abhinc annos w n. 12 znosi konieczno¶æ ³±czenia palców przez celebransów po konsekracji lub dotkniêciu Hostii przy rozdzielaniu Eucharystii. W przypadku przylgniêcia cz±stki hostii palce nale¿y otrzeæ nad paten±. Uwzglêdniaj±c ten przepis rodzi siê przekonanie, ¿e obmywanie palców i spo¿ywanie ablucji nie jest ju¿ wiêcej konieczne, nie ma bowiem niebezpieczeñstwa nieuszanowania hostii. Przemawiaj± za tym tak¿e racje higieniczne (nowo¶æ w prawie liturgicznym) domagaj±ce siê, aby zw³aszcza po udzielaniu Komunii ¶w. wiernym, nie spo¿ywaæ ablucji, a wiêc wody po obmyciu palców, które mog³y dotykaæ ust wielu, czasem chorych ludzi. Do spo¿ywania takiej ablucji nie mo¿na tak¿e zmuszaæ innych – np. diakona przy koncelebrze, który dokonuje oczyszczania naczyñ. W takim przypadku, zw³aszcza gdyby mia³y powstaæ z tego tytu³u jakie¶ wyrzuty sumienia, mo¿naby palce obmywaæ w oddzielnym naczyñku, bez spo¿ywania pó¼niej zawartej w nim wody.

 Obmywanie kielicha i puszek oraz spo¿ywanie ablucji pozostaje bez zmian.

 

 

4. Trzy psalmy w Matutinum niedzielnym

 Poniewa¿ niedziele s± dniami liturgicznymi I i II klasy, a mimo to maj± nokturn z 9 psalmami a tylko z 3 lekcjami, powstaje problem czy tak¿e w niedziele mo¿na skorzystaæ z postanowienia instrukcji Tres abhinc annos n. 19, przewiduj±cej, ¿e w ¶wiêta I i II klasy mo¿na odmawiaæ tylko jeden nokturn, sk³adaj±cy siê z trzech psalmów i trzech lekcji.

 Poniewa¿ racj± wydania postanowienia instrukcji by³o przeci±¿enie prac± duszpastersk± kap³anów w dni ¶wi±teczne dlatego tak¿e szczególnie w niedziele, gdy przecie¿ tej pracy duszpasterskiej kap³ani maj± jak najwiêcej, wolno kap³anom, wed³ug rozstrzygniêcia Rady, odmawiaæ Matutinum z³o¿one z invitatorium, hymnu, trzech dowolnie z dotychczasowych wybranych psalmów oraz z trzech lekcji i Te Deum, je¶li przepisy przewiduj± odmówienie tego hymnu.

 W wypowiedzi jest wprawdzie mowa o kap³anach, ale z ducha i kontekstu ca³o¶ci wiadomo, ¿e wyja¶nienie to odnosi siê tak¿e do wszystkich zobowi±zanych do modlitwy brewiarzowej, a wiêc do diakonów i subdiakonów oraz kap³anów niezatrudnionych w duszpasterstwie. O kap³anach bowiem jest mowa exemplative a nie taxative.

F. G.

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 191

F.[ranciszek] B.[lachnicki]

1. Czasopismo „Schola Cantorum”

 Od stycznia 1967 roku wychodzi we W³oszech miesiêcznik Schola Cantorum. Jego celem jest wspieranie i podtrzymywanie liturgicznych zespo³ów ¶piewaczych w trosce, aby ich cz³onkowie otrzymywali nie tylko odpowiedni± formacjê muzyczn±, ale tak¿e liturgiczn± i ascetyczn±. W ten sposób ich s³u¿ba liturgiczna nie tylko przyczyni siê do u¶wietnienia i o¿ywienia zgromadzenia eucharystycznego, ale tak¿e do ich dobra duchowego. Administracja nowego miesiêcznika mie¶ci siê w Bergamo (Casa Musicale Edizioni, Carrara, Via A. da Calepio, 4 - Bergamo). Fakt wydania tego czasopisma ¶wiadczy o tym, ¿e we W³oszech my¶li siê powa¿nie o wykorzystaniu tej szansy duszpasterskiej do formowania grup elitarnych w¶ród laikatu, jak± stwarza odnowa liturgiczna przez swoje zapotrzebowanie na zespo³y ¶piewacze.

Por. Notitiae 30(1967)223

F. B.

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 191

F.[ranciszek] B.[lachnicki]

2. II miêdzynarodowy zjazd ministrantów

 W marcu b.r. odby³ siê w Rzymie II miêdzynarodowy zjazd ministrantów zorganizowany przez Miêdzynarodowy Komitet Ministrantów (CIM). W dniu 30 marca Ojciec ¶wiêty na specjalnej audiencji przyj±³ 5.000 m³odych ministrantów, uczestników zjazdu z ró¿nych narodów. W przemówieniu skierowanym do nich wezwa³ ich do wierno¶ci w spe³nianiu s³u¿by liturgicznej, w której nie ma rzeczy ma³ych i niewa¿nych. Da³ tak¿e wyraz nadziei, jak± wi±¿e Ko¶ció³ z prac± nad ministrantami w zwi±zku z brakiem powo³añ kap³añskich.

Por. Notitiae 28-29(1967)136

F. B.

 

 

 

 

Biuletyn Odnowy Liturgii w: Collectanea Theologica 37:1967, f. IV, s. 192

M.[arian] K.[wieciñski]

3. Z diecezji przemyskiej

 Odnowa liturgii w diecezji przemyskiej posuwa siê naprzód. Akcj± objêto ksiê¿y i organistów. W czterech punktach diecezji urz±dzono w swoim czasie kursy mentatorów liturgicznych dla duchowieñstwa. Podczas rekolekcji kap³añskich, wszyscy ksiê¿a uczestniczyli we wspólnej Mszy ¶w. koncelebrowanej w duchu odnowionej liturgii.

 Diecezjalna W³adza Duchowna darzy ogromnym zrozumieniem i poparciem ca³± akcjê odnowy liturgii, czego wymownym dowodem jest mianowanie w lipcu b. r. przez Ks. Bpa Ordynariusza diecezjalnego Referenta do spraw Muzyki Sakralnej, którego naczelnym zadaniem jest zorganizowana opieka nad ca³o¶ci± muzyki i ¶piewu ko¶cielnego w diecezji. Nale¿y podkre¶liæ, ¿e referent spe³nia swoje obowi±zki etatowo a nie ubocznie, na marginesie innych obowi±zków. Fakt ten stanowi pewnego rodzaju unicum w Polsce.

 W celu zrealizowania powy¿szego zadania Referent w oznaczonym dniu ka¿dego tygodnia w Kurii Biskupiej s³u¿y duchowieñstwu pracuj±cemu w duszpasterstwie informacjami i praktycznymi wskazaniami odno¶nie ¶piewu ko¶cielnego w odnowionej liturgii, oraz u³atwia zdobycie potrzebnego i odpowiedniego repertuaru muzycznego.

 Na zaproszenie Ksiê¿y Proboszczów wyje¿d¿a do poszczególnych parafii i s³u¿y pomoc± w postawieniu ¶piewu liturgicznego na odpowiednim poziomie.

 Referent bierze udzia³ w rejonowych kongregacjach dekanalnych Ksiê¿y, na których podaje informacje i uzgadnia interpretacje odno¶nie najnowszych zarz±dzeñ w sprawie muzyki i ¶piewu ko¶cielnego, a w razie potrzeby przeprowadza odpowiednie æwiczenia.

 Do zadañ Referenta nale¿y tak¿e organizowanie duszpasterstwa muzyków ko¶cielnych przez urz±dzanie dekanalnych dni skupienia oraz wspólnych rekolekcji dla organistów po³±czonych z odpowiednimi æwiczeniami muzycznymi. Ju¿ od 2 lat urz±dzano z powodzeniem takie spotkania dekanalne, a w bie¿±cym roku zorganizowano czterodniowe rekolekcje dla wszystkich organistów diecezjalnych.

 Konferencje rekolekcyjne, odpowiednie æwiczenia, a nade wszystko wspólne uczestnictwo w uroczystej liturgii mszalnej ukszta³towane wed³ug zaleceñ odnowy soborowej – nape³ni³o tych ludzi zapa³em i zrozumieniem dla pracy w tej dziedzinie, a w ten sposób uczyni³o z nich bardziej chêtnych i zaanga¿owanych wspó³pracowników dla ksiê¿y w parafii.

 Na marginesie niniejszej relacji nale¿y podkre¶liæ ogromne zapotrzebowanie w terenie na ksiê¿y i ¶wieckich przygotowanych fachowo w dziedzinie muzyki sakralnej i liturgii. Instytut Muzykologii Ko¶cielnej przy KUL spe³nia tu wielkie i po¿yteczne zadanie daj±c swoim wychowankom odpowiedni± formacjê muzyczn± i liturgiczn±.

M. K.

 

 

 

 


    Zapis elektroniczny Biuletynu Odnowy Liturgii przygotowa³ Jerzy Paczkowski
 
 

 

 s. 175

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 175

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 176

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 177

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 178

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 179

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 180

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 181

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 182

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 183

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 184

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 185

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 186

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 187

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 188

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 189

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 190

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 191

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 s. 192