B璠zie bardzo prosto w nawi您aniu do Mt 13, 52:
Ka盥y uczony w Pi鄉ie, kt鏎y sta si uczniem Kr鏊estwa niebieskiego podobny jest do ojca rodziny, kt鏎y ze swego skarbca wydobywa rzeczy nowe i stare”.

Chcia豉bym to zdanie rozwa瘸 po fragmencie odnosz帷 je do 篡cia Ojca:
Uczony w Pi鄉ie
Sta si uczniem Kr鏊estwa niebieskiego
  Nawr鏂enie
  Ksi康z wikary w Tychach
  Cierpienie

Skarbiec
Ojciec rodziny
Skarby nowe i stare

Jeste鄉y naprawd d逝積ikami. Nie tylko Pana Boga ostatecznie, ale r闚nie tego cz這wieka. Ja to mog o sobie powiedzie z ca造m przekonaniem. I chyba nale篡 mu si ode mnie, mo瞠 i od nas, wiele wdzi璚zno軼i. I mo瞠 odrobin wi璚ej odniesie duchowych do tego, co nam zostawi.

Irena Kucharska
Lublin, 16 maja 1987
Spisane 27 lipca 1999


Uczony w Pi鄉ie

Brzmi to troszeczk niemi這. W Ewangelii uczeni w Pi鄉ie bywaj przez Chrystusa strofowani. Ale sp鎩rzmy, kim byli uczeni w Pi鄉ie. W tym fragmencie Ewangelii Chrystus ich nie strofuje. To byli po prostu ludzie g喚boko wykszta販eni na tamte czasy. W鈔鏚 砰d闚 ka盥e dziecko zna這 fragmenty Pisma 鈍i皻ego, przynajmniej te najistotniejsze. Natomiast uczony w Pi鄉ie zna du穎 wi璚ej. Wiedzia, kt鏎e teksty nale篡 ze sob jako wi您a. Umia przypomnie sobie odpowiednie teksty z Pisma 鈍i皻ego na r騜ne tematy. Wiedzia, jak ludzi poucza. Potrafi dobrze czyta. Ka盥y zreszt Hebrajczyk potrafi czyta. Uczony w Pi鄉ie mia dost瘼 do Ksi庵. Nie tylko uczy si na pami耩, ale mia dost瘼 do ksi庵 Pisma 鈍i皻ego. To by cz這wiek w hierarchii spo貫cznej szanowany.

Jak to by這 z Ojcem? Po prostu by cz這wiekiem zdolnym. Nie s造sza豉m nigdy, 瞠by mia jakiekolwiek trudno軼i z nauk w szkole. By niew徠pliwie cz這wiekiem inteligentnym. To mo積a by這 zaobserwowa: ktokolwiek go spotka i w jakiejkolwiek sytuacji. I ta inteligencja mia豉 sw鎩 wp造w na jego postaw wobec 篡cia, wobec ludzi.

To by dar Bo篡, kt鏎y by rozwijany. Wiem, 瞠 bardzo, bardzo wiele czyta od szko造 鈔edniej na pewno. Przygotowuj帷 si do p鎩軼ia do seminarium po d逝goletnich wi瞛ieniach latem 1945 roku, wycie鎍zony fizycznie, siedzia na le瘸ku w ogrodzie z wysokimi stosami ksi捫ek po obu stronach. To jaki obraz cz這wieka. Mo瞠 niech on wystarczy.


Sta si uczniem kr鏊estwa niebieskiego
  Nawr鏂enie
  Ksi康z wikary w Tychach
  Cierpienie

To wszystko: bogactwo intelektualne i duchowe, to wszystko oddane kr鏊estwu Bo瞠mu na ziemi czyli sprawom Ko軼io豉. Bardzo 鈍iadomie, bardzo konsekwentnie i do ko鎍a.

  Nawr鏂enie
C騜 to znaczy這 w 篡ciu Ojca? By takim przeci皻nym katolikiem w latach zaanga穎wania w s逝瘺ie harcerskiej, w czasie pobytu w szkole. I to si w豉郾ie zmieni這 w wi瞛ieniu podczas oczekiwania na wykonanie wyroku 鄉ierci. Zmieni這 si tak wyra幡ie, 瞠 dokona這 prze這mu w 篡ciu. Oczekiwanie na wykonanie wyroku 鄉ierci i odkrycie 鈍iat豉, 瞠 Pan B鏬 cz這wieka kocha, to by prze這m. Odpowiedzi Franka, by這 oddanie 篡cia, kt鏎e i tak ju by這 w豉軼iwie wykre郵one, bo wyrok 鄉ierci ci捫y, tylko czekano na wykonanie tego wyroku.

Dla wyja郾ienia: w prawodawstwie niemieckiem, kt鏎e obowi您ywa這 w czasie wojny (wyrok 鄉ierci za walk o polsko嗆 na 奸御ku zapad w 42 roku) obowi您ywa豉 konieczno嗆 potwierdzenia ka盥ego wyroku 鄉ierci przez Berlin, to znaczy musia nadej嗆 rozkaz wykonania tego wyroku. I oczekiwa這 si do 99 dni, czyli troszeczk wi璚ej ni trzy miesi帷e. Je瞠li do tego czasu nie nadszed ten rozkaz, kara 鄉ierci zostawa豉 zamieniana na inn kar. I tyle w豉郾ie, troszk nawet d逝瞠j, Ojciec czeka na wykonanie wyroku 鄉ierci. By這 to w wi瞛ieniu w Katowicach, na specjalnym oddziale, w kt鏎ym wszyscy wi篥niowie w jednoosobowych celach oczekiwali na wykonanie wyroku. Wykonywano je ka盥ej nocy o godz. 3:00 nad ranem, ju bez uprzedzania. Podczas tego okresu oczekiwania Ojciec prze篡 moment szczeg鏊nego u鈍iadomienia sobie mi這軼i Boga (pod wp造wem lektury jakiej ksi捫ki). W闚czas powiedzia Panu Bogu, 瞠 je郵i prze篡je, zostanie ksi璠zem. T obietnic natychm iast po wyzwoleniu z ca陰 konsekwencj podj掖 i wykona.

  Ksi康z wikary w Tychach
Sta si uczniem kr鏊estwa niebieskiego.
Oznacza這 to r闚nie, 瞠 sta si ksi璠zem z ca造m oddaniem siebie, z ca造m zaanga穎waniem, po prostu nie by przeci皻nym ksi璠zem. Na przyk豉d w Tychach na pierwszej plac闚ce, gdzie zosta skierowany na wikarego, grupa ministrant闚 przez niego prowadzona rozros豉 si do ok. 100 os鏏 po kilku tygodniach. Owoce, kt鏎e pozosta造 na trwa貫 w sercach ch這pc闚 nie s wymierne. Sama wi璚 liczba mo瞠 wskazywa, 瞠 zaanga穎wanie wikarego w prac nie by這 przeci皻ne.

Inny szczeg馧 z okresu przyj軼ia na t sam pierwsz plac闚k w Tychach, to poproszenie ko軼ielnego o klucz od kt鏎ych drzwi ko軼io豉 (by這 tam kilka wej嗆, nie wszystkie si otwiera這 na co dzie). Kto z wikarych potrzebuje klucza od ko軼io豉 i po co? Ojciec potrzebowa, 瞠by m鏂 si wieczorem pomodli przed Naj鈍i皻szym Sakramentem. Nie wystarcza豉 mu modlitwa we w豉snym pokoju. Ucze kr鏊estwa niebieskiego do ko鎍a, w r騜nych drobnych szczeg馧ach r闚nie.

  Cierpienie
砰cie naznaczone cierpieniem tak瞠 m闚i o oddaniu siebie na s逝瘺 kr鏊estwa Bo瞠go. Z wi瞛ie wojennych wr鏂i z gru幢ic. I z t gru幢ic, ju zaleczon, by w seminarium. To jest 篡cie wtedy jeszcze m這dego cz這wieka.

Wiele cierpie ze strony r騜nych os鏏 i okoliczno軼i zwi您anych z sytuacj polityczn w naszym kraju. Obrona biskup闚 katowickich, kt鏎zy byli wi瞛ieni w latach pie熛ziesi徠ych. Od 53 roku, je郵i dobrze pami皻am, byli internowani. Zaanga穎wanie w sprawy trudne bardzo. Praca w Krucjacie Wstrzemi篥liwo軼i i zlikwidowanie tej akcji, bardzo owocnej i daj帷ej jak捷 satyfakcj, 瞠 na przyk豉d roczne spo篡cie alkoholu si zmniejszy這 w czasie dzia豉nia Krucjaty w skali krajowej. To s pewne symptomy czy pewne refleksy, kt鏎e m闚i o rzeczywistym ciepieniu cz這wieka w jego pracy, w jego zaanga穎waniu. Tych cierpie by這 du穎, du穎 wi璚ej i trudno je wymienia. Zw豉szcza w Carlsbergu cierpienia by造 naprawd, i fizyczne i duchowe, bardzo wyczerpuj帷e.


Skarbiec

Dalej w tym cytowanym zdaniu z Ewangelii 鈍. Mateusza jest mowa o tym, 瞠 cz這wiek posiada skarbiec. Skarbiec, z kt鏎ego mo瞠 czerpa. Bogactwo intelektualne i duchowe, oddane kr鏊estwu Bo瞠mu na ziemi czyli srawom Ko軼io豉 by這 skarbcem tego cz這wieka. Skarbcem, z kt鏎ego m鏬 czerpa i dawa. I z kt鏎ego my dalej czerpiemy. Mimo, 瞠 cz這wiek odszed, skarbiec dla nas pozosta. Mo瞠 ju nie taki, mo瞠 w innej formie, ale on jest i my mo瞠my z niego czerpa bardzo obficie. My郵, 瞠 ka盥ego z nas mo瞠 ten skarbiec ubogaci.


Ojciec rodziny

Jest mowa te u 鈍. Mateusza o tym, 瞠 cz這wiek, kt鏎y jest przygotowany przez znajomo嗆 Pisma 鈍i皻ego, przyj掖 kr鏊estwo Bo瞠 czyli uwierzy w Chrystusa, ten cz這wiek, jak ojciec rodziny wydobywa rzeczy nowe i stare. Nazywali鄉y go Ojcem i nazywamy. I musz powiedzie, 瞠 nie bez podstaw. Cz這wiek, kt鏎y rzeczywi軼ie jak ojciec troszczy si nie tylko o sprawy duchowe jako ksi康z, jako duszpasterz. Oczywi軼ie przede wszystkim i dla ka盥ego, o takie sprawy si troszczy. Ale je瞠li kto przyje盥瘸 na Kopi G鏎k i spotka si najpierw z Ojcem, pierwsze pytanie brzmia這: czy nie jeste g這dny. Je瞠li tak, to zejd do jadalni, napij si herbaty, tam ci dadz. A potem przyjdziesz tutaj, do recepcji. I tu si zameldujesz i otrzymasz informacje.

Z w豉snego do鈍iadczenia, kiedy by造 r騜ne nieprzyjemne sytuacje, chocia瘺y rewizja w kt鏎ym z dom闚, czy w Kro軼ienku czy w Lublinie, czy kiedy w Zakopanem takie zaj軼ie z milicj, zawsze Ojciec by w闚czas w drzwiach, a nam kaza i嗆 do kaplicy: id嬈ie pom鏚lcie si, a ja tu za豉twi. Pom鏚lcie si tam. Po prostu swoj osob chroni tych, kt鏎zy byli pod jego opiek.

Ojciec rodziny. Naprawd Ojciec i to nie tylko dla tych najbli窺zych, chocia najbli窺i to najbardziej odczuwali. Ale dla bardzo wielu, w ko鎍u dla nas wszystkich w jaki spos鏏 jest Ojcem rodziny. Chocia瘺y przez to, 瞠 by o nas – i jestem przekonana, 瞠 nadal jest – zatroskany. Zatroskany pewnie teraz bardziej skutecznie ni to by這, kiedy 篡. Ja w to bardzo wierz, 瞠 troska ta si nie sko鎍zy豉.


Skarby nowe i stare

I ko鎍闚ka tego zdania z Ewangelii, temat ca造ch rozwa瘸 tego spotkania: †wydobywa rzeczy nowe i stare” ze skarbca. Skarbcem dla Ojca niew徠pliwie, w 鈍iadomo軼i, w s這wach, w tekstach pisanych, kt鏎e publikowa, by skarbiec Ko軼io豉. I z tego skarbca sam czerpa obficie i uczy nas czerpa. Wiemy, 瞠 je瞠li w skarbcu s rzeczy nowe i stare, to znaczy, 瞠 jedne i drugie maj warto嗆, s warte tego, 瞠by je schowa do skarbca. Je瞠li co si wydobywa ze skarbca, to to nie jest rzecz b豉ha, to jest co, co ma warto嗆.

Trzeba umie rozr騜nia, co z rzeczy nowych ma warto嗆, co jest rzeczywi軼ie skarbem, kt鏎y w豉郾ie w tym miejscu, w skarbcu, jest przechowywany. Trzeba umie rozr騜nia rzeczy nowe. Ojciec by cz這wiekiem bardzo otwartym na rzeczy nowe. Niew徠pliwie. Nawet wiele os鏏 mog這by mu zarzuci, 瞠 otwarty na †nowinki”. Trzeba jednak wiedzie, 瞠 to, co z tych †nowinek” Ojciec wydobywa, by這 napraw warto軼iowe. To by這 ze skarbca.

Najpierw ze skarbca oficjalnej nauki Ko軼io豉, a wi璚 Soboru, z nauki papieskiej po Soborze. Nast瘼nie ze skarbca praktyki Ko軼io豉. Chocia瘺y odnowa w Duchu 安i皻ym i pewna obrz璠owo嗆 z ni zwi您ana, czy praktyka ekumenizmu. I wiele innych warto軼iowych i nowych rzeczy otrzymali鄉y dzi瘯i Ojcu. Dzi瘯i jego umiej皻no軼i rozr騜niania.

Ojciec rodziny wydobywa r闚nie rzeczy stare ze skarbca.
Zauwa禦y, ile praktyk takich zwyczajnych, chrze軼ija雟kich, mamy w naszym programie oazowym. Chocia瘺y r騜aniec. Je瞠li go nie mamy, to niedobrze, bo to jest per豉 w skarbcu Ko軼io豉. Chocia瘺y umi這wanie liturgii. R闚nie per豉 w skarbcu Ko軼io豉. Zauwa禦y. Tak瞠 inne skarby towarzysz帷e 篡ciu Ko軼io豉 od samego pocz徠ku. Rzeczy stare, kt鏎e s naprawd warto軼iowe i kt鏎e wchodz dzi瘯i Ojcu w nasze 篡cie.

Irena Kucharska
Lublin, 16 maja 1987
Spisane 27 lipca 1999